Last news in Fakti

13 Март, 2019 12:32, обновена 27 Юли, 2022 13:27 96 361 39

Кога трябва да се изключва ESP-то

  • esp-
  • съвети
Кога трябва да се изключва ESP-то - 1

Вече почти няма съвременни автомобили без наличието на електронни помощници. Електронната стабилизираща програма (Electronic Stability Program) или съкратено ESP е един от тези компоненти, които вече са задължителни при всички нови автомобили.

Тази система не е нова, но пък непрекъснато се усъвършенства. Появява се за първи път през 1995 година на Mercedes-Benz CL600, а днес е налична и в най-евтините нови автомобили, продаващи се у нас и в Европа.

Основната ѝ функция е да задържи праволинейното движение на колата при рязка маневра или подхлъзване. Ефектът се постига от съвместна контролирана работа на датчиците на ABS.

Електронният блок на ESP-то сравнява изходната траектория с ъгъла на завоя и въртенето на волана и при възникване на разлики подава сигнал към ABS-а за включване на едно или повече от колелата.

Освен това системата отнема част от газта и намалява скоростта на автомобила. В повечето случаи тези действия са особено полезни, но както всички знаем в автомобилите има бутон, който частично или напълно изключва ESP-то.

Той трябва да се използва единствено при движение с ниска скорост и при изкачване на по-стръмни наклони със сняг, кал или пясък. Именно тогава електрониката може да се активира, когато водачът не желае. С други думи ESP-то се изключва, когато е необходима пълната тяга на автомобила.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 41 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 сектант

    33 55 Отговор
    когато завали сняг, за да правя донъти с дъстъра на обръщалото на автобусите зимата

    Коментиран от #4, #20, #34

  • 2 Разум

    86 24 Отговор
    Разум трябва да се възпитава, а не нови технологии ... Трябва всяка една подобна система да може да се изключва. Преди се караше при метър сняг, сега на 2 см. хората ги е страх и с право - не се знае коя система как ще действа. Лично аз усещам огромна разлика ако налягането на гумите ми е разлино - АБС-а почва да сработва много често ... и безмислено се удължава спирането при сняг/дъжд. Т.е. за да работят тези критични системи, трябва датчиците да са наред и налягането да е еднакво в гумите - т.е. за какво ти е система, за която ти трябва да се грижиш да е в изправност - иначе не може да разчиташ на норлано спиране. Колкото повече системи се вкарват - повече зависимостти ще има. Трябва човек да има контрол да може да изключва подобни системи, ако се чуства заплашен, че се подлъгват от параметри от обкръжението !

    Коментиран от #6

  • 3 Пръцко

    120 35 Отговор
    Добрият шофьор не разчита на недомислени софтуерни боклуци, а на опит, преценка и тренирани сетива! Програмите ги пишат "гениални" програмисти - обикновено пъпчиви особняци, дето и гащите не могат сами да си вдигнат, ама станаха много важни в днешно време :((

    Коментиран от #9, #39

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Алфа Ромео

    23 1 Отговор
    Кат заорем в по-дълбок сняг или кал.
  • 6 Алфа Ромео

    35 11 Отговор

    До коментар #2 от "Разум":

    Не съм съгласен, ABS е много полезна система.

    Коментиран от #10, #25

  • 7 ИВАН

    44 15 Отговор
    Целта е - постепенно хората да се превръщат от малоумни полуроботи, в "умни" роботи ... на никого не са нужни опитни-интелигентни мислещи същества, а само послушни роботи
  • 8 Несъгласие

    26 41 Отговор

    До коментар #4 от "Лобов":

    Като пъпчасалите програмисти ви пречат вземете станете вие такъв че да видим колко е лесно да го направите
  • 9 Сатаната

    31 5 Отговор

    До коментар #3 от "Пръцко":

    В повечето случаи даже и те не са виновни защото някой по-пъпчив им е задал входни параметри и им е казал на изхода искам това и това. После връщай едни стотици хиляди за смяна на софтуер и те така.
  • 10 Сатаната

    17 11 Отговор

    До коментар #6 от "Алфа Ромео":

    Когато десните гуми са ти на лед и виждаш задницата на тира и няма бягане в насрещното, ще ти кажа къде и големия предпазител да го свалиш и никога не го слагай ако искаш да си шофер.

    Коментиран от #17

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 ИВАН

    24 25 Отговор
    Нека да обобщя - педалски системи, измислени и правени от педали - само утежняват и живота усложняват, да се бяха замислили за екологията, ама там няма далавера :))
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 зил

    35 17 Отговор
    тея с астрите и кадетите дето коментират против системите за сигурност в модерните коли да не излизат много много по пътищата, че ония ден гледах как един от "истинските" шофьори не можа да спре 50 метра и се качи на тротоар напосредствено до спирка с чакащи хора.

    Коментиран от #16

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 kravata

    18 21 Отговор

    До коментар #14 от "зил":

    Еа пожелавам ти да се возиш един ден в кола различна от волга за да разбереш колко грешно виждане за нещата си продобил. У новите коли не трябва да си гений и не са сложни а точно обратното, улесняват водача и му позволяват да се концентрира в карането и да устоновява контрол.
  • 17 Алфа Ромео

    19 4 Отговор

    До коментар #10 от "Сатаната":

    Карал съм и коли без тази система, не разбрах кво точно искаш да ми кажеш...

    Коментиран от #28

  • 18 Алфа Ромео

    28 5 Отговор

    До коментар #15 от "Мак Доналд":

    Новите коли може и да са трошливи кочини ама специално по отношение на безопасност са в пъти по-добри от 20+ годишните автомобили.
  • 19 мънго джери

    4 2 Отговор
    А пък такова копчи нема нито на мойта гуменка ни на кончито нейде , а пък са нови от 2014 гудина .
  • 20 Крали Марко

    19 3 Отговор

    До коментар #1 от "сектант":

    В Дачията няма бутон за изключване на ЕСП, следователно правиш донъти само с шейната пред блока.

    Коментиран от #26, #37

  • 21 onq s konq

    17 12 Отговор
    Ееспе-то Е ВРЕДНО ЗА СПИРАЧКИТЕ ЗАЩОТО ГИ ХАБИ и първата ми работа като тръгна е ДА ГО ИЗКЛЮЧА.Пък и няма логика водачът да е скочил на газта,а въпросната джунджурия ДА ГО СПИРА!А когато на остър завой в града подам газ на втора,задницата ще се унесе ли от превъртане на гумите и БМВ-то ще тръгне ли с вратите напред?Няма,защото Ееспето-НЯМА ДА ГО ПОЗВОЛИ!Е затва и му дърпам шалтера.
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Булшитс

    6 2 Отговор
    Когато решиш да посетиш канавката
  • 24 Townboy

    0 1 Отговор
    Само на тестовата писта както правят по телевизия AMS!
  • 25 САП

    30 1 Отговор

    До коментар #6 от "Алфа Ромео":

    ABS е полезна система колата ми има такава от висок клас и ми харесва как работи, но и тя има своите ограничения. При определени условия сработването и може да те вкара в катастрофа случвало ми си е. Спаси ме ръчната. ABS във 98% от случай те действа правилно. Правилния начин на каране е да караш колата така, че да не ти сработва ABS непрекъснато. Сработването на ABS трябва да е изключение при шофиране. Ако караш така, че непрекъснато да ти сработва ABS значи си рисков водач, който кара колата непрекъснато в зоната на полуконтрол. За мен всички курсове за шофьори трябва да са на коли без електронни помощни системи за да се избие от главите на новаците излишното чувство на сигурност и неуязвимост давано от тези системи.
  • 26 user

    7 5 Отговор

    До коментар #20 от "Крали Марко":

    взимаш крика вдигаш колата и вадиш буксата на някои abs датчик и ABS ASR и ESP спират ведната ако искаш да го включваш и изключваш режеш кабела на датчика и свързваш едно цк ключе с on/off което да съединява и разделя връзката на abs датчика

    Коментиран от #27

  • 27 Радж Капур

    15 0 Отговор

    До коментар #26 от "user":

    И на таблото ти изписва на Румънски"ВЪЙ ВЪЙ Че фачи домнюлее"

    Коментиран от #35

  • 28 Сатаната

    5 4 Отговор

    До коментар #17 от "Алфа Ромео":

    С ABS и една гума на хлъзгаво / предвид брилянтно обработените ни пътища и улици /, влизаш под тира. Имаш само един избор, къде точно да го удариш, защото с ABS все пак горе,долу си управляем.
  • 29 Голям Слон

    9 1 Отговор
    А кога се спира системата за защита на пешеходците? :-))))
  • 30 Голям Слон

    38 1 Отговор
    Преди много години, като новобранец в тогавашната си работа, ми дадоха възможно най-изтърканата Скания във фирмата. Нямаше лампа по таблото, която да не свети. ABS? Каквото е това? Сканията беше на запомнящите се 3.200.000 километра. Прицепът малко по-нов. Малко. Малко след като започнах работа, заваля и първият сняг. И гледай как се минава Ришкия проход с 42 тона: 20 тона влекач и агрегат и 22 тона товар. Чудо! Бавничко и много внимателно. Така се научих да карам камион без работещи системи за активна сигурност. А колегите с модерните и изправни камиони след това ги събираха по деретата между Прилеп и Веселиново. В най-добрия случай по спусканията след Веселиново :-) Не вярвам в тия системи. Вярвам в правилната преценка и опита. Всякакви други системи обезличават човекът вътре, като шофьор. И вече карането на кола не доставя това удоволствие, което би трябвало. Но да не отегчавам четящите с разсъжденията си.

    Коментиран от #32

  • 31 Ивайло

    20 2 Отговор
    Трябва да се изключи Винаги и Завинаги!!! Ако не можеш да караш а разчиташ на системите да те спасяват, по-добре си скъсай книжката и си купи карта за градския транспорт!!!
  • 32 Ивайло

    21 0 Отговор

    До коментар #30 от "Голям Слон":

    Абсолютно точно казано!!! Зад волана като седнеш, ТИ трябва да мислиш и да се съобразяваш с пътната обстановка, а не системите, вместо теб!!! Затова си шофьор и имаш книжка!!! Ако разчиташ само на едните системи да "управляват", ползата от теб да седиш зад волана е същата, като от един куфар, примерно!!! За такива си има съответното място - или на дясната седалка, или в градския!!!
  • 33 БМВ фен

    1 2 Отговор
    Когато му е кеф на Дрифтъра!!!!!
    Въобще защо го има това?
  • 34 Ti li si my friend

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "сектант":

    onq s konq - ти ли си?
  • 35 user

    0 1 Отговор

    До коментар #27 от "Радж Капур":

    наистина заедно със лампите излиза някакъв надпис и изпищява при палене но разлика във вървежа няма
  • 36 Владимир

    8 4 Отговор
    На пещерния човек не може да му обясниш, че трябва да излезе от пещерата. Същото е и тук, прост бай Ганьо не можеш да го убедиш, че това са системи за сигурност не са системи за автономно управление!
  • 37 fen

    2 0 Отговор

    До коментар #20 от "Крали Марко":

    Има копче
  • 38 ABCDEMT

    1 0 Отговор
    Не бъркайте шофьори с любители.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
  • 39 До ганя

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Пръцко":

    Ганя да не забравиш да сипеш нафта на голфу, и да довършиш заварката