На 1-ви декември се навършват 120 години от рождението на един от най-великите пълководци в историята – Георгий Жуков. Легендарен маршал, с когото се свързва руския триумф през Втората световна война.
Роден е през 1896 г, в село Стрелковка. След смъртта на Жуков през 1976 г. името на селото е променено на Жуково, а по повод 100-годишнината от рождението му, то е обявено за град.
През 1915 г. той е призован в армията. Според неговия биограф той е служил в 5-ти кавалерийски полк. Служи в Първата световна война и е награден с два кръста „Свети Георги“.
От 1918 г. служи в Червената армия. Според някои там е обучен за танкист от германски специалисти.
В Гражданската война е командир на взвод, а по-късно и на ескадрон, като се бие срещу уралските казаци и при Царицин (дн. Волоград), както и срещу войските на Деникин и Врангел.. Взема участие в потушаването на бунта на „антоновщината“ в Тамбовска област, като там е ранен и получава орден Червено знаме.
Ръководи съпротивата срещу японското нашествие в Монголия през 1939 г.,,когато провежда операция по обкръжаване и разгромяване на войските на японския генерал Комацубара при река Халхин Гон. За тази операция е награден със званието „герой на Съветския съюз“ и орден „Червено знаме“ на Монголия.
От 1940 г.. е командващ на Киевския отделен военен окръг, а от януари до юли 1941 г. е началник на Генералния щаб, заместник на народния комисар на отбраната на СССР.
Жуков е считан за най-изявения съветски военачалник през Втората световна война, като заема най-високи военни длъжности – едновременно първи заместник на народния комисар на отбраната на СССР и заместник на върховния главнокомандващ. Командва и фронтовете: Резервен, Ленинградски, Западен (едновременно и главнокомандващ на Западното направление), 1-ви украински, 1-ви беларуски.
Ръководи защитата на Ленинград, Сталинград и Москва. През 1941 г.; започва първото контранастъпление след битката при Москва. Командва решаващите пробиви при Сталинград и Курск. Той е първият съветски военачалник, удостоен през Втората световна война с военното звание „маршал на Съветския съюз“ (18 януари 1943).
През заключителния етап на войната ръководи освобождаването на Варшата и битката за превземане на германската столица Берлин.
На 8 май 1945 г.. в Карлсхорст (Берлин) маршал Жуков приема от фелдмаршал Вилхелм Кайтел безусловната капитулация на Нацистка Германия. Участва в триумфалния Парад на победата в Москва на 24 юни 1945 г.
Главнокомандващ е на съветската окупационна зона в Германия. Изпада в немилост, след като е разследван от МВД по нареждане на Лаврентий Берия, за незаконно присвояване на трофеи.
След смъртта на Сталин (5 март 1953) заедно с Никита Хрушчов отстранява от власт Берия. Министър е на отбраната между 1955 и 1957 г, ; Отстранен е от длъжност на 26 октомври 1957 г., ставайки неудобен за Хрушчов, Освободен е под формалния повод за насърчаването на култ към неговата личност и пенсиониран; По-късно е реабилитиран от Леонид Брежнев – тогава са издадени и неговите мемоари „Спомени и размисли“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 бббббб
09:56 01.12.2016
2 агент08
10:02 01.12.2016
3 Явертъуиопч
10:03 01.12.2016
4 apostol
10:05 01.12.2016
5 справедлив
10:16 01.12.2016
6 селските южни райони
Коментиран от #8
10:21 01.12.2016
7 Бай хой
10:22 01.12.2016
8 Бай хой
До коментар #6 от "селските южни райони":
Когато един жалък индивид започне да плюе по великите умове става още по жалък.За лудото не питай то само се обажда.
Коментиран от #9
10:23 01.12.2016
9 Иван
До коментар #8 от "Бай хой":
Подкрепям коментара на,,селските южни райони,,.И аз съм чел по темата.Само ще допълня 3 неща-Военните камании на Жуков са били изпълнявани с наистина много бесмислени жертви.2 Спомнете си казуса (Калашников-Х.Шмайзер.Кой всъщност е конструктора на АК47!?) И трето Росоковски е от благороднически род,което не е много за хвалене в сталинска Русия.Коментиран от #11, #13, #14, #15, #17
10:43 01.12.2016
10 Тито
10:45 01.12.2016
11 кроко
До коментар #9 от "Иван":
Какво значи безсмислени жертви? Я дай дефиниция! Ей-такая за кеф си ги е пращал на смърт? Правел е каквото може според техниката с която е разполагал, подогтовката на войниците му и целите които са имали. И се е справил. Не знам за тоя поляк, може и така да е, не бих се учудил, но за безсмислените жертви е съм съгласен.Коментиран от #27
10:49 01.12.2016
12 Киро
не е лошо да се запознаете с историята!
Знаете ли какво е причинил Сталин на Жуков след войната?
Типично по руски - правим се на приятели, докато имаме интерес, а после е..вама м...та!
Повръща ми се от такива хора, а още повече от хора, които се радват на това!
10:52 01.12.2016
13 да го кажем направо
До коментар #9 от "Иван":
Иванчо-явно не си виждал АК-47 на живо...11:03 01.12.2016
14 ДО професора Иван
До коментар #9 от "Иван":
Понякога се подчертава, че като основа за създаване на автомата е използвана немската щурмова винтовка StG-44 ("Щурмгевер"). Но това в никакъв случай не е така. Въпросът за създаването на комплекс стрелково въоръжение (автомат, карабина, картечница) с междинен патрон е повдигнат за първи път в СССР още през юли 1943 г., след като в качеството ѝ на трофей е изучена немската карабина Mkb-42(H).По-късно на съветските конструктори e поставена задачата да създадат автоматично оръжие за междинен патрон модел 1943 г. В крайна сметка на състоялия се през 1944 г. КОНКУРС побеждава автоматът на Судаев (АС-44).
11:18 01.12.2016
15 ДО професора Иван
До коментар #9 от "Иван":
Взето е решение, като се вземат предвид забележките и предложенията, автоматът на Судаев да се доработи и да бъде приет на въоръжение.През 1946 г. обаче Судаев умира на 34 години. И, за съжаление, няма кой да довърши тази разработка. Въпросът за създаването на автомат остава отворен. Затова е обявен нов конкурс, в който техническото задание е базирано преди всичко върху характеристиките на вече преминалия изпитания автомат на Судаев, а не на немския Stg-44 ("Щурмгевер"), който, между другото, тогава се използва за сравнителните стрелби. По-късно, след поредица от сложни и продължителни конкурсни изпитания, на въоръжение е приет 7,62-милиметров автомат "Калашников" (АК) или АК-47.
11:20 01.12.2016
16 ДО професора Иван
В това отношение и автомат "Калашников" не е изключение. Независимо от маркировката "автомат "Калашников" образец 1947 година", приемането му на въоръжение, масовото му производство и съответно появата му във войските започват едва през 1949 година.
11:23 01.12.2016
17 Бай хой
До коментар #9 от "Иван":
Ваньо безмислени жертви са ония пожертвани за жужди каузи, като тези дадени от България в Кандахар. Също и тези от Балканските и Първата световна война при които България губи огромни територии, наложени са санкции и многомилиардни репарации. И до тях се стига от жалката политика на фердинанд и гнусните русофоби управлявали тогава България. Още по жалкото е че и сега сме на същото дередже и малоумници развалят отношенията ни с братските народи.Един ден големите ще стигнат до решение на проблемите си и поне по умните от нас знаят кое мнение ще надделява при решаване на регионалните проблеми в нашия район. Простаците сега както и два пъти преди ни поставят в крайно тежко положение.
Като са отровени от омраза да вървят да се лекуват. Деветдесет и девет процента от тях са потомство на родители осъдени в близкото минало за криминални престъпления и сега се изживяват като дисиденти и рушат всичко Българско и Родно.
11:26 01.12.2016
18 Киро
Първия вариант на АК е направен в Германия от Уго Шмайзер.
Има го в Музея на инвалидите в Париж, виждал съм го наживо!
Към края на войната ушанките пленяват плановете, а след края на войната Уго Шмайзер е командирован (няма не искам) в Русия, да си завърши произведението. Бил е на заплата, а когато го е завършил, е получил разрешение да се прибере в Германия, където умира няколко години след това.
Калашников е бил технически неграмотен, не е знаел как да държи молива и линията и затова са му се смеели дори руските му колеги!
По време на ВСВ руската инженерна мисъл на ниво стрелково оръжие е била близко до нулата - правели са грозни копия на американски оръжия - картечницата е копие на Гатлинг, Шпагин на оръжието от гангстерските войни на Ал Капоне - Томпсън и тн.
И изведнъж пещерния по това време мозък - произвел гениално оръжие, като АК?!?
ХАХА, айде моля ти се - глупостите и пропагандата - някъде другаде!
Коментиран от #21, #23
11:32 01.12.2016
19 стоян георгиев
Коментиран от #22
11:37 01.12.2016
20 селските южни райони
11:42 01.12.2016
21 а стига бе
До коментар #18 от "Киро":
Киро ти нещо съвсем обърка жиците бе--нали това ти си го написал.......Я сега ни обясни тук-как така гадните руснаци са го пуснали тоя немец вкъщи-нещо няма логика в твойта НПО-партенка бре троле.......Публикувано във факти.бг: Към края на войната ушанките пленяват плановете, а след края на войната Уго Шмайзер е командирован (няма не искам) в Русия, да си завърши произведението. Бил е на заплата, а когато го е завършил, е получил разрешение да се прибере в Германия, където умира няколко години след това.Коментиран от #25
11:45 01.12.2016
22 кроко
До коментар #19 от "стоян георгиев":
"след смъртта на сталин се опитва да го наследи,но е свален .хванат е да краде в особено големи размери от военната плячка ,но сталин му прощава."Със сигуртност напоследък не си взимаш редовно хапчетата!
Коментиран от #24
11:51 01.12.2016
23 Киро розовата прашка
До коментар #18 от "Киро":
Киро-тези"пещерни хора" са бутнали чалмата от главата ти-или си против????Няма значение какви са им били подбудите-важното е,че сме били освободени-ФАКТ!!!!!12:02 01.12.2016
24 стоян георгиев
До коментар #22 от "кроко":
кое те притеснява?да хронологията малко се пообърка .хванат е да краде в края на втората световна ,но сталин му прощава ,а след смърта на сталин се опитва да го наследи.чакам за турците и баташкото клане да ми обясниш,ти като не пиещ хапчета.колко са били от къде са се появили в батак?разкажи ми и за бензина в австрия дето е много евтин ,да ида да си купя ,от коя бензиностанция го вземаш там,щото инфото в нета показва че е по-скъп от българския.та чакам ,нали не пиеш хапчета ,ще се справиш!12:03 01.12.2016
25 стоян георгиев
До коментар #21 от "а стига бе":
тва ти е капацитета кроки,спам да става:)!как го били допуснали германеца вкъщи,било нпо партенка :)))))))))))и за да не ти се смеем в лицето сменяш ника:))!колкото и да го сменяш кроки акъл няма да придобиеш за твое съжаление!Коментиран от #26, #31
12:06 01.12.2016
26 а стига бе
До коментар #25 от "стоян георгиев":
Господин ТО-нямам нищо общо с кроко -просто чета тук глупостите на теб и киро и понякога ви отговарям.Даже по стила на писане се различаваме.А това че сте НПО-драскачи е факт.Или ако не сте-толкова по-лошо за вас-защото излиза че просто сте глупавички...Коментиран от #45
12:11 01.12.2016
27 Иван
До коментар #11 от "кроко":
Кроко,ето ти примери за бесмислени жертви-през 1941,след шокиращата загуба на много военна техника са пращали руската кавалерия на бой срещу немски танкове.При битката за Москва пращат войници в бой с оръжие от Кримската война (края на 50-те год. на 19 век.).Всъщност ако не беше огромният човешки ресурс на сталиновия режим едва ли щяхме да научим кога е роден Жуков.Да не говорим за НКВД-който не е искал да се бие веднага са го разсрелвали.Русия също не е признавала руските военнопленници.За Сталин,който руснак е попаднал в плен е враг и предател.Прочети нещо от Солженицин или В.Суворов.Коментиран от #29, #32
12:16 01.12.2016
28 Али Бабата
..ако се мисли без излишни емоции, стрелковото оръжие е пример на безкрайно заимстване на идеи и конструкции. оръжие работещо под междинен патрон е създадено още през ПСВ (концепцията е на Владимир Фьодоров) … нищо в Stg 44 на Шмайзер не е “оригинална” идея.Калашников може и да е копирал нещо отнякъде що се отнася до механиката, но със сигурност не е от Sturmgewehr 44. По скоро е "ограбил" интелектуално друг руски оръжейник!
Калашников не е изобретател,а конструктор.просто е конструирал автомат без забележки,особено за онова време . Имат общо в дизайна, но външността не прави пушката. Имат колосални различия в устройството (механиката) и те са в полза на AK47. Неслучайно целият свят познава AK47, а за Sturmgewehr 44 са чували само оръжейници.
Коментиран от #30
12:24 01.12.2016
29 а стига бе
До коментар #27 от "Иван":
Иване,извинявай че се намесвам в дебата ти със кроко,но искам да ти кажа само едно.Когато става въпрос в това дали да загубиш Родината си-или да умрът милиони-няма място за сантименти(мое мнение-не ангажирам никой с него)..или както ти казваш безсмислени жертви.По твойта логика,безсмислени са били жертвите и в Батак или прехода към връх Шипка..!,!....Във войната има много ситуации,за които след това се говори че можело и по друг начин--да ама тогава ситуацията е била такава--точка.Ами ще ти дам още един пример от наши дни със безсмислени жертви-пак мое мнкение че те са безсмислени.Интервю с Медлин Олбрайт в което тя казва че си заслужавало да умрът 500 000 иракски деца заради американската кауза---ето това са безсмислените жертви...ето ти и видеото с интервюто...https://youtu.be/4CZKb3625JgКоментиран от #33
12:27 01.12.2016
30 Иван
До коментар #28 от "Али Бабата":
По принцип си прав,че всеки изобретател е заимствал идеи и от други.Но Х.Шмайзер е изобретил не само STG44 а и много други оръжия.А за Калашников не се сещам за друго.Да не говорим ,че АК отначало е означавало автоматична карабина.И последно за Х.Шмайзер знаят малко хора защото германците губят войната.Ако беше обратно ,щяхме ли въобще да знаем за Калашников?12:44 01.12.2016
31 кроко
До коментар #25 от "стоян георгиев":
Ами турците са се появили някъде 400-450г. преди баташкото клане. Да ти обяснавам ли от къде и как? А в Австрия ако не ти харесва цената на бензина, мъдни до модова, там е още по-евтин и дори е по-близо. И ценит се гледат ос сайта на евростат - влизаш, намираш си данните и гледаш официлна статистика по тримесечие. Не от твоите измислени сайтчета. И точно ти не ми дрънкай че пиша с други никове. Има характерни изрази като "така ли е или не е така" и други подобни, които съм те засичал че ги употребяваш когато спориш с някой, но с друг ник.Коментиран от #44
12:50 01.12.2016
32 кроко
До коментар #27 от "Иван":
И какво да бяха направили според теб? Да се предадат щом нямат добре подготвена армия и въоръжение ли?Коментиран от #34
12:52 01.12.2016
33 Иван
До коментар #29 от "а стига бе":
Не разбирам защо намесваш Батак.Там въстанниците се предават и после всички са зверски изклани от башибозука.Т.е.,няма битка.Друго-при Наполеоновата военна кампания в Русия,Кутузов отстъпва Москва,но всички знаем какво става после.Всъщност Наполеон не губи нито една битка тогава, но губи войната.За Шипка съм съгласен,но се стига до там пак заради недоброто руско военно командване.Тогава ги спасява героизмът на българските опълченци.12:55 01.12.2016
34 Иван
До коментар #32 от "кроко":
Темата беше-колко е бил гениален стратегът Жуков.Не дали да се предадат или не.Всъщност руснаците точно това са правили през 1941-предавали са се едва ли не с милиони.Германците не са знаели какво да ги правят.Даже много са искали да се бият срещу Сталин,но Хитлер не се възползва от момента.А после прави РОА,но е твърде късно.Коментиран от #39
13:05 01.12.2016
35 ТиквоФоб
13:32 01.12.2016
36 реалист
Коментиран от #37
15:11 01.12.2016
37 Иван
До коментар #36 от "реалист":
Германия загуби войната и 20 год. по късно е в пъти по добре и почти всички бг емигранти отиват да работят там а не в Русия.Защо ли.15:47 01.12.2016
38 Диди
16:19 01.12.2016
39 Бай хой
До коментар #34 от "Иван":
Ванка, кат та гледам си готов да отидеш и да се биеш с Путин. Айде де кво чакаш? Или се надяваш чрез замърсяване на Родното пространство да получиш субсидийки от шорош.Кат ти гледам познанията относно оръжията си гола васер. И аз не знам със сигурност какво е чертал Калашников на чертожната дъска, но съм сигуренче е създадено оръжие използвано по цял свят и дори сащ започнаха преди година да го произвеждат на собствена територия.
Знаеш ли паленце през последните петдесет години колко сравнения се направиха между АК47 и хамериканските и други пушкала? Знаеш ли колко високо технически се оценяваха другите а руското се осмиваше като кютюк? И кво тана? Историята си каза тежката дума и се оказа че простото устройство изработено от не прост мозък надделява. ФАКТ.
Не е важно кой какво прави а кой каква кауза защитава.
И най грешната е тази да защитаваш чужди интереси загробвайки собствените си национални.
Коментиран от #40
19:36 01.12.2016
40 Иван
До коментар #39 от "Бай хой":
По тази тема писах поне 5–6 пъти без да обиждам никого.Но при някои хора явно им липсват някоя друга година от образованието.Като ти гледам езикът на писане се убеждавам още повече.Аз германса кауза не защитавам,просто съм обективен.Но ти май бая си хлътнал по Путин.И преди да ме обявиш за соросоид ще ти кажа ,че произлизам от партизански род.Дядо (войник през първата световна война) ми е бил ятак,разстрелян 1944 год.А баба ми и баща ми са били интернирани.На село в плевнята имаме партизанско скривалище.Ти русофиле можеш ли да кажеш такова нещо за себе си.А сега досети ли се и на колко години съм,,,паленце,,!?20:40 01.12.2016
41 Кики
20:43 01.12.2016
42 Различен
Той влиза в сериозен конфликт със Сталин за начина на водене на войната още от самото начало. Затова му заявява, че иска да отиде на фронта, като му дадат рота, батальон, полк, каквото Сталин реши! Сталин казва, че той е достоен за много повече. И Жуков заминава на фронта, където под негово командване прави първия чувал на немците при Елня! Пленниците са ходели с високо вдигнати глави, защото са смятали, че Хитлер бързо ще ги освободи и са нямали изобщо на представа, какъв Сибир ги чака.
В един определен момент, Сталин оценява гения на Жуков и разделя управлението на държавата на две. Жуков командва фронта и битките, а за Сталин остава " хазяйството"/сиреч икономиката и управлението на държавата и снабдяването на фронта с ресурси, сиреч тила/.
Жуков приема Парада на Победата/ а не Сталин. Това става за първи път в историята и се приема като жест на благодарност за гения му/, а Парада е командван от Рокосовски.
Заради патологичния страх на Сталин, Жуков веднага след този парад изпада в немилост!
Битката срещу японците също се води от Рокосовски и руснаците побеждават, но със сериозни загуби. Точно защото липсва гения на Жуков!
Поклон! Велик!
Коментиран от #43, #46
21:48 01.12.2016
43 Иван
До коментар #42 от "Различен":
Точно Сталин,който е избил милиони и до смъртта си е бил бог в очите на руснаците (визирам култа към личността на Сталин),ще признае друг човек за повече от себе си.Сталин не приема парада по други причини.Пак да пиша,хора прочетете Солженицин,В.Суворов или В.Шаламов.Историята на това време 1918-1954 г. не е както е писано от официалните кремълски историци.Примерно мемоарите на Жуков са преиздадени около 5 пъти (ако не се лъжа) и всеки път са променяни според ,,правилната ленинска линия,,.На това май му се казваше манипулация,нали.А Сталин си е бил обикновен бандит преди революцията.Ама после става баща на народите!22:21 01.12.2016
44 стоян георгиев
До коментар #31 от "кроко":
питам те кога са се появили в батак ?на коя дата как са се казвали предводителите им кви части са били от кои села ?такива празни глупости може да си ги разправяте с половия шмаизер между шизофреничните кризи.за бензина пак те питам къде в австрия е толкова евтин ??даи ми линк да видя ,от коя бензиностанция да пазарувам.22:42 01.12.2016
45 стоян георгиев
До коментар #26 от "а стига бе":
какви сме няма значение важното е да те правим да няма кво да кажеш или да спамиш за шушита за прашки или за други щуротии дето ограничения ти мозък може да роди.тва са ти възможностите .поне да имаше някакво чувство за хумор ,а и то сакато като другите ти качества:)!22:46 01.12.2016
46 стоян георгиев
До коментар #42 от "Различен":
тва дето си го писал е хубаво ама е от времето на брежнев и е пълна неистина.жуков проваля съветската армия през първите две години на воината и само идиотията на хитлер спасява руснаците от пълен разгром въпреки ,че воюват постоянно в съотношение поне 4-5 до 10 към едно с немците.котел при елня няма ,там жуков се проваля и вместо да обкражи издадения напред немски участък влиза в капана на вязма и губи близо милион червеноармеци като голямата част са пленници.при елня руснаците са 6 пъти повече от немците и имат 200 танка ,а немците ни един и накрая пълна щета.обаче жуков се подсигурил и изкарал виновни други ,а моментното настъпление си го приписва като огромен успех .прочети руското вики описани са добре нещата включително и с руското историческо мнение за операцията.другото също е голям маитап парада го приема жуков с коня ,но горе на трибуната е другаря сталин ,на когото не му се налага да язди кон ,а просто одобрително им маха.не е вярно и че държавата е разделена на две,но сталин като човек без военна подготовка не участва за разлика от хитлер в оперативните решения,но ставката е ръководи тои и жуков нито в един момент на воината не е имал пълна власт над армията.
https://www.youtube.com/watch?v=IhQG4Mk41D0
Коментиран от #47
23:17 01.12.2016
47 Иван
До коментар #46 от "стоян георгиев":
Остави ги,пълно е с платени руски тролове!Коментиран от #48
05:27 02.12.2016
48 стоян георгиев
До коментар #47 от "Иван":
голяма грешка е да ги оставяме.затова сме в тва положение щото ги оставяме.нали си чувал лафа ,остави го мама този е луд не го закачаи да си прави квото иска!!!е аз съм на обратния принцип лудите трябва да са в лудницата ,а не да си правят квото решат.01:14 03.12.2016