Електронната стабилизираща програма и възможностите ѝ са познати за почти всеки собственик на кола, произведена през последните 15-ина години. ESP и разновидностите ѝ обаче разполагат с редица полезни функции, които помагат на шофьорите ежедневно, без те самите да го разбират.
ESC (Electronic Stability Control) или ESP (Electronic Stability Program) представлява отделна система от устройства, с които се оборудват практически всички нови автомобили на пазара. Изпълнява множество програмни функции, част от които производителите активират още в базовата комплектация, а останалите предлагат срещу заплащане. За да разбере дали колата му разполага с една или друга опция, собственикът трябва да погледне в спецификациите ѝ.
Една от по-слабо познатите функции на ESP е т.нар. спирачен помощник (Brake Assist). Той е безценен в ситуации, в които шофьорът няма или време, или сили да натисне педала на спирачката до сработване на антиблокиращата система. Електрониката следи постоянно колко бързо се пренася кракът от газта на спирачката и може автоматично да увеличи налягането в спирачната система до максимум, за да увеличи ефективността на спирането и да намали спирачния път.
Това обаче не е всичко. ESP следи също така и преразпределението на масата между предната и задната ос. При рязко спиране предният мост поема най-голяма част от теглото на автомобила. ESP "усеща" това и разпределя спирачното усилие така, че предните колела да не блокират преди задните. Системата работи по подобен начин и в завоите, в които вътрешната двойка колела е по-слабо натоварена от външната.
Стабилизиращата програма умее също да определя температурата на спирачните дискове, тъй като ако те са силно загрети, трябва да се прилага по-голямо усилие. В такъв случай ESP започва автоматично да притиска накладките към дисковете, за да не усети водачът разликата и да прилага същия натиск върху педала.
ESP може да повиши и ефективността на спирането извън пътя. При някои автомобили с активиран всъдеходен режим стабилизиращата програма допуска пълно блокиране на колелата при спиране, за да може пред тях да се събере купчинка от пясък или пръст. При офроуд това позволява по-бързо гасене на скоростта и значително съкращаване на спирачния път.
Оказва се, че в дъждовно време ESP комуникира дори с толкова прост помощник като датчика за дъжд. Ако той се активира, програмата увеличава автоматично налягането в спирачната система и периодично притиска накладките към дисковете, за да "обере" водния филм. Това позволява да се подобри значително ефективността на спирането на мокър път.
Виждате сигнал за спаднала гума на арматурното табло, а колата ви дори няма датчици за следене на налягането в гумите? Отново трябва да благодарите на ESP. Алгоритъмът работи доста просто. Ако гумата е спаднала, радиусът ѝ намалява и колелото започва да се върти по-бързо. Сензорите за скоростта на въртене улавят разликата и съобщават на електронния управляващ блок, който уведомява водача.
Всъщност ESP помага дори в управлението на автомобила. Ако колата се дестабилизира, електрониката моментално оценява ситуацията и изпраща определени команди към управляващия блок на електрическия усилител на волана. Той на свой ред указва с леки тласъци накъде трябва да бъде завъртян, за да може шофьорът да си възвърне контрола над автомобила.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ESP NO NO
Коментиран от #2
15:52 05.12.2019
2 esp on
До коментар #1 от "ESP NO NO":
ESP OF- О.К Обаче само на писта.Коментиран от #5, #36
15:57 05.12.2019
3 Жоро
16:00 05.12.2019
4 гост
16:00 05.12.2019
5 ESP NO NO
До коментар #2 от "esp on":
При по-новите автомобили съм съгласен но при по-старите нещата не са баш така - все още е архаична системата и в повечето случаи пречи.Коментиран от #9
16:03 05.12.2019
6 Bay Valcho
Коментиран от #17, #26
17:21 05.12.2019
7 Бай хой
Коментиран от #30, #31, #32
18:57 05.12.2019
8 Рьоне Артоа
Коментиран от #16
19:28 05.12.2019
9 Николай
До коментар #5 от "ESP NO NO":
Изобщо не пречи, но можеш да си я изключваш.19:32 05.12.2019
10 Николай
Принцип на действие
Системата работи посредством 2 основни датчика:
датчик, монтиран на кормилния вал - отчита завъртането на кормилното колело;
датчик, монтиран на пода на купето - отчита завъртането на автомобила в завой.
В електронния блок на системата е заложено правилното съотношение "ъгъл на завъртане на волана / ъгъл на завъртане на автомобила". Получената от двата датчика информация (ъгли на завъртане) се обработва и сравнява със заложените в паметта параметри. При регистриране на отклонение системата се задейства моментално, като подава управляващ сигнал към хидравличната помпа, която от своя страна подава спирачна "команда" към спирачния механизъм на някое от колелата. При спиране на определено колело се получава завъртащ момент, който насочва автомобила съобразно зададеното чрез волана направление.
Системата комуникира и с електронен блок (електронно устройство), управляващ работата на двигателя, към който при необходимост се изпращат сигнали за прекратяване на подаването на гориво (т.н. отнемане на газта). Системата получава данни и от датчиците за въртене на колелата, които обслужват и системите ABS и ASR. (В автомобила всички
19:36 05.12.2019
11 Николай
Системата работи автоматично и дискретно - без намесата на водача. В повечето автомобили системата може да се включва и изключва чрез бутон на арматурното табло. При нейното задействане светва индикатор.
19:36 05.12.2019
12 Другия с коня
20:12 05.12.2019
13 ЛЕНИН
20:25 05.12.2019
14 Jrj
20:28 05.12.2019
15 Бат Мишо
Коментиран от #25
22:30 05.12.2019
16 Koko jambof
До коментар #8 от "Рьоне Артоа":
Индикатор за задействане на esp не съм виждал в нито една кола. Има индикатор за тракшън контрола.Отделно тая "статия" е пълна и безумна глупост смукана от пръстите... дори не я изчетох
Коментиран от #18, #19
00:36 06.12.2019
17 Пако
До коментар #6 от "Bay Valcho":
Грешиш.АBS-а е свързана със спирачниядиск(на челюстите,и не позволява блокиране
на плочките и няма нищо общо с умния вентил
ABS—анти блокировъчна система.....
Коментиран от #42, #43
07:25 06.12.2019
18 Георги
До коментар #16 от "Koko jambof":
Не се притеснявай, че не си я изчел. И без това нямаше да я разбереш. Щом не си виждал досега светещ индикатор за ESP, явно не си виждал и по-нови коли (под 20-годишни). Пожелавам ти един ден да имаш възможност да караш и по-нови, та да се насладиш!09:16 06.12.2019
19 асд
До коментар #16 от "Koko jambof":
Вероятно си от ... Ямбол примерно, караш BMW 3та серия ... 1993 година ?09:23 06.12.2019
20 Ивайло
09:32 06.12.2019
21 пешо
Коментиран от #23
09:38 06.12.2019
22 Дядо поп
09:56 06.12.2019
23 Ивайло
До коментар #21 от "пешо":
Е36 не става зимата за този, който не умее да кара!!! С четири хубави зимни гуми, шпер диференциал (с механичен блокаж) и малко сиво вещество в главата, колата си върви нормално, без проблеми!!! Личен дългогодишен опит!!! А системите, че помагат - помагат, но ако караш внимателно и мислиш, може да се справиш и без тях, не са задължителни!!!;)))10:03 06.12.2019
24 виновен
10:23 06.12.2019
25 да питам
До коментар #15 от "Бат Мишо":
да си чувал постулата: "спирачката е педала на глупака"?10:27 06.12.2019
26 Горе долу е така
До коментар #6 от "Bay Valcho":
Скоростта на въртене на колелата се измерва чрез така наречените АБС гривни в комбинация с АБС датчици,а в новите автомобили,тази информация се пренася по CAN шината до всички модули,на които е нужна.10:56 06.12.2019
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 qwerty
Коментиран от #33
12:19 06.12.2019
29 РЗС
Коментиран от #39
15:32 06.12.2019
30 Хуьооо
До коментар #7 от "Бай хой":
Спука ми се предната дясна гума при някъде 130 145 км.ч. Беше на прав и равен участък не усетих почти нищо само шум и лека вибрация на волана. Спрях си в аварийната лента като пич. Гумата се беше изцяло пръснала по външната ѝ странична стена. Сега за тая система пак кажи че е глупост16:08 06.12.2019
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Че и бие спирачка
До коментар #28 от "qwerty":
111111119:52 06.12.2019
34 Стига вече
Датчик за ъгъла на волана,датчик за надлъжно и напречно ускорение,датчик за прилаганото спирачно усилие
И всичко това работи в синхрон и за хилядни от секундата за да спасява задника на поредният дървен философ твърдящ че е тъпа и безполезна система. Така че моля попрочете и тогава пишете. Ако беше безполезна нямаше да я слагат серийно на всички нови автомобили. Първата А класа без ESP е практически захлюпена през таван в завой заради високия център на тежестта. Оценявяйте какво правят системите за вас и семейството ви НО не им се предоверявайте просто шофирайте разумно така със сигурност при нужда системата ще си свърши работата и ще ви спаси живота.
19:56 06.12.2019
35 Фити Педи8394
21:12 06.12.2019
36 ESP OFF
До коментар #2 от "esp on":
Изключвам го защото при шофиране с висока скорост и преминаване през неравност по някога решава да набие спирачка от въпросната страна и ми овлича кормилото. Поне 2 пъти се опита да ме метне в канавката по този начин...22:59 06.12.2019
37 ESP на peugeot 407
Коментиран от #45
00:10 07.12.2019
38 Просто мене си
Коментиран от #46
09:17 07.12.2019
39 Смока
До коментар #29 от "РЗС":
Новите бмвта имат DTC, DSC имат е39 и е46 ако за теб 20 годишни модели са нови.....12:08 07.12.2019
40 Генерал Иванушка Водков
15:45 07.12.2019
41 Инжинер ДВГ
18:27 07.12.2019
42 Петър
До коментар #17 от "Пако":
Пако главата ти е свързана с челюстите на спирачния диск. ABS се намира в двигателния отсек т.е. отпред до морота или отляво или отдясно от него излизат тънки метални тръбички и ходят до спирачния механизъм на всяко колело на колата. Онова дет си мислиш че си го виждал е сензора на абс има по един на всяко "колело" не на челюстите или на диска а на лагера на главината който е магнитен за да може сензора да отчита импулсите когато се върти колелото. И когато набиеш спирачките защото някоя баба ти е изскочила на пътя и ти блокира задно ляво колело например АБС а намалява налягането на спирачната течност в това колело за да не блокира така се намалява спирачния път. Ма нали си кух ся щя питаш "ама как като се въртят колелата колата ще спре по бързо?" Има гоогле оправяй се!!! Да е *** да ти го набие човек ама то акъл!!!!19:46 07.12.2019
43 Николай
До коментар #17 от "Пако":
Антиблокираща системаот Уикипедия, свободната енциклопедия
Антиблокиращата система (ABS) е предназначена да предотврати блокирането на колелата при рязко натискане на педала на спирачките или при спиране на хлъзгав път. ABS обезпечава максимално възможното сцепление с пътя при рязко спиране, при което спирачният път става значително по-къс и автомобилът запазва управляемостта.
При рязко спиране и особено когато пътят е хлъзгав, колелата на автомобила могат да блокират. В такава ситуация автомобилът се плъзга като шейна на пътя, при което спирачният път се удължава значително и се губи контрол върху управлението. Ето защо в съвременните автомобили се монтират антиблокиращи системи. Абревиатурата ABS (Ей Би Ес) е съкращение от anti-lock braking system (антиблокираща система).
ABS при обикновено спиране не действа, тя се задейства само когато колелата са на път да блокират. Системата се управлява от микрокомпютър (самостоятелно обособен електронен блок), който получава сигнали за въртенето на колелата от монтираните в тях датчици. Микрокомпютъра обработва получената информация и чрез електромагнитни клапани управлява налягането на спирачната течност (флуид) към колелата. Когато едно колело (или повече) при спиране е на път да блокира, системата намалява налягането към спирачния му механизъм, отпуска го и мигновено отново увеличава налягането, като го подържа на границата на блокиране. Това водачът на превозното средство го усеща като пулсации в спирачния
10:11 08.12.2019
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Гпр
До коментар #37 от "ESP на peugeot 407":
Датчика за позицията на волана. Поне при мен беше товаКоментиран от #47
22:57 08.12.2019
46 Луд
До коментар #38 от "Просто мене си":
Преди време даваха най-обикновенна жена наредени конуси на замръзнало езеро и Волво с 80 км/ч да натисне спирачката да направи змейката и да спре до не знам си кой метър като същевременно прави слалома между конусите.И тя го направи.После сложиха рали пилот в същата кола и изключиха АБС и ония заобиколи само две и завъртя колата.Има ли какво да говорим повече,че е до шофьора и ала,бала22:00 09.12.2019
47 Благодаря
До коментар #45 от "Гпр":
Какво трябва да сменя, поръчам за него?13:16 15.12.2019
48 Проблем с ESP
19:06 29.05.2020
49 musti
12:37 02.10.2020