53 533 27

7 вредни навика, които съсипват съединителя

Ръчните скоростни кутии са здрави възли, които общо взето се повреждат само при изключително немарливо отношение и хайдушка експлоатация. За съжаление обаче това не важи за съединителя, чийто живот може да бъде съкратен драстично при системно допускане на няколко елементарни грешки.

Включване на задна предавка без спиране до пълен покой
При маневриране някои по-темпераментни водачи имат навика да включват задна скорост още докато колата се движи напред. Това не може да убие скоростната кутия и съединителя от раз, но ако се практикува системно, определено скъсява живота им.

Резки превключвания с няколко предавки надолу
Използването на двигателя като спирачка е важен за безопасността прийом, който върши полезна работа при намаляване през зимата, на мокър или хлъзгав път. В ежедневието обаче този шофьорски похват не се препоръчва, особено ако се "прескачат" няколко предавки наведнъж. Това рязко повишава оборотите на двигателя и въртящият момент достига много по-високи стойности за кратко време, което натоварва неимоверно скоростната кутия и съединителя.

Шофиране на полусъединител
Този вреден навик е присъщ най-вече на новаците зад волана. Притеснението да не изгасне двигателят или да не успеят да превключат на необходимата предавка навреме ги кара да не свалят крак от амбреажа. Дори лекото натискане на педала по време на движение води до приплъзване на съединителя, което създава риск от прегряване, деформации и - в крайна сметка - преждевременна смяна.

Теглене на тежко ремарке или друг автомобил
Комбинацията от високо допълнително тегло и стремежа на двигателя да навакса дефицита на мощност скъсява живота на съединителя изключително бързо. Водачът се старае инстинктивно да потегли възможно най-плавно, което предизвиква приплъзване на съединителя и прегряване. Последствията обикновено се усещат веднага под формата на миризма на феродо в салона.

Буксуване извън пътя
Ако колата е затънала в кална локва, преспа, пясък или е увиснала диагонално в някакво препятствие, водачът обикновено се опитва да я измъкне със заклащане чрез редуване на първа и задна предавка. За да се дозира правилно въртящият момент, амбреажът рядко се отпуска докрай. Резултатът е същият - прегряване и износване.

"Ученическо" потегляне
Когато начинаещ водач потегля, най-често се тревожи двигателят да не изгасне - особено на кръстовища или под наклон. За да си спести клаксоните на нервните шофьори отзад, новакът предпочита да се презастрахова и не отпуска съединителя докрай, като едновременно с това подава газ и оборотите на двигателя се повишават. Сценарият е познат и в този случай - триенето води до нагряване и амортизация.

Стоене на светофар с натиснат съединител
Навикът да се изчаква зеленият сигнал на светофара с натиснат амбреаж е един от най-сигурните начини да бъде скъсен животът на съединителя. При постоянно натиснат педал се нагрява аксиалният лагер, който не е проектиран за толкова продължително натоварване. Резултатът е противен скърцащо-свистящ звук, който недвусмислено предвещава посещение в сервиза.

Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 95 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Този коментар е премахнат от модератор

  • 2 Редактор

    68 22 Отговор
    Даа, седи ти в задръстването и на всяко потегляне включвай на първа, за да минеш половин метър без полусъединител и после изключвай, много е полезно

    Коментиран от #26

  • 3 Съвет към автора, макар че е copy/paste

    116 9 Отговор
    Когато излизате с такива заглавия от типа 7 съвета, 7 навика то напишете и удебелете шрифта 1... 2... 3...... за да се ориентират читателите къде да четат. Никой не обича да чете никому потребни чаршафи текстове.
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор

  • 5 Чук

    12 8 Отговор

    До коментар #4 от "Синан":

    Не чете ли за расизма, новата мода е черно!
  • 6 За тоя съединител

    25 2 Отговор

    До коментар #1 от "СЕЩАМ СЕ":

    И медицината е безсилна.

  • 7 ссектант

    21 28 Отговор
    Duster не го лови ни едно от тези!

    Коментиран от #8, #16

  • 8 Kjh

    58 10 Отговор

    До коментар #7 от "ссектант":

    Как ще го лови, като по презумпция Дъстъра не става за каране?
  • 9 ти да видиш

    38 3 Отговор
    Колко пенционери практикуват ''ученическо'' потегляне, бедна ви е фантазията. Авторът да беше написал за специалистите, които си държат крака постоянно на педала. А за моторната спирачка да не бере грижа, щото камионите и автобусите издържат доста дълго

    Коментиран от #27

  • 10 оня с коня

    27 6 Отговор
    Тия "Съвети" в Статията все едно че съм ги писал АЗ но каква ми е Далаверата,след като БМВ-то което купих на 140хил.км е било карано от Човек НЕЧЕТЯЩ подобни Статии?Което наложи и смяна на Съединитела.

    Коментиран от #13

  • 11 Разтревожен

    75 3 Отговор
    Спазвайте стриктно съветите, за да съхраните съединителя и да го завещаете на внуците си.
  • 12 Практиката учи..

    10 15 Отговор
    Имам опит с ръчни скорости,най се прецаква когато почнеш да пилиш гуми на място..Както и каране на полу съединител много време..Съгласен съм, че има практика на светофарите да се чака на първа и с натиснат съединител..Всеки съединител на практика,когато вземем кола на над 250 000км.Зависи как е карана, си е до късмет да е здрав..Все пак си е консуматив,а при наличието на демферен маховик си е и цифра..Сега вече следващата кола ще е бъде автоматик..
  • 13 Притежател

    13 1 Отговор

    До коментар #10 от "оня с коня":

    Как тъй го смени като е90 335д заводски излиза само автомат?

    Коментиран от #20

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор

  • 15 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    20 1 Отговор
    Карайте внимателно и безопасно
  • 16 beast

    10 1 Отговор

    До коментар #7 от "ссектант":

    Ае бегай с тоя курник ....
  • 17 Бум

    36 0 Отговор
    Ползването на съединителя и спирачката са топ тестът за грамотно шофиране. Колкото по-малко, толкова по-добре.
  • 18 Шафиор

    12 1 Отговор
    Преди 45 години инструктора ми каза : колата се кара с левия крак и никога не карай другите да натискат спирачка заради тебе...
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор


  • 20 оня с коня

    3 6 Отговор

    До коментар #13 от "Притежател":

    За щастие моето БМВ е Е46 330Д,така че смяната на съединитела се осъществи Безпроблемно...както и Плащането от моя страна.
  • 21 Иван Лендъл

    5 1 Отговор
    Какъвто и шофьор да си, няма начин да не направиш нещо от списъка на посочените грешки. Освен това, нито съединителят, нито автомобилът са вечни. Почти вечни могат да бъдат, ако ги ползва улегнал, доста възрастен мъж, който ще си кара старата каручка дълги години. Ще ви дам пример - възрастен колега и аз сме си купили кубинки, които той обяснява как ще носи 10 години. Но той не бяха, той не скача, той не кляка с тези обувки, не се повдига на пръсти, не рита с тях, не ги ползва за нищо друго, освен да има нещо на краката. Аз обаче ще изкарам с тези обувки 6 месеца, защото ще бягам, ще се бия с тях, ще работя с тях, ще ходя 30 км дневно- 20 от и до работа и 10 на самата работа (бачкам в хипермаркет и живея далеч). И на мен ще ми се иска да издържат повече, за да не давам по-дълго време пари за други, но физически е невъзможно... Но пък се замислете и за друго - вие няма да сменяте съединител нито веднъж на 10-годишната си кола. Продавате я като здрава и следващият шофьор като почне да вади конго от джоба, защото съединителят ще се обади, после скорости, после турбо... Вие сте я изкарали на ръба на възможностите...
  • 22 Иван

    6 2 Отговор
    Според мен е невъзможно да се избегне всеки един проблем. Шофьорите сме различни. Самото ползване на лоста за превключване на скорости вече води до износване, да настъпи педала води до износване, ако стъпиш здраво на газта ти се вдига разхода на гориво и т.н. Наистина ли смятате да шофирате 20 години една и съща кола и може ли нещо да не "изскочи" внезапно за тези 20 години? Съгласен съм с по-малкото използване на спирачка и съединител, но не съм на мнение, че рискът да се износят може да бъде елиминиран, особено с шофьорите по нашите пътища. Живейте както искате и нещо в тази връзка правете!
  • 23 Петко

    9 0 Отговор
    Единствената грешка, която правя със съединителя е, че като карам назад съм на полусъединител, тук таме се усетя да не го правя, но ми е честа грешка

    Коментиран от #25

  • 24 Патето яки

    6 2 Отговор
    Откога чакам статия за диференциала, стига с този съединител, климатик, компресия и други маловажни чаркове. Искам за диференциала !!!!
  • 25 палавница

    9 0 Отговор

    До коментар #23 от "Петко":

    пък аз много обичам да карам на задна, даже и на задната седалка
  • 26 Zaxio

    5 0 Отговор

    До коментар #2 от "Редактор":

    О да. Задръстванията са истински убиец на съединителя
  • 27 Голям Слон

    0 0 Отговор

    До коментар #9 от "ти да видиш":

    Моторната спирачка при леките автомобили, като понятие, няма нищо общо с моторната спирачка при камионите. При последните това е отделен агрегат ;-)

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.