86 163

Топ 5 на най-надеждните двигатели, които все още се продават (ЧАСТ I)

Практиката показва, че някои технически решения могат да повишат надеждността на двигателя и да увеличат ресурса му до половин милион и повече километра без сериозен ремонт. За съжаление производителите все по-рядко залагат на старите изпитани технологии и моторите стават все по-капризни.

Съвременните агрегати са проектирани за по-кратък срок на служба. Ангренажните вериги нерядко изкарват по-кратко от ремъците, разходът на масло се измерва в литри, електрониката създава проблеми, а водната помпа се смята за консуматив.

На пазара обаче все още има автомобили с надеждни двигатели от старата школа. Тайната на ресурса им се крие в простотата на конструкцията, умерения работен обем, липсата на принудително пълнене и директно впръскване на горивото. Описанието съответства напълно на дефиницията за морално остарял силов агрегат, но това се компенсира от издръжливостта и евтината поддръжка.

Семейство К на Renault

Френският K7M е един от най-надеждните и непретенциозни двигатели с голям ресурс, които все още се продават. Мантират се на най-простите модификации на Dacia Logan и Sandero.
Малкият работен обем от 1.6 литра, осемклапановата конструкция и крайно консервативната степен на форсиране (мощност между 82 и 87 к.с.) осигуряват ресурс от 400 000 и повече км. Цилиндровият блок е от чугун, а клапановата група не харчи масло.
K7M показва добра устойчивост на прегряване. При използване на качествени консумативи, своевременната замяна на ангренажния ремък, ролките и водната помпа и редовно регулиране на клапаните този мотор показва чудеса от надеждност.
K4M е осъвременена версия, по-мощна 16-клапанова версия на същия двигател. Монтира се на Megane, Lodgy, Clio, Scenic, Logan и Sandero. Мощността варира между 102 и 108 коня. Агрегатът изисква минимално обслужване заради хидравличните компенсатори на клапаните, а по надеждност практически не отстъпва на маломощната 8-клапанова версия.

Toyota 2AR-EE

Времената, когато двигателите на Toyota издържаха по 800 000 км, си отиват, но някои модели на японската марка като RAV4 и Camry все още се оборудват със здравия 2AR-EE. В различните си изпълнения този 2.5-литров мотор развива между 165 и 180 к.с.
Има алуминиев блок с чугунени гилзи, а газоразпределителният механизъм се задвижва от верига, която трябва да се сменя на 150 000 км. Като всеки друг двигател на Toyota, 2AR-EE обича смяна на маслото на всеки 10 000 км - особено при коли, които постоянно се карат в задръствания.
Този двигател не е лишен от недостатъци, но те се проявяват доста рядко. Понякога системата за променливо газоразпределение работи шумно преди моторът да загрее. Добре е да се следи и състоянието на водната помпа заради възможни течове.

ЧАСТ II

Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 230 гласа.

Още по темата