Ръчните скоростни кутии са здрави възли, които общо взето се повреждат само при изключително немарливо отношение и хайдушка експлоатация. За съжаление обаче това не важи за съединителя, чийто живот може да бъде съкратен драстично при системно допускане на няколко елементарни грешки.
Включване на задна предавка без спиране до пълен покой
При маневриране някои по-темпераментни водачи имат навика да включват задна скорост още докато колата се движи напред. Това не може да убие скоростната кутия и съединителя от раз, но ако се практикува системно, определено скъсява живота им.
Резки превключвания с няколко предавки надолу
Използването на двигателя като спирачка е важен за безопасността прийом, който върши полезна работа при намаляване през зимата, на мокър или хлъзгав път. В ежедневието обаче този шофьорски похват не се препоръчва, особено ако се "прескачат" няколко предавки наведнъж. Това рязко повишава оборотите на двигателя и въртящият момент достига много по-високи стойности за кратко време, което натоварва неимоверно скоростната кутия и съединителя.
Шофиране на полусъединител
Този вреден навик е присъщ най-вече на новаците зад волана. Притеснението да не изгасне двигателят или да не успеят да превключат на необходимата предавка навреме ги кара да не свалят крак от амбреажа. Дори лекото натискане на педала по време на движение води до приплъзване на съединителя, което създава риск от прегряване, деформации и - в крайна сметка - преждевременна смяна.
Теглене на тежко ремарке или друг автомобил
Комбинацията от високо допълнително тегло и стремежа на двигателя да навакса дефицита на мощност скъсява живота на съединителя изключително бързо. Водачът се старае инстинктивно да потегли възможно най-плавно, което предизвиква приплъзване на съединителя и прегряване. Последствията обикновено се усещат веднага под формата на миризма на феродо в салона.
Буксуване извън пътя
Ако колата е затънала в кална локва, преспа, пясък или е увиснала диагонално в някакво препятствие, водачът обикновено се опитва да я измъкне със заклащане чрез редуване на първа и задна предавка. За да се дозира правилно въртящият момент, амбреажът рядко се отпуска докрай. Резултатът е същият - прегряване и износване.
"Ученическо" потегляне
Когато начинаещ водач потегля, най-често се тревожи двигателят да не изгасне - особено на кръстовища или под наклон. За да си спести клаксоните на нервните шофьори отзад, новакът предпочита да се презастрахова и не отпуска съединителя докрай, като едновременно с това подава газ и оборотите на двигателя се повишават. Сценарият е познат и в този случай - триенето води до нагряване и амортизация.
Стоене на светофар с натиснат съединител
Навикът да се изчаква зеленият сигнал на светофара с натиснат амбреаж е един от най-сигурните начини да бъде скъсен животът на съединителя. При постоянно натиснат педал се нагрява аксиалният лагер, който не е проектиран за толкова продължително натоварване. Резултатът е противен скърцащо-свистящ звук, който недвусмислено предвещава посещение в сервиза.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Редактор
Коментиран от #26
18:14 02.07.2020
3 Съвет към автора, макар че е copy/paste
Никой не обича да чете никому потребни чаршафи текстове.
18:14 02.07.2020
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Чук
До коментар #4 от "Синан":
Не чете ли за расизма, новата мода е черно!18:24 02.07.2020
6 За тоя съединител
До коментар #1 от "СЕЩАМ СЕ":
И медицината е безсилна.18:25 02.07.2020
7 ссектант
Коментиран от #8, #16
18:39 02.07.2020
8 Kjh
До коментар #7 от "ссектант":
Как ще го лови, като по презумпция Дъстъра не става за каране?20:45 02.07.2020
9 ти да видиш
Авторът да беше написал за специалистите, които си държат крака постоянно на педала. А за моторната спирачка да не бере грижа, щото камионите и автобусите издържат доста дълго
Коментиран от #27
22:08 02.07.2020
10 оня с коня
Коментиран от #13
22:44 02.07.2020
11 Разтревожен
00:22 03.07.2020
12 Практиката учи..
00:41 03.07.2020
13 Притежател
До коментар #10 от "оня с коня":
Как тъй го смени като е90 335д заводски излиза само автомат?Коментиран от #20
08:55 03.07.2020
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 ГРАД КОЗЛОДУЙ
12:58 03.07.2020
16 beast
До коментар #7 от "ссектант":
Ае бегай с тоя курник ....14:04 03.07.2020
17 Бум
14:06 03.07.2020
18 Шафиор
16:37 03.07.2020
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 оня с коня
До коментар #13 от "Притежател":
За щастие моето БМВ е Е46 330Д,така че смяната на съединитела се осъществи Безпроблемно...както и Плащането от моя страна.17:08 03.07.2020
21 Иван Лендъл
21:14 03.07.2020
22 Иван
21:25 03.07.2020
23 Петко
Коментиран от #25
22:40 03.07.2020
24 Патето яки
23:36 03.07.2020
25 палавница
До коментар #23 от "Петко":
пък аз много обичам да карам на задна, даже и на задната седалка23:43 03.07.2020
26 Zaxio
До коментар #2 от "Редактор":
О да. Задръстванията са истински убиец на съединителя12:20 04.07.2020
27 Голям Слон
До коментар #9 от "ти да видиш":
Моторната спирачка при леките автомобили, като понятие, няма нищо общо с моторната спирачка при камионите. При последните това е отделен агрегат ;-)17:30 06.07.2020