Съществуват множество версии за произхода и предназначението на цветните маркировки на новите автомобилни гуми. Според някои от обясненията те служат за обозначаване на техническа информация без никакво значение на крайния потребител, а най-параноичните хипотези гласят, че така производителите бележат бракувана или непреминала качествен контрол продукция. Всъщност логиката подсказва, че щом маркировките са нанесени с боя, която рано или късно се изтрива (обикновено веднага след първия монтаж), носената от тях информация има временна актуалност.
Съществуват най-общо три типа цветни обозначения. Първият от тях са кръгли петна с диаметър 5-10 мм, нанесени на борда на гумата близо до вътрешния ръб откъм джантата. В зависимост от цвета (бял, жълт, зелен, червен и т.н.) те носят различна информация. С жълтите по правило се маркира най-леката част от гумата, за която е препоръчително да се подравни с вентила при първи монтаж, за да се използват по-малко компенсиращи тежести при балансирането. Разбира се, разликите в теглото на различните зони на качествена нова гума са нищожни, така че подобна маркировка губи актуалност след първото екстрено спиране.
Кръговете с друг цвят носят подобен смисъл. С червено, например, се обозначава най-тежката част от гумата, която трябва да се монтира срещу вентила. Петната могат да служат и за ориентир при първия монтаж на нов автомобил в заводски условия, така че нямат никаква полза за потребителя или гумаджията.
Цифрите или числата в кръг, квадрат, окръжност или ромб, нанесени по правило с бяла боя на борда, са знак за преминат технически и качествен контрол. Поставяйки такъв печат, работникът в завода-производител поема отговорност за годността на продукцията, като номерът служи за идентификация. Значимостта на такава маркировка за крайния потребител също клони към нула.
Същото може да се каже и за цветните полоси, нанесени по грайфера или в каналите му. Тази маркировка е обект на най-много спекулации и слухове, някои от които откровено абсурдни (например, че служат за обозначаване на бракувана продукция). Всъщност предназначението им е съвсем прозаично. Цветните линии служат за бързо разпознаване на различните модели и размери на гумите в складови условия, при които обикновено се вижда само грайферът.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ивайло
10:55 27.05.2020
2 qwerty
Коментиран от #5, #15
11:04 27.05.2020
3 ето защо
Коментиран от #9, #11
11:12 27.05.2020
4 куку руку ку
11:16 27.05.2020
5 gnom
До коментар #2 от "qwerty":
То па едни гуми в Кауфланд!! Боклук!13:53 27.05.2020
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 прррц
16:54 27.05.2020
9 ооо дааа
До коментар #3 от "ето защо":
АКО СИ ОБЪРКАН/А ПО РОЖДЕНИЕ,ТО НЯМА НАКЪДЕ ПОВЕЧЕ17:15 27.05.2020
10 Алекс
22:45 27.05.2020
11 PlimP
До коментар #3 от "ето защо":
ем барем научи разни неща, почети разни кинжки и няма да те объркват, а ако не си гумаджия, кво ти пука, плащаш за да ти монтират правилно гумите23:50 27.05.2020
12 Козлето
07:47 28.05.2020
13 8888
12:29 28.05.2020
14 Шофер
12:50 28.05.2020
15 BMW5
До коментар #2 от "qwerty":
Абе какви са тия "палета"? Що за идио*ти се навъдиха в тая държава. Думата палети (палетите) не си ли чувал или говориш за кученца?15:00 28.05.2020