Last news in Fakti

20 Април, 2012 14:43 33 221 16

Приключенията на Ikarus в Америка

  • ikarus-
  • crown coach corporation-
  • 286-
  • автобус
Приключенията на Ikarus в Америка - 1

Съчленените автобуси Ikarus са познати до болка на всеки бивш поданик на страните от социалистическия лагер. Слабоизвестна подробност от историята на унгарските рейсове обаче си остава донякъде успешният опит да бъдат изнасяни за... Съединените щати.

Американската версия на Ikarus носи индекс 286 и се различава леко от стандартния 280. Произвежда се в периода от 1978 до 1986 г. по силата на споразумение между унгарското предприятие и Crown Coach Corporation.

Приключенията на Ikarus в Америка



По онова време сделката изобщо не изглежда необичайна. Ikarus е сред най-големите производители на автобуси в света. Заводите в Будапеща и Секешфехервар бълват по 13 000 рейса годишно - поне три пъти повече, отколкото всички американски компании с подобен род дейност.

Crown-Ikarus 286 в Милуоки, Уисконсин


Първите серийни Ikarus-и американско производство са доставени на части в Щатите през 1979 г. Окомплектоват се с двигатели Cummins NHHTC-290, 300 или 350 и трансмисии Allison, които първоначално се сглобяват в Унгария, но по-късно изработката им се мести в Калифорния.

Приключенията на Ikarus в Америка



Ikarus 286 се произвежда в различни варианти с дължина 55 и 60 фута (17 и 18 метра), с две или три врати. Някои от поръчаните каросерии са снабдени с механизъм за инвалидни колички.

Портланд, Орегон, 1993 г.

Автобусите са предназначени за градска употреба с изключение на 5 бройки, снабдени с 61 седалки от междуградски тип. Crown Coach опитва да започне и внос на тролейбуса 280T3, но до сделка така и не се стига.

Тролейбус Ikarus 280T3 по време на изпитания в Сиатъл, Вашингтон


Унгарските съчленени рейсове са ползвани в общо 9 града в Щатите. Първите 15 екземпляра започват работа в Луивил, Кентъки, през 1980-а. Най-голямата партида от 87 автобуса е поръчана от Портланд, Орегон, през 1981-82 г. 50 Ikarus-а са доставени на Хюстън, Тексас, а 40 - на Милуоки, Уисконсин.

Приключенията на Ikarus в Америка



Малки количества от унгарските рейсове въртят курсове в Сан Матио, Калифорния, Олбани, Ню Йорк, Хонолулу (Хаваите) и Джаксънвил (Флорида). За Щатите са изнесени общо 243 Ikarus-а, преди контрактът да бъде анулиран през 1986 г.

Сан Франциско, Калифорния


През 1989 г. марката се връща на американския пазар под името Ikarus USA. След поредица преобразувания компанията приема името North American Bus Industries (NABI). Функционира и до днес и се радва на успешни продажби. Схемата на производство е същата, както и през 80-те. Каросериите се доставят от Унгария, а окончателната сглобка се извършва в САЩ.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Петров Петров

    20 0 Отговор
    Икарус си е истинска класика...Еххх, спомени от детството!
  • 2 520 зендер

    8 0 Отговор
    Станаха печално известни защото нашите управници си мислеха че икарусите са вечни а е установено че който и да е градски автобус издържа 10 години на градска експлоатация-останалите години са компромис....
  • 3 bosshoss

    11 0 Отговор
    много здраво, и мотора е милионер в км.
  • 4 Петър Петров

    9 0 Отговор
    Здрава машина е икаруса.
  • 5 куку

    8 0 Отговор
    здрава гад.
  • 6 АК47 (калашников)

    8 1 Отговор
    ХАХАХАХАХА Били обслужвали и Сан Матио (Сан Матео) по скоро ,е никога нямаше да разбера тази подробност въпреки че живях точно там десетина години хахахах яко ама Софето си е н1 .. Тук пък все още си има Икаруси и ме връщат 20 години (1987 88 89)назад когато бях един дечко които хващаше 120 от спирка "Султан Тепе" с баба си и отива6е за прекачване на хладилника и после на Витоша с синеоновския закрит лифт !МММ слънцето грее6е различно тогава някак си по меко въздуха бе6е по хладен лятото !Въоб6те Икарусите бяха нови4ки нови4ки (Дори простаците още не им бяха съдрали седалките а вутре бе6е добре изолирано и топло зимата.. Спомен Спомени...прекрасни
  • 7 цеденевист

    1 2 Отговор
    Кое куче е кръстено на автобусите ИКАРОС?

    Коментиран от #14

  • 8 ВИП АМГ

    5 0 Отговор
    mnogo zdravi avtobusi.
  • 9 тито

    3 2 Отговор
    Да....а ни разправят че в комунизма нищо--- не било наред??? Америкосите купували комунистически продукт --но кумонистическата икономика била -нерентабилна-неконкурентно способна и т.н. Колко още неща незнаем за нащо недалечно минало????
  • 10 пенчо

    3 1 Отговор
    в щатите се возят на допотопни автобуси дори в днешно време!
  • 11 gost

    5 0 Отговор
    Унгарските ми преподаватели твърдяха, че изнасяните на запад автобуси Икарус се различават коренно от изнасяните за блока. Твърденията на икономическите професори бяха, че с еднакъв капацитет (хора, машини) за Социалистическите държави са произвеждани/изнасяни около 10 000 автобуса, а за Западните пазари около 1 000 годишно. Т.е. в изнасяните на Запад автобуси е вложен повече производствен ресурс за да се постигне по-качествено изделие.

    При приблизителен капацитет на двата завода в Szekesfehervar и Matyasfold (до Будапеща) още тогава е правило впечатление разликата в крайния продукт. Всеобща е била изненадата, че при спазване на строги изисквания производството, както споменах се оказва много по-малко от 10 000 на година...

    NABI навремето тръгна добре, компанията беше на борсата в Будапеща, в крайна сметка не оправда надеждите, загуби поръчките си в USA, цените на акциите потънаха, дребните инвеститори изгубиха парите си.

    Прочетох, че към 30.01.2012, имат поръчка за 150 автобуса за Лос Анджелес, на практика производството от години се извършва с прекъсвания. Ще видим как ще завърши и тази сага. Ако няма поръчки явно ще закрият завода. А ако излезе добро производството, най-вероятно Орбан Виктор ще го национализира, както направи с RABA.
  • 12 Йордан Димитров

    2 2 Отговор
    здрави ама много пушат
  • 13 В.Масларов

    2 1 Отговор
    Те ги правят да пушат нарочно.

    Коментиран от #15

  • 14 никси

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "цеденевист":

    твоито сигурно дето го разхождаш всяка сутрин в парка и лае и скимти
  • 15 никси

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "В.Масларов":

    не, неги правят да пушат апросто двигателите тогава небяха сьвременни ,комьнреьл дизел ,а бяха с помпи гнп и обикновенни дюзи вьпреки по онова време бяха много здави машини те исега ги правят но по модернизирани и посьвременни отговарящи на еко стандарти евро 5,6,или7 но за жалост ние тука нищо не праиме , имахме автобусен завод в Ботевград и него сьсипаха
  • 16 отчаян от живота в бьлгария

    1 0 Отговор
    аиде соросоидите защо не започвате да плювате сега