30 Юли, 2019 16:28 32 453 28

Воланът от край до край: Вредно ли е?

  • съвети-
  • волан-
  • серво
Воланът от край до край: Вредно ли е? - 1

Когато паркирате или просто маневрирате с ниска скорост често ентусиазирано въртите кормилото и всеки шофьор поне веднъж е "удрял" волана в края на оборотния му цикъл. Знаете ли обаче как това се отразява на механизма?

Отговорът е, че при автомобилите с електрически усилител това не е проблем, но за по-масовите у нас - тези с хидравлика, този прийом е вреден. Ключовият елемент на сервото е хидравличен цилиндър, свързан с тръби с помпа и резервоар. За да може водачът да завърти волана почти без усилия, в системата се създава налягане. В крайни положения на волана налягането върху буталото достига 100 атмосфери. В крайно положение, когато кормилото не може да се завърти повече и водача го задържи могат да се случат неприятности.

Принципно, системата е оборудвана с така наречения байпасен клапан, който е необходим за защита от повишено, прекомерно налягане на течността в системата. Неизправността на този клапан често причинява сериозни повреди. Но дори и при изправна защитна система, налягането в системата в крайни положения е изключително високо и може да доведе до повреда в сервото, особено ако е по-старо. Така, че съветът на специалистите е да избягвате "навиването" на волана в крайнодясно или крайно ляво положение.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 50 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Мартин

    54 9 Отговор
    Полезно четиво, особено за начинаещи шофьори, а и не само.
  • 2 Караиванов

    47 10 Отговор
    Никога от упор до упор, това е основно правило. Добре е, че го припомняте.

    Коментиран от #5

  • 3 onq s konq

    30 13 Отговор
    Мене на беенвето нешто ми се спука отпреде и истече маслото и тека си го карам трета година па немам ядове

    Коментиран от #4, #9, #18

  • 4 Хуестия

    14 1 Отговор

    До коментар #3 от "onq s konq":

    На беенвето ли е :D
  • 5 Не живеем в имения

    49 7 Отговор

    До коментар #2 от "Караиванов":

    Никога до упор, и ще паркираш ама друг път.
  • 6 Гостилничаря

    28 2 Отговор
    Сектантът няма ли да каже нещо за космическия волан на Дъстъра?
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Алфа Ромео

    10 7 Отговор

    До коментар #3 от "onq s konq":

    Аз карам така една Астра трета година но трябва здрава ръка при паркиране и маневри с ниска скорост, но нещо което го няма не може да се развали, в случая хидравликата. Това е тъпо всеки път да се съобразяваш да не навиваш волана до край.
  • 10 Random

    6 6 Отговор
    Признавам си, с на бащата турана често ми се случва като паркирам в гаража
  • 11 незнайко

    8 7 Отговор
    И кой ще ни казва кога сме го "насукали" до края, ако не е звука от помпата ???
  • 12 КОС

    5 6 Отговор
    новите коли нямат маслена хидравлика а са с електронна
  • 13 vasik atanasova

    8 3 Отговор
    винаги навивам от край до край
    то иначе не е маневрена колата и ще правим по 10 маневри
  • 14 Разбирача

    27 4 Отговор
    Пълни ама пълни глупости!Нищо няма да се развали,точно за това е хидравликата за да спомага за лесното въртене на волана при маневри с ниска скорост или на място.При висока скорост на практика хидравликата не ти трябва,волана се върти леко и без нея.Източването на масло става при пълно завъртане на волана,като и така се обезвъздушава пълен ляв и десен.Помпата може да работи и без масло на ниски обороти и няма да се повреди ако не е за дълго време.Така,че хидравликата е измислена точно за това да си въртите лесно на място ляв,десен а не за да си карате напред.
  • 15 Разбирача

    19 2 Отговор
    Точно и по тази причина е измислено да се обезвъздушава системата така,знае се,че като паркирате въртите волана до край ляв,десен и без да усъзнавате,ако системата не е в ред и дърпа въздух вие сами си е обезвъздушавате.Въртете си геврека до край и хич да не ви пука.На практика е много трудно да скапете помпата.От това зависи живота на хората и управлението на автомобила и са проектирани почти да не се развалят.Може би ще ви се скапе мотора или скор.кутия преди хид.помпа.

    Коментиран от #20

  • 16 Нов

    9 3 Отговор
    И аз никъде в упътването на колата не видях предупреждение да не въртя волана от край до край.
  • 17 волен сидеров

    5 2 Отговор
    абсолютно НЕ вярно-така се обезвъздушава и е добре от време на време да се ходи до край в двете посоки .абе кой ги измисля тези тъпотии
  • 18 Другия с магарето

    7 1 Отговор

    До коментар #3 от "onq s konq":

    Гръмнало е мудото на коня, няма му нищо , дедо божи е създал коня с две мъде, продължавай си караш каруцата
  • 19 Пеуник

    6 2 Отговор
    Вредно всяко завъртане на волана без предварително подаден мигач, освен когато се следва осовата линия на пътя с предимство. Много човешки животи са прекратени заради въртене на волана. Не ни занимавайте с глупави статии за проблемите на немските автомобили, когато мрат невинни хора по пътищата!
  • 20 Алфа Ромео

    3 0 Отговор

    До коментар #15 от "Разбирача":

    Ами не, скапват се доволно често като се има предвид възраста на авто-парка в БГ, и помпи и рейки протичат, това са доста скъпи части особенно рейката ако ги купуваш нови.

    Коментиран от #22, #28

  • 21 Motion

    6 0 Отговор

    До коментар #7 от "До автора":

    Тя че статията не е коректна, не е, но в интерес на истината се нарича точно бутало, в случая с двустранен прът, което се движи в цилиндрова тръба. Образува хидравличен силов цилиндър, налягането за който се подава от помпата (много често пластинкова). Колкото до електрическите усилватели - там си е обикновена зъбна рейка с наклонени зъби, плюс спомагателен двигател с червячна и планетна или зъбно-ремъчна предавка върху кормилния вал.
  • 22 Motion

    1 0 Отговор

    До коментар #20 от "Алфа Ромео":

    Не разбра съвсем. Никой не казваше, че рейката е вечен елемент. А че е един от най-дълготрайните и издръжливи компоненти в сравнение с тези по двигателя например.

    Коментиран от #23

  • 23 Алфа Ромео

    0 3 Отговор

    До коментар #22 от "Motion":

    Възможно е но съм срещал и чувал за доста на брой стари коли с повредена хидравлика които се движат все още.

    Коментиран от #24

  • 24 Motion

    0 0 Отговор

    До коментар #23 от "Алфа Ромео":

    Естествено, за това време са минали ремонти по двигателя, сменен е съединител, шарнири, тампони, биалетки и т.н. Но в действителност колегата казва истината - рейките се проектират като надежден и дълготраен елемент, защото от тях пряко зависят човешки животи. Друг е въпроса, че има хора които купуват винаги най-евтиното, дават да им ти монтират хора там, където ще им вземат най-малко, и карат докато колата върви, без да им пука за шумове, течове и други симптоми...
  • 25 наблюдаващотдалеч

    2 1 Отговор
    Е, това вече е връх на тъпотията! Авторът да обясни, каква е разликата в налягането, малко преди крайният момент на завъртане и завъртането до край? Всеки е чувал звукът, който се чува при пълно завъртане. Това е момента на отварянето на клапана и налягането спада.
  • 26 Сектант

    0 1 Отговор
    Дачията е електро серво и няма такъв проблем
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Гошо Китай

    1 0 Отговор

    До коментар #20 от "Алфа Ромео":

    Да бе лъжа.8 рейки от eBay.de kупих за ТОЧНО за 140 лв ,а в мошеническото БГ ми продаваха една за 150 лв за БМВ и двойно повече за ремонта.Само селските монтьори взимат по евтино и правят напълно скапан ремонт.Така си живеете щастливо и безгрижно както преди един век .