8 123 51

Чешкият самолет, който се изправи срещу ИДИЛ

Проектиран в края на 20-ти век, Aero L-159 Alca е произвеждан между 1997 и 2003 година

Непосредствено след края на Първата световна война, Чехословакия започва да развива своя собствена авиационна индустрия. Тя успява да се запази по време на Втората световна, Студената война и дори продължава да се развива след разделянето на Чехословакия през 1993 година, пише dir.bg.

Днес Aero Vodochody е собственост на чешки и словашки инвеститори, а най-новият ѝ самолет - Aero L-159 Alca - има доста интересна история.

Проектиран в края на 20-ти век, Aero L-159 Alca е произвеждан между 1997 и 2003 година, но впоследствие поточните линии са рестартирани и самолетът започва да се сглобява отново през 2016 г. и 2017 г.

Aero L-159 Alca е лек атакуващ самолет, който не може да развива свръхзвукови скорости. За сметка на това експлоатацията му е изключително евтина, а един час във въздуха струва по-малко от всеки алтернативен пилотиран вариант. Самолетът разполага и с по-нови технологии от застаряващите съветски атакуващи самолети, като Су-22.

Всичко това го превръща в най-удачния избор за Ирак, който само преди няколко години водеше кървави сражения с терористичната групировка Ислямска държава или ИДИЛ. Aero L-159 Alca се оказва незаменим при освобождаването на 3-милионния град Мосул от екстремистите.

Атакуващият самолет се използва за нанасянето на удари на укрепени позиции, подземия, складове и важни за ИДИЛ сгради.

Максималната скорост на Aero L-159 Alca е 936 км/ч, а най-нисък разход на гориво самолетът има при полет с 600 км/ч. Бойният радиус на самолета е 565 км, ако той да носи максималното количество въоръжение от 2340 килограма.

Aero L-159 Alca е изключително ценен заради възможността си да носи широк спектър от бомби и ракети. Радарът на самолета може да следи до 24 цели едновременно.

Поради невъзможността на Ирак да използва скъпи дронове, арабската държава залага на чешкия самолет, което води до рестарт на производството му. За пръв път той е изпробван в бой през 2016 година край Фалуджа. По-късно следват и мисиите над Мосул.

Ирак се оказва доволен от работата на леките атакуващи самолети, чиято цена на бройка варира от 2 до 5 милиона долара.

Към този момент са построени 72 бройки от чешкия самолет, чийто двигател е американския Honeywell/ITEC F124. Това е една от причините продажбите на самолета да са доста трудни. САЩ често налагат санкции или дори ембарго на държави, които са имали интерес към самолета. Такъв например е случая с Венецуела. Понякога Вашингтон оказва и дипломатически натиск за закупуването на други машини, поради което сключването на сделки е доста трудно за чешкия производител.

Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 27 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 БАЛЪЦИ ДА БЯХА КУПИЛИ

    118 15 Отговор
    ЧЕШКИ ХВЪРЧИЛА. .ПО ДОБРЕ ОТКОЛКОТО ЕДНА КАМАРА МИЛЯРДИ ЗА 8 ХВЪРЧИЛА. .МОЖЕХА ДА КУПЯТ ПОНЕ 1000 ХВЪРЧИЛА НА ЕДРО! !!

    Коментиран от #7

  • 2 сектант

    107 15 Отговор
    абе друго си е 8 чертежа за няколко милиярда

    Коментиран от #8

  • 3 Иванчо

    34 18 Отговор
    Българските ВВС имат на въоражение 12 Л-39 с ракети Р-60 това е мощен възпиращ фактор за потенциалния противник

    Коментиран от #31, #49

  • 4 Иванчо

    21 20 Отговор
    Екадрила от 12 Л-39 на Българските е достатъчна да разгроми противника

    Коментиран от #51

  • 5 Чехите

    27 7 Отговор
    Правят всичко пък бацо стои до Хаджи Димитър и буха пачки от строеж
  • 6 Бандера

    54 37 Отговор
    В България до 1944 г. три фабрики произвеждат самолети, но окупационната съветска армиа ги демонтира и отнася цялото оборудване, планове ичертежи в СССР!

    Коментиран от #11, #12, #13, #28, #35, #36, #38, #39, #41, #42


  • 7 Бат Гойко

    5 14 Отговор

    До коментар #1 от "БАЛЪЦИ ДА БЯХА КУПИЛИ":

    Аз искам самолети които да надделяват в бой.

    Коментиран от #9

  • 8 Стария Герак

    16 6 Отговор

    До коментар #2 от "сектант":

    "...милиярда.." Що си неграмотен,бре,що не ходи на училище?

    Коментиран от #10, #29

  • 9 Антигерб

    38 7 Отговор

    До коментар #7 от "Бат Гойко":

    Като искаш такива самолети си купуваш нови а не модел от преди 50 години - пък още не съм чул самолет на чертеж да надделее в бой с друг.

    Коментиран от #27

  • 10 Младия

    20 4 Отговор

    До коментар #8 от "Стария Герак":

    Я виж първия и той е същия тъпан -"..МИЛЯРДИ..."!

    Коментиран от #24

  • 11 БАЙ Х@Й‼

    68 7 Отговор

    До коментар #6 от "Бандера":

    ФАКТ :::: До 1989 г. българските ВВС получават 224 МиГ-21, 90 МиГ-23, 4 МиГ-25, 22 МиГ-29, 23 Су-22, 31 Су-25, 44 Ми-24, 18 Ми-8s - всичко 460 машини. Цялата тази внушителна армада е унищожена с един замах, отиват за скрап 400 бойни самолета, закрити са 9 авиобази. Днес България има петнадесетина що-годе способни да летят самолета.

    Коментиран от #15, #22

  • 12 Доста

    32 11 Отговор

    До коментар #6 от "Бандера":

    след 1944 година България прави бойни самолети, ама такива, като теб откъде да знаят. И никаква съветска армия не демонтира нищо.
  • 13 Антитрол

    31 9 Отговор

    До коментар #6 от "Бандера":

    Чичко Сорос ли ти каза че така е станало - и кои самолети сме произвеждали 1944 г които са можели да се мерят с германски, руски, американски или английски от това време. Хайде стига с тъпи опорки
  • 14 Дидо

    11 16 Отговор
    Вие четели описанието инхаракъеристиките на самолета .....? Този самолет е проектиран да нанася цели от един град до друг. Демек да отиде да хвърли от София до Пловдив две бомби и да се върне!!!! Това е самолет за много близко разтояние и за атака основно върхо армия без почти никаква противовъздушна отбрана !!! Само един F16 да го пресрещне и е готов ще са доло поне 5-6 бр. само за 10мин от този модел !!!!

    Коментиран от #16

  • 15 Антигерб

    35 1 Отговор

    До коментар #11 от "БАЙ Х@Й‼":

    Това бяха действащите машини до 1989 - преди това имахме Миг-15, Миг-17 и няколко Миг-19 - всичките стояха с малко остатъчен ресурс и въпреки че бяха стари срещу наземна техника си бяха страшни. А сега и пилоти нямаме не само машини.
  • 16 БАЙ Х@Й‼

    19 4 Отговор

    До коментар #14 от "Дидо":

    Ами нали идеята е , че ИД няма такава бойна авиация! Между другото точно заради това като се разбраха със САЩ Путин остави своите бомбардировачи без прикритие и янките думнаха единия с ефка от Инджирлик с помощта на триангулация от АУАКС !

    Коментиран от #40, #50

  • 17 Шкембелар

    13 1 Отговор
    Струва около 5 милиона бройката .. веднага купуваме 10 с поръчка на стойност 110 милиона :)
  • 18 голям смях

    22 1 Отговор
    нашите самолети къде са? можехме да вземем 100 такива поне летците ни да летят, а по нататък и нещо по-скъпо, ама не сега ще имам 6 летящи и два тренировъчни които пак няма да летят щото пара за гориво няма

    Коментиран от #32, #37

  • 19 МИХАЙЛОВ

    23 5 Отговор
    ....А СЕГА СМЕТНЕТЕ... БОЙКО БОРИСОВ ДАДЕ НА САЩ НАД НАД ЕДИН МИЛИАРД ЕВРА / АМА НЕ НЕГОВИ ПАРИ, АМИ НАРОДНА ПАРА ОТ БЮДЖЕТА НА БЪЛГАРИЯ / САМО ЗА ОСЕМ САМОЛЕТА Ф - 16 / ОТ КОИТО САМО 6 БОЙНИ И ДВА УЧЕБНИ /, КОИТО САЩ ЩЕ ГИ ПРОИЗВЕДЕ И ЩЕ ГИ ДОСТАВИ НА БЪЛГАРИЯ НЯКЪДЕ СЛЕД 2025 Г., АКО ВЪОБЩЕ ГИ ДОСТАВИ, ЗАЩОТО САЩ ВЪВ ВСИКИ МОМЕНТ МОГАТ ДА СИ ИЗМИСЛЯТ ВСЯКАКВИ ПРИЧИНИ И ДА НАЛОЖАТ НЯКАКВИ САНКЦИИ НА БЪЛГАРИЯ... ...И ДА ОТКАЖАТ ДОСТАВКАТА НА ТИЯ ОСЕМ БРОЯ Ф - 16... ....А ЧЕШКИЯ САМОЛЕТ L - 159 С ПЪЛЕН КОМПЛЕКТ ВЪОРЪЖЕНИЕ И ОБОРУДВАНЕ СТРУВА САМО 5 МИЛИОНА ЕВРА... ...ТАКА ЧЕ С ЕДИН МИЛИАРД ЕВРА БЪЛГАРИЯ МОЖЕШЕ ДА КУПИ И ДА ПОЛУЧИ ОТ ЧЕХИЯ... .........200...ДВЕСТА ЧЕШКИ САМОЛЕТА L - 159... ...И ДОСТАВКИТЕ МОЖЕХА ДА ЗАПОЧНАТ ВЕДНАГА И ДА ПРИКЛЮЧАТ ИЗЦЯЛО ДО ДВЕ ТРИ ГОДИНИ...

    Коментиран от #25

  • 20 Вълко Червенков

    22 4 Отговор
    Самолета е много добър за парите си.Върши същата работа като далеч по-скъпите Ф-16,Миг-29 и подобни.В същото време подръжката и цената на летателен час са в пъти по-малко.Чехите решиха да свалят от въоръжение половината самолети и иракчаните веднага ги купиха,а след тях и една частна компания.
  • 21 Истнската

    10 7 Отговор
    демокрация е само американската

    Коментиран от #26

  • 22 Да ама сега

    22 1 Отговор

    До коментар #11 от "БАЙ Х@Й‼":

    имаме преуспели либерал-демократи с генералски пенсии, палати в полите на Витоша и дечица в Брюксел
  • 23 Гост

    7 4 Отговор
    Никой не ги кара да слагат амерски двигатели,всичко тяхно е токсично.
  • 24 ОБЕСЕН ЯЗОВЕЦ

    11 1 Отговор

    До коментар #10 от "Младия":

    КАКТО И ДА Е! !НЕ СА МИЛИОНИ! !МНОГО ПАРИ ЗА ХВЪРЧИЛО КОЕТО СЕ МОЖЕ ДА СЕ КОНТРОЛИРА ОТ САЩ. .ЧРЕЗ САТЕЛИТ. .ХА ХА БЕЗПОЛЕЗНО! !
  • 25 Точно казано

    8 1 Отговор

    До коментар #19 от "МИХАЙЛОВ":

    Сума ти пари дадени за ламарини. .
  • 26 Неразбиращ си

    18 3 Отговор

    До коментар #21 от "Истнската":

    От американци демокрация, колкото от африканци нови технологии, въп реки, че вторите ако се образоват, бързо и те ще ни задминат! Само, че Твоите американци и това не искат. Спрат ли войните, САЩ ще се разпад не, тъй като там няма нация. Тогава и светът ще си отдъхне. Ще настъпи мир и по бързо развитие към по до бър живот за човечеството.

    Коментиран от #30

  • 27 ха ха ха

    2 1 Отговор

    До коментар #9 от "Антигерб":

    Знаеш, че си смешен, ама коментираш !
  • 28 ивелин

    6 1 Отговор

    До коментар #6 от "Бандера":

    Тъй като главата ти е промита и празна по- добре да я демонтират отколкото така.
  • 29 сектант

    1 0 Отговор

    До коментар #8 от "Стария Герак":

    това е от алкохола
  • 30 Чукча писател ...

    2 6 Отговор

    До коментар #26 от "Неразбиращ си":

    Руските тролове, най-разбиращите ...:))))))
  • 31 Pokoloko

    3 0 Отговор

    До коментар #3 от "Иванчо":

    12 самолета - мощен възпиращ фактор, сериозно?
  • 32 можем

    3 0 Отговор

    До коментар #18 от "голям смях":

    да сгънем чертежите и да си направим от тях модели на самолети
  • 33 един от стадото

    21 1 Отговор
    самолетчето си го бива. Гледал съм акробатична американска група с тях, много маневрени и красиви фигури. А чехите мислят, не режат и рушат. Имат завод, консервация, като трябва го отварят пак. Взеха си и Грипени, също маневрен, но бърз, непретенциозен и добре въоръжен. Чуждото мнение само за сведение го вземат
  • 34 123

    5 0 Отговор
    Аеро 159 е самолет за обучение на пилоти и ако е преустроен за лек нападателен самолет.
  • 35 Знаещ

    8 2 Отговор

    До коментар #6 от "Бандера":

    Нямаш никаква представа от историята на самолетостроенето и от етапите в развитие на самолетите. Произвежданите в България самолети бяха една рама на която се слага двигателя, дървени шпригли и опънат върху тях плат. Какво технолично оборудване, какви 5лева

    Коментиран от #46

  • 36 тен кю

    3 1 Отговор

    До коментар #6 от "Бандера":

    Благодаря ти сърдечно , за това че днес успя да ми образуваш смях , а както знаем смеха е здраве.
  • 37 туй то

    9 1 Отговор

    До коментар #18 от "голям смях":

    Така е 100 самолета във въздуха, са си 100 самолета във въздуха . И без това самолета е само платформа за изстрелване на ракети , важни са радарът и добрите ракети . От тези 6-7 самолета които евентуално можем да получим след година и половина ще имаме два паднали на земята , два развалени чакащи скъп ремонт , и два с изтекъл ресурс от към летателни часове , на практика - нищо. Повтаря се историята с "Кугарите" от които вече нищо не лети.
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 ретроспекция

    8 2 Отговор

    До коментар #6 от "Бандера":

    Когато превземаме Лозенград в балканската война , българската армия пленява два турски самолета " Харлан" по германски модел . с двигателите и частите и финансиране от българската държава се "скалъпва" и първият ни самолет от Асен Йорданов . Този самолет двуплощник с вид на варел , опасан с въжета , дори резервоара с гориво седи над главата на пилота , за да има самолета по-"обтекаема " форма . И накрая кажи кой модел български изтребител участва в защитата на небето над София от съюзническите бомбандировки , и какви военни успехи пожънва ? Закриването на родното производство на самолети до колкото силно може да се нарекат ръкоделията правени в час по трудово е наложено от Парижкият Клуб международна организация на победителите от ВСВ , а не от руснаците.
  • 42 знаещ

    6 1 Отговор

    До коментар #6 от "Бандера":

    Както писа "Ретроспекция", в мирния договор за ВСВ победителите ни забраняват самолетостроене, но също така и да произвеждаме и атомно оръжие, за което има една прекрасна карикатура от Симеон Венев. = Бандера, дали пък руснаците не са ни откраднали и това оборудване :)
  • 43 самолетите ни

    7 0 Отговор
    Българскиет самолети са били като каручка - дървена рама, на която се слага двигател и въжетата за управление, дървени шпригли и опънат плат върху тях. Такива са били и всички самолети преди ВСВ. Още в началото на войната се появяват алуминиевите фюзелажи и към края на войната вече самолети от плат няма. За това няма и български самолети. Защото България няма металургия за алуминий, няма технологии за обработка. Изобщо към него момент за нашата индустрия, такива самолети са били "космическа" индустрия, нещо което дори и в мечтите си не сме можели да имаме

  • 44 Добруджа

    5 0 Отговор
    Чехите произвеждат много неща, а в България, дори и картофите ни не са Български! Ако разрешат да тровят и Златна Добруджа...
  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 шумчо

    1 0 Отговор

    До коментар #35 от "Знаещ":

    Като ДАР-10 ли?

    Коментиран от #47

  • 47 Знаещ

    3 0 Отговор

    До коментар #46 от "шумчо":

    ДАР-10 никога не е бил в производство. И руснаците не са ни отнесли... "технологичното оборудване" както пише глупака Бандера, на когото всъщност отговарях И да, пропуснах другото важно обстоятелство. След войната вече се строят реактивни изтребители, за което дори да мечатем не сме могли
  • 48 Казуар

    0 2 Отговор
    Интересно, тука спорят неграмотни, невежи хора.
  • 49 Истината

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Иванчо":

    Зависи кой ти е противник!
  • 50 Запознат

    0 0 Отговор

    До коментар #16 от "БАЙ Х@Й‼":

    Су-шанката я гръмнаха, защото пияният пилот не отговаряше на повикванията на турската ПВО и навлезе в турското въздушно пространство! След като думнаха су-шанката ескорта се разбягва и се отдалечава от турското въздушно пространство! От тогава ушанките не се доближават до Турция!
  • 51 Запознат

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Иванчо":

    Ако противника е индианско племе! Въоръжено с лъкове и стрели!

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.