5 581 25

Плюсове и минуси на "електрическото серво" на волана

Както всяка друга и тази технология си има своите недостатъци

Плюсове и минуси на

Наскоро автомобилните производители започнаха масово да сменят сервоуправлението на волана с т.нар електроусилител. Това решение определено има своите предимства, тъй като електрическият усилвател тежи по-малко, а и самият модул изисква по-малко поддръжка. Всъщност обаче не всичко е толкова просто. Както всяка друга и тази технология си има своите недостатъци.

Електрическото усилване на волана наистина има много предимства и не случайно автомобилните инженери масово се ориентираха към него. В допълнение към скромното тегло, устройството няма многобройни тръби и маркучи, а благодарение на електронното управление могат да бъдат внедрени полезни спомагателни системи, като автоматично паркиране, например. Но с течение на времето се оказа, че електрическото управление на волана има не по-малко проблеми от класическите хидравлични системи, че и дори - много повече.

Много автомобилни производители посочват, че в колата има електрически усилвател, но всъщност е инсталиран електрически хидравличен усилвател. Това е класическо серво, при което вместо механична помпа работи електрическа. Тоест в системата има течност, която смазва съставните ѝ елементи и тази течност трябва да се сменя по предписание на всеки две години. Ако пренебрегнете препоръките на производителя, частици от износването на детайли в системата ще се натрупват в маслото, което постепенно ще довърши скъпия агрегат.

Сериозен проблем може да възникне и когато течността започне да попада в електронния блок за управление или има неизправности в механичната част на помпата (повредено маслено уплътнение, което изисква подмяна на лагера). Тогава воланът се затяга и на арматурното табло светва грешка. За съжаление това не може да бъде забелязано предварително по никакъв начин.

Ако говорим за пълноценни електрически усилватели, тогава трябва да кажем, че те са разделени според мястото на инсталиране на електродвигателя: на кормилната колона или на кормилната рейка. Второто решение дава на автомобила по-директно управление, поради което често се използва от производителите на премиум автомобили.

Но еврото, което е „ниско разположеният електроусилител“ често може много лесно да се напълни с вода. Достатъчно е просто да карате по-продължително време през дълбока локва. Ако влагата попадне вътре в механизма или в електрическия съединител, устройството може да се повреди и воланът рязко ще се втвърди.

Възможна е и т.нар. "бавна смърт" на възела, когато обувката за зареждане е повредена или скъсана. Водата и мръсотията започват да се просмукват през отвора, причинявайки корозия и износване на триещите се повърхности. Затова рано или късно дори при опитни шофьори може да се получи изненадата с втвърдяването на волана.

Ако пък, поради някаква причина на капака на електроусилителят се появи пукнатина, това в повечето случаи означава подмяна на цялата кормилна рейка. При такава повреда всеки оторизиран дилър ще каже, че възелът е за подмяна, тъй като производителят просто не предвижда възможността за поправката му. Така че трябва или да приготвите значителна сума за подмяна, или да потърсите неофициална услуга от опитен майстор, който да се опита да върне уреда към живот. Но е малко вероятно да ви бъде дадена гаранция за такава работа. А знаете ли какви грешки допускат някои шофьори при регулирането на волана?

Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 16 гласа.

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Чук

    14 25 Отговор
    Не усещаш как стъпват гумите на пътя чрез волана. Инструктура ми на времето ми казваше: не върти на изуст, а гледай завоя. Чрез тази хидравлика няма как да усетиш завоя.

    Коментиран от #9

  • 2 Ивайло

    38 9 Отговор
    Колкото по сложно, толкова по-калпаво!!!
  • 3 Един

    31 23 Отговор
    Няма нищо по добро от старите хидроусилватели,доказали се през годините...колкото по ново,по некачествено.
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Да бе

    16 4 Отговор
    Неясен и не добре аргументиран коментар! Най-добре ходи пеша!
  • 6 Дачия

    12 10 Отговор
    МОЛЯ те качи се на дачия сандер0 и след една седмица в ръцете ще си като Попай моряка!!!

  • 7 Синдикат на Ало Измамниците

    17 24 Отговор
    За хората които обичат и могат да шофират, електро усилвателя буквално убива удоволствието от шофирането. Просто ел. усилвателя не дава усещането и обратната връзка от гумите към шофьора, просто не усещаш какво се случва с колелата.

    Коментиран от #17

  • 8 Пламен

    6 0 Отговор
    Колко да е наскоро? Seat Ibiza 2003год.?

    Коментиран от #21

  • 9 Гек

    37 12 Отговор

    До коментар #1 от "Чук":

    Ми що не си вземеш един ЗИЛ 157 да усещаш по-добре пътя ве, каунь? И като мине през дупка да чупи ръцете волана...

    Коментиран от #11, #13

  • 10 перничанин

    25 5 Отговор
    Ако тръгнем по системата "има ли го ще се счупи" , по добре да караме каруци. Електрическия усилвател си е много добра придобивка. Карах Корса със система "комфорт" и този ел. усилвател е перфектен за паркиране. Хубавото му е, че при увеличение на скоростта се "втвърдява" и волана е по- директен. На Тойотата ми е нещо подобно, но не толкова изразено. На Полото на жена ми е електро-хидравлично, никога не съм и сменял течността и си работи перфектно вече 360 000км.
  • 11 Чук

    24 13 Отговор

    До коментар #9 от "Гек":

    Шофирал съм и той няма нито една от тези и не чупи ръце, стига да държиш, джендър
  • 12 Чук

    7 2 Отговор
    Явно колегите списватели са 95+ карал съм с и без и изказвам своето мнение
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Мдааа

    30 0 Отговор
    Всичко ми е ясно само не разбрах кое е "еврото дето се пълни с вода и коя скъсана обувка предизвиква бавна смърт...."
  • 15 Боко Тиквата

    17 2 Отговор
    Статията е малоумна!
  • 16 qqq

    3 1 Отговор
    казах, че самолетите отдавна се управляват с електробустери, защо ме изтрихте?
  • 17 333

    8 3 Отговор

    До коментар #7 от "Синдикат на Ало Измамниците":

    Абе поршетата с електроусилватели на волана са по-директни от много автомобили с хидравлика. Работата на двигателя е да движи колелетата не помпата на хидравликата на волана. Причината да ги отделят тия неща от механично задвижване с двигателя е за да свалят разхода на гориво и емисиите, но освен гориво, те отнемат и мощност.

  • 18 Васил

    5 3 Отговор
    Ако имах възможност бих карал кола с електрическо серво няма го момента дали ще скапе някой маркуч и дали ще протече или пък помпата или пък рейката. На някои коли има радиатор за хидравличната течност ако си с ел повечето неща няма да ги има.

    Коментиран от #24

  • 19 Механик

    6 0 Отговор
    Поредната статия, преведена с гугъл транслейт и поднесена на дилетанти от дилетант. Скъсани обувки, намквоси........... смяна на лагери и прочее........
  • 20 Един

    4 0 Отговор
    Радо, с кой преводач я побългари статията? То "обувки" то "еврото" ... грам мисъл няма!
  • 21 Ицо

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "Пламен":

    И Фиат Пунто от същото време... Сякаш беше вчера :))
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Гост

    1 0 Отговор
    Електрическо серво само до пазара и после у дома. За сериозно каране трябва да усещаш пътя, накъде дърпа, накъде бие и занася.
  • 24 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #18 от "Васил":

    Явно не си карал кола с елекрическо серво. На мой познат му се случи на магистралата, при скорост 160 км в час да му излезе надпис steering locked. Повярвай, никак не е приятно. А и нямаш обратната връзка от пътя, което е решаващо за да си владееш колата.

    Коментиран от #25

  • 25 Васил

    0 1 Отговор

    До коментар #24 от "Гост":

    Пиян си, мягай си. На един познат, баща му чул в работата, че на колегата сват му имал приятел от казармата и неговия син бил много доволен от електрическото серво нагнетяване

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.