3 613 18

Как да изберем зарядно за акумулатор?

Зарядното устройство за автомобилна батерия е една от най-полезните придобивки за всеки шофьор. На пазара има различни видове, които се различават по принципа на работа и конструкцията, като дори в отделните категории се срещат уреди с различен периметър от възможности.

Най-популярните зарядни устройства са от трансформаторен и импулсен вид. Първият тип се състои от трансформатор и токоизправител и подава постоянен ток с напрежение 14.4 волта. Има и специални трансформаторни зарядни, които десулфатизират акумулатора.

Импулсните устройства за зареждане са по-модерни и имат някои предимства пред трансформаторните. Значително по-компактни са, тежат много по-малко, имат защита против прегряване, къси съединения и спад в напрежението. Зареждат акумулатора с импулси, които позволяват по-бързо възстановяване на заряда.

Един от най-важните критерии при избор на зарядно устройство е съвместимостта му с акумулатора на колата. За да се установи дали силата на тока ще бъде оптимална, капацитетът на батерията трябва да се раздели на 10. За 60-ампечасов акумулатор, например, ще трябва 6-амперово зарядно. Ток с по-малка сила няма да навреди на батерията, но ще удължи зареждането.

Съвременните зарядни имат регулатори за силата на тока, което ги прави подходящи за всякакви автомобилни батерии. Освен основен режим на работа някои устройства разполагат и с втори за бързо зареждане. Функцията Boost ускорява максимално зареждането (с до 30%), но честото му използване скъсява живота на акумулатора. Този режим обаче е доста полезен ако се налага спешно зареждане.

Добре е да се знае, че зарядните устройства стават само за оловно-киселинни акумулатори и са безполезни за друг тип батерии като калциевите и хибридните. Първият тип имат електроди от сплав на олово и калций, а в състава им се добавят също алуминий, олово и дори сребро.

Хибридните акумулатори се отличават с различен състав на положителните (калий) и отрицателните електроди (олово с добавен антимон). Това удължава живота им, тъй като електролитът се изпарява по-бавно. Освен това този тип батерии имат 1.5-2 пъти по-ниска степен на саморазряд.

Ако се следват няколко прости съвета, практически няма как да се сбърка при избора на зарядно за акумулатор:
- Устройството трябва да бъде подходящо за вашия тип акумулатор. Цялата нужна информация е изписана на самия него.
- Внимателно проучете характеристиките на оборудването. Желателно е те да превъзхождат нуждите ви.
- Не плащайте за ненужни допълнителни функции. Функцията Boost и режимът за зареждане на няколко акумулатора едновременно се използват най-вече в сервизи.
- Купете си уред за измерване на капацитета, съпротивлението и напрежението на акумулатора.
- Клемите трябва да бъдат свързани със зарядното преди то да бъде включено в мрежата, като естествено се спазва поляритетът.

Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 8 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Ynd

    28 6 Отговор
    С две думи безполезна статия.

    Коментиран от #15

  • 2 НЯМА СМИСЪЛ

    10 4 Отговор
    АКУМУЛАТОРИТЕ СА МЕНТЕТА-ПО-ДОБРЕ НОВ.НЯМА ВЕЧЕ ТАКИВА КОИТО КАРАТ 8-10Г.

    Коментиран от #7, #13

  • 3 Гост

    6 4 Отговор
    имам най елементарно купено от първата железария която видях. за 10 години съм го ползвал 2 пъти по предназначение. всички параметри са за в коша, да пуска ток колкото да го подхване колата и тя ще си го дозареди на път.
  • 4 JEEP

    12 1 Отговор
    Най-добре е зарядния ток да е 1/10 от капацитета на батерията. И с по-малко става, но с повече може да се прецака нещо или да и се скъси живота.
  • 5 И ДРУГО

    7 1 Отговор
    АКО ПРИ ЗАРЯД ТЕМПЕРАТУРАТА НА АКУМУЛАТОРА СЕ ПОВИШИ НАД 40 ГР. СЕ РАЗРУШАВА ..И ЗА СКРАП
  • 6 акумулатор капсулован с черна смола

    9 0 Отговор
    Добре сметнат трансформатор, със задължително М-Е-К-А изходна характеристика и тУй то. Това е истината, няма нужда от ''милионых альх роз''-екстри.

  • 7 Nightrunner

    4 2 Отговор

    До коментар #2 от "НЯМА СМИСЪЛ":

    Странно?!@?@!? Интересно защо тогава единия мие на 8г а другия се скапа на 7мата? Може би защото съм си ги подържал? Освен да си купи човек зарядно е добре и да го ползва от време на време да дозарежда акумулатора, особенно ако колата се кара на 2, 3, 5км разтояние, в такива случаи алтернатора неуспява да възтанови батерията и след 2ве години, а ко стана те акумулаторите калпави. Ама ко ли разбирам те мойте изкарват все по 6-8г каране

    Коментиран от #11, #12, #16

  • 8 гост

    8 2 Отговор
    Купи си акумулатор, а не го зареждай всяка седмица. Играл съм го този номер и е голяма комунистическа глупост. Все още си спомпям как съседите с колите си държаха акумулаторите в апартаментите и ги изнасяха като тръгваха за село. Един акумулатор спре ли да държи ток направо е за смяна и колкото по-бързо го смениш, средно 150лв, толкова по-спокойно ще ти е по пътя.
  • 9 filo

    11 0 Отговор
    Един акумулатор стигне ли до зареждане, пиши го бегал. Изключение е ако е забравен някакъв консуматор. Тогава има смисъл от зареждане.
  • 10 вътрешнстта на министерството

    8 0 Отговор
    Купувайте зарядни, защото от КАТ ще проверяват. Ще идват на адрес и който няма, ще наказват жена му.
  • 11 Евро реалист

    2 1 Отговор

    До коментар #7 от "Nightrunner":

    Човече , ти в кой век живееш ? Като не пали , обикновено е за смяна , рядко може да се дозареди. А и какво обслужване на капсулован акумулатор ?
  • 12 filo

    3 0 Отговор

    До коментар #7 от "Nightrunner":

    При положение, че един акумулатор е около 100 лв., и е изкарал поне 3 г. не си струва да се занимаваш със зареждане.
  • 13 Чук

    2 1 Отговор

    До коментар #2 от "НЯМА СМИСЪЛ":

    Ха, ха. Прав си, но няма и нови автомобили, които изкарват 8-10 години!

    Коментиран от #14

  • 14 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #13 от "Чук":

    Има в БГ са извесни като "НОВ ВНОС" и "Перфектни" :)
  • 15 Н. Антонов

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ynd":

    Прав сте практически полза няма от написаното защото просто е компилация от всеизвестни неща.
  • 16 Н. Антонов

    3 1 Отговор

    До коментар #7 от "Nightrunner":

    Напълно прав сте - дори всеки ден да карате автомобила си градски условия акумулатора не се зарежда достатъчно. Останалата не дозер дена част сулфатизиране и сумарният капацитет пада. В един по-студен ден автомобила наистина не иска да запали. Това не значи, че акумулаторът е за изхвърляне. Просто трябва периодично, веднъж месечно поне да се включва на дозаряд с грамотно зарядно устройство което ще извърши десулфатизация и ще възстанови напълно капацитета му. Аз 42 години се занимавам професионално с заряд на акумулатори и зарядни устройства и затова смея да го твърдя. За подробности: http://www.akutonik.com/mobile/index/index?Id=0&langId=0
  • 17 Красимир

    0 0 Отговор
    Аз сам си правя токоизправителите. Направил съм на зетьовете, имам на вилата, в колата и у дома който с часовник периодично зарежда акумулатор на терасата за аварийно осветление. Имам и в караваната. Имам два автомобила с по два акумулатора.
  • 18 Нафарфорий

    0 0 Отговор
    Всеки оловно-кисел акумулатор може да живее около 10 г. , ако се обслужва коректно, а тяговите и до 15 г. Хубаво зарядко, което да следи вътрешно съпротивление на батерията, капацитет на зареждане, да регулира напрежение и ток на заряд спрямо нивото на батерията започва от няколко стотин лв. нагоре. Всички други така наречени зарядни възбуждат батерита и тя отново се ползва,но живота й далече се свива от нормалното. Всеки си прави сметка какъв акумулатор си взима и за каква цел, както и колко дълго ще го полва и с какво ще го зарежда, но думите "тия вече не карат" ги забравете. Особено при съвременните автомобили и agm технологийте нещата са съвсем различни.

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.