14 Август, 2020 13:35 44 407 68

Защо е най-добре да се откажете от промивка на двигателя при смяна на маслото

  • смяна на масло-
  • промивка на двигателя-
  • добавки-
  • съвети

Ако не е крайно наложително не бързайте да изсипвате всякакви "боклуци" в двигателя на колата си

Защо е най-добре да се откажете от промивка на двигателя при смяна на маслото - 1

В автомобилната сфера, както и навсякъде другаде, маркетолозите могат да ви продадат всяко ненужно нещо, като компетентно ще ви обяснят колко жизнено необходимо е то, въпреки че е безполезна покупка.

Това важи и за необходимостта и значението на промиването на двигателя и за предимството на техните конкретни течности за тази операция. Но, разбира се, те мълчат за недостатъците на процедурата и ситуациите, когато е напълно възможно да се справите без подобни добавки.

Моторното масло е предназначено не само за смазване на триещите се части на силовия агрегат на автомобила, но и за измиването му отвътре, премахвайки въглеродните отлагания, саждите и други продукти от горенето. Но въпреки това много шофьори стигат до логичния въпрос: Не е ли по-добре да се промие двигателят, преди да смените маслото?

Защо е най-добре да се откажете от промивка на двигателя при смяна на маслото

Не бързайте обаче да изсипвате всякакви "боклуци" в двигателя на колата си. Разбира се, има ситуации, при които е необходимо промиване на двигателя. Но ако няма нужда, тогава защо да губите пари и време за операция, която по своята същност не само ще бъде безполезна, но е и способна да навреди на мотора.

Използваното масло съдържа много вредни вещества, включително окислителни продукти и малки метални стружки, които могат да замърсят двигателя на автомобила. При голямо количество от тях в смазката свойствата ѝ се променят драстично, без да донесат нищо добро на двигателя. Такова масло със сигурност трябва да бъде сменено.

При смяната му обаче остава достатъчно количество по различни повърхности и в кухините на двигателя. Именно това количество старо масло би следвало да се почисти с различните промиващи средства. Сред тях има и такива, които обещават да го направят за пет минути. При други двигателят трябва да работи много дълго време. Но какво се случва в силовия блок, когато в него се излива промивна течност?

Защо е най-добре да се откажете от промивка на двигателя при смяна на маслото

Концентратите са метод за бързо изплакване. Съдържащите се в тях добавки са много агресивни и затова мощно премахват въглеродните отлагания и различни типове мръсотия. Такава ефективност обаче е изпълнена с опасност от запушване на маслените канали, а маслените уплътнения могат да протекат, което може да доведе до т.нар. "маслен глад" в последствие.

И това е в допълнение към факта, че такива добавки също не се изтичат от мотора напълно, утаяват се в двигателя и се смесват с новото масло. И тогава химическият състав на пресния лубрикант може да се промени невъобразимо. И как това ще се отрази на двигателя, не се знае. Промиващите масла също не са панацея. Те, разбира се, почистват двигателя, но ако той е много мръсен, тогава използването не постига желания резултат.

За това съветът на специалистите е най-добре да използвате оригинални масла, препоръчани от производителите на автомобили, и да ги сменяте в съответствие с наредбите или в зависимост от тежестта на работните условия на машината. Сами по себе си моторните масла вече съдържат редица почистващи добавки. Следователно не е необходимо да се промива двигателя, като се наливат в него чужди течности, смесването на които с масло не е ясно как ще се отрази.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 70 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Марио

    112 16 Отговор
    Абсолютно вярно - в 99% от случаите това е напълно излишна процедура.

    Коментиран от #51

  • 2 Онзи

    34 23 Отговор
    Аз купувам 6л , колата събира 5.5. Сипвам 0.5л с отворена пробка да доизмие кво има в картера останало, затварям и наливам.
  • 3 Пламен

    35 10 Отговор
    Лека му пръст на дядо ми, но много ми е разказвал за промиването на двигатели. Той ми разказваше как на определени километри(не са малко де) са сваляли в Дапа двигателите на печелите, и с шомпули и газ за горене са търкали всичко вътре. Чарк по чарк, и двигателя се сглобявал наново.

    Коментиран от #16, #55, #57

  • 4 Ути Бъчваров

    42 15 Отговор
    Сипвайте добавки, вътре този конфитюр които се образува , заради хубавите масла които сипвате и най-вече това че карате задължително до 10 или 15000км ,така като сипете добавката и като започне да се отделят парчета нагар , запушва маслената помпа, двигателя остава на сухо и отива или за 2000лв ремонт или в кофата и купувате същия конфитюр на старо. Обслужване на време , ама на време с хубави масла и най-вече правилна експлоатация.

    Коментиран от #6

  • 5 И не сипвайте нафта

    53 22 Отговор
    от Марешки, че запушва дюзи.

    Коментиран от #32, #54

  • 6 МаКаТа

    29 4 Отговор

    До коментар #4 от "Ути Бъчваров":

    Нямаме нужда да ни преразказваш статията. Всичко това го пише в нея. Ако имаш нещо да добавищ, да, ама в противен случай не виждам смисъл от коментара ти.

    Коментиран от #7

  • 7 Ути Бъчваров

    12 22 Отговор

    До коментар #6 от "МаКаТа":

    Дори не съм чел статията , а директно съм написал . Който иска да чете който не , мн му здраве. Мисля че тук всеки може да изкаже мнение , а не като теб да ми дава наклон дали има смисъл или не , и дали ще пиша. Пиша ако искам братоо
  • 8 Първанов

    9 9 Отговор
    Един път съм промивал на Голф2 1.6 бензин имаше голям ефект .
  • 9 Караорман

    14 16 Отговор
    Въпреки че дават 15 хл км сменям на 8500 блъскам руска добавка на графитна основа и дизелака клокочи кротко

    Коментиран от #13

  • 10 оня с коня

    6 57 Отговор
    Най евтино и резултатно се промива Двигател с ".Веро".Сипва се една опаковка и Двигатела трябва да поработи 2-3 минути на тихи обороти,след което се източва.

    Коментиран от #22, #65

  • 11 Притежател

    18 5 Отговор
    Ако сте решили да промивате двигатела, трябва да се използва качествена добавка, примерно Amsoil. Също така оригиналните масла и останалите масови марки, не са чак толкова добри колкото е описано в статията. При използване на качествено масло пълна синтетика, няма нужда от промивки на мотора.

    Коментиран от #17

  • 12 ЮМЗ

    22 2 Отговор
    Най-важното е да сипват качествени масла и по каталог за колата.И смяната да се прави не на 10 хил/км ,а на 8 хил/км пробег!

    Коментиран от #36

  • 13 перничанин

    7 4 Отговор

    До коментар #9 от "Караорман":

    И аз така. Колата е бензин газ. Ползвам същата добавка.
  • 14 Маша сготви каша

    9 4 Отговор
    Ей тази кал вътре става, като юркате ненужно двигателя и той прегрява. И с по-неизвестно масло карам до 10 хил. км. без да става каша.

    Коментиран от #19

  • 15 Талянец с ТдС

    9 34 Отговор
    Аз масло не пипам откато купя до нато хвърля моторя. Тдса е безсмъртен. Върви и с изпражнения. Пък вие си сменяйте маслото на 7600 км всяка седмица 😭😂😂😂😂😂😂😂

    Коментиран от #18

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Ха ха

    15 1 Отговор

    До коментар #11 от "Притежател":

    То па Амсойл - тоя блендер е яката работа, Ред Лайн и те....ситничките им текстове( дето който не ги чете си прецаква катализатора) са много яки също
  • 18 незнайко

    12 3 Отговор

    До коментар #15 от "Талянец с ТдС":

    Вие явно всяка година ходите до автоморгата а после до автоджамбазите !!! Така никага няма да карате ХУБАВА кола !!!
  • 19 Хи хи

    15 0 Отговор

    До коментар #14 от "Маша сготви каша":

    И имаш приборче за температурата и налягането на маслото)))), че новите яки коли нещо ги поизхвърлиха))))

    Коментиран от #20

  • 20 не ми требе

    1 8 Отговор

    До коментар #19 от "Хи хи":

    Те Алфите имат уреди, ама селяците дали ги гледат? Нямам никакви уреди. Само лампата на таблото
  • 21 Гост

    5 5 Отговор
    Защото присадките за очистване повличат всички боклуци от мотора и ги набиват къде ли не.

    Коментиран от #31

  • 22 Гост

    13 1 Отговор

    До коментар #10 от "оня с коня":

    А после прай ли ти балончета поне 5000 км?

    Коментиран от #23, #24

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 един от стадото

    9 1 Отговор

    До коментар #22 от "Гост":

    промивка на масло само с масло- 0W30
  • 25 Баш майстора

    1 11 Отговор
    Най добре с белина се прочиства .
  • 26 Дръж ми шапката

    16 14 Отговор
    Безумие е да се твърди, че промивката на двигателя е вредна. Първо - тази технология се изследва щателно преди да бъде пусната за масова употреба. Второ -тази процедура допринася за по-дългия експлоатационен период. Спестявя пари от ремонти и не на последно място -остатъчното количество не наврежда на новото масло.
    Знам го от над 20г личен ежедневен опит. Повече могат да ви навредят добавки и масла с молибден. Молибденът не влиза в съединения нито с маслото, нито с метала. Той се използва с идеята за уплътняване на износените двигатели. На етикетите на маслата и добавките с молибден пише "Разклати преди да налееш", само че, не са ви написали как да си разклатите двигагеля преди да го запалите. Тогава идва страшното (най-вече за бензиновите двигатели) при стартиране. Силата на детонацията е истинско изпитание за мотора. Има случаи и на взривяване.Наносът от молибден остава дълго и не се чисти и с 3 добавки.
    Във всички масла има пакет миещи адетиви, но и всички те оставят шлаки и фини метални стружки - при минералните масла и смоли и лакове при синтетичните.Качествените добавки ги разтварят и по този начин се изхвърлят. Ако след почистване двигателят стане по-шумен и текне то е, защото липсва дълго трупания нагар. Същото е и с продуктите за охладителната система.
    Важно е да се спазват изискванията на Производителя на двигателя за вискозитет и пробег на маслото. Друго важно условие е, температурата на околната среда и дали карате повече в градски или из

    Коментиран от #29, #38

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Ехех

    2 2 Отговор

    До коментар #26 от "Дръж ми шапката":

    Всяко едно съвременно масло, по-леко от 5W40 съдържа молибден!
  • 30 Баровеца-СФ

    27 0 Отговор
    Като си купих новият стар"кош" преди година ,първата работа бе да сменя веднага маслото,което беше доста тъмно за бензинов двигател,но новото масло потъмня доста, само след 2500км. и на 5000км.реших да го сменя . Нещата се получиха и на 6000км. цветът на маслото бе нормално зацапано😆,така,че май не е добре да се рискува с някоя гадна химия ,а по добре да се смени маслото на по-малко километри!

    Коментиран от #42

  • 31 Притежател

    6 2 Отговор

    До коментар #21 от "Гост":

    Набиват се във филтъра, споко.

    Коментиран от #37

  • 32 Гориво

    28 29 Отговор

    До коментар #5 от "И не сипвайте нафта":

    Кой кара с нафта?! Само баба ми навремето си палеше печката с тая смрад, че за друго не става, а вие коли карате с тая гадост! Има бензин за тая цел, както и газ, което гориво е за предпочитане пред скапания дизел.
  • 33 Един от стадото.

    5 5 Отговор
    Аз пък на 4 смени на маслото промивам с блага добавка, с която може да се кара 1000 км. Карам обаче 100 и сменям. Добре е да се налее после някакво масло, което да се изхвърли но съм го правил веднъж само. Колата се подобрява чувствително всеки път. И така вече над 200 000 и дъртия дръгел върви добре. Масло си купувам от Германия 10в40 полусинтетика. Основно равенол в 20 литрови туби и го сменям между 8 и 10 хиляди. То се усеща кога отива за смяна.

    Коментиран от #34, #40

  • 34 колега

    13 9 Отговор

    До коментар #33 от "Един от стадото.":

    пич, вкарваш се в егати схемите за едното масло а стария дръгел, да те надживее ли искаш...сменяй там на 10-20-30000 в зависимост дали е бензин/дизел/повече или по-малко градско/пълна и синтетика или не и си свиркай. Всичко под 10000 е вманичачаване, на синтетиката и дават спокойно смяна през 30000 за бензинките без никакви ядове, а за вноса от Германия и "ментетата" у нас - това ми звучи като перилните препарати внос колко по-качествени били. Направо ви се чудя как се филмирате за подобни глупости....хайде със здаве

    Коментиран от #59

  • 35 smeh

    12 2 Отговор
    След като видях с очите си как пристигат маслата, и съответно как се преливат в туби на различни производители. Единственото за което мога да съм сигурен е вискозитета...и то не напълно!
  • 36 Незнайко

    3 3 Отговор

    До коментар #12 от "ЮМЗ":

    Ако мотора ми гори 1л масло на 800-900км пак ли трябва да го сменя на 8000км вместо на 10000км?😉
    Защото аз го сменям като стане на 1 година без значение от пробега!!!
  • 37 Гост

    2 2 Отговор

    До коментар #31 от "Притежател":

    Ако стигнат до филтъра. Най-често се набиват по лагерите и семерините, както и по хидравличните повдигачи. Почваш да чуваш едно цъкане в клапаните, после почва всичко да трака. Много хора отваряха мотор заради такива промивки.
  • 38 Гост

    1 2 Отговор

    До коментар #26 от "Дръж ми шапката":

    Забрави да споменеш на коя марка си дистрибутор. Не ни оставяй да гадаем.
  • 39 бай Гавраил

    4 18 Отговор
    Двигател се промива с маркуча в гърловината и цяла нощ да тече в него и от пробката да излиза силна струя. След това се прави маслена баня да изгони водата и се налива новото масло. Двигателя е като нов! Другото е с нафта да се напълни и едно денонощие да преведи и пак маслената баня преди новото масло! Доказани във времето методи...

    Коментиран от #41, #43

  • 40 един от стадото

    0 2 Отговор

    До коментар #33 от "Един от стадото.":

    не че нещо, но ако смяташ че само една главна буква е друг ник е подвеждащо за хората. Лично аз не споделям практиката ти за маслата.
  • 41 един от стадото

    11 0 Отговор

    До коментар #39 от "бай Гавраил":

    ти добре ли си. А МАСЛЕНИТЕ магистрали на кого ги оставяш, а вода и масло какво става знаеш ли
  • 42 Ехех

    4 0 Отговор

    До коментар #30 от "Баровеца-СФ":

    По принцип на "дръгел" първоначално, ако му е черно маслотоц трябва да се смени 2 пъти, защото остава към половин литър старо масло, което веднага скапва новото. В скъпата ни родина, освен това качеството на горивото допълнително натоварва ресурса на маслото. Така че най-добре извънградско на около 7к и градско на 5к и половин година. И да се избягват разните там "горивоспестяващи" и нископепелни масла. Те са с малък ресурс.
  • 43 Генерал Иванушка Водков

    8 0 Отговор

    До коментар #39 от "бай Гавраил":

    Архангеле Гавраиле, у кой сервиз работиш да знам да не фана грешната пътека и да съгреша оставяйки кола при тебе?
  • 44 VAG

    9 5 Отговор
    В тая държава всеки знае какво е качеството на всеки един продукт.!Аз давам по 200лв за масло,което уж е най добро и за марката и по спецификация на двигателя.Взимам уж за дълъг живот обаче го сменям на максимум 7000км и то си става някакаква черна боза.Също и горивото въздейства на него,карам само бензинови коли.И горивото е леш,да допълня карам само с 100 октана.Абе държавната е такава и всичко в нея е такова-измислено!

    Коментиран от #49

  • 45 ELF CNF900

    4 2 Отговор
    Взех колата от магазина. Само с това масло и съм на 350 000. Под капака на клапаните всичко е чисто и със златист цвят на прясно двигателно масло. 5 литра го взимам за 42-45 лева според цените на петрола.
  • 46 Готин

    23 1 Отговор
    Значи, статията била тъпа. Сега от вас разбрах, че първо се сипва ,,веро,, после една нощ се оставя маркуча да тече вода през двигателя, после се разхлабя на съставните части и на третия ден всички парчета се изхвърлят в пункта за вторични суровини. Благодаря за компетентната информация! :)

    Коментиран от #47, #48

  • 47 нема се плашиш

    3 2 Отговор

    До коментар #46 от "Готин":

    Палиш, пускаш силно бас-тубата и газ.
  • 48 един от стадото

    8 2 Отговор

    До коментар #46 от "Готин":

    добре че беше статията да разберем що е техника и как се обслужва. Със зелева чорба не става ли, имам един бидон под сайванта от зимата- страх ме е да го пипна, в името на науката ще рисковам. Кво ще кажеш...
  • 49 smeh

    6 0 Отговор

    До коментар #44 от "VAG":

    Ако е FSI или TFSI - т.е с директно впръскване изобщо не се учудвай, че маслото почернява. Ако отвориш вътре да видиш какво е - ще ти причернее съвсем :-). И това не е само при VAG, при всички е така.

    Коментиран от #50

  • 50 VAG

    5 1 Отговор

    До коментар #49 от "smeh":

    2.0 FSI е.И ти си прав,но и маслата и горивата не са истински в нашата страна.Няма как тук маслото ми да струва 200 лева а в германия същото 300 евро.Познай какво за тия пари.
  • 51 някой си

    3 1 Отговор

    До коментар #1 от "Марио":

    А ти кола въобще имаш ли ?
  • 52 Гъзьо

    2 0 Отговор
    Дрън дрън та пляс! Пълен драскач е тоя авторчето…...
  • 53 dorn

    2 0 Отговор
    Сега да ви кажа един напълно безвреден и с огромен ефект метод за почистване на двигателя от старото масло ( не за отлаганията), но трябва да имате време и гараж (това е трудно изпълнимо, но ако можете пробвайте). Отваряте пробката и източвате маслото ( естествено в подходящ съд). Чак на другия ден слагате пробката, новия филтър и новото масло. А за да няма отлагания-сменяйте маслото с препоръчано от производителя и не надхвърляйте с максимум 10% времето или пробега за смяна. Не купувайте и коли с отлагания по вътрешната повърхност на двигателя ( виждат се).

    Коментиран от #56

  • 54 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 55 клошар

    2 0 Отговор

    До коментар #3 от "Пламен":

    Не са"Печели" а "Чепели" - "Чепел" са унгарски камиони за последно съм ги виждал в предприятието " Безалкохолни напитки" бяха със специална каросерия за касите и най старите Икаруси бяха с тяхното шаси и двигател!
  • 56 Готин

    2 0 Отговор

    До коментар #53 от "dorn":

    На пазара в Горубляне продават само такива ,,лъскави,, и без нагари на главите ,,перфектни,, автомобили. Даже и антифриза им е чист и бистър но на разширителните съд се вижда черната черта от графита. Защо са така лъскави!?
  • 57 Газ за въшки

    2 2 Отговор

    До коментар #3 от "Пламен":

    Това е вярно и наистина двигателят започва да работи гладко и става по-тих но може и без да се разглобява.Пробвано от мен многократно.Източвате старото масло на топъл двигател.Купувате си масло 1литър примерно 15/40 наливно и два лиртра газ за ВЪШКИ😹👻.Ако ви се занимава това е по-добрият начин.Махате капака на клапаните и запалителните свещи.Сипвате маслото взимате си четка може месингова или по-твърда с естествен косъм сипвате малко нафта в буркан и започвате да миете клапани,пружини и т.н.няма да се притеснявате ,че всичко отива в картера.След това сипвате останалото количество газ от първият литър.След това стартирате двигателя на няколко пъти за по 5-10сек. за да прокара бъркоча през маслена помпа и магистрали.Взимате другият литър газ и напълвате газ до горе в цилиндрите два от тях ще поема повече газ е сипвате пак в двигателя.Така вече стана време за ракия и забравяте за колата.На сутринта нивото на газта в цилиндрите трябва да се е намалило и да има няква газ в тях,ако няма значи имаме леко издухан цилиндър.Правите пак процедурата с стартиране на двигателя на интервали изчаквате 30мин.източвате гняста сменяте си филтъра сипвате новото масло ревизирате си свещите слагате си капака и газ до ламарините с двигател работещ като нов.Звъните ми да почерпите и Край.

    Коментиран от #64, #66

  • 58 Да ви осветля

    2 6 Отговор
    Най-качествените масла са Мобил,Мотул и Кастрол. Част от участниците в този форум обаче вероятно са невежи и предпочитат по-евтини масла.Като Приста ойл на мошениците братя Бобокови например. Без да осъзнават че в крайна сметка ще им излезе по-скъпо,защото рязко съкращават ресурса на двигателя.

    Коментиран от #63

  • 59 А тогава защо

    0 0 Отговор

    До коментар #34 от "колега":

    ЕС прие или пък него пие, закон забраняващ различният стандарт при храните, за източна и зап. Европа. Мисля, че и при други продукти е така. При Хондите дори е официално, има разлика м/у японски и индонезийски , бразилски. Ако на Хонда и го направиш тоя номер, да караш 30хил с едно масло обикновенно полусинтетично 10-40 на 200 хил е 100% със запекли сегменти.
  • 60 нафто

    4 0 Отговор
    Сменявайте маслото на време както го дава производителя и няма да имате проблеми.Ако държите да направите промивка , най добрият и безопасен вариант е да го направите с маслото което ползвате за вашият двигател.Източвате старото масло при загрят двигател,наливате новото масло до норма.Пускате двигателя да поработи 15-20 минути.Източвате маслото ,слагате нов филтър и ново масло и карате спокойни до следващата смяна на маслото.Преценявате сами дали е оправдан разхода.

    Коментиран от #61

  • 61 gvdff

    1 1 Отговор

    До коментар #60 от "нафто":

    Да предположа ли, че си виждал какъв е сервизния интервал за смяна на масло на новите автомобили. 20 000-30 000 км. Сега добави високо натоварен двигател 1000-1500 кубика с 2-3-4цилиндъра и турбо. Добавяме основно градско каране със средна скорост 20км/ч. Маслата сега са супер добри и наистина могат да понесат този пробег, но не и в такива условия на експлоатация.

    Коментиран от #62

  • 62 бензино наполони

    0 0 Отговор

    До коментар #61 от "gvdff":

    Готин,истината е какво казва производителя.От там нататък всеки да разсъждава и прави каквото си иска.
  • 63 ицо

    4 0 Отговор

    До коментар #58 от "Да ви осветля":

    Не съм специалист в областа, но съм чувал, че Кастрол било най-фалшифицираното масло.
  • 64 гнида

    1 0 Отговор

    До коментар #57 от "Газ за въшки":

    Въшка, това на Москвича ли го правиш?
  • 65 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 66 Съдията Дред

    2 0 Отговор

    До коментар #57 от "Газ за въшки":

    Няма газ за въшки. Има народна рецепта за справяне с въшки , която включва газ и мас. Става дума за газ за осветление, не за газ за горене. За въшки обаче не съветвам да го пробваш, по добре стрижи и бръсни, независимо къде са въшките. А по темата - купувам си само нови коли, карам макс 10 години, и продавам. А маслото го сменям с предписаното и в указания срок. Синтетично масло няма как да даде ядове. Най важното е да внимавате наистина да ви го сменят, щото във фирмените сервизи по време на гаранцията имам доста горчив опит. Но пък пишещите тук са повече хора, които обичат да лежат под колите си, и такива произшествия не ги грозят.
  • 67 Деда ви Кольо🦏

    0 0 Отговор
    За фабията само кастрол 5w30,мърка като коте

    Коментиран от #68

  • 68 Ха ха

    2 0 Отговор

    До коментар #67 от "Деда ви Кольо🦏":

    Тоя от варела нали? Много е готин, "оригинал" шъ знайш...