21 766 31

Як-130: Въздушният коз на Русия

Машината е здрава, мощна и с впечатляваща тяговъоръженост

Росен Стойчев

Американското издание The National Interest разказа за лекия руски учебнобоен самолет Як-130, като му предрече добро бъдеще в публикацията „Meet Russia's Yak-130, the Killer Light-Combat Jet You Never Heard of (Until Now)”, пише Блиц.

Самолетът Yakovlev Yak 130, разработен непосредствено след разпадането на Съветския съюз, е един от най-добрите съвременни тренировъчни леки бойни самолети на международния оръжеен пазар. Изискванията за самолета първоначално бяха заложени в края на 80-те години на миналия век като за нов тренировъчен самолет, който да замени масовия флот на произвежданите в Чехия въздушни платформи Aero L-29 Delfín и L-39 Albatros.

На конкурса бяха представени пет вида образци, включително Sukho S-54, Myasishchev M-200, Mikoyan MiG-AT и Yakovlev Yak-UTS. Въпреки това към момента на окончателното разпадане на Съветския съюз през 1991 г., само проектите „Микоян" и „Яковлев" продължиха участието си в конкурса. С възникването на новата независима Русия в условията на икономически и социален срив финансирането беше ограничено и развитието продължи бавно. Всъщност, докато проектното бюро „Яковлев" до голяма степен довърши основния дизайн на Як-130 до 1993 г., ситуацията по финансирането накара компанията да търси външни инвестиции, въпреки че руските военновъздушни сили избраха своя реактивен двигател за понататъшно развитие. Затова „Яковлев” сключи договор за партньорство за съвместно разработване и маркетинг на Як-130 с италианската авиокомпания „Аермаки" през същата година. Тъй като развитието продължи, първият тестов самолет Yak-130D направи първия си полет от летище „Громов" на 25 април 1996 г.

Партньорството в крайна сметка се задълбочи, но през 2000 г. руснаците и италианците тръгнаха по отделни пътища. Италианците платиха на руската компания $ 77 млн. за техническа документация на Yak-130 и продължиха да развиват версията на самолета като Alenia Aermacchi M-346, който вече служи на редица западни ВВС. Италианската версия на самолета може дори да продължи да служи и в американските ВВС, ако бъде избрана за победител в състезанието за TX. Яковлев, вече част от Irkut Corporation, продължи да развива Yak-130 за своя вътрешен пазар и най-накрая победи МиГ-АТ на 16 април 2002 г., когато бе избран за тренировъчна машина за руските ВВС. Развитието от този момент продължи относително бързо. На 30 април 2004 г. старшият тестов пилот Роман Такаев излетя на първия пробен полет на Як-130, построен в завода „Сокол" в Нижни Новгород. Производството е преместено в Иркутск през 2006 г., а полетното тестване приключва до 2009 г.

Самолетът официално влиза на служба в руските ВВС през 2010 г., които сега имат около 95 машини от този тип. От 2011 г. Як-130 е изнасян в различни държави: Беларус има 8, Алжир и Бангладеш разполагат с по 16 самолета, Мианмар има 12 самолета. Сирия също е поръчала 26 Як-130, но състоянието на тази сделка е неясно. Руската версия на Yak-130 не се изяви особено добре на международния пазар, но италианският му братовчед M346 се представя добре в Италия, Израел, Сингапур, Полша и Туркменистан. „Леонардо”, производителят на самолетите M346, може да спечели договора за американската TX програма. С одобрението на ВВС на САЩ вратата щеше да се отвори за продажби по целия свят.

Основният дизайн на Yak-130 е здрав и е добре изпълнен, който вероятно тепърва ще реализира повече продажби в двата си различни варианта. От гледна точка на суровата аеродинамична линия, Yak-130 не е толкова изискан, колкото италианския си дериват, притежаващ двигателите на европейския реактивен двигател Honeywell F124-GA-200, по-лекото тегло и малко по-фината аеродинамика. Въпреки това, Yak-130 предлага отлично цялостно представяне, което позволява да се възпроизвежда изпълнението на четвърто и пето поколение тренировъчни самолети за начално обучение. Руският самолет може да поддържа стабилен контролиран полет при ъгли на атака до 35 градуса, което се доближава до способностите на изтребители като МиГ-29, Су-30 и дори западни типове като F/A-18E/FSuper Hornet. Също така машината има отличното съотношение на двигателната тяга/тегло от 0,8, което му позволява да поддържа високи радиални претоварвания (g), скороподемност и добри характеристики при излитане.

Русия


Още по темата

  • Япония на протест срещу Русия

    Япония на протест срещу Русия

    Япония обяви протест срещу икономически проект на Русия, съобщи Kyodo. Руските власти искат да прокарат оптичен кабел между остров Салахин и ...
    11.06.2018
    4 794
    103
  • Русия атакува с най-мощния бомбардировач

    Русия атакува с най-мощния бомбардировач

    Русия създава най-мощния стратегически бомбардировач, който през следващите години ще замени останалите бомбардировачи в руските военновъздушни сили, ...
    9.06.2018
    43 195
    171
  • НАТО ще пази Македония от Русия

    НАТО ще пази Македония от Русия

    НАТО ще направи всичко възможно, за да помогне на Македония да се защити от руска агресия. Това заяви постоянният представител на САЩ в НАТО Кей ...
    6.06.2018
    4 462
    43

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Ураааааааааа
    Отговор
    1 17:42  10.06.18
    Всеки ден-нов модел супер изтребител....с карбуратор......

    Коментиран от #2

  • 2 17:53  10.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Споко
    Отговор
    3 18:14  10.06.18
    Бях се притеснил. Днес няма нова играчка на Володя. И ето, че има. Сега ще мога да спя спокойно.

    Коментиран от #19

  • конструктор
    Отговор
    4 18:16  10.06.18
    Толкова много все нови, супер, мега и .... Това треби всеки втори рашан да работи в конструкторско или развойно бюро.

  • смешни сте
    Отговор
    5 18:21  10.06.18
    Тея руски некадърници всеки ден вадят нещо иновативно ,което може да бъде сравнено само с тостер.

    Коментиран от #29

  • Киро
    Отговор
    6 18:26  10.06.18
    Моя испански домашен коз е по хубав, много фаща брат.
  • 7 18:33  10.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 8 18:52  10.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Доктор Охболи
    Отговор
    9 19:16  10.06.18
    не разбрах защо ми е изтрит коментара. Някого обидих ли? излъгах ли? Да взема да ви цитирам ли? Публикувано във факти.бг: Затова „Яковлев” сключи договор за партньорство за съвместно разработване и маркетинг на Як-130 с италианската авиокомпания „Аермаки" Публикувано във факти.бг: Самолетът официално влиза на служба в руските ВВС през 2010 г., които сега имат около 95 машини от този тип. А че повечето коментиращи тук са обикновени хейтъри да не би да е лъжа?

    Коментиран от #12

  • Коз ,коз и 2 пешки метър
    Отговор
    10 19:56  10.06.18
    С тоя коз са капо от всякъде .Учебнобоен всъщност си е учебен ,а боен само в краен случай в зони без риск
  • Иванов
    Отговор
    11 19:58  10.06.18
    Не се карайте, няма военна машина на света която да е хубава всичките убиват хора! Осъзнай те се!
  • 12 19:59  10.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • ха ха ха
    Отговор
    13 20:23  10.06.18
    Мен ме впечатли друго... държава като Мианмар има повече и по-нови самолети от българските ВВС.... Без коментар!

    Коментиран от #24

  • Юпи
    Отговор
    14 20:29  10.06.18
    Превода е ужасен.Самолета до скоро беше спрян от полети заради аварии.Но иначе е добър.Италиянската версия със сигурност е по-добра
  • onq s konq
    Отговор
    15 20:56  10.06.18
    Ако може да прелита над Стара планина без да опира,що да не си вземем такива на тънка лайсна...
  • nonamenofacenonumber
    Отговор
    16 21:05  10.06.18
    Macchi 346 e по-добър, по мощни двигатели по висок таван на полет и други, но пък Як струва 5 милиона по малко.
  • nonamenofacenonumber
    Отговор
    17 21:09  10.06.18
    Ако купиме такива доста пари ще спестиме. За нашата малка страна не ни трябват много мощни, че докато ускори и все ще навести някой съсед :)))

    Коментиран от #18

  • гост
    Отговор
    18 21:59  10.06.18

    До коментар #17 от "nonamenofacenonumber":

    Да не дава господ да си купиме подобни съветски летящи тостери.Само тва ни трябва.
  • Дивуй
    Отговор
    19 22:00  10.06.18

    До коментар #3 от "Споко":

    Първо погледни под леглото.
  • русия е джудже
    Отговор
    20 22:08  10.06.18
    Рашка е една азиатска кочина ,която има повече общо със Сомалия от колкото с развития свят.Рашка е с обречено бъдеще.

    Коментиран от #21

  • 21 22:32  10.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Гост
    Отговор
    22 22:55  10.06.18

    До коментар #21 от "РУСОМАХА":

    Русия е кочина и винаги ще си остане такава.

    Коментиран от #23, #27

  • Госто
    Отговор
    23 00:18  11.06.18

    До коментар #22 от "Гост":

    Ходи и виж пък тогава говори,ама за там ти трябват парички и смелост.

    Коментиран от #26, #28

  • Като домакин
    Отговор
    24 06:53  11.06.18

    До коментар #13 от "ха ха ха":

    Явно географията не ти е любима наука.

    Коментиран от #25

  • ха ха ха
    Отговор
    25 07:20  11.06.18

    До коментар #24 от "Като домакин":

    Домакинче, кажи ми нещо за бившата Бирма. Може би точни географски ширини.
  • Гост
    Отговор
    26 08:03  11.06.18

    До коментар #23 от "Госто":

    Ходих, видях, никога няма да стъпя по вече в тази кочина.
  • 27 08:24  11.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор

  • гост
    Отговор
    28 10:10  11.06.18

    До коментар #23 от "Госто":

    За да отидеш в русия не ти трябва смелост а глупост.Никой не тръгва за руската кочина ,всеки отива в западния свят защото са двеста години пред кочината руска ,само простия русофил харесва кенефа русия.
  • 29 11:40  11.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Да здравствует
    Отговор
    30 16:18  11.06.18
    Безспорно сполучлив самолет , но не мога да си представя как Русия громи НАТО с него , при положение че учебния вариант на Грипен ще му спука гьона
  • Суйо
    Отговор
    31 18:20  11.06.18
    Добър е, но ние ще купим американски, вече е ясно. Учебните пак ще са американски. Липса на съвместимост ще е довода. Просто сме обречени - бедни сме, тъпи като зубри и мутри ни управляват на всички нива.

Напиши коментар:


Публикувай