7 617 6

Най-добрите и най-лошите изтребители в историята

Провалът и гордостта на световната бойна авиация

Снимки: Wikipedia
Снимки: Wikipedia
Денис Джамбазов

Кои са най-добрите и най-лошо представилите се изтребители в историята на бойната авиация? Въпросът няма лесен отговор, защото са много компонентите, които се взимат под внимание.

Едни са по-напреднали в технологично отношение, други път ги бият по маневреност. Военният експерт Робърт Фарли се опитва да даде отговор на често задавания въпрос. Пред „The National Interest“ той първо посочва кои са най-лошите избиратели.

През последните десетилетия много самолети са определяни като „летящи ковчези“. Много често разликите между страхотен и ужасяващ боен самолет може да са много малки. Важно е преди да ги подредим в класацията, да отговорим на следните въпроси:

Дали самолетът се е провалил в тактическите задачи, които са му били възложени? Дали изтребителят е бил вдигнат във въздуха, или си е стоял в хангара в напечените ситуации? Как се е представил срещу вражеските в преки сблъсъци?

Първи в антикласацията е самолетът на кралските военновъздушни сили B.E.2. Той влиза в експлоатация през 1912 година и е използван до края на Първата световна война. Похвално е пионерското мислене на британците, но липсата на надеждност му отрежда място тук.

В класацията следва американският Brewster Buffalo, който лети през Втората световна война. Непривлекателният изтребител е пуснат в същата година, в която и японския Мицубиши A6M Zero и немският Месершмит Bf-109, които значително превъзхождат по класа американския. Buffalo се представя зле при високи температури, често явление в тропиците.

Съветският ЛаГГ-3, използван през Втората световна война, също е избран в тази класация. Представянето му е толкова лошо, че получава титлата „летящ ковчег“. Леката дървена конструкция, съчетана със слабия двигател, му пречат да получи тактическо предимство над конкуренцията.

Следва серията от US изтребители Ф-101, Ф-102, Ф-104 и Ф-105. Те са предназначени да участват в различни мисии, но не се справят впечатляващо.

Класацията на 5-те най-лоши изтребители е завършена от МиГ-23. Репутацията на изтребителя, който лети и над Сирия, Ирак и Либия, не е позитивна. Не е изненадващо, че бързо се търси негов заместник.

Кои са най-добрите изтребители? Тук е важно да бъдат задени следните въпроси: Могат ли военновъздушните сили да разчитат на този самолет при напечени ситуации? Как самолетът се е представил срещу конкуренцията? Колко е струвало производството му и дали е било рентабилно?

Френският СПАД S.XIII попада сред топ изтребителите. Този самолет е лесен за производство, а освен това е използван и от съюзническите ескадрили по време на Втората световна война, не само от френските. Американският ас Еди Рикенбакер с него сваля някои от най-модерните по това време немски самолети.

В класацията следва американският Груман F6F Хелкет. Влязъл в арсенала на ВВС през 1943 година, той печели 75% от битките над Тихия океан.

Германският Месершмит 262 Швалбе е първият в света оперативен реактивен изтребител. В сравнение със съюзническите си съвременници, той е много по-бърз и по-добре въоръжен.

Няма как в класацията на най-добрите изтребители да не попадне съветският МиГ-21. Десетилетия след първия си полет той все още служи на много нации. Той е най-произвежданият свръхзвуков самолет в историята на бойната авиация.

В положителната класация попада и американският Ф-15. Създаден е от „Макдоналд Дъглас“ по поръчка на ВВС на страната през 70-те години на миналия век. „Орелът“ е символ на американската авиация в този период.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Някой
    Отговор
    1 21:01  17.09.16
    Няма картинки (.
  • Бай хой
    Отговор
    2 22:52  17.09.16
    Само трябваше да се спомене че ф15 е взаимстван от миг 25, доколкото са могли краварите да откраднат и да внедрят де. И досега техните и ф15 и ф22 и ф35 следват същата линия.

    Коментиран от #3

  • Гост
    Отговор
    3 23:40  17.09.16

    До коментар #2 от "Бай хой":

    Пълни глупости! Ако за теб МиГ-25 прилича визуално на F-15, то това не значи, че самолетите са еднакви. Двата са коренно различни като конструкция, задачи и предназначение. МиГ-25 (МиГ-31) е конструиран като прехващач за борба със свръхзвукови бомбардировачи и с разузнавателни свръхзвукови самолети като U-2 и SR-71. Способен е да развива над 3500 км/ч, но не и да се сражава в близък въздушен бой. F-15 е създаден за завоюване на превъзходство във въздуха и дори нанасяне на удари по земни цели. Двата самолета нямат нищо общо освен разположението и формата на въздухозаборниците и носът с кабината - все неща, които обаче за първи път са използвани при F-4. Руснаците винаги са изоставали в самолетостроенето, но успяват да създадат два чудесни изтребителя с ненадмината аеродинамика - МиГ-29 и Су-27, които до ден днешен са еталони.
  • ВайВай
    Отговор
    4 06:42  18.09.16
    Най-лошите си остават нашите.... дето ги нямаме вече!
  • Техник на МиГ
    Отговор
    5 08:01  18.09.16
    Летящата ютия МиГ-21 с триъгълното си крило е убил много авиатори. Може да е в класацията за най-произвеждани самолети, но няма място в тази на най-добрите.
  • 909 БЪЛГАРИЯ
    Отговор
    6 10:34  18.09.16
    ВСИЧКО Е ЯСНО ! НАЙ - ДОБРИТЕ СА РУСКИТЕ ИЗТРЕБИТЕЛИ !!! А НА ФАЩ СА НАЙ- ГОЛЕМИТЕ КОЧИНИ С НАЙ-МНОГО ДЕФЕКТИ!!!

Напиши коментар:


Публикувай