Европейските производители на товарни автомобили подписаха споразумение да спрат използването на двигатели с вътрешно горене през 2040 г., съобщава The Financial Times. Досега преминаването към изцяло електрически камиони бе планирано за десетилетие по-късно - през 2050 г.
Съгласие за пълен отказ от ДВГ са постигнали седем компании, членуващи в Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA): Daimler, Scania, Man, Volvo, Daf, Iveco и Ford. Те са се споразумели през следващите 20 години да вложат значителни средства в разработката на електрически и водородни задвижващи системи.
Scania, например, смята да инвестира между $50 и $100 млрд. (€41-€82 млрд.). Шефът на шведската компания Хенрик Хенриксон обяви, че проучванията ще се провеждат съвместно с Потсдамския институт за изследване на климатичните промени.
За да се ускори преходът към екологичен транспорт, компаниите, подписали споразумението, призовават европейските власти да увеличат акцизите върху изкопаемите горива. Според тях такава мярка ще подтикне повече производители да се откажат от разработката на нови ДВГ.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сибиряга
Коментиран от #6, #61
17:47 14.12.2020
2 Ооо
Коментиран от #56
17:51 14.12.2020
3 DrivingPleasure
Тая зелена щуротия е кражбата на века!
17:52 14.12.2020
4 елКамиони
Коментиран от #19
17:53 14.12.2020
5 Ами просто нямат избор
Коментиран от #30
17:53 14.12.2020
6 гост
До коментар #1 от "Сибиряга":
Никой няма да ги чака тия до 2040 да се натуткат , пак си правят сметки без кръчмаря !! Първия ел камион като излезе с цена на км наполовина , че и на една трета от техните пушилници и стой та гледай , Тесла при леките автомобили втора серия !! Те преди да са почнали производството и имат поръчки колкото половината годишен пазар на камиони в щатите , та после познай !! А България е 400 км от граница до граница , ако се туткат със зарядните тъй ще си я минават транзит и без да зареждат !! Особено турските камиони дето са повече от половината транзит !Коментиран от #7
17:57 14.12.2020
7 DrivingPleasure
До коментар #6 от "гост":
Цената на километър наполовина? Пак цитираш на светията глупостите. Хем не е на половина цената хем не смяташ че при около 180+ хиляди самия влекач е на двойна цена спрямо конвенционален и няма избиване на такава разлика.Изхода на тежкотоварните е водорода не безумието на батериите
Коментиран от #8, #10
18:01 14.12.2020
8 гост
До коментар #7 от "DrivingPleasure":
Е да де , тя и Тесла щеше да фалира и да продава най-много по 4-5 000 бройки по твоите "прозрения" , хахаха !!18:05 14.12.2020
9 Не е нужно да измислят топлата вода
18:05 14.12.2020
10 гост
До коментар #7 от "DrivingPleasure":
А пък на водород цената е два пъти колкото на нафта , честито на печелившите , хахах !!Коментиран от #12
18:07 14.12.2020
11 Анонимен
Коментиран от #17
18:08 14.12.2020
12 DrivingPleasure
До коментар #10 от "гост":
Цената на водорода ще пада при повишаване на производството - ти само гледай батериите да паднат, че нещо не им се получаваКоментиран от #15
18:09 14.12.2020
13 Шофьор
А въглищата не са ли изкопаеми горива - токът в 80% от случаите идва от ТЕЦ - за каква екология говорим тогава. И от кога производителите на коли и камиони станаха най-големите еколози.
Май не ги интересува екологията а печалбите - 2040 пазарът на коли и камиони се занулява и представете си колко нови ще се продават.
Защо всички пишман еколози поставят каруцата пред коня - първо трябва да се измисли някакъв екологичен начин зо производство на електроенергия (ядрен синтез например) пък после да се мисли за електрически коли и камиони.
Но както казвам не екологията е целта на тази лудост.
Коментиран от #16
18:09 14.12.2020
14 гост
Тоест за такива дето не могат да смятат , ако сега пушилника гори 26-28 л/100 км , от 2030 същия пушилник трябва да гори по 17-18 !!! И то доказани в реални условия от независима организация и с ЕВРО 7 стандарт на емисиите !! Чакам да го видя , хахаха !!!
Коментиран от #18, #31
18:17 14.12.2020
15 Шофьор
До коментар #12 от "DrivingPleasure":
Водорода и батериите са само преносители на енергия а не я произвеждат и не идва от тях - и водорода и батериите са мното опасни при катастрофа. Представи си влекач който има складирана енергия за да мине 1000 километра и тази енергия е почти неуправляема при катастрофа - ако се случи в населено място може да затрие цял квартал.Цената на водорода няма как да падне защото водород се получава чрез електролиза и е в пряка зависимост количеството му от вложената електроенергия. Ако падне цената на електроенергията може и да падне но едва ли.
Коментиран от #23, #64, #68
18:21 14.12.2020
16 Хайде стига опашати лъжи
До коментар #13 от "Шофьор":
Кажи къде делът на въглищата е 80%? Поне като лъжете гледайте да е с марка. Лъжете по 10 20% ама не по 300 - 500 - 1000%!Има страни които ще затворят всичките си въглищни централи през 2025 година. Половината от нашите ще са фалирали до тогава. То ТЕЦ Марица Изток 2 вече е фалирал технически, но го държат в изкуствена кома.
Мини Марица Изток също са с няколко милиона загуба, въпреки че са им дали над 50 милиона помощи тази година.
Коментиран от #20, #21
18:22 14.12.2020
17 Неефективни ли каза?
До коментар #11 от "Анонимен":
Електрическите камиони са три-четири пъти по-ефективни отколкото дизеловите си събратя.Коментиран от #66
18:24 14.12.2020
18 Хе хе
До коментар #14 от "гост":
Ще му сложат батерия, да минава 50 километра на ток и другото на дизел и ще го смятат, че е минал 100 километра с 14 литра! 😂😂😂Коментиран от #22, #58
18:27 14.12.2020
19 Шофьор
До коментар #4 от "елКамиони":
Ами то има решение - влакове совалки - просто камионите се качват на тях и пътуват единствено от началната точка до най-близката ЖП станция и после до крайната точка - много по икономично и екологично решение.Но тогава няма да има продажби на нови камиони - лошо
Коментиран от #24
18:29 14.12.2020
20 DrivingPleasure
До коментар #16 от "Хайде стига опашати лъжи":
Това, че затватя въглищните централи не значи, че са се отказали от ТЕЦ - великобритания добива над 50% от електроенергията си от фослилни гориваМежду другото китай продължава да строи централи на въглища, Индия също няма друг избор, същото ще е и в Африка, а СО2 нее локален замърсител, че да има някаква логика в евро-простотиите. При скачени съдове колкото и да да изпразваш единия няма да го занулиш!
18:36 14.12.2020
21 Шофьор
До коментар #16 от "Хайде стига опашати лъжи":
Ами твоите са опашати лъжи - точно толкова е процентът в Германия.А питал ли си се от къде ще идва токът за зареждане на милионите коли и камиони на ток - не ти такива въпроси не си задаваш - за такива пишман еколози тока идва от контакта.
Ха ако можеш сметни колко автомобила има в България и колко камиона - според капацитета на батериите им (ако ги сменим с електрически) сметни колко Мегавотчаса трябват за зареждането им и поради простата причина че ще се зареждат главно нощем изключи вятърни и слънчеви централи.
Ако ти стига акъла да го сметнеш ще установиш че ни трябват поне още две централи като непостроената АЕЦ "Белене" или поне още 4-5 Марици освен американските.
Коментиран от #27
18:42 14.12.2020
22 гост
До коментар #18 от "Хе хе":
Ще му сложат , ама цената ще стане колкото на електрически камион , че и отгоре , а цената на км ще си остане като на пушилник !! Тоя дето плаща горивото не могат излъга , това не е лека кола !18:42 14.12.2020
23 DrivingPleasure
До коментар #15 от "Шофьор":
абсолютно всички изследвания показват, че цената на водорода ще падне с минимум 50% от сегашната при масовизация на производствотоВ никакъв случай не съм привърженик нито на батерии нито на водород - личното ми мнение, е че единствения правилен източник на енергия за транспорта е синтетичното гориво! Ако не е то, по-добре водород поне е екологичен, за разлика от безумието на батериите
18:44 14.12.2020
24 Ти добре ли си?
До коментар #19 от "Шофьор":
Защо ще качват целите камиони на влаковете, като могат да качат само палетите или в най-лошия случай контейнери, които да се возят с контейнеровози в крайните дестинации?Коментиран от #25
19:02 14.12.2020
25 DrivingPleasure
До коментар #24 от "Ти добре ли си?":
За да могат след това да стигнат до адреса без да ги претоварваш 100 пъти19:06 14.12.2020
26 DrivingPleasure
Коментиран от #28
19:08 14.12.2020
27 Информационна ера - лъжите ти не вървят
До коментар #21 от "Шофьор":
Дeлът нa възoбнoвяeмитe eнepгийни изтoчници в oбщия eнepгиeн миĸc нa Гepмaния ce e yвeличил c 5.4 пpoцeнтни пyнĸтa пpeз минaлaтa гoдинa дo 46%. Toвa пoĸaзвaт дaнни oт нaй-гoлямaтa eвpoпeйcĸa cлyжбa зa нayчни изcлeдвaния и paзpaбoтĸи, Frаunhоfеr.Изгарянето на въглища е произвело 150.9 TWh през миналата година, което се равнява на 29% от общия пазар. През 2018 г. делът им беше 38%.
Къде са твоите лъжи за 80% въглища в Германия? Хайде да лъжете бабите по седенките и партийните събрания, но не и хора с достъп до интернет.
Коментиран от #29
19:16 14.12.2020
28 Смешен си до безобразие
До коментар #26 от "DrivingPleasure":
Каквито и лъжи да приказваш, няма как нещо произведено от ток, да е по-евтино от самия ток, при положение, че за производството му се използват инсталации за милиони долари, а 70% от енергията се губи при преобразуването. Тоест със същият ток ще минеш само 30% от пробега отколкото директно зареждане в батерията.Водородът има смисъл само за машини които няма как да ползват батерии, като например кораби за дълги пътувания или самолети, но не и за сухопътен транспорт, където зареждането с ток вече става евтино, бързо и лесно дори с настоящите технологии.
Коментиран от #32
19:21 14.12.2020
29 DrivingPleasure
До коментар #27 от "Информационна ера - лъжите ти не вървят":
И все пак остаат 54% електроенергия от фосилни горива 29% от които въглища... супер еко е да зареждаш вече отделилите десетки тонове СО2 батерии ;)Коментиран от #35
19:22 14.12.2020
30 СтарТИРаджия
До коментар #5 от "Ами просто нямат избор":
А стига бе! ВЕрно ли смяташ, че ще ни бавят в цената на тока? Докога мислите, че ще зареждате батериите безплатно? Ще ревем бетер мечки. Само гледайте, които ще са активни в следващите 20 год.! Мобилната електрификация = на сериозна редукция на населението в бъдеще! Ще има яко обедняване! Заради тока.19:28 14.12.2020
31 DrivingPleasure
До коментар #14 от "гост":
Точно при камионите постигането на 17 литра е повече от лесно. Разхода при тях се вдига от тръгване и изкачване на наклони, трябва само един ел мотор със супер кондензатор, който да подпомага тръгването и изкачването и ще паднат и под 17.Коментиран от #38
19:32 14.12.2020
32 DrivingPleasure
До коментар #28 от "Смешен си до безобразие":
1во говорим за екология нали?2ро имаш загуби на енергия и при зареждането в батериите т.е. разликата не е толкова голяма.
3то прибави и енергията за изработката и рециклирането на батерията и играта вече се променя
Коментиран от #34
19:39 14.12.2020
33 Пак не можеш да смяташ
Дори да предположим, че си прав, не цената на самата батерия ще определя рентабилността за километър, а цената на цикъл зареждане.
Ако преди 10 години един киловатчас струваше 1100 долара, а батериите имаха живот 300 цикъла, то съхранението на киловатчас електроенергия би ти коствало 1100/300= 3,66 долара или 73 долара за изминаване на 100 километра с лек автомобил без цената на тока.
Миналата година цената беше 156$/квч и 2000 цикъла, което вече прави 0,078$ на цикъл или 1,56$/100км
Новите батерии вече имат живот 5000 цикъла и дори при тази цена, един цикъл вече струва 0,0312$ а за 100 километра 0,62$
Следователно дори само развитието на технологиите правят електрическият транспорт много по-рентабилен.
Хайде сега да сметнеш същото нещо за водородните клетки, които имат живот максимум 10 000 работни часа при лабораторни условия и свръхчист водород, което се равнява на 200 хиляди километра шофиране?
19:57 14.12.2020
34 Ами да видим
До коментар #32 от "DrivingPleasure":
1. Ако говорим за екология, много по екологично ли е да произведеш три пъти повече енергия за да изминеш същото разстояние? Трябва ти три пъти повече площ, три пъти повече фотоволтаици или вятърни генератори които да произведат тази енергия и много допълнителни съоръжения за превръщането на електрическата енергия във водород.2. Разликата е точно толкова голяма с включени всички загуби.
3. Хайде сега включи производството и рециклирането на водородните клетки, при 200 хиляди километра живот на водородна клетка и два милиона километра живот на батерия.
Добави и допълнителните фабрики за производство на водород, превозните средства за транспортирането му, съдовете и енергията за съхранение и поддържане на минус стотици градуси, енергията за компресирането му и още десетки неща за които не мога да се сетя?
Коментиран от #36
20:02 14.12.2020
35 Трол та дрънка
До коментар #29 от "DrivingPleasure":
Значи когато става въпрос за Белене, АЕЦ произвежда чиста енергия, но когато става въпрос за микса в Германия, АЕЦ вече спада към изкопаемите горива и замърсява. Смешен си до безобразие. Номерата ти не минават!Коментиран от #37
20:06 14.12.2020
36 Turbo
До коментар #34 от "Ами да видим":
Да бе 2млн. километра живот на батерията и 5х. цикъла на зареждане ти изби рибата.Взе хората за канарчета.Коментиран от #41
20:11 14.12.2020
37 Хе хе
До коментар #35 от "Трол та дрънка":
Не само това, ами и тока който е за рафинериите, не е мръсен! Обаче, когато зарежда ел. коли, вече е мръсен! 😂😂😂Коментиран от #39
20:11 14.12.2020
38 София-пловдив
До коментар #31 от "DrivingPleasure":
Хайде сега помисли от София до Пловдив колко литра ще ти спести суперкондензатора? Колко пъти ще тръгнеш и ще спреш? Ако разхода при изкачване ти е двоен, при спускане е почти нула, защото караш на двигателна спирачка, следователно почти нищо не пестиш. Двигателя така или иначе ще трябва да работи, за да се охлади от изкачването и ако го изключиш от скорост, ще харчи повече отколкото да спускаш на скорост.20:12 14.12.2020
39 Двг
До коментар #37 от "Хе хе":
Рафинериите използват водна пара,а не ток за преработката на нефт.Коментиран от #40, #42
20:16 14.12.2020
40 Прост та дрънка
До коментар #39 от "Двг":
Понеже съм много прост, ще ми кажеш ли откъде да си купя пара и как ще ми я доставят? Рафинериите откъде я взимат? Дали пък не изгарят разни неща за да си я направят? Хайде да мислите малко преди да пишете. Точно защото се изисква изключително много топлинна енергия, преработката на нефта за получаване на течни горива в рафинериите е изключително енергоемко и замърсяващо.Превоза както на нефта така и на готовите горива също използва горива и замърсява. Въобще няма нищо чисто при добиването, производството и транспорта на горива. Интересно защо измерването на замърсяването започва от резервоара на автомобила нататък, след като има още толкова замърсяване още преди да напълниш резервоара.
Коментиран от #45
20:27 14.12.2020
41 Исках да ти спестя истината
До коментар #36 от "Turbo":
Бях песимист за да ти спестя припадъка. Другия път не задавай въпроси на които не искаш да чуеш отговора. Всъщност става въпрос за 5 милиона километра. И за много повече хиляди цикъла. Дори тук имаше статия. Точно тези батерии ще се произвеждат в гига Берлин.Коментиран от #44
20:30 14.12.2020
42 Хе хе
До коментар #39 от "Двг":
Пак ще напиша! Има една страница, дневен разход на енергия на Нефтохим Бургас, влез и виж колко е дневния разход на ел. енергия на Нефтохима! Ако не искаш, да ти напиша! 2 хиляди МВч! На ток! И няколко стотин тона природен газ и т. н.!Коментиран от #49
20:35 14.12.2020
43 Иванов
21:00 14.12.2020
44 Turbo
До коментар #41 от "Исках да ти спестя истината":
Това са пак от полюциите на Мъск.Пак обещания ще ще ще презентации и 3D картинки.21:57 14.12.2020
45 Двг
До коментар #40 от "Прост та дрънка":
Ако беше си учил уроците щеше да знаеш.Всяка рафинерия си има Тец и си произвежда парата и тока.Котлите се подгряват с отпадъчните от производството въглеводородни газове.Това се учи във всеки технически университет специалност двг.Коментиран от #46
22:07 14.12.2020
46 Хе хе
До коментар #45 от "Двг":
Ахаааа, верно да! Значи изразходват ток, така! А какъв? От ТЕЦ? Мръсен? Или не е мръсен? 2 хиляди МВч!22:18 14.12.2020
47 Японеца
Тесла е балон, самият Мъск предупреди, че акциите могат да бъдат смазани като суфле с чук!
22:38 14.12.2020
48 Фън дък
22:39 14.12.2020
49 Абсолютно си прав
До коментар #42 от "Хе хе":
Само да добавя за инфо. По стария път за Бургас преди квартал Ветрен (бившето Житарово) има отдясно една под станция Черно море. Тя се захранва основно от електропровод 400kv . От нея тръгват 5-6 електропроводи110 kv за Лукойл. Миналата година пуснаха второ захранване по нов електропровод мисля от Марица изток или от Гълъбово. Демек хем замърсяваме при производството на самите горива , хем за това използваме много ток който е произведен от кюмюр. Абе екологично да си еве мамата.22:41 14.12.2020
50 Идеята е друга
Коментиран от #52
22:44 14.12.2020
51 Тираджия
22:50 14.12.2020
52 ДВГ
До коментар #50 от "Идеята е друга":
Ако автономният камион спука гума или стане някаква повреда,как ще се саморемонтира?Кой ще му закачи кабела на зарядната станция?Ако товара започне да се пилее по пътя автономният камион дали ще спре и кой ще събере разпиляното?Шофьора е незаменим.22:58 14.12.2020
53 Практик
Коментиран от #54
02:17 15.12.2020
54 Почти си прав
До коментар #53 от "Практик":
Това е като да кажеш, че по улиците на факултето някой е разпилял парчета кабели по улиците и цял месец братовчедите се спъват в бакъра, го помете и да го изхвърли в контейнерите.Или пък че някой си е изтървал златния ланец на Витошка и вече хората цяла седмица се спъват в него.
Кой ще остави няколко хиляди долара да се подмятат на сметището? Братовчедите ходят там да разбиват бетонни колони, за да извадят от тях 2-3 кг желязо да го продадат по 20 стотинки, а ти ми говориш че ще оставят батерия с няколко килограма кобалт, никел и литий които са стотици пъти по-скъпи?
08:40 15.12.2020
55 Малко е
2030г звучи разумно и постижима цел.
09:47 15.12.2020
56 Ама
До коментар #2 от "Ооо":
Кви глупости пишеш ?! Вдигнали цената 2 пъти . На кои автомобили точно ?!Преди 5 години си купих Дачия Логан за 16 хиляди от магазина , с ДДС крайна цена. Сега ми изтече гаранцията и се оглеждам за нова кола . Ходих и в Дачия да проверя - новия Логан моето ниво на оборудване е 16 400.
Дай пример коя кола точно е станала 2 пъти по скъпа.
09:51 15.12.2020
57 Сктонъд
10:12 15.12.2020
58 хахаха
До коментар #18 от "Хе хе":
да както всъщност правят с колите, найс шот11:07 15.12.2020
59 БОКО
11:35 15.12.2020
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 onq s konq
До коментар #1 от "Сибиряга":
А бе не знам дали е точно тъй, но арабелите и рашките изгореха. Няма да има пачки от нефта вече.Коментиран от #62
12:40 15.12.2020
62 Ще има
До коментар #61 от "onq s konq":
Ще има пачки, но ще са по-малко. Все пак нефта не се използва само за горива.13:14 15.12.2020
63 Илия
15:37 15.12.2020
64 1234578
До коментар #15 от "Шофьор":
Водорода не е по-опасен от сегашните метанови и пропан-бутанови автомобили. Да случват се пожари и взривове, но са малко 2-3 на година и са най-вече заради неграмотни собственици. Бензиновите коли в началото също са били много опасни. Ники Лауда едвам са го спасили след катастрофа и последвал пожар. Но днес Ф1 е много по-сигурна. Така ще стане и с водорода безопасноста ще се подобрява с всяка следваща година.20:39 15.12.2020
65 Антон
20:41 15.12.2020
66 Антон
До коментар #17 от "Неефективни ли каза?":
Пожелавам ти да закъсаш в Родопите в снега с такъв при минус 10 не повече и да те изтеглят след 3 дниКоментиран от #67
20:48 15.12.2020
67 Не се притеснявай
До коментар #66 от "Антон":
Дори на реотан, разхода за отопление на кабината е около два киловата, а термопомпата харчи под киловат. В единия случай батерията ще ти стигне за 500 часа, а в другия случай за 1000.Почти няма вариант да не сложат термопомпа на камиона. Значи ще изкара 40 дни.
За денонощие ще харчи по два-три процента от батерията за отопление.
10:08 16.12.2020
68 Име
До коментар #15 от "Шофьор":
Ама ти си бил много умен шофьор бе?Сериозно ли водородът идва само от електролиза? Освен че има вече доста ефективни електролизери, водород идва и от природен газ, където енергията за получаване е пъти по-малко. Освен това, в метана има повече водород и от водата CH4 ако не я знаеш. А въглеродът ще е добре дошъл за много отрасли.
А бе все умни шофери ей!
15:37 25.12.2020