24 Февруари, 2021 13:24 20 940 39

Защо износените амортисьори в съвременната кола са много опасни?

  • амортисьори-
  • съвети

Повечето шофьори обаче пренебрегват проверката на амортисьорите, а резултатът от този подход са многобройни катастрофи

Защо износените амортисьори в съвременната кола са много опасни? - 1

Колата на привидно равно място губи контрол, отказва да се подчинява на волана, а на таблото започват да мигат многобройни лампи. В съчетание с прекаленото доверие в електрониката и полузабравените ни умения за шофиране, това може да стане причина за инциденти, а понякога и много тежки. Истинската причина за такова "разстройство" на автомобила доста често се крие в амортисьорите.

През четиридесетте години на миналия век Ърл Стил Макферсън разработва интересен дизайн, познат в разговорния език като „окачване Макферсън“, в основата на който е амортисьор. Както е замислено от автора, дизайнът позволява не само да се повиши нивото на комфорт, но и да се притисне стабилно колелото към пътя, запазвайки управляемостта на автомобила в ръцете на водача.

Акцентът трябва да се постави точно върху притискането на колелото към повърхността, това е ключов момент в историята. Идеята е толкова харесана от автомобилните производители, че днес лъвският дял от всички окачвания е изграден именно според идеята на американеца, който започва работа в GM, но става известен във Ford.

Амортисьорът обаче не е евтин, а експлоатационният му живот определено е несигурен: има автомобили, които са изминали 300 000 км с оригиналните амортисьори, но има и такива, които се нуждаят от смяна още на 40 000 км. Най-елементарната "гаражна диагностика" се прави по следния начин: разклаща се колата с ръце и след това се наблюдава дали амортисьорът ще се справи с люлеенето.

Защо износените амортисьори в съвременната кола са много опасни?

Ако след прилагане на усилие колата се успокои при първото залюляване, значи всичко е наред. Ако продължи, то това означава, че амортисьорите не работят. Този метод обаче ще покаже само пълната структурна загуба на работа на амортисьора или т.нар. критично износване. Пълна диагноза може да бъде поставена само от специален стенд с вибрации, който не всички сервизи имат.

Проблемът с амортисьорите и въздействието им върху управлението датира отдавна, но при Жигули и Golf-чета "двойки" той не влияе толкова отчетливо. Всичко се промени с появата на вносни автомобили на нашия пазар, които имат активни системи за безопасност. Оказва се, че многобройните системи са обвързани с работата на амортисьора и ако последният е силно износен и вече не дава нужните фабрични показания, тогава самата електроника започва да се побърква.

Такава степен на износване не може да се определи чрез "залюляване", имате нужда от специално оборудване. Повечето шофьори обаче пренебрегват проверката на амортисьорите, а резултатът от този подход са многобройни катастрофи, причина за които са именно неработещи правилно амортисьори. Поради износването им колелата на колата вече не се притискат достатъчно към пътя, електрониката започва да полудява и шофьорите просто губят контрол над автомобила. Мат.

Амортисьорът е ключов елемент не толкова за комфорта, колкото за безопасността. Управляемостта на автомобила зависи пряко от състоянието му, особено когато става въпрос за движение с висока скорост. Трябва да знаете, че рискът е неоправдан, а профилактичните прегледи винаги излизат по-евтино.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 40 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Радио веф

    26 11 Отговор
    УЖ ЗА СЪВРЕМЕНИТЕ АВТОМОБИЛИ ,ПЪК СНИМКА НА ЖИГУЛИ

    Коментиран от #7, #22

  • 2 Хико

    24 4 Отговор
    Защото може ковид да те хване,затова са толкова опасни
  • 3 Добре че

    33 10 Отговор
    е тази безценна статия.Никога не бих се сетил,че повредените амортисьори създават рискове и опасности.Дано напишат и нещо за накладките,че моите стържат на метал ама се чудя дали някога колата ми ще спре да спира...?
  • 4 Вальоо

    19 31 Отговор
    Най-доброто окачване и до днес е, хидропневматимното. Ненадминат комфорт,регулируемо окачване,лесна поддръжка и цени като на Макферсона! На пружини не бих се качил,докато го има.

    Коментиран от #26, #39

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 тарикату

    16 5 Отговор
    защото съвременната кола е боклук, голфу кара без амортисьори и къса всички

    Коментиран от #8

  • 7 Тра-ла-ла

    7 4 Отговор

    До коментар #1 от "Радио веф":

    То е вечен автомобил и винаги е съвременно!😂😂😂

    Коментиран от #15

  • 8 Гост

    9 1 Отговор

    До коментар #6 от "тарикату":

    Абе то и без пружини може. Достатъчно е да завариш едно желязо на мястото на амортисьора, ама предполагам си е кофти работата. Предполагам и диференциалът може да се завари и ще стане по-проходима (жигула/лада със задвижващ цял заден мост). Ама не му е такава цифрата на амортисьора, че да му цепим стотинката и да караме без тях.

    Коментиран от #10

  • 9 Гост

    10 2 Отговор
    Карам с Каяба, 50000км само градско. Еми, не са мръднали и то на Алфа 147 със гуми 225 45 17.
  • 10 БАЙ Х@Й ‼

    4 1 Отговор

    До коментар #8 от "Гост":

    Абе 4×250 си е "цифра" !

    Коментиран от #11

  • 11 Гост

    13 3 Отговор

    До коментар #10 от "БАЙ Х@Й ‼":

    250 е цифра. Амортисьорите са межуд 80 и 150лв. Таз година предните, догодина задните - тъй се прай да не ги усетиш. Виж кормилни накрайници, шарнири, дискове, накладки не търпят отлагане.
  • 12 ВАЗко

    12 1 Отговор
    Не знам за съвременните, ама на времето с един стар 408 едва излязох от един завой. Хем карах нормално, понеже не познавах колата.
    Вчера гледах един простак с астра2-комби. Задното му колело подскача като лудо, а нашия пердаши.
  • 13 Maksi

    7 8 Отговор
    "Публикувано във факти.бг: Поради износването им колелата на колата вече не се притискат достатъчно към пътя" - не претендирам за особена грамотност по темата, ама все си мисля, че притискането на колата зависи от това, колко тежи колата. Амортесьора не позволява на каросерията да "отскочи" твърде много под изтласкването от пружината след неравност ако е здрав, и за момент може да е по малък натиска върху пътя, ама като цяло и при здрав и при болен амортесьор колата си натиска все с еднаква сила (определена от теглото ѝ) колелата. Или бъркам???

    Коментиран от #19, #20

  • 14 ха ха

    5 0 Отговор
    не само съвремените коли са опасни всички са опасни става като люлка и незнаеш къде може да те отнесе.
  • 15 Случаен

    0 1 Отговор

    До коментар #7 от "Тра-ла-ла":

    Щита ми мяза повече на УАЗ/ГАЗ
  • 16 Пешо

    1 6 Отговор
    Който го е писал тва да дойде да му покажа как голфче двойка влиза със 110в завой без да мръдне😉
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Мехо

    9 0 Отговор
    И още... Славчев е тръгнал да ви образова в дебрите на автомобилните окачвания но не е превел текста правилно и ще има хора дето няма да го разберат. При Макферсон наистина се притиска добре колелото към пътя защото цялата енергия се насочва в една вертикална ос. Амортисьор и пружина са в едно и разположени в най добре зададената от конструкторите зона на натиск или точка на тежест. Окачването не е "пръснато" в различни хоризонтални точки или височини на захват. За Камбер Офсет и Акерман повечето хора не са и чували. Та точно за това Макферсон е най доброто бюджетно решение за нормални автомобили. При найстина бързите или състезателни автомобили това е архаично "каруцарско" окачване. Там вече става космос. За пътнически автомобили има и други уникални решения. Напишете Bose suspension в тубата и ще разберете за какво става въпрос. Или Trophy Truck suspension за спортни цели. Но да се върнем при старите автомобили . Там торсионните щанги са направо допотопни с новите технологични решения. Точно и за това са по-опасни с неадекватни амортисьори. Спасява ги това че са по бавни и при общо използваните че са по леки като тежест от съвременните леки автомобили. Точно за това при тежките стари конструкции има огромни двупосочни чакащи тампони. Навремето в критичен момент те са спасявали полужението.

    Коментиран от #31

  • 19 бензино

    1 6 Отговор

    До коментар #13 от "Maksi":

    Бъркаш Готин.От амортЕсьора зависи натиска върху пътя.

    Коментиран от #25, #27

  • 20 газьол

    21 1 Отговор

    До коментар #13 от "Maksi":

    Като цяло и при здрав и при болен амортесьор колата си натиска все с еднаква сила (определена от теглото ѝ) колелата,когато колата е в покой.В движение не е така.При болен амортисьор неравностите на пътя карат колелото да поскача и така губи добрия контакт с пътя.
  • 21 Механик

    4 1 Отговор
    Първо: Износват се гащи, чорапи и изобщо, неща, които се НОСЯТ.
    Второ: Повредените, неизправните или неработещите амортесьори са опасни за всички ПЪТНИ, ПРЕВОЗНИ средства, а не само за новите.
    Управлението на автомобил с неизправни амортесьори е все едно да ви направят "посечка" в джудото. Губите контакт с пътната настилка (татамито). Резултатът е един и същ - падане (ПТП)
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Ей ей йе

    18 1 Отговор
    Аз досега все си мислех, че пружината "притиска" колелото към настилката, а амортисьора гаси "трептенията" от неравностите. ДоживЕх да ме учат, че не било така. :))
    За сведение на "автора" на класиките на ВАЗ задните амортисьори ако изпуснат са много по опасни от предните. Отпред двигателя "натиска" и подскоци няма как да се получат, догато задната част с тия подскоци направо се изнася в завоя.
  • 24 Димитър

    12 3 Отговор
    Първо- показаното на снимката е трапецовидно окачване а не Макферсон и второ Макферсона не е по-комфортен, а просто по-евтин за производство.:)
  • 25 бай Ставри

    10 0 Отговор

    До коментар #19 от "бензино":

    Вече някой обясни. Натиска върху пътя, зависи от теглото. При лош амортЕсьор, колата изпада в резонанс и губи устойчивост, от там и управление

    Коментиран от #29

  • 26 Емил

    8 4 Отговор

    До коментар #4 от "Вальоо":

    Вярно, ама трябва и мотор, щото ситроен от 20 години нямат свястна кола! Така че остава - кадилак!

    Коментиран от #36

  • 27 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    3 2 Отговор

    До коментар #19 от "бензино":

    амортисора не отнема от теглото на колата само осигурява постоянен натиск върху пътя

    Коментиран от #28

  • 28 бензино

    2 0 Отговор

    До коментар #27 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":

    Къде съм споменал,че амортисора отнема от теглото на колата ?? Що за простотия ?
  • 29 бензино

    1 0 Отговор

    До коментар #25 от "бай Ставри":

    Натиска върху пътя, зависи от теглото когато колата е в покой.Газьол в пост 20 го е обяснил.

    Коментиран от #30

  • 30 бай Ставри

    3 0 Отговор

    До коментар #29 от "бензино":

    Когато колата е в движение, амортисьора само гаси колебанията причинени от пружините. За да не се влиза в резонанс.

    Коментиран от #33, #35

  • 31 smeh

    6 0 Отговор

    До коментар #18 от "Мехо":

    Изключително интересно мнение.
    Въпросът с окачването, като избор на амортесьори и пружини у нас, винаги е съпътстван с хиляди мнения с чисто субективен характер и никакви реални доказателства насреща. Като добавим и ментетата с които е залят пазара на авточасти у нас, в голяма част от случаите стигаме до оксиморона, че стар оригинален амортесьор е по-добър от нов "марков".
    Друга масова грешка е, да не се подменят омекнали пружини на 10+ години, които "карат" новият амортесьор да работи много повече, и съответно драстично скъсяват живота му.
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 бензино

    3 1 Отговор

    До коментар #30 от "бай Ставри":

    Именно,когато пружината се разпъва след свиване,тласка теглото на колата нагоре.Ако са скапани амортисьорите,колелата губят сцеплението с пътя.Пружините са изчислени според общото тегло на колата.
  • 34 Един

    7 0 Отговор
    Скоро идва поколението отгледано от "демокрацията" а след него иде поколението от "дистанционното обучение"! Бедна ни е фантазията какви простотии ще натворят !!!
  • 35 Абеее ставриииии

    0 2 Отговор

    До коментар #30 от "бай Ставри":

    Пружините не правят колебания а ОМЕКОТЯВАТ СЬЩИТЕ ОТ ДУПКИТЕ ПО ПЬТЯ.... И ИГРАЯТ РОЛЯ НА ПОЕМАЩ НАТОВАРВАЩИЯ ЕЛЕМЕНТ ОТ ПЬТНИЦИ И БАГАЖ А АМОРТИСЬОРА ДЕЙСТВА ЕДНОПОСОЧНО НАДОЛУ КАКТО Е ОПИСАНО В СТАТИЯТА.
  • 36 Язе

    0 0 Отговор

    До коментар #26 от "Емил":

    Имат си мотори.

    Коментиран от #37

  • 37 ХХХ

    0 0 Отговор

    До коментар #36 от "Язе":

    Така казват те, но все по-малко хора им вярват...
  • 38 Доктор Дулитъл

    0 0 Отговор
    РЯДКО БЕЗПОЛЕЗНА СТАТИЯ !!!!
  • 39 CITROEN

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "Вальоо":

    Какво пиеш да те почерпя ?