В автомобилната сфера, както и навсякъде другаде, маркетолозите могат да ви продадат всяко ненужно нещо, като компетентно ще ви обяснят колко жизнено необходимо е то, въпреки че е безполезна покупка.
Това важи и за необходимостта и значението на промиването на двигателя и за предимството на техните конкретни течности за тази операция. Но, разбира се, те мълчат за недостатъците на процедурата и ситуациите, когато е напълно възможно да се справите без подобни добавки.
Моторното масло е предназначено не само за смазване на триещите се части на силовия агрегат на автомобила, но и за измиването му отвътре, премахвайки въглеродните отлагания, саждите и други продукти от горенето. Но въпреки това много шофьори стигат до логичния въпрос: Не е ли по-добре да се промие двигателят, преди да смените маслото?
Не бързайте обаче да изсипвате всякакви "боклуци" в двигателя на колата си. Разбира се, има ситуации, при които е необходимо промиване на двигателя. Но ако няма нужда, тогава защо да губите пари и време за операция, която по своята същност не само ще бъде безполезна, но е и способна да навреди на мотора.
Използваното масло съдържа много вредни вещества, включително окислителни продукти и малки метални стружки, които могат да замърсят двигателя на автомобила. При голямо количество от тях в смазката свойствата ѝ се променят драстично, без да донесат нищо добро на двигателя. Такова масло със сигурност трябва да бъде сменено.
При смяната му обаче остава достатъчно количество по различни повърхности и в кухините на двигателя. Именно това количество старо масло би следвало да се почисти с различните промиващи средства. Сред тях има и такива, които обещават да го направят за пет минути. При други двигателят трябва да работи много дълго време. Но какво се случва в силовия блок, когато в него се излива промивна течност?
Концентратите са метод за бързо изплакване. Съдържащите се в тях добавки са много агресивни и затова мощно премахват въглеродните отлагания и различни типове мръсотия. Такава ефективност обаче е изпълнена с опасност от запушване на маслените канали, а маслените уплътнения могат да протекат, което може да доведе до т.нар. "маслен глад" в последствие.
И това е в допълнение към факта, че такива добавки също не се изтичат от мотора напълно, утаяват се в двигателя и се смесват с новото масло. И тогава химическият състав на пресния лубрикант може да се промени невъобразимо. И как това ще се отрази на двигателя, не се знае. Промиващите масла също не са панацея. Те, разбира се, почистват двигателя, но ако той е много мръсен, тогава използването не постига желания резултат.
За това съветът на специалистите е най-добре да използвате оригинални масла, препоръчани от производителите на автомобили, и да ги сменяте в съответствие с наредбите или в зависимост от тежестта на работните условия на машината. Сами по себе си моторните масла вече съдържат редица почистващи добавки. Следователно не е необходимо да се промива двигателя, като се наливат в него чужди течности, смесването на които с масло не е ясно как ще се отрази.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Марио
Коментиран от #51
13:41 14.08.2020
2 Онзи
13:44 14.08.2020
3 Пламен
Коментиран от #16, #55, #57
13:49 14.08.2020
4 Ути Бъчваров
Коментиран от #6
13:51 14.08.2020
5 И не сипвайте нафта
Коментиран от #32, #54
13:59 14.08.2020
6 МаКаТа
До коментар #4 от "Ути Бъчваров":
Нямаме нужда да ни преразказваш статията. Всичко това го пише в нея. Ако имаш нещо да добавищ, да, ама в противен случай не виждам смисъл от коментара ти.Коментиран от #7
14:02 14.08.2020
7 Ути Бъчваров
До коментар #6 от "МаКаТа":
Дори не съм чел статията , а директно съм написал . Който иска да чете който не , мн му здраве. Мисля че тук всеки може да изкаже мнение , а не като теб да ми дава наклон дали има смисъл или не , и дали ще пиша. Пиша ако искам братоо14:24 14.08.2020
8 Първанов
14:37 14.08.2020
9 Караорман
Коментиран от #13
14:43 14.08.2020
10 оня с коня
Коментиран от #22, #65
15:45 14.08.2020
11 Притежател
Коментиран от #17
15:57 14.08.2020
12 ЮМЗ
Коментиран от #36
16:07 14.08.2020
13 перничанин
До коментар #9 от "Караорман":
И аз така. Колата е бензин газ. Ползвам същата добавка.16:08 14.08.2020
14 Маша сготви каша
Коментиран от #19
16:24 14.08.2020
15 Талянец с ТдС
Коментиран от #18
16:32 14.08.2020
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Ха ха
До коментар #11 от "Притежател":
То па Амсойл - тоя блендер е яката работа, Ред Лайн и те....ситничките им текстове( дето който не ги чете си прецаква катализатора) са много яки също18:16 14.08.2020
18 незнайко
До коментар #15 от "Талянец с ТдС":
Вие явно всяка година ходите до автоморгата а после до автоджамбазите !!! Така никага няма да карате ХУБАВА кола !!!18:17 14.08.2020
19 Хи хи
До коментар #14 от "Маша сготви каша":
И имаш приборче за температурата и налягането на маслото)))), че новите яки коли нещо ги поизхвърлиха))))Коментиран от #20
18:19 14.08.2020
20 не ми требе
До коментар #19 от "Хи хи":
Те Алфите имат уреди, ама селяците дали ги гледат? Нямам никакви уреди. Само лампата на таблото18:57 14.08.2020
21 Гост
Коментиран от #31
18:58 14.08.2020
22 Гост
До коментар #10 от "оня с коня":
А после прай ли ти балончета поне 5000 км?Коментиран от #23, #24
18:59 14.08.2020
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 един от стадото
До коментар #22 от "Гост":
промивка на масло само с масло- 0W3019:35 14.08.2020
25 Баш майстора
20:34 14.08.2020
26 Дръж ми шапката
Знам го от над 20г личен ежедневен опит. Повече могат да ви навредят добавки и масла с молибден. Молибденът не влиза в съединения нито с маслото, нито с метала. Той се използва с идеята за уплътняване на износените двигатели. На етикетите на маслата и добавките с молибден пише "Разклати преди да налееш", само че, не са ви написали как да си разклатите двигагеля преди да го запалите. Тогава идва страшното (най-вече за бензиновите двигатели) при стартиране. Силата на детонацията е истинско изпитание за мотора. Има случаи и на взривяване.Наносът от молибден остава дълго и не се чисти и с 3 добавки.
Във всички масла има пакет миещи адетиви, но и всички те оставят шлаки и фини метални стружки - при минералните масла и смоли и лакове при синтетичните.Качествените добавки ги разтварят и по този начин се изхвърлят. Ако след почистване двигателят стане по-шумен и текне то е, защото липсва дълго трупания нагар. Същото е и с продуктите за охладителната система.
Важно е да се спазват изискванията на Производителя на двигателя за вискозитет и пробег на маслото. Друго важно условие е, температурата на околната среда и дали карате повече в градски или из
Коментиран от #29, #38
21:54 14.08.2020
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Ехех
До коментар #26 от "Дръж ми шапката":
Всяко едно съвременно масло, по-леко от 5W40 съдържа молибден!23:39 14.08.2020
30 Баровеца-СФ
Коментиран от #42
23:43 14.08.2020
31 Притежател
До коментар #21 от "Гост":
Набиват се във филтъра, споко.Коментиран от #37
00:49 15.08.2020
32 Гориво
До коментар #5 от "И не сипвайте нафта":
Кой кара с нафта?! Само баба ми навремето си палеше печката с тая смрад, че за друго не става, а вие коли карате с тая гадост! Има бензин за тая цел, както и газ, което гориво е за предпочитане пред скапания дизел.03:04 15.08.2020
33 Един от стадото.
Коментиран от #34, #40
08:02 15.08.2020
34 колега
До коментар #33 от "Един от стадото.":
пич, вкарваш се в егати схемите за едното масло а стария дръгел, да те надживее ли искаш...сменяй там на 10-20-30000 в зависимост дали е бензин/дизел/повече или по-малко градско/пълна и синтетика или не и си свиркай. Всичко под 10000 е вманичачаване, на синтетиката и дават спокойно смяна през 30000 за бензинките без никакви ядове, а за вноса от Германия и "ментетата" у нас - това ми звучи като перилните препарати внос колко по-качествени били. Направо ви се чудя как се филмирате за подобни глупости....хайде със здавеКоментиран от #59
08:31 15.08.2020
35 smeh
11:00 15.08.2020
36 Незнайко
До коментар #12 от "ЮМЗ":
Ако мотора ми гори 1л масло на 800-900км пак ли трябва да го сменя на 8000км вместо на 10000км?😉Защото аз го сменям като стане на 1 година без значение от пробега!!!
12:11 15.08.2020
37 Гост
До коментар #31 от "Притежател":
Ако стигнат до филтъра. Най-често се набиват по лагерите и семерините, както и по хидравличните повдигачи. Почваш да чуваш едно цъкане в клапаните, после почва всичко да трака. Много хора отваряха мотор заради такива промивки.13:02 15.08.2020
38 Гост
До коментар #26 от "Дръж ми шапката":
Забрави да споменеш на коя марка си дистрибутор. Не ни оставяй да гадаем.13:04 15.08.2020
39 бай Гавраил
Коментиран от #41, #43
15:58 15.08.2020
40 един от стадото
До коментар #33 от "Един от стадото.":
не че нещо, но ако смяташ че само една главна буква е друг ник е подвеждащо за хората. Лично аз не споделям практиката ти за маслата.16:40 15.08.2020
41 един от стадото
До коментар #39 от "бай Гавраил":
ти добре ли си. А МАСЛЕНИТЕ магистрали на кого ги оставяш, а вода и масло какво става знаеш ли16:50 15.08.2020
42 Ехех
До коментар #30 от "Баровеца-СФ":
По принцип на "дръгел" първоначално, ако му е черно маслотоц трябва да се смени 2 пъти, защото остава към половин литър старо масло, което веднага скапва новото. В скъпата ни родина, освен това качеството на горивото допълнително натоварва ресурса на маслото. Така че най-добре извънградско на около 7к и градско на 5к и половин година. И да се избягват разните там "горивоспестяващи" и нископепелни масла. Те са с малък ресурс.18:22 15.08.2020
43 Генерал Иванушка Водков
До коментар #39 от "бай Гавраил":
Архангеле Гавраиле, у кой сервиз работиш да знам да не фана грешната пътека и да съгреша оставяйки кола при тебе?20:58 15.08.2020
44 VAG
Коментиран от #49
22:21 15.08.2020
45 ELF CNF900
00:15 16.08.2020
46 Готин
Коментиран от #47, #48
06:42 16.08.2020
47 нема се плашиш
До коментар #46 от "Готин":
Палиш, пускаш силно бас-тубата и газ.06:57 16.08.2020
48 един от стадото
До коментар #46 от "Готин":
добре че беше статията да разберем що е техника и как се обслужва. Със зелева чорба не става ли, имам един бидон под сайванта от зимата- страх ме е да го пипна, в името на науката ще рисковам. Кво ще кажеш...09:19 16.08.2020
49 smeh
До коментар #44 от "VAG":
Ако е FSI или TFSI - т.е с директно впръскване изобщо не се учудвай, че маслото почернява. Ако отвориш вътре да видиш какво е - ще ти причернее съвсем :-). И това не е само при VAG, при всички е така.Коментиран от #50
10:55 16.08.2020
50 VAG
До коментар #49 от "smeh":
2.0 FSI е.И ти си прав,но и маслата и горивата не са истински в нашата страна.Няма как тук маслото ми да струва 200 лева а в германия същото 300 евро.Познай какво за тия пари.12:25 16.08.2020
51 някой си
До коментар #1 от "Марио":
А ти кола въобще имаш ли ?14:34 16.08.2020
52 Гъзьо
15:31 16.08.2020
53 dorn
Коментиран от #56
18:05 16.08.2020
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 клошар
До коментар #3 от "Пламен":
Не са"Печели" а "Чепели" - "Чепел" са унгарски камиони за последно съм ги виждал в предприятието " Безалкохолни напитки" бяха със специална каросерия за касите и най старите Икаруси бяха с тяхното шаси и двигател!19:20 16.08.2020
56 Готин
До коментар #53 от "dorn":
На пазара в Горубляне продават само такива ,,лъскави,, и без нагари на главите ,,перфектни,, автомобили. Даже и антифриза им е чист и бистър но на разширителните съд се вижда черната черта от графита. Защо са така лъскави!?20:14 16.08.2020
57 Газ за въшки
До коментар #3 от "Пламен":
Това е вярно и наистина двигателят започва да работи гладко и става по-тих но може и без да се разглобява.Пробвано от мен многократно.Източвате старото масло на топъл двигател.Купувате си масло 1литър примерно 15/40 наливно и два лиртра газ за ВЪШКИ😹👻.Ако ви се занимава това е по-добрият начин.Махате капака на клапаните и запалителните свещи.Сипвате маслото взимате си четка може месингова или по-твърда с естествен косъм сипвате малко нафта в буркан и започвате да миете клапани,пружини и т.н.няма да се притеснявате ,че всичко отива в картера.След това сипвате останалото количество газ от първият литър.След това стартирате двигателя на няколко пъти за по 5-10сек. за да прокара бъркоча през маслена помпа и магистрали.Взимате другият литър газ и напълвате газ до горе в цилиндрите два от тях ще поема повече газ е сипвате пак в двигателя.Така вече стана време за ракия и забравяте за колата.На сутринта нивото на газта в цилиндрите трябва да се е намалило и да има няква газ в тях,ако няма значи имаме леко издухан цилиндър.Правите пак процедурата с стартиране на двигателя на интервали изчаквате 30мин.източвате гняста сменяте си филтъра сипвате новото масло ревизирате си свещите слагате си капака и газ до ламарините с двигател работещ като нов.Звъните ми да почерпите и Край.Коментиран от #64, #66
20:48 16.08.2020
58 Да ви осветля
Коментиран от #63
21:32 16.08.2020
59 А тогава защо
До коментар #34 от "колега":
ЕС прие или пък него пие, закон забраняващ различният стандарт при храните, за източна и зап. Европа. Мисля, че и при други продукти е така. При Хондите дори е официално, има разлика м/у японски и индонезийски , бразилски. Ако на Хонда и го направиш тоя номер, да караш 30хил с едно масло обикновенно полусинтетично 10-40 на 200 хил е 100% със запекли сегменти.21:36 16.08.2020
60 нафто
Коментиран от #61
23:33 16.08.2020
61 gvdff
До коментар #60 от "нафто":
Да предположа ли, че си виждал какъв е сервизния интервал за смяна на масло на новите автомобили. 20 000-30 000 км. Сега добави високо натоварен двигател 1000-1500 кубика с 2-3-4цилиндъра и турбо. Добавяме основно градско каране със средна скорост 20км/ч. Маслата сега са супер добри и наистина могат да понесат този пробег, но не и в такива условия на експлоатация.Коментиран от #62
09:51 17.08.2020
62 бензино наполони
До коментар #61 от "gvdff":
Готин,истината е какво казва производителя.От там нататък всеки да разсъждава и прави каквото си иска.10:43 17.08.2020
63 ицо
До коментар #58 от "Да ви осветля":
Не съм специалист в областа, но съм чувал, че Кастрол било най-фалшифицираното масло.10:54 17.08.2020
64 гнида
До коментар #57 от "Газ за въшки":
Въшка, това на Москвича ли го правиш?12:24 17.08.2020
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Съдията Дред
До коментар #57 от "Газ за въшки":
Няма газ за въшки. Има народна рецепта за справяне с въшки , която включва газ и мас. Става дума за газ за осветление, не за газ за горене. За въшки обаче не съветвам да го пробваш, по добре стрижи и бръсни, независимо къде са въшките. А по темата - купувам си само нови коли, карам макс 10 години, и продавам. А маслото го сменям с предписаното и в указания срок. Синтетично масло няма как да даде ядове. Най важното е да внимавате наистина да ви го сменят, щото във фирмените сервизи по време на гаранцията имам доста горчив опит. Но пък пишещите тук са повече хора, които обичат да лежат под колите си, и такива произшествия не ги грозят.12:41 17.08.2020
67 Деда ви Кольо🦏
Коментиран от #68
22:13 22.08.2020
68 Ха ха
До коментар #67 от "Деда ви Кольо🦏":
Тоя от варела нали? Много е готин, "оригинал" шъ знайш...22:25 19.09.2020