Last news in Fakti

29 Ноември, 2020 19:11 2 740 5

Сделката за Брекзит: сега или никога

  • брекзит-
  • великобритания-
  • сделка

Главният преговарящ на ЕС Мишел Барние предприема последен опит да постигне договореност за търговско споразумение с Великобритания

Сделката за Брекзит: сега или никога - 1
Снимка: ЕРА/БГНЕС

Тази седмица митничарите във Франция показаха как би изглеждала ситуацията на британското пристанище Дувър след 1 януари 2021-а година: симулираха контрола, който ще се осъществява спрямо товарните автомобили след края на преходния период. Тогава целият износ от Великобритания ще трябва да бъде придружен от подробни митнически декларации и декларации за съдържание.

Фериботната връзка Дувър-Кале се използва годишно от 3,5 милиона превозни средства. Британските власти пресмятат, че от началото на следващата година ще са нужни около 270 милиона допълнителни декларации. Тестът, направен от французите, създаде километрични опашни на автомагистрала М20, идваща от Лондон. Освен това жителите на прилежащия регион Кент се оплакват от изграждането на гигантски паркинг за камиони до магистралата и се притесняват за спокойствието си заради бъдещите задръствания.

Максимален контрол

След като случай на коронавирус възпрепятства последния кръг от преговори между екипа на Мишел Барние и британските власти, представителите на ЕС все пак се върнаха в Лондон. Председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен предупреди Европейския парламент, че постигането на сделка продължава да е несигурно. Напредък е постигнат по отношение на сътрудничеството в сферата на полицията и на съдебната власт. Контурите на договореностите за стоки, услуги и транспорт също са факт. Но има три въпроса, по които не се е стигнало до консенсус: лоялната конкуренция, надзорът над споразумението и риболовът. Фон дер Лайерн подчерта, че са необходими "стабилни" механизми за приложението на споразумението. След като стана ясно, че договореността за северноирландската граница ще бъде нарушена от новия британския Закон за вътрешния пазар, ЕС втвърди позицията си. Щом липсва доверие, ще има максимален контрол.

"Следващите няколко дни ще бъдат решаващи", добави председателката на Еврокомисията. Европейският парламент вече се съгласи да проведе извънредна сесия на 28-и декември за ратифициране на евентуалното споразумение. Времето дотогава е необходимо за превод и проверка на 600-те страници юридически текст.

Последният опит

При това положение следващата седмица е последната възможност за постигане на единодушие по спорните въпроси. Преходният период за Великобритания приключва на 31 декември 2020-а година.

По отношение на лоялната конкуренция би било възможно споразумение, ако партньорите приемат рамки за производствените стандарти. С други думи, ЕС може да бъде доволен, ако Великобритания прилага сходни правила, например по отношение на опазването на околната среда или безопасността на труда. Проблемът обаче са клаузите, които трябва да осигурят непрекъснатата адаптация. За британското правителство Брекзит е възможност да се отклони от стандартите на ЕС. ЕС обаче иска да гарантира на своите компании справедливи условия на конкуренция и да предотврати дъмпинговото производство.

По втората конфликтна точка - спазването и контрола над споразумението, ЕС иска незабавно да налага наказателни мита, ако британската страна наруши договореностите. Лондон от своя страна се позовава на правилата на Световната търговска организация, които са доста меки. ЕС иска възможно най-строги наказателни и контролни механизми, тъй като заради Закона за вътрешния пазар Брюксел не очаква Лондон да спазва споразумението.

Риболовът пък е не само икономически, но и политически въпрос. Британското правителство беше обещало на рибарите от Обединеното кралство "контрол над собствените води" след напускането на ЕС, т.е. от януари рибарите от ЕС вече да нямат право да работят в британската 200-километрова зона. Наскоро Лондон поиска да предложи на ЕС тригодишен преходен период и/или годишни договори за риболовните квоти. Мишел Барние обаче отхвърли това предложение.

"Не на всяка цена"

Британското правителство апелира с информационна кампания към бизнеса и гражданите да се подготвят за Брекзит. Но фирмите не знаят какво да очакват: "твърд" Брекзит или постигане на споразумение. В последните си интервюта британският финансов министър Риши Сунак заяви, че правителството иска да бъде постигната сделка, но "не на всяка цена". Това би било погрешно, "тъй като в тези преговори има неща, които са важни за нас".


Поставете оценка:
Оценка 1.3 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 КОТарАК

    8 3 Отговор
    рептилите англосакси никога няма да науснат своя хабитат Европа-пиша го от гподни
  • 2 Смешен

    15 4 Отговор
    И неадекватен европеиски съюз, смешни, неадекватни и корумпирани политици от франция до българия и от германия пак до българия (изключвам северните скандинавски страни)
  • 3 Жак Фреско

    10 1 Отговор
    Хакерите могат да разбъркат банковата измама и бедните да станат богати......Циганката и банкомата от Сливен доказва че това е напълно възможно!

    Коментиран от #4

  • 4 сандокан

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Жак Фреско":

    бедните винаги ще си останат бедни, колко спечелиха от лотарията и пак са голи
  • 5 АбеТоВлизането

    3 0 Отговор
    Абе този ЕС стана като Техническия университет: по-лесно се влиза, но адски трудно се излиза. Сигурен съм, че за толкова години преговори са дадени поне млрд. евро заплати на чиновниците, дето търкат седалки в Брюксел и Лондон и какток виждаме, нито сантиметър не мърдат в преговорите с години :)
Новини по държави: