1 314 0

Катар стъпка свободната журналистика

Властите в страната блокираха достъпа до независим новинарски уебсайт

Снимка АП/БТА
Снимка АП/БТА
Милена Трачева

Центърът за свободата на медиите в Доха е създаден от емира на Катар през 2007 г. Той се е посветил на мисията да създаде условия за свобода на печата и качествена журналистика, които "играят жизненоважна роля, предоставяйки възможност на гражданите да участват в социалния и политическия живот. Добре функциониращите медии са от решаващо значение за здравите общества и устойчиви икономики".

Наскоро представители от центъра се оплакаха, че властите в страни като Ирак, Судан, Израел, Индия, Пакистан и Швеция тормозят журналисти, но така и не коментираха друг случай, много по-близък до тях от географска гледна точка, пише сайтът Al-bab.

Миналата седмица, сайтът "Доха нюз" бе блокиран от двата основни интернет доставчици в Катар - Ooredoo и Vodaphone.

Медията отговори на това, като прехвърли съдържанието си на алтернативен уеб адрес - който по-късно също е блокиран.

В неделя, след няколко дни на мълчание, от Ooredoo обяснили на "Доха нюз", че сайтът е блокиран "заради появили се опасения относно лицензирането на организацията". Доставчикът обяснил още, че институциите, които най-добре ще обяснят създалата се ситуация, са Министерството на културата и Министерството на икономиката и търговията.

Vodafone изпратили подобно изявление, в което призовавали "Доха нюз" да се свърже директно с Министерството на културата, както и с Министерството на икономиката и търговията.

Арабските правителства често се позовават на правилата и политиките за лицензиране, когато искат да наложат контрол над независимите медии, а в някои случаи дори да ги закрият. С твърдението, че издателите са нарушили правилата за лицензиране, властите по заобиколен начин налагат цензура.

Случаят с "Доха нюз" е озадачаващ, тъй като сайтът по никакъв начин не е предизвикал правителствената реакция. Проблемът с "лиценза" на информационния сайт предстои да бъде изяснен, но ако не става дума за тормоз, то защо Министерството на културата и / или Министерството на икономиката и търговията не са се свързали директно със собствениците на медията, преди да я блокират?

Оцеляването на "Доха нюз" е важно, защото е един от малкото независими източници на новини в Катар. Двете телевизионни мрежи - Катарската телевизия и Ал Джазира - са държавна собственост и всички печатни издания (седем) принадлежат на членове на семейството на управляващите или техни сътрудници.

Все пак новинарският сайт, основан през 2009 г. от двама американски журналисти, още е достъпен извън територията на Катар. Той събира по над 1 млн. уникални посещения всеки месец, като успехите му до голяма степен се дължат на качествените статии и разработките по теми, по които други медии не смеят да пишат.

Катар


Напиши коментар:


Публикувай