Непосредствено след края на Първата световна война, Чехословакия започва да развива своя собствена авиационна индустрия. Тя успява да се запази по време на Втората световна, Студената война и дори продължава да се развива след разделянето на Чехословакия през 1993 година, пише dir.bg.
Днес Aero Vodochody е собственост на чешки и словашки инвеститори, а най-новият ѝ самолет - Aero L-159 Alca - има доста интересна история.
Проектиран в края на 20-ти век, Aero L-159 Alca е произвеждан между 1997 и 2003 година, но впоследствие поточните линии са рестартирани и самолетът започва да се сглобява отново през 2016 г. и 2017 г.
Aero L-159 Alca е лек атакуващ самолет, който не може да развива свръхзвукови скорости. За сметка на това експлоатацията му е изключително евтина, а един час във въздуха струва по-малко от всеки алтернативен пилотиран вариант. Самолетът разполага и с по-нови технологии от застаряващите съветски атакуващи самолети, като Су-22.
Всичко това го превръща в най-удачния избор за Ирак, който само преди няколко години водеше кървави сражения с терористичната групировка Ислямска държава или ИДИЛ. Aero L-159 Alca се оказва незаменим при освобождаването на 3-милионния град Мосул от екстремистите.
Атакуващият самолет се използва за нанасянето на удари на укрепени позиции, подземия, складове и важни за ИДИЛ сгради.
Максималната скорост на Aero L-159 Alca е 936 км/ч, а най-нисък разход на гориво самолетът има при полет с 600 км/ч. Бойният радиус на самолета е 565 км, ако той да носи максималното количество въоръжение от 2340 килограма.
Aero L-159 Alca е изключително ценен заради възможността си да носи широк спектър от бомби и ракети. Радарът на самолета може да следи до 24 цели едновременно.
Поради невъзможността на Ирак да използва скъпи дронове, арабската държава залага на чешкия самолет, което води до рестарт на производството му. За пръв път той е изпробван в бой през 2016 година край Фалуджа. По-късно следват и мисиите над Мосул.
Ирак се оказва доволен от работата на леките атакуващи самолети, чиято цена на бройка варира от 2 до 5 милиона долара.
Към този момент са построени 72 бройки от чешкия самолет, чийто двигател е американския Honeywell/ITEC F124. Това е една от причините продажбите на самолета да са доста трудни. САЩ често налагат санкции или дори ембарго на държави, които са имали интерес към самолета. Такъв например е случая с Венецуела. Понякога Вашингтон оказва и дипломатически натиск за закупуването на други машини, поради което сключването на сделки е доста трудно за чешкия производител.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 БАЛЪЦИ ДА БЯХА КУПИЛИ
Коментиран от #7
11:36 24.01.2021
2 сектант
Коментиран от #8
11:37 24.01.2021
3 Иванчо
Коментиран от #31, #49
11:37 24.01.2021
4 Иванчо
Коментиран от #51
11:40 24.01.2021
5 Чехите
11:42 24.01.2021
6 Бандера
Коментиран от #11, #12, #13, #28, #35, #36, #38, #39, #41, #42
11:43 24.01.2021
7 Бат Гойко
До коментар #1 от "БАЛЪЦИ ДА БЯХА КУПИЛИ":
Аз искам самолети които да надделяват в бой.Коментиран от #9
11:49 24.01.2021
8 Стария Герак
До коментар #2 от "сектант":
"...милиярда.." Що си неграмотен,бре,що не ходи на училище?Коментиран от #10, #29
11:50 24.01.2021
9 Антигерб
До коментар #7 от "Бат Гойко":
Като искаш такива самолети си купуваш нови а не модел от преди 50 години - пък още не съм чул самолет на чертеж да надделее в бой с друг.Коментиран от #27
11:53 24.01.2021
10 Младия
До коментар #8 от "Стария Герак":
Я виж първия и той е същия тъпан -"..МИЛЯРДИ..."!Коментиран от #24
11:53 24.01.2021
11 БАЙ Х@Й‼
До коментар #6 от "Бандера":
ФАКТ :::: До 1989 г. българските ВВС получават 224 МиГ-21, 90 МиГ-23, 4 МиГ-25, 22 МиГ-29, 23 Су-22, 31 Су-25, 44 Ми-24, 18 Ми-8s - всичко 460 машини. Цялата тази внушителна армада е унищожена с един замах, отиват за скрап 400 бойни самолета, закрити са 9 авиобази. Днес България има петнадесетина що-годе способни да летят самолета.Коментиран от #15, #22
11:54 24.01.2021
12 Доста
До коментар #6 от "Бандера":
след 1944 година България прави бойни самолети, ама такива, като теб откъде да знаят. И никаква съветска армия не демонтира нищо.11:56 24.01.2021
13 Антитрол
До коментар #6 от "Бандера":
Чичко Сорос ли ти каза че така е станало - и кои самолети сме произвеждали 1944 г които са можели да се мерят с германски, руски, американски или английски от това време.Хайде стига с тъпи опорки
11:57 24.01.2021
14 Дидо
Коментиран от #16
12:02 24.01.2021
15 Антигерб
До коментар #11 от "БАЙ Х@Й‼":
Това бяха действащите машини до 1989 - преди това имахме Миг-15, Миг-17 и няколко Миг-19 - всичките стояха с малко остатъчен ресурс и въпреки че бяха стари срещу наземна техника си бяха страшни.А сега и пилоти нямаме не само машини.
12:06 24.01.2021
16 БАЙ Х@Й‼
До коментар #14 от "Дидо":
Ами нали идеята е , че ИД няма такава бойна авиация! Между другото точно заради това като се разбраха със САЩ Путин остави своите бомбардировачи без прикритие и янките думнаха единия с ефка от Инджирлик с помощта на триангулация от АУАКС !Коментиран от #40, #50
12:12 24.01.2021
17 Шкембелар
12:16 24.01.2021
18 голям смях
можехме да вземем 100 такива поне летците ни да летят, а по нататък и нещо по-скъпо, ама не сега ще имам 6 летящи и два тренировъчни които пак няма да летят щото пара за гориво няма
Коментиран от #32, #37
12:20 24.01.2021
19 МИХАЙЛОВ
БОЙКО БОРИСОВ ДАДЕ НА САЩ
НАД НАД ЕДИН МИЛИАРД ЕВРА
/ АМА НЕ НЕГОВИ ПАРИ,
АМИ НАРОДНА ПАРА
ОТ БЮДЖЕТА НА БЪЛГАРИЯ /
САМО ЗА ОСЕМ САМОЛЕТА Ф - 16
/ ОТ КОИТО САМО 6 БОЙНИ
И ДВА УЧЕБНИ /,
КОИТО САЩ ЩЕ ГИ ПРОИЗВЕДЕ
И ЩЕ ГИ ДОСТАВИ НА БЪЛГАРИЯ
НЯКЪДЕ СЛЕД 2025 Г.,
АКО ВЪОБЩЕ ГИ ДОСТАВИ,
ЗАЩОТО САЩ ВЪВ ВСИКИ МОМЕНТ
МОГАТ ДА СИ ИЗМИСЛЯТ
ВСЯКАКВИ ПРИЧИНИ
И ДА НАЛОЖАТ
НЯКАКВИ САНКЦИИ НА БЪЛГАРИЯ...
...И ДА ОТКАЖАТ ДОСТАВКАТА
НА ТИЯ ОСЕМ БРОЯ Ф - 16...
....А ЧЕШКИЯ САМОЛЕТ L - 159
С ПЪЛЕН КОМПЛЕКТ ВЪОРЪЖЕНИЕ
И ОБОРУДВАНЕ
СТРУВА САМО 5 МИЛИОНА ЕВРА...
...ТАКА ЧЕ
С ЕДИН МИЛИАРД ЕВРА
БЪЛГАРИЯ МОЖЕШЕ ДА КУПИ
И ДА ПОЛУЧИ ОТ ЧЕХИЯ...
.........200...ДВЕСТА
ЧЕШКИ САМОЛЕТА L - 159...
...И ДОСТАВКИТЕ МОЖЕХА ДА
ЗАПОЧНАТ ВЕДНАГА
И ДА ПРИКЛЮЧАТ ИЗЦЯЛО
ДО ДВЕ ТРИ ГОДИНИ...
Коментиран от #25
12:24 24.01.2021
20 Вълко Червенков
12:29 24.01.2021
21 Истнската
Коментиран от #26
12:45 24.01.2021
22 Да ама сега
До коментар #11 от "БАЙ Х@Й‼":
имаме преуспели либерал-демократи с генералски пенсии, палати в полите на Витоша и дечица в Брюксел12:48 24.01.2021
23 Гост
13:01 24.01.2021
24 ОБЕСЕН ЯЗОВЕЦ
До коментар #10 от "Младия":
КАКТО И ДА Е! !НЕ СА МИЛИОНИ! !МНОГО ПАРИ ЗА ХВЪРЧИЛО КОЕТО СЕ МОЖЕ ДА СЕ КОНТРОЛИРА ОТ САЩ. .ЧРЕЗ САТЕЛИТ. .ХА ХА БЕЗПОЛЕЗНО! !13:03 24.01.2021
25 Точно казано
До коментар #19 от "МИХАЙЛОВ":
Сума ти пари дадени за ламарини. .13:05 24.01.2021
26 Неразбиращ си
До коментар #21 от "Истнската":
От американци демокрация, колкотоот африканци нови технологии, въп
реки, че вторите ако се образоват,
бързо и те ще ни задминат! Само, че
Твоите американци и това не искат.
Спрат ли войните, САЩ ще се разпад
не, тъй като там няма нация. Тогава
и светът ще си отдъхне. Ще настъпи
мир и по бързо развитие към по до
бър живот за човечеството.
Коментиран от #30
13:08 24.01.2021
27 ха ха ха
До коментар #9 от "Антигерб":
Знаеш, че си смешен, ама коментираш !13:09 24.01.2021
28 ивелин
До коментар #6 от "Бандера":
Тъй като главата ти е промита и празна по- добре да я демонтират отколкото така.13:30 24.01.2021
29 сектант
До коментар #8 от "Стария Герак":
това е от алкохола14:23 24.01.2021
30 Чукча писател ...
До коментар #26 от "Неразбиращ си":
Руските тролове, най-разбиращите ...:))))))15:24 24.01.2021
31 Pokoloko
До коментар #3 от "Иванчо":
12 самолета - мощен възпиращ фактор, сериозно?18:25 24.01.2021
32 можем
До коментар #18 от "голям смях":
да сгънем чертежите и да си направим от тях модели на самолети18:28 24.01.2021
33 един от стадото
19:00 24.01.2021
34 123
21:02 24.01.2021
35 Знаещ
До коментар #6 от "Бандера":
Нямаш никаква представа от историята на самолетостроенето и от етапите в развитие на самолетите.Произвежданите в България самолети бяха една рама на която се слага двигателя, дървени шпригли и опънат върху тях плат.
Какво технолично оборудване, какви 5лева
Коментиран от #46
21:23 24.01.2021
36 тен кю
До коментар #6 от "Бандера":
Благодаря ти сърдечно , за това че днес успя да ми образуваш смях , а както знаем смеха е здраве.03:17 25.01.2021
37 туй то
До коментар #18 от "голям смях":
Така е 100 самолета във въздуха, са си 100 самолета във въздуха . И без това самолета е само платформа за изстрелване на ракети , важни са радарът и добрите ракети . От тези 6-7 самолета които евентуално можем да получим след година и половина ще имаме два паднали на земята , два развалени чакащи скъп ремонт , и два с изтекъл ресурс от към летателни часове , на практика - нищо. Повтаря се историята с "Кугарите" от които вече нищо не лети.03:30 25.01.2021
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 ретроспекция
До коментар #6 от "Бандера":
Когато превземаме Лозенград в балканската война , българската армия пленява два турски самолета " Харлан" по германски модел . с двигателите и частите и финансиране от българската държава се "скалъпва" и първият ни самолет от Асен Йорданов . Този самолет двуплощник с вид на варел , опасан с въжета , дори резервоара с гориво седи над главата на пилота , за да има самолета по-"обтекаема " форма . И накрая кажи кой модел български изтребител участва в защитата на небето над София от съюзническите бомбандировки , и какви военни успехи пожънва ? Закриването на родното производство на самолети до колкото силно може да се нарекат ръкоделията правени в час по трудово е наложено от Парижкият Клуб международна организация на победителите от ВСВ , а не от руснаците.04:26 25.01.2021
42 знаещ
До коментар #6 от "Бандера":
Както писа "Ретроспекция", в мирния договор за ВСВ победителите ни забраняват самолетостроене, но също така и да произвеждаме и атомно оръжие, за което има една прекрасна карикатура от Симеон Венев.= Бандера, дали пък руснаците не са ни откраднали и това оборудване :)
08:36 25.01.2021
43 самолетите ни
За това няма и български самолети. Защото България няма металургия за алуминий, няма технологии за обработка. Изобщо към него момент за нашата индустрия, такива самолети са били "космическа" индустрия, нещо което дори и в мечтите си не сме можели да имаме
08:43 25.01.2021
44 Добруджа
21:46 25.01.2021
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 шумчо
До коментар #35 от "Знаещ":
Като ДАР-10 ли?Коментиран от #47
10:09 26.01.2021
47 Знаещ
До коментар #46 от "шумчо":
ДАР-10 никога не е бил в производство.И руснаците не са ни отнесли... "технологичното оборудване" както пише глупака Бандера, на когото всъщност отговарях
И да, пропуснах другото важно обстоятелство. След войната вече се строят реактивни изтребители, за което дори да мечатем не сме могли
13:06 26.01.2021
48 Казуар
14:40 26.01.2021
49 Истината
До коментар #3 от "Иванчо":
Зависи кой ти е противник!02:35 01.02.2021
50 Запознат
До коментар #16 от "БАЙ Х@Й‼":
Су-шанката я гръмнаха, защото пияният пилот не отговаряше на повикванията на турската ПВО и навлезе в турското въздушно пространство! След като думнаха су-шанката ескорта се разбягва и се отдалечава от турското въздушно пространство! От тогава ушанките не се доближават до Турция!02:45 01.02.2021
51 Запознат
До коментар #4 от "Иванчо":
Ако противника е индианско племе! Въоръжено с лъкове и стрели!02:48 01.02.2021