15 928 32

Как работното място на шофьора на камион се промени през последните 60 години?

От шофьорска кабина към мултимедиен комуникационен център

Как работното място на шофьора на камион се промени през последните 60 години?

Само за 60 години работното място на шофьорите на камиони се промени драстично. Един бърз поглед към шофьорската кабина и волана от различните моделни серии на Mercedes-Benz ясно показва техническата трансформация, която така нареченият интерфейс човек-машина (HMI) в товарните автомобили е претърпял през последните десетилетия. В основата стои желанието за непрекъснато подобряване на ергономичността, удобството на работа и взаимодействието вътре и извън автомобила.

Боядисано табло от ламарина, огромен, но тънък волан от бакелит, гама от различни ключове и пепелник. Така изглеждаха първите шофьорски кабини преди повече от 60 години в тежкотоварните Mercedes-Benz камиони с къс двигателен отсек. Конструирани между 1958 и 1990, те все още имат легендарен статут и днес поради голямата си здравина.

Как работното място на шофьора на камион се промени през последните 60 години?

До него са воланът и инструменталният панел на така наречените Leichte Klasse (лека класа) или LK модели на камиони, които се характеризират с желанието за постигане на по-голяма функционалност и изчистен дизайн. Този предшественик на Atego е конструиран между 1984 и 1998. Снимката в средата е на работното място на водача във влекач Mercedes-Benz 1317 от 1989 г. Типичните характеристики са кафявите тонове от 80-те, скромният брой ключове и функцията за аварийните светлини, разположени в горния край на таблото. 

Основната модернизация идва във второто поколение на Mercedes-Benz Actros, което излиза от поточната линия между 2003 и 2008 година, показано на снимката горе вдясно. Воланът с въздушна възглавница и ергономичното работното място на водача бяха изведени на следващо ниво. Седалките, воланът, превключвателите – множество от елементите вече са конфигурирани индивидуално за съответния водач и същество на работата му. Таблото почти обвива водача, така че големият брой опции за контрол да са винаги на леснодостъпно разстояние. Дори концепцията на дисплеите на таблото е извървяла дълъг път, включващ първия цифров централен дисплей, който показва функции като избраната предавка и визуализация на всички работещи системи за подпомагане.

Как работното място на шофьора на камион се промени през последните 60 години?

Почти изцяло дигитално работно място бе представено през 2018 г. за първи път в камион в световен мащаб. Мултимедийният кокпит дойде с петото поколение на Mercedes-Benz Actros, както е показано тук на голямата снимка. Два екрана с висока разделителна способност заменят традиционния инструментален панел. Централният дисплей се конфигурира индивидуално от водача и използвайки ясна графика, показва работата на подпомагащите шофирането системи като Active Drive Assist и Predictive Powertrain Control. Вторичният дисплей е сензорен и може да се използва като смартфон. Бутоните за бърз достъп увеличават функционалността на системата. Освен това мултифункционалният волан се превърна в своеобразно табло за смяна на функции и опции.

Част от напълно променения интерфейс човек-машина на новия Actros са и двата дисплея на MirrorCam системата, които са монтирани в портретна ориентация на A-колоните. Те не просто показват движение в задната част на автомобила. Дисплеите също помагат при изпреварване, докато подвижните изгледи на изображението и променливите широкоъгълни формати на тези цифрови огледала за обратно виждане могат да направят вземането на завои и маневрирането още по-безопасно. Мултимедийната шофьорска кабина идва с приложения, които помагат на водача да изпълни транспортните си задачи. Същевременно товарният автомобил е постоянно свързан с облака чрез Truck Data Center, който едновременно създава техническата основа за решения за свързаност като Fleetboard и Mercedes-Benz Uptime.

Как работното място на шофьора на камион се промени през последните 60 години?

Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 30 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 ужас

    70 40 Отговор
    Тия таблети в кабината са най-ужасното нещо. Да сложиш един за GPS го разбирам, ама чак километража да ти излиза на таблет...просто не ме кефи.

    Коментиран от #2, #19

  • 2 ужаст

    66 60 Отговор

    До коментар #1 от "ужас":

    А някой дали въобще го интересува тебе какво те кефи…?
  • 3 Бай ганю

    34 14 Отговор
    Гладна кокошка просо сънува, човека му харесва старото и да се мъчи
  • 4 Цеко сифоня

    64 9 Отговор
    Кабината на Мерцедес никога не е била удобна. Леглото тясно, хладилника малък, седалката дървена, вентилатора на парното/климатика шумен като ярмомелка. Модела от последната снимка, горе долу бива. Ама най-новият е пълна скръб. Особено пък с тия таблети, вместо външни огледала е отврат. Я автора да се качи в МАН, Скания или в ДАФ, па тогава да пише.

    Коментиран от #17, #18

  • 5 плевен

    32 1 Отговор
    Гледах в нета как отбор индийски шофьори язди денонощно камион. На пода бяха изрязали отвор за изхождане. Право върху асфалта. Поради студа, отдолу се беше заформило нещо като вулкан. Наклонен.

    Коментиран от #7

  • 6 Фигаро

    61 6 Отговор
    Мерцедесите на Со мат бяха най -издръжливите модел 1632 и 2235 ,вярно не бяха комфортни ,но на тази езда Европа-Иран ,нямаше нищо по -добро ,проверяваха от време на време Рено но не стана,Волвото беше близко до МБ ,но не достатъчно,отговора се крие в здравината,за жалост вече няма такива камиони от нито.една марка

    Коментиран от #15


  • 7 гост

    11 6 Отговор

    До коментар #5 от "плевен":

    Като влаков кенеф..ха ха ха.
  • 8 Дърт Шофьор

    27 6 Отговор
    Много електроника, за жалост малко механика.
  • 9 Крали Марко

    28 7 Отговор
    Колкото повече удобства толкова по добре! Чат-пат и шофьорите сме хора."Новите камиони не били здрави "(дападжийски лафф)"- и какво от това? Фирмата на 1млн. км ги подменя и пак на нов! Редовно обслужване и съвести шофьори и ШЕФОВЕ- ДАЙ ГАЗЗЗЗ! Ганьо е свикнал да е мрънкащ, завистлив и мърляв(90%) шофьор.
  • 10 Рошко

    4 5 Отговор
    А къде да ти излиза, като цирей на г***ли? Че да те кефи
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор

  • 12 БОЗА

    4 5 Отговор
    Някой гледа канала на Алекс Брежнев май....в ежедневните му клипове в канала му има повече и по-интересни новини,за случващото се в САЩ и Канада,отколкото в новинарските канали... ;-)
  • 13 БОЗА

    4 2 Отговор
    Поста ми беше,за: 5 плевен... ;-)
  • 14 Дидо

    8 0 Отговор

    До коментар #11 от "TIR":

    А режийни,нещо?Щото един билет от Виена до Ню Йорк или Вашингтон,примерно, под $600 НЯМА! С тапия заз TIR съм,с английски ниво A1-писмено и говоримо,ама за тия пари може да хванеш някой неграмотен само!

    Коментиран от #21, #29

  • 15 брато с шкода мадара

    1 13 Отговор

    До коментар #6 от "Фигаро":

    чичо то ми обиколи хиляда пьтя в близкия изток и водкаджиите 25 години.....казвал ми е че на баирите изоставал само Мб иначе никва разлика даже ако е бил празен ми е казвал че е издухвал Мб ( празен) може би щот оня го е бил страх да задни газта....
  • 16 шщ1эшщ1

    11 9 Отговор
    Не разбрах тази статия за камазите ли беше или за гадните капиталистически камиони? Да пребъде джуджето и при лениин да го пставят!

    Коментиран от #22

  • 17 апрвдс

    11 2 Отговор

    До коментар #4 от "Цеко сифоня":

    Даф е най!
  • 18 12udar

    3 0 Отговор

    До коментар #4 от "Цеко сифоня":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
  • 19 Абе бива

    3 4 Отговор

    До коментар #1 от "ужас":

    И аз така си виках,ама е доста удобно.Единствения недостатък е липсата на физически бутони за климатика и радиото
  • 20 12udar

    3 2 Отговор

    До коментар #11 от "TIR":

    Ако реша да карам в УСА,няма да работя за Ганйовец !!! Он тхе станд ???
  • 21 12udar

    3 1 Отговор

    До коментар #14 от "Дидо":

    150000000000000000000000000++++++++++++
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор

  • 23 ило

    8 4 Отговор
    За камионите не знам но бусовете след 2008 Спинтер 315 ЦДИ на таблото има ; показващо cкороста ( механичен и електронен по желание ) оборотомер, и на горивото което е вид на дисплей ( както при показващ изхода на левия или десния канал -вид на четptички) така, че за да разбереш точно колко литра гориво имаш - броиш чертичкити и разделяш на 70 литра( резервоар а е толкова ) трагедия друго всичко е скрито сякаш някой ще види. 1.Имаш голям трафик двигателят е увеличил температура до това положение не светна нищо изведнъж от предния капак пара нищо не се вижда.(Ако имаше да показва температурата някакъв уред можех да мина в дясно да отворя капака и да включа парното. 2.Налягането на маслото е паднало по-критичното ( масло има става въпрос налягането) от начало съвсем лек шум -тънък звук след 500 метра шумът се увеличи -по-тъп п ред тунела 30 метра аварийната лента няма да продължиш или да спреш много рисковано (в Сърбия те са около 12 тунела последователни не осветени преди Ниш ) след 300-400 метра двигателят "изтрака" коляновия вал замина.Трагедия на такова място да седнеш и плачеш няма място и е много опасно ?(Ако има някакъв уред да показва налягането -изведнъж не може да падне ако има масло -може Но !? - особен случай. Най-малкото ще знаеш, че двигателят заминава. 3. Изведнъж двигателят "угасна" движех се с 85-90 км отбих в аварийната лента опитах се да " запаля " само леко " тък" и таблото "угасва".Почистих накрайниците на акумулат
  • 24 ило

    12 3 Отговор
    3. Изведнъж двигателят "угасна" движех се с 85-90 км отбих в аварийната лента опитах се да " запаля " само леко " тък" и таблото "угасва".Почистих накрайниците на акумулатора и кабелите пак същото.Извиках Пътна помощ акумулатора е " празен" 12Волт но при "старт" на стартер 5-6 Волта.Четките са свършили и не е светнала никаква крушка а иначе при контакт " червената за акумлатора свети преди да " запалиш.. Мога да напиша поне 10 случая така,че не оставих на Ханса ни майка ни баща всичко е скрило идиота при екстрено положение "умираш прав" гарантирано оставаш на пътя.(Даже при леките автомобили стандартните уреди стоят при Ситроен С5 даже показва - и зареждането на акумулатора.

    Коментиран от #28


  • 25 Този коментар е премахнат от модератор

  • 26 35с15

    2 1 Отговор
    Приятел, купи си ивеко и няма да оставаш по пътищата, гледай само да е с големия мотор, комфорт няма, но го товаря с 4 тона и пердаши
  • 27 Бай Ху

    7 0 Отговор
    Какво е кабина на тир без плакати с голи цици! Тия сегашните сигурно и това ше дигитализират.
  • 28 иванчо

    4 1 Отговор

    До коментар #24 от "ило":

    Новите им бусове са пълна скръб. Намален ресурс от 200-250к. Постоянно чупещи се неща. А цените са доста по скъпи от на останалите. За първите 2 години имам 35 дни в сервиз. И не говоря за обслужване, а за ремонти. Като изтече гаранцията и ги сменихме с други.
  • 29 TIR

    1 2 Отговор

    До коментар #14 от "Дидо":

    Режийни ги плащам аз.Всички разходи са за моя сметка.А относно заплащането написал съм над.Колкото повече караш,повече взимаш.Камионите са 2021г. a.enev@abv.bg
  • 30 Шофьор на Daf.

    3 3 Отговор
    По грозна кабина не бях виждал!
  • 31 Ken

    6 0 Отговор
    Както ида се променя сам не варви някой трябва да го кара ,какво да ви кажа кучешки занаят САС единия крак си във затвора САС другият вав гроба
  • 32 Волчо

    5 0 Отговор
    Ако се сравни с Волво-разликата е гигантска в полза на Волво. Това е малко реклама за мерчо. Лошо няма-но поне да го споменат.

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.