1 48632

Проектът на Кристо в Париж: мечтата догонва мечтателя

  • кристо-
  • триумфална арка-
  • париж

На пръв поглед щедрото предоставяне на изкуство на всеки, дошъл да го види, изглежда наивна утопия

Проектът на Кристо в Париж: мечтата догонва мечтателя - 1
Снимка: DW

Както всеки голям пробив в установените порядки, произведенията на Кристо предизвикват и съпротива. Но опаковката на Триумфалната арка безспорно е темата на деня в Париж.

Опакованата по проект на Кристо Триумфална арка в Париж е отворена за посетители през идните две седмици. Обичайно за творбите на Кристо, това стана без фанфари, речи, политици. Без трикольорна лента, тръпнеща да бъде почетена от ритуалната ножица. В обявения час на откриването тълпа посетители нетърпеливо пристъпва пред оградата. Добре дошли са, безплатно, както при всички предишни творби на Кристо и Жан Клод, за които творците, по собствените им думи, взимат назаем от общото пространство.

На пръв поглед щедрото предоставяне на изкуство на всеки, дошъл да го види, изглежда наивна утопия. В действителност методът на Кристо и Жан Клод се отличава не само с предварително самофинансиране, но и с добро познаване на човешката природа. На място се раздават мостри от уникалния текстил. Осигурено е плавно движение на увеличения поток посетители. Площад "Етоал" е затворен за автомобили през уикенда, което само по себе си е събитие - луксът на огромното достъпно пространство.

Творбите на Кристо и Жан Клод често са оазис на свобода за човека и природата. Дори насред града вятърът е получил своята роля. Кристо е разчитал на това, че при Триумфалната арка винаги духа и платното ще бъде в непрестанно движение. Светлината също непрекъснато се променя. Дочута реплика удачно резюмира: "Ама това като че ли е един вид екран, на който атмосферните фактори сами се прожектират!". Освен драматичния контраст между металната прецизност на опнатата тъкан при силно слънце и мекия седефен блясък нощем, специално изработеният текстил предлага ежеминутна промяна. Безкрайна мимолетност.

Изкуство, което ни отваря очите за очевидното

Това е част от магията на Кристо. Отиваме да видим грандиозен обект, сътворен от десетки хиляди квадратни метри тъкан, а на място се оказва, че имаме среща с още по-необхватни явления. С вятъра и светлината. Изкуството нерядко ни отваря очите за очевидното. Така и след Кристо светът не е същият. Или не го наблюдаваме със същите очи.

Трудно се формулира подобен процес. Не е дори важно непременно да осъзнаваме кога и как ни докосва изкуството. Официалната информация на Кристо и Жан Клод услужливо предлага физически параметри. Почти всяка публикация споменава 25-те хиляди кв. м полипропилен - толкова са били нужни. Информационната стойност на друго число щеше да е точно същата. Тези "твърди" (макар и случайни) данни все пак дават представа за положеното усилие. Общуват на достъпно, приобщаващо ниво.

Подадената ръка, щедрото гостоприемство и непринудената комуникация не достигат до всеки. За самото събитие може и да е добре. Дори без автомобилния трафик, капацитетът на площад "Етоал" има своите граници. Както всеки голям пробив в установените порядки, произведенията на Кристо и Жан Клод предизвикват и съпротива, от любезни съмнения до яростно отхвърляне. Оспорва се дали това изобщо е изкуство, профанизира се актът на опаковането и се внушават комерсиални мотиви. Едва ли има нужда да се обяснява къде куца бизнес-логиката на който и да е млад, напорист предприемач, работещ по идея с нищожната вероятност след шейсетина години да има възможност да я осъществи с неизвестно колко милиона собствени средства.

Водещ е стремежът към свобода

Опаковането на знакови обекти се е наложило като най-разпознаваемия похват на Кристо и Жан Клод, въпреки големия интерес и към ландшафтните им проекти. Докато огромните завеси, огради, порти, плаващи кейове или яки на острови предизвикват масов ентусиазъм, опакованите исторически ценности провокират и смут. Какво означва това "опаковане" за отношението ни към символиката, която проектираме върху тях? Прекрачваме ли границите на колективната лоялност към общите символи и обичаи? Няма ли краткотрайното им скриване от погледа да ги промени? Кристо и Жан Клод не предлагат готови отговори. Творбите им са загадъчни. Принципите не. Стремежът към свобода е водещ в изграждането на изкуство без собственици, на събития без спонсори, на публика без входна такса, на почитатели без сувенири, на въображение без граници.

На мнозина им се струва, че опаковането е лесна работа. Снимките от ранните проекти на Кристо показват, че той самият е преминал дълго развитие. Разглеждащите изложбата "Кристо и Жан Клод, Реализирани творби" на кея до Пон Ньоф усилено коментират разликите между произведенията от 70-те години и перфектното изпълнение на опаковката на Триумфалната арка. Тя е темата на деня във френската столица. Градът, който има да предложи безкрайно много, е очарован от творбата на Кристо.

Париж е ослепително сияен в ранната есен. По обляните в слънце улици се ронят първите жълти листа и блестят паднали кестени. Новият културен сезон е започнал, но лятото не бърза да затвори вратата след себе си. В този този прекрасен миг мечтата за опакованата Триумфална арка настига мечтателя си. Известно е какво следва. През октомври "опаковката" ще изчезне в небитието. Триумфалната арка ще се върне в познатия си вид. Само няколко милиона души ще носят в себе си неизразимия отпечатък от свободата, с която Кристо твори.

Поставете оценка:
Оценка 1.7 от 14 гласа.

Свързани новини

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Последния Софиянец

    51 11 Отговор
    Пълен кич.

    Коментиран от #9

  • 2 човек от народа

    55 8 Отговор
    с тоя криско вече се оляхте !

    Коментиран от #26

  • 3 Криско

    52 8 Отговор
    Тъпня

    Коментиран от #5

  • 4 Раданч Татлъту

    10 22 Отговор
    Кристо и Криско са велики българе!🤡👍
  • 5 Раданч Татлъту

    17 5 Отговор

    До коментар #3 от "Криско":

    Ма той умря,ма!☠☠☠👍
  • 6 Нека

    44 4 Отговор
    Жан-Франсоа-Терез Шалгрен (1739 – 1811) да стане от гроба и да се порадва на тази малоумна тъпотия с български привкус....!!!!!

    Коментиран от #7, #11


  • 7 Раданч Татлъту

    6 6 Отговор

    До коментар #6 от "Нека":

    Ма той Жан умрял,ма!☠☠☠👍
  • 8 Алфа Вълкът

    22 3 Отговор
    16млн евро ли, 13 ли беше оставил за тая гъзария! И съм сигурен, че във Франция въобще не говори за България и прочие!

    Коментиран от #13

  • 9 зрител

    13 8 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    за мен - абсолютно не. дори по някакъв начин арката е по-ефектна, по-монументална (ако това е думата) от обичайното. казва го човек, който не харесва нито въпросния кристо, нито отношението му към България, нито ния, които се прехласват по него.
  • 10 mi6osp

    23 3 Отговор
    Опаковката изкуство ли е или предаване на добър търговски вид?
  • 11 Бга Балкан

    10 6 Отговор

    До коментар #6 от "Нека":

    Поне Жан Валжан да го види нищо поне мое командироваме Жан Виденофф в париж да го огледа и да ги фалира за 2 дена.
  • 12 Centyrion

    15 5 Отговор
    Какво изкуство,смахнат идиот!
  • 13 Gucci x Balenciaga : Une collaboration

    19 3 Отговор

    До коментар #8 от "Алфа Вълкът":

    Случайно чух говори само че поменаха американец от български произход .Моите извинения обаче това не ми харесва ,не виждам креативна идея по скоро ми наподобява на зграда в ремонт или новите които са покрити по абсолютно същтият начин бях го написала преди няколко дни в кулурно

    Коментиран от #14

  • 14 Култура

    4 2 Отговор

    До коментар #13 от "Gucci x Balenciaga : Une collaboration":

    Темата се потаря
  • 15 MGehwer

    4 19 Отговор
    Чест му правя на Кристо(Христо Явашев брат на артиста Анани Явашев), ВЕЛИК!

    Коментиран от #30

  • 16 Общ работник

    21 5 Отговор
    Това вав Германия илу Испания го правят 5 общи работника за една седмица .срещу заплата от 1200 евро на месец кви 15 милиона ви гонят

    Коментиран от #17

  • 17 Gucci x Balenciaga : Une collaboration

    15 5 Отговор

    До коментар #16 от "Общ работник":

    Да ги бяха дали на хора нуждаещи се спешно от трансплантация на орган,хора в неравностойно положение едно добро дело .....
  • 18 TTT

    29 7 Отговор
    Пълна глупост. Никакво изкуство. Някаква идея дето някой рекъл че е добра и така се затъркаляло колелото и станала лавина от малката снежна топка. Какво велико, изключително, красиво , уникално или дори визуално различно и/или достойно за възхищение е това. Разсипия на ресурси, труд , време и пари. А генерирания боклук ? Нали за зелено се борим и всички цени фърчат до небесата на всякакъв ресурс, енергия, храни. Продъниха ми ушите по всички възможни медии и информационни канали за това "събитие" , а в миналото и за подобните му понтони по езера и тям подобни изгъзици на същия "велик творец". На последно място родните журналя веднъж не казаха че този е пълен родоотстъпник и плюещ родината си, отрекъл се дори от майчиния си език. Дисидентите избягали на запад по онова време , пример Георги Марков и много други, НЕ се отрекоха от род и родина и език , а искаха по добро бъдеще на България. Този БОКЛУК се отрече от България и парадираше с това.

    Коментиран от #22, #29

  • 19 MGehwer

    5 5 Отговор
    Все още българското простолюдие се очарова от бащата на Минеков бетонджията(на бай Тошо придворният каменар), простотия но от сърце!
  • 20 384849

    7 9 Отговор
    Научете се да уважавате труда и постиженията на другите и може и един ден и на вас да ви се случи да съберете световното внимание в центъра на Париж, посмъртно.
  • 21 Промивки

    5 2 Отговор
    Само като усетих умствено-промивния тон на "добродетелите" на които всички трябва да се възхищаваме, и веднага се сетих че това ще е статия на ДВ.
  • 22 Centyrion

    7 3 Отговор

    До коментар #18 от "TTT":

    Всичките неща са една скъпа безмислица!Няма изкуство тук,това е дело на откачен,и на глупаци които му разрешават тези нещ.Човека трябва да бъде въдворен.
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Нощен ястреб

    4 1 Отговор
    Щом са я опаковали , значи ще я продават . Тя и без това вече е загубила смисъла си , покрай нея , както и около Айфеловата кула е африкански битак .

  • 25 въпросче

    0 3 Отговор
    Аз като се обличам,правя ли исскусству? Нищо,че не бях в Париш още.
  • 26 Моряка

    5 1 Отговор

    До коментар #2 от "човек от народа":

    Голямо възхищение за нищото,елемент от промиването на мозъците и световното дирижирано затъпяване.Кристо,лека му пръст,беше подчертан българомразец,от най озлобените и изкуственото му възхваляване е светотатство към все още мъждукащата ни Родина.
  • 27 Мечо Пух

    8 2 Отговор
    Става ми противно когато някои наши журналисти и културни дейци възхваляват г-н Христо Явашев! Може някога да е бил добър художник, не съм виждал негови произведения и не мога да преценя, но това, което е правил през последните двадесетина години от живота си, поне на мен не ми прилича на изкуство. Пък и що за изкуство може да бъде да покриеш с плат някаква забележителност (сграда, мост, градска забележителност)? Не знам, може би аз не разбирам от изкуство, може и да не съм дорасъл до висините на Кристовото виждане за изкуство, но определено изобщо не ми харесва, но това разбира се е само мое мнение...А има и друго нещо! Защо някои хора се опитват да изкарат г-н Христо Явашев българин, след като този човек буквално е ненавиждал родината си? Аз не бих го приел за сънародник, след като мрази страната, в която съм се родил и аз, нищо че носи българско име...
  • 28 Сандо

    1 0 Отговор
    Това е едната гледна точка.Списващите сайта ще направят добро ако поместят и мнения на противниците,защото някои от тях са доста пиперливи,меко казано.А колкото до изкуството - ами то май опря до способностите и възможностите на рекламата.
  • 29 Моряка

    1 0 Отговор

    До коментар #18 от "TTT":

    И аз се подписвам под казаното от тебе,колега.Но и ще акцентувам на срамно- сладникавато лигавене на нашите повеместно и перманентно продаващи се гейлиберастки соросоидни безродни журналисти и културтрегери,които ни проглушиха ушите, очите и душите с възхвала и тръпнещо умиление месец преди последното кичозно велико културно събитие.
  • 30 Моряка

    5 0 Отговор

    До коментар #15 от "MGehwer":

    И кое му е великото?Че цял живот правеше клоунади на гърба на велики архитекти,чието изкуктво опростачваше с амбалажното си пакетеране ли?
  • 31 Бяла Слатина

    0 1 Отговор
    в франция всички паметници са грозни като почнем от айфеловата кула до този боклук както са го нарекли хората
  • 32 Marinov

    2 0 Отговор
    Господина, НЕПОНЯТНО и ИЗКЛЮЧИТЕЛНО МРАЗЕШЕ България и НЕ разбирам при тези обстоятелства как България МОЖЕ и ТРЯБВА да се гордее с Него???

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.