Особеностите и недостатъците на най-новите автомобилни двигатели ще станат известни след четири-пет години. Моторите, с които се оборудват голяма част от употребяваните автомобили, обаче вече са добре познати на механиците. Руското сп. "За рульом" състави класация на най-капризните сред тях.
Всички агрегати в антирейтинга са монтирани масово на различни модели, а понякога и на различни марки автомобили. При всеки от тях са отчетени едни и същи проблеми, обусловени от определени особености в конструкцията. Разбира се, далеч не всички мотори в класацията са обречени на повреди - иначе маса производители просто биха фалирали. Това обаче не значи, че нямат слабости, които могат да доведат до скъпи ремонти.
Анализът на "За рульом" налага мнението, че основна причина за техническите неизправности на съвременните двигатели е прекалено сложната конструкция. Модерните технологии имат своите предимства, но изискват съответното обслужване. Турбокомпресорите, например, по правило усилват топлинните натоварвания. Болно място на някои мотори пък е ангренажната верига, което само допреди десетилетие бе немислимо, а проблеми при други създават сегментите и горивната система.
От антикласацията закономерно отсъстват "жертвите" на даунсайзинга, които руснаците не смятат за пълноценни двигатели - например трицилиндровият 1.0-литров мотор на Opel или прехваленият Ecoboost на Ford с аналогична кубатура. По различни причини липсват също екзотики от Америка и Япония. Критерият на "За рульом" са бил основно големите производствени тиражи и дали моторите се срещат често на вторичния пазар.
1.4 TSi/TFSi, EA111, Volkswagen/Audi
През 2007 г. този агрегат се смяташе за изключително модерен и напредничав, което му спечели титлите "Двигател на годината". Авангардните инженерни решения обаче не бяха подковани с висока надеждност, като много мотори дефектираха още в гаранционния срок.
Този масов турбодвигател с различни мощностни характеристики се монтира на множество модели на концерна, включително на Skoda и Seat. Недостатъците му са заложени конструктивно. Най-сериозният от тях е ангренажната верига, която понякога се разтяга преди 60 000 км. Устройството на обтегача също не е съвършено, което води до прескачане на един-два зъба и сблъсък между клапаните и буталата - често при студен старт.
EA111 е чувствителен към качеството на горивото, което води до склонност към натрупване на нагари и висок разход. Междинният охладител на компресора често се запушва, регистрирани са и случаи на разтопени бутала.
ЕА111 се произвежда до 2012 г., когато VAG го модернизира основно и представя ЕА211 с ангренажен ремък. Макар да не е лишен напълно от недостатъци, той е много по-надежден. Абревиатурата TSi обаче и досега извиква неприятни спомени у много собственици.
1.8 TSi, 2.0 TSi, ЕА888, Volkswagen/Audi
По-големите варианти на 1.4 TSi имат сходна конструкция и също не се ползват с добра репутация сред специалистите. Най-много критики търпи второто поколение на този двигател (2007-2012) и причините са същите - слаби сегменти и тънкостенни бутала. Моторът е известен с високия разход на масло - понякога до литър на 500 км.
Третата генерация на мотора харчи по-малко, но въпреки това литър синтетика на 3-4 хил. км се смята за норма. Износват се също шийките на разпределителния вал, след 100 000 има опасност от разтягане на ангренажната верига. Дефектират електромагнитните клапани на фазорегулаторите, водните помпи и термостатът протичат, а някой механици наричат сегментите "най-лошите в историята на ДВГ".
Негативните оценки стигат дотам, че ЕА888 се смята за непрепоръчителна покупка на вторичния пазар заради риска от основен ремонт само няколко месеца след покупката. Когато са в пълна изправност обаче, тези двигатели работят наистина добре.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Душегуб
Коментиран от #31
18:15 17.06.2019
2 Те Така Те
Коментиран от #6, #26
18:16 17.06.2019
3 Ракия
18:18 17.06.2019
4 Е500
18:26 17.06.2019
5 Компетентен
Коментиран от #14, #50
19:16 17.06.2019
6 безпартиен
До коментар #2 от "Те Така Те":
Вече 205 хил. на "фолксваген" 1.6 ТДИ-105 кс!Маслото се сменя на 30 хил.и никога не е доливано!!!Важно е горивото да е Максмоушън,В пауър,т.е качествено!!!!Същото е и при Ситроен гронд Пикасо 1.6 ХДИ -110 к.с. вече на 380 хил.Качествени горива и нищо друго!!!Коментиран от #9, #20, #33, #56
20:56 17.06.2019
7 Нерон
Коментиран от #12, #16, #59
21:17 17.06.2019
8 1980 г истинските мотори
21:24 17.06.2019
9 антрашпиц
До коментар #6 от "безпартиен":
Само един ,можеби глупав въпрос!Кои са качествените горива в Република България?Коментиран от #15, #17
21:30 17.06.2019
10 Хондаджия
Коментиран от #49
21:32 17.06.2019
11 123
Коментиран от #41
21:40 17.06.2019
12 666
До коментар #7 от "Нерон":
аз съм виждал,лично му навъртях само аз 340000 - Passat 1.6 бензинка комби -95 година,нема такава кола,естествено след Honda21:41 17.06.2019
13 Олд Скул
21:46 17.06.2019
14 до некомпетенте
До коментар #5 от "Компетентен":
Недей за Тойота, че до мен има един автосервиз, оня ден ремонтираха динамо, за да го извадят свалиха предния мост иначе няма вадене!21:54 17.06.2019
15 тъпо
До коментар #9 от "антрашпиц":
Тока!21:55 17.06.2019
16 куку руку ку
До коментар #7 от "Нерон":
На такива километри може и да има, но не и TSI. Той е като японските джедайки GDI двигатели. Капризни и кекави... че и за газификация не стават.22:28 17.06.2019
17 Sel
До коментар #9 от "антрашпиц":
На Петрол22:52 17.06.2019
18 Никога повече ваген
06:40 18.06.2019
19 Иво
06:50 18.06.2019
20 Клоши
До коментар #6 от "безпартиен":
С този интервал на смяна на масло му давам живот на двигателя макс до 250 000.. Дано не изляза лош пророк!Иначе ваг са се доказали в калпаво замислени агрегати. 2.5 tdi e ярък пример от миналото. Почти всички бензинови двигатели от началото на века са им неземни маслояди. 1.9 е сполучлив, но и той има конструктивни недомислици. Изяжда си разпределителния вал без видима припина, има много също много успокоители, които вкарват резонанси и вибрации. А и го оскъпяват много при обслужване.
06:53 18.06.2019
21 Италиянеца
Коментиран от #32
08:00 18.06.2019
22 Фазов регулатор 😁😁😁
08:29 18.06.2019
23 Николов
08:31 18.06.2019
24 VAG
08:41 18.06.2019
25 Woodry
Тук литър масло на 1000 км се счита за ДОБРЕ!
Да не говорим за дюзите при директното впръскване - не се рециклират - 500+ лв бройката...
Беше БМВ... :-(
09:16 18.06.2019
26 Волвар
До коментар #2 от "Те Така Те":
И по-големият му брат 2.5 редови, с пет цилиндъра. В Ауди го ползваха до 1997, във Волво до 2001г.Продадох колата на 500 000+, още я карат.
Старите 2.3 и 2.8 бензон също бяха здрави.
Сега е пълна скръб.
09:37 18.06.2019
27 Име
09:52 18.06.2019
28 Име
09:52 18.06.2019
29 Skoda
10:04 18.06.2019
30 Ивайло
Коментиран от #43
10:19 18.06.2019
31 гощо
До коментар #1 от "Душегуб":
Предлагам да си караш старото Рено и да продължаваш да мечтаеш да станеш БМВ-ист! Ама не се обаждай НЕ подготвен в подобни статии! За твое инфо най големият трошляк е Ренж Ровар и Мерцедес!11:06 18.06.2019
32 Кожухаров
До коментар #21 от "Италиянеца":
1,9 дизел на Алфа го монтираха и на Опел. А и на всички марки които държеше GM . Когато GM и Фиат се разделиха от GM им наплатиха няколко милиарда за да ползват дизеловите им двигатели ! Фиат са първите които вкараха системата комън рейл.Коментиран от #40
11:10 18.06.2019
33 понятие
До коментар #6 от "безпартиен":
"Ситроен гронд Пикасо 1.6 ХДИ -110 к.с. вече на 380 хил"-Поздравления имате отлично чувство за хумор.Въпросния мотор е проектиран с ресурс около 200 хил,но явно това не се отнася за България!И между другото максимума който съм видял да изкара подобен мотор беше 243000,км.Коментиран от #44
11:29 18.06.2019
34 Townboy
12:05 18.06.2019
35 Ауди
12:12 18.06.2019
36 Пеко
Коментиран от #38
12:22 18.06.2019
37 Кожухаров
12:28 18.06.2019
38 Кожухаров
До коментар #36 от "Пеко":
Разликата обаче е една- че със старите Лади на пътя няма да останеш. Само трябва да имаш един палец и една капачка в багажника. Може много да приказват за разхода на новите автомобили - но при реални условия и на тия високотехнологични чудеса разходът не отговаря на заводските данни ! Но пък поддръжката на едно такова високотехнологично чудо е убийствена. На повечето автомобили след 2008 година за едното обслужване се разглобява половината кола! Вследствие на това и цената ! Можете да погледнете как го правят едно такова обслужване в Bri4ka.com .Майтапа си е майтап ама все пак си е вярно!12:35 18.06.2019
39 За рулём
14:25 18.06.2019
40 Еблю
До коментар #32 от "Кожухаров":
Алфа Ромео 2,4JTD 1998г. е първия автомобил серийно производство със комънрейл двигател.Същата година но няколко месеца по късно и немските Мерцедес и БМВ също слагат тази система.Коментиран от #47
14:26 18.06.2019
41 АнтиФаг
До коментар #11 от "123":
Ми t-jet на фиат от 2007 1.4 с 150 кс не е ли хубав..Понеже с него никакви проблеми не съм имал.Но понеже е немско значи е по-добро.15:14 18.06.2019
42 Golf 7 TSI
Купил съм колата чисто нова през 2014 година, вече я карам 5 години!
За това време - 97000 км, абсолютно никакви проблеми!
Колата е икономична като дизел 5 извънградско, 7 смесено с постоянно пуснат климатроник.
Имайки предвид малкото коне, е изключително пъргава! Къси скорости, ускорява бързо и се изпреварва нормално!
Скорост от 150-160 километра си я поддържа без проблем по магистралата, натоварена с 5 човека и багаж!
Имах единствено притеснения, че конете ще са малко, но не са, немците са го измислили и турбото си е турбо!
Икономично и надеждно, така, както трябва да бъде!
И да, сменям маслото на 30 хиляди километра или 2 години, което настъпи първо - Castrol LongLife!
С това доливане на масло ме разсмяхте, капачката на маслото е отваряна само няколко пъти до момента и само при смяната на масло в Порше София.
До момента за 5 години - само обслужване.
Това е от първа ръка при мен, оставам на разположение да отговарям на въпроси при запитване!
Но нека се говорят нещата така, както са!
Коментиран от #45, #63
15:16 18.06.2019
43 Мустафа
До коментар #30 от "Ивайло":
И на газ е хубаво и евтино ! Компетентно монтирана газова и караш двойно повече километри от на бензин за една и съща стойност !16:20 18.06.2019
44 Язе
До коментар #33 от "понятие":
Явно си част от екипа разработвал двигателя.А пежо 308 с този двг на 380000км как ти звучи?Хем ресурса му бил 200хил.км пък ти си виждал на 243хил.км.Последно колко му е ресурса?За един приятел питам?16:26 18.06.2019
45 Кожухаров
До коментар #42 от "Golf 7 TSI":
Чакай де - ти не си навъртял още 100 хиляди. Де факто по километри колата е още в гаранция. Като мине 150 хил тогава пак пиши. Нали за това говорим - че ги правят колкото да си минат гаранцията. По вечето неща са така изчислени че като минат едни километри и много работи наведнъж !16:35 18.06.2019
46 Зайко Байко многознайко
16:36 18.06.2019
47 НАТО ВЕЦ
До коментар #40 от "Еблю":
Първо се вграждат 1,9 JTD мотори в Алфа Ромео 145, 146 и 156 с мощност 105к.с. После започва вграждането на 2,4JTD в Алфа Ромео 156 и 166 с мощност 136 к.с.16:39 18.06.2019
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 НАТО ВЕЦ
До коментар #10 от "Хондаджия":
JTS не е мотор на Алфа Ромео( Фиат). Това недоразумение на техниката е на Опел и почват да го вграждат в Алфа Ромео 156 феислифта за сефте, заедно със смотаната им скоростна кутия.16:44 18.06.2019
50 селянин от обеля
До коментар #5 от "Компетентен":
Правилно само Тойота от Истанбул , ама много капризни се оказаха D4D , повече и от VW се чупят16:46 18.06.2019
51 Чичо
16:56 18.06.2019
52 Raba
Като недостатък ще отбележа теглото - 1тон но правя заключението че размерът винаги има значение :) Двигателя трябва да е съобразен с теглото на автомобила. Не може да напомпиш с турбо една двулитровка до 200 коня и да кажеш, че си направил по-добър двигател от на автобуса... С този даунсайзинг се раждат такива еднодневки....
Коментиран от #60
17:41 18.06.2019
53 Октопод
18:45 18.06.2019
54 Бат Пешо
До коментар #48 от "Ай сиктер":
Без значение, дали са алкохолици или не, е факт, че тея мотори са скрап - няколко tsi-та видях, който трябваше да се отварят преди 100к км, поради спукани глави, прекомерен разход на масло и такива приятни работи. Все на гаранционни коли това. А проблемите с вериги, турбини и чарджъри са ей така, като за бонус.18:51 18.06.2019
55 123
20:55 19.06.2019
56 Петър Петров
До коментар #6 от "безпартиен":
Явно си голфаджия,а това е състояние на духа.22:14 19.06.2019
57 Петър Петров
22:14 19.06.2019
58 М. Мирчев
21:09 20.06.2019
59 Коментирам
До коментар #7 от "Нерон":
Чисто нов си купих 2012та Passat CC точно 1.8 бензин с dsg, всичко беше наред първите 10000 и се почна, всички амортисьори смениха, бензинова помпа, скоростна кутия, и ма 60000 километра започнах да наливам по литър масло на 1000 километра, при което ми посочиха един ред в книжката за експлоатация на който пише, че това е нормално, върнах им я и си купих японска кола.01:04 21.06.2019
60 Миро
До коментар #52 от "Raba":
Какъв е работния обем на тоз мАтор?21:11 21.06.2019
61 Аюфхахахах
Коментиран от #62
23:29 21.06.2019
62 Raba
До коментар #61 от "Аюфхахахах":
Нова кола и нови гуми ако ще се кара много.Ако караш до 5000 км/год. за какво да купувам нова кола, то дори и да я държа в гараж и да я припалвам без да карам, за няколко години цената и ще падне няколко пъти. Ако сметнеш къмто км колко стотинки излиза гориво, поддръжка, такси, покупна цена - за тия километри по-старата кола е по-изгодна.
То същото е и с двигателя ако вземе един автобус чавдар 11м3 (8 тона е празен) със 160 к.с. двигателя му какъв ресурс има и каква една въшчица 1.4 турбо моторче за кола. Само, че автобуса си се кара почти постоянно на пълна мощност, а леката кола я настъпваш чат пат, реално моторчето си работи с малка мощност през повечето време, 50-60 коня му стигат да поддържа колата 140 км/ч на магистрала. Тия 160 к.с. са за изпреварване и да вдигнеш на 200 на магистралата, не за постояннен режим на работа... а и колкото да си изкара гаранционния срок :)
18:52 09.08.2019
63 Seat
До коментар #42 от "Golf 7 TSI":
В подкрепа на написаното: Seat Leon 1.4 TSI - 122 к.с., закупих го нов през 2013, продадох го преди месец. За 6 г. и 120 000 км - само обслужване. Безавариен, безгрижен автомобил. Динамичен и икономичен.Подобни автомобили могат да бъдат хулени само от пишман майстори, защото остават без работа от такива коли.
18:36 19.10.2019
64 Димитр
14:16 19.07.2020
65 Ханс
15:15 11.10.2020
66 Маняк
14:01 11.11.2020
67 Ауди
00:10 05.12.2020
68 Slavov
23:30 26.12.2020
69 Душанчо
12:59 17.03.2021
70 Koko
15:47 29.12.2021
71 Фифи
15:48 29.12.2021