4 Юни, 2021 12:27 19 875 56

Как да охладите двигателя правилно и бързо, ако температурата се повиши рязко

  • двигател-
  • прегряване-
  • съвети

Неизправности в термостата, течове гумени съединения или радиатор, проблеми с помпата - всичко това може да доведе до недостатъчно охлаждане на двигателя и до неговото прегряване

Как да охладите двигателя правилно и бързо, ако температурата се повиши рязко - 1
Снимка: Shutterstock

Въпреки че все още е хладно, дългоочакваното лято идва. И заедно с това и вечните проблеми на шофьорите - задръствания и, разбира се, прегряти двигатели. Сега ще споделим с вас как бързо да охладите двигателя, без той да се изключва, ако температурата се е повишила рязко.

Неизправности в термостата, течове гумени съединения или радиатор, проблеми с помпата - всичко това може да доведе до недостатъчно охлаждане на двигателя и до неговото прегряване. Ако моментът бъде пропуснат, прекомерното топлинно натоварване ще бъде последвано от сериозни проблеми, водещи до скъпи ремонти. Следователно, бездействайки в задръстванията, трябва да обръщате внимание на показанията на уредите пред вас по-често от обикновеното.

Ако забележите, че стрелката на температурния прибор се приближава до червената зона, тогава двигателят все още може да бъде защитен от прегряване. Основното е да извършите някои прости действия, благодарение на които може да охладите мотора дори в движение.

Уви, задръстванията са най-опасни за двигател с повредена охладителна система. В допълнение към топлината, генерирана от самия двигател, моторният отсек се загрява и от горещия асфалт. Към това се добавя и липсата на принудително охлаждане от движението и така много бързо температурната стрелка е в червената зона.

Ако това се случи, първото нещо, което опитните шофьори препоръчват да се направи, е да включите парното в най-мощния му режим и да зададете максималната температура на отопление. Разбира се, за да не се прегреете, трябва да отворите прозорците в колата. Такива прости техники ще ви позволят да спечелите ценното време и да успеете да спрете на безопасно място.

След като сте спряли отстрани на пътя, не изключвайте веднага двигателя. Напротив, трябва да оставите колата да работи и с включено парно на пълна мощност и да отворите капака на двигателния отсек. Така температурата е по-вероятно да започне да спада.

Но ако веднага изключите двигателя, тогава помпата, която задвижва охлаждащата течност през системата, ще спре заедно с двигателя. Циркулацията на последния се забавя и вместо да се охлади, двигателят продължава да се загрява известно време и това прегряване може да е фатално.

Този гореописан метод за охлаждане на двигателя обаче работи, когато нивото на охлаждащата течност е в нормите. Но когато течността в разширителния резервоар не се вижда, то тогава по-добре е да изключите двигателя, надявайки се, че нищо лошо няма да му се случи.

И разбира се, никога не трябва да отваряте капачката на разширителния резервоар, когато температурата на двигателя е в червената зона.

Много по-лесно е да охладите двигателя, ако той започне да прегрява в движение и имате достатъчно място пред вас и инерция. В този случай няма да е излишно да включите отново парното докрай и да отворите прозорците. С освобождаването на педала за газта спирате подаването на много гориво в горивните камери. С други думи, двигателят работи на празен ход. В този случай въздушната струя от движението продължава да влиза в двигателното отделение.

Всичко това са способи за да можете да спрете на подходящо място, но в никакъв случай не продължавайте да шофирате. Ако не можете да отстраните проблема използвайте услугата на пътна помощ, която ще откара вас и колата ви до сервиз, където специалисти ще ремонтират охладителната система.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 39 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Патил

    8 90 Отговор
    Глупости на търкалета спираш колата по възможност на сянка някъде , гасиш мотора, вдигаш предния капак и махаш пластмасови кори.
    Да спреш на място и да оставиш двигателя да работи ще е по зле от да се движиш...

    Коментиран от #3, #4, #5, #44

  • 2 Майстора

    41 4 Отговор
    Добър съвет. Много хора или гасят веднага или си карат и нещата стават алеле-мале.

    Коментиран от #8

  • 3 Ицо

    61 4 Отговор

    До коментар #1 от "Патил":

    В никакъв случай не се гаси двигателя веднага. Ти за това си патил, щото си го изгасил

    Коментиран от #51

  • 4 KS servise

    42 5 Отговор

    До коментар #1 от "Патил":

    Много си зле. не подвеждай хората. Като се движиш нали подаваш газ - следователно влиза повече гориво в камерите и повече се загрява мотора. Статията е написана правилно.
  • 5 Препатил

    28 4 Отговор

    До коментар #1 от "Патил":

    Ти па изби рибите с правата лопата, с къзмъта де. Добре че не съм кола в ръцете ти..
  • 6 гост

    21 7 Отговор
    Ако ви е здрав акумулаторът , гасите за малко , палите , пак гасите , пак палите , като времето на изгасеният двигател се увеличава постепенно. Най-добре е , ако имате вода в наличност , да заливате радиаторът до като падне температурата и тогава гасите .

    Коментиран от #18, #50

  • 7 Глупости

    6 43 Отговор
    Като спреш на място ще се пусне перката за охлаждането, разни парнота е за селяндурите...

    Коментиран от #19

  • 8 Кочо

    18 3 Отговор

    До коментар #2 от "Майстора":

    Като виждаш, че отдолу тече продължавай на работещ двигател! Браво!
  • 9 Хана

    15 5 Отговор
    Малоумници при прегряване пускаш парното на Макс колкото и да не е приятно и дършиш на около или малко отгоре 2000 оборота и така докато нормализира градусите. Как ще спуарте колата и гасите потока охлаждаща течност къде отива..
  • 10 Бранимир

    4 27 Отговор
    Да бе, аз за какво съм дал 6 бона??? Навън 40 градуса, аз ще карам на парно. Спирам я на тротоара и чакам майстора да я оправи
  • 11 Чук и Гек

    8 6 Отговор
    Като прегрява - карай на водопой!Ако няма наблизо водоем - имаш пожарогасител!
  • 12 Бай Стою касапина

    16 3 Отговор
    Радко, кво правим ако ремъка е скъсан? Гасим двигателя или го оставяме да работи.

    Коментиран от #14, #16

  • 13 КАКВО ПАРНО КАКВИ ПЕРКИ ВЕЕТЕ С ВЕТРИЛО

    25 3 Отговор
    И ГАЗ ДО ГОРУБЛЯНЕ , СЛАГАТЕ ТАБЕЛКА НОВ ВНОС И ПРОДАВАШ⛲⛲⛲⛲
  • 14 Чук и Гек

    1 13 Отговор

    До коментар #12 от "Бай Стою касапина":

    При нов аклуматор, 2 дни не ти трябва ремък!

    Коментиран от #52

  • 15 Миро

    20 4 Отговор
    Високата температура идва от загуба на антифриз,запушване,неработеща перка за охлаждане , неработеща перка за радиатор климатик,затворен термостат,проблем с водна помпа или ремък,въздух в охладителната система. Спирам,гася двигателя, изчаквам да изстине,отварям капачката на радиатора. Проверявам нивото. Доливам ако се налага. Проверявам за видими течове ,ремък . Обездушавам . Проверявам маслото как е да не заминала гарнитура на главата. Ако е наред всичко и съм долял антифриз или дестилирана вода то карам. Ако ли не пътна помощ и до там. При прегряване се получава и раздуване на радиатора в ъглите така че го проверявам след това. Ако тече антифриз това е проблем но е по зле когато сълзи от някъде и по трудно се хваща. Взема ли кола сменям радиатор,термостат, водна помпа,капачка резервоар,ремъци . Слагам нови среден клас. Перката на климатика при мен не работи ли в градско каране в жега съм в червената зона. Това не е добре защото лично на мен климатика не ми допада а съм принуден да го ползвам . Не е проблема в разхода на бензин. Проблема е алергия някаква. Успешен ден !

    Коментиран от #20, #21, #42

  • 16 NikNay

    8 7 Отговор

    До коментар #12 от "Бай Стою касапина":

    Темата е прегрял двигател а не скъсан ремък - влез в час ..... аман от умници !

    Коментиран от #23, #43

  • 17 Гост

    10 3 Отговор
    Ако ти е заминала водната помпа има да чакаш да се охлади ама някой друг път.
  • 18 Гост

    15 3 Отговор

    До коментар #6 от "гост":

    Така се пука радиатор, умнико. Нищо прегряло не се залива със студена вода. Перката на електрическия вентилатор си работи като е прегряла колата, и обдухва не само радиатора, но и двигателя зад нея.

    Коментиран от #24

  • 19 Гост

    11 1 Отговор

    До коментар #7 от "Глупости":

    Така е ако перката е електрическа. Ако е с виско има да чакаш да върти перка на угасен мотор.
  • 20 Гост

    6 4 Отговор

    До коментар #15 от "Миро":

    Точно и правилно описано. Другите са готови клиенти за сервизите.
  • 21 Ти си

    10 4 Отговор

    До коментар #15 от "Миро":

    Смени и двигател , стартер , седалки и накрая задкормилното устройство за по-сигурно .
  • 22 Тираджия

    10 2 Отговор
    Спираш и гледаш, по горе написаното в някой случай не важи! Ако имаш скъсан ремак какво ще ти помогне да работи двигателя- нищо или да включваш парното ако ти е изтекал антифриза пак нищо. Като видиш, че се вдига температурата спираш веднага и гледаш не да си правиш експерименти!
  • 23 Бай Стою касапина

    8 4 Отговор

    До коментар #16 от "NikNay":

    Пич,водната помпа взима движение или от ремък или от зъбно колело. Така че кво става като се скъса ремъкът?Помпата спира да се върти и двигателя прегрява. Анадънму?

    Коментиран от #26

  • 24 гост

    4 6 Отговор

    До коментар #18 от "Гост":

    Семе от зелени тикви не искам ! Със сигурност имам по-голям опит от теб ! Жив и здрав !

    Коментиран от #27

  • 25 6A13TT

    3 11 Отговор
    Поредните малоумни съвети, от къде ги изкопавате? Двигателя се гаси веднага, ако има такава възможност.
  • 26 Гост

    9 9 Отговор

    До коментар #23 от "Бай Стою касапина":

    Помпата взима движение от ангренажния ремък. Той скъса ли се мотора спира.

    Коментиран от #30

  • 27 Гост

    8 2 Отговор

    До коментар #24 от "гост":

    Само че зелената си ти. Опит нямаш и най-добре почни да слушаш хората с такъв. Личи си по всичките неуки коментари, които си писал в този сайт. Сега слез пред блока, кажи на аверите долу, че ще охлаждаш прегрял радиатор със студена вода и после не ми се сърди, като ти се смеят. Опит имал!!! От къде бе, мамин?

    Коментиран от #32

  • 28 сектанта

    6 4 Отговор
    Дачията няма уред за температурата на антифриза защото никога не може да дигне температура!

    Коментиран от #29

  • 29 Гост

    7 1 Отговор

    До коментар #28 от "сектанта":

    Да, тя Дачията работи на студен ядрен синтез хахахахахаха Не че е ефтина ко4ина за интелектуално изостанали индивиди, които се бъркват ако имат повече от един уред на таблото.
  • 30 Бай Стою касапина

    5 0 Отговор

    До коментар #26 от "Гост":

    Да, прав си. При някои двигатели е така, но при други не. Пример, "Мерцедес", там имаме ангренажна верига и пистов ремък. Ремъкът върти помпата. А и не само "Мерцедес" . Така, че не при всички двигателят спира.
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 гост

    1 2 Отговор

    До коментар #27 от "Гост":

    Благодаря за съвета , Моди ! Ще чета само твоите ,,бисери" и ще им се ,,възхищавам" . Желая ти успех !
  • 33 Honda 102

    6 0 Отговор
    При скъсване на ремъка който върти водната помпа ( може и да не го усетите защото звука не е толкова силен, но ще разберете ако стрелката бързо се приближи към червената зона или светне червената лампа), търсите място за безопасно спиране и гасите двигателя. Ако мястото не е толкова безопасно, пускате аварийните, вдигате капака и чакате докато температурата спадне до поносима и пак правите малка прибежка. След като намерите място достатъчно безопасно ( отдалечено на няколко метра от трафика), търсите пътна помощ.

    Коментиран от #34

  • 34 Honda 102

    3 0 Отговор

    До коментар #33 от "Honda 102":

    Забравих, и триъгълник на поне 50 метре от вашият автомобил !
  • 35 авто

    7 0 Отговор
    Не всичко е точно така има немалко автомобили които нямат уред за температура,има и не малко такива на които нищо няма да охладиш ако включиш парното,защото просто имат клапа която само отвежда въздуха който минава през радиаторчето в купето или навън а има и такива с електрическа помпа,най доброто според мен е да не се дапуска стигането до такъв проблем,с редовна смяна на антифриза,на ремъците помпата и всичко друго защото ако направите някоя от описаните горе акробатики неправилно ще повредите повече колата.А ако някой чака от тези статии да се информира как да се справя с автомобила си,е добре да се сети,че пишещите ги журналисти не са специалистите в тази област,те просто имат таргети които трябва да изпълняват и за това ги пишат,
  • 36 Димов

    10 0 Отговор
    При изтекъл антифриз има да чакаш парното да охлади нещо, ама някой друг път. Ни парно на макс, ни помпа на празен ход ще спрат стрелката на термометъра да продължи, да катери скалата. Изтече ли водата, почне ли да грее, моментално спираш встрани, гасиш на секундата, за да спреш подгряването от горивния процес, вътре в мотора. Вдигаш капака, да бяга топлия въздух нагоре от моторния отсек и чакаш. Ако имаш ел вентилатор, той ще обдухва отсека, колкото може. Ако си с виско муфа нещата отнемат повечко време, докато се охлади по естествен път мотора.
    В никакъв случай не наливаш студена вода в казана, че при горещ мотор може да се чуе едно леко ПУК и тази кола ще е до там. Това е особено при новите коли, чиито чаркове са сметнати на ръба на оцеляването. По-старите са по-яки ку4ета и някои от тях може и да понесат подобна гавра, ама всичко е според зависи.
  • 37 сектанта

    4 0 Отговор
    поливаш двигателя с оцет и готово.
  • 38 Пробвал

    1 7 Отговор
    Ако е Москвич или Жигили номера с парното работи, но за другите коли едва ли :)
  • 39 А1111

    0 0 Отговор
    климатроник??????
  • 40 Женашофьор

    1 1 Отговор
    малейй,аз един път като си карах колата зад един автобус и автобусът да започне да изпуска изгорели газове с тътен, а то да е било мойта кола, ама аз щото карах зад автобуса си мисля, че е той...та така до момента, в който вече виждам как колата ми пушиии...и завивам в първата пряка...па добре, че я изключих, като завих и се затърчах с детето и се скрих зад първата къща...и оттам гледам - дали ще ми се запали, то бая пушек беше...а то, взе, че утихна пушека после, ей, голям страх брах...а то било изтичане на антифриз, скъсана там гума, та трябваше да викам един приятел да я закърпи, за да се довлека до близката радиостанция, ох, пардон, газостанция...
  • 41 мисъл

    0 3 Отговор
    Това не го разбирам, как така ще включвам парното на екс, като ми качи стрелката до червеното...ами аз ще се загрея така още повече - признавам си, че нищо не разбирам от термодинамика :-)
  • 42 Браво

    0 2 Отговор

    До коментар #15 от "Миро":

    много смислен отговор - всичко разбрах...значи другите коментари нещо не са у ред...
  • 43 ТЕМА

    0 0 Отговор

    До коментар #16 от "NikNay":

    а темата не е ли стрелката, опряла до червеното ?
  • 44 Японеца

    5 1 Отговор

    До коментар #1 от "Патил":

    Умник, ще патиш още! Метода с парното работи!
  • 45 шатунъ

    1 1 Отговор
    Тези които не знаят,да четат статията и да се учат.Да не слушат разните "професори" препатили.
  • 46 фффф

    0 3 Отговор
    Публикувано във факти.бг: С други думи, двигателят работи на празен ход. ******************* Леле, кой д*бил написа че ако пуснеш педала на газта и си на празен ход - кой, кой, кой?

    Коментиран от #53

  • 47 дада

    1 5 Отговор
    поредната уникално куха статия по темата коли!
    баба ми знае повече, не се излагайте с такива теми !
  • 48 незнайко

    2 2 Отговор
    Много ама много тъпа статия . Ако забележите, че се вдига температурата трябва незабавно да се спре движението на превозното средство, защото не знаете причината за това повишаване !!! Една гарнитура не е кой знае какъв ФИНАНСОВ проблем . Ако не се спре автомобила може и маслото да стигне температула при която вече не смазва и двигателя да блокира докато си правим опити да му смъкваме температурата !!! Затова преди и МАСЛОТО да е ЗАВРЯЛО трябва да спрем !!!
  • 49 Брадвата

    0 3 Отговор
    Най-важното е да има жена в колата и тя да показва триъгълника на 50 метра от колата, след като в колата е станало 80 градуса жега от парното. Това разбрах от коментарите.
  • 50 sfgfg

    1 1 Отговор

    До коментар #6 от "гост":

    Бе, всички сме патили с прегряли коли, ама ти явно си прегрял и мозъка нещо....
  • 51 Баце

    4 1 Отговор

    До коментар #3 от "Ицо":

    Всичко зависи от конкретният случай . Трябва да си много опитен , да познаваш добре този автомобил , в няколко секунди да установиш причината , след което да решиш по добре да го гасиш , или да го оставиш да се движи . Всяко едно от тези решения може да бъде грешно , или правилно , но няма шаблон по който да се водиш . Зависи от обстановката на пътя. Като пример - Едни ахмаци , късат ремък на водната помпа и динамото. Лампата им веднага светва , продължават да карат по пътя , да търсели вода , чешма , и резултата 8800 лева тотален ремонт на двигателя . В този случай , моменталически връщаш ключа , гасиш двигателя , транспортираш до първият сервиз да ти сменят ремъка , продължаваш пътя , и си свиркаш . Когато нямаш водна помпа и охлаждащ елемент който да циркулира , системата ти се е напълнила с газове , на какво разчиташ , като не гасиш двигателя ? Само досъсипваш бутало-цилиндровата група , колянов вал и др.
  • 52 ШИфьора

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "Чук и Гек":

    А водната помпа с манивелата ли ще я въртиш? Саде умници има тук. ;)
  • 53 ОпОп

    1 0 Отговор

    До коментар #46 от "фффф":

    При всеки един модерен автомобил бил той бензин или дизел при движение с върнат педал на "газта" се минава в режим Принудителен празен ход. Или казано иначе не впръсква гориво. От което следва, че двигателя работи в обороти съответстващи на скороста и предавката, без да има горене. Ако имаш OBD2 можеш да си направиш експеримент. Караш градско и си следиш темп. на водата. Върни по някой наклон газта и ще видиш как спада с няколко градуса. При работещ термостат и като цяла изправна система разликата в градусите е много малка. На моята кола (Мазда 3 2.3 турбо) видата стига в задръстване в София до 102 градуса. При спускане слиза до 88.
  • 54 Чичо

    1 0 Отговор
    Моята Зафира турбо метан подържа 101 градуса през лятото на изкачване и тогава се включва първа степен на перката. Зимата е точно 93 градуса. От Булвария казват това е нормално.
  • 55 ема

    1 0 Отговор
    "Ако забележите, че стрелката на температурния прибор се приближава до червената зона, тогава двигателят все още може да бъде защитен от прегряване. "Това не важи при Мерседес 315 ЦДИ Спринтер тъй като Ханс е " скрил" всичко и на таблото има само; Километраж,Оборотомер ,Горивото . На екрана; Общо; км и измерените вън.температура . Във Франция попаднах в Марсилия на трафик с километри с три платна бях в най-лявото (тъй като бях се престроил за завиване в ляво) .По едно време под капака на двигателя видях пара да излиза на таблото не е светнал нищо ; Спрях слязох отворих капака качих се и включих парното и бавно с отворен капак минах средното и после най дясното платно и спрях. ( аз знам кaкво преживях при тоя трафик с отворен капак да се престроиш). Не оставих на Ханса ни майка ни баща през цялото време псувах ( даже като се сетя пак п....вам).Защо всичко е скрил даже уредите ;за температурата на маслото; на водата Ханс не знам ? .Леко товарен Спринтер когато може спокойно да се следят уредите при необходимост рано да предприемат необходимите мерки.
  • 56 Кочо

    0 0 Отговор
    Бау!