Last news in Fakti

27 Октомври, 2021 15:05 3 785 35

Няма кой да кара камионите в Германия

  • германия-
  • мигранти-
  • шофьори-
  • тир

Според прогнозата на Евростат до 2030-а година населението на ФРГ в трудоспособна възраст ще намалее с 6,8 процента, а ако страната не привлича трудови мигранти - дори с 11,2 на сто

Няма кой да кара камионите в Германия - 1
Снимка: DW

Недостигът на шофьори на камиони вече доведе до криза със снабдяването във Великобритания. И вероятно същите проблеми я чакат и Германия. Надеждите са насочени към Източна Европа.

Професията шофьор на камион се превръща в една от най-търсените в Европа. Недостигът на този вид кадри вече доведе до остра криза с доставките във Великобритания, например на горива по бензиностанциите, на хранителни продукти в супермаркетите и материали за фабриките. В обозримо бъдеще с подобни проблеми може да се сблъска и страната с най-силната икономика в Европа - Германия.

Шофьорите на камиони в Германия са над половин милион

Във връзка с британските събития експертът по трудовия пазар Александер Бурщеде от Института за германска икономика (IW) е направил анализ на търсенето на шофьори на камиони в Германия - една от най-големите професионални общности, която обхваща над 560 хиляди души.

В началото на 2010-а година, в края на световната финансова и икономическа криза, в Германия е имало 10 000 свободни работни места и 50 000 безработни шофьори на камиони. "Тогава работодателите можеха да си избират шофьорите", припомня експертът. Само няколко години по-късно обаче нещата се обръщат и сега вече шофьорите са тези, които могат да си избират работодателите - благодарение на нарасналото търсене в условията на устойчив икономически подем.

През август 2018-а година разминаването между броя на свободните работни места и на регистрираните в страната безработни шофьори на камиони достигна историческия си максимум - надхвърли 21 000. Александър Бурщеде цитира в проучването си тогавашното становище на Научно-консултативния съвет към германското министерство на транспорта, че "липсата на шофьори на камиони се е превърнала в сериозен политически проблем".

Този проблем бе разрешен временно при миналогодишната пандемична криза и локдауна. Но сега, когато германската икономика се възстановява, той отново се изостря. Към септември 2021-а година свободните работни места отново са с 6 600 повече от регистрираните безработни шофьори на камиони, макар БВП на Германия още да не се е върнал към нивата си от преди кризата, посочва изследователят.

Решаващата роля на демографския фактор

Александер Бурщеде смята, че основната причина за растящия дефицит на шофьори на камиони е демогражският фактор - населението на Германия застарява. Този процес се наблюдава и в много други страни в Европа и в този смисъл проблемът не е само германски или британски, а общоевропейски.

Според прогнозата на Евростат, до 2030-а година населението на Германия в трудоспособна възраст ще намалее с 6,8 процента, а ако страната не привлича трудови мигранти - дори с 11,2 на сто.

Сред професионалната група на водачите на камиони, чиято средна възраст е доста висока, този процес може да се развие още по-бързо, се казва в изследването. Така например цели 14,5 на сто от шофьорите на камиони в Германия са на възраст над 60 години, докато общо за всички работещи в страната делът на над 60-годишните е средно 9,3 на сто. В същото време привличането на млади хора към професията става все по-трудно, и все по-често се срещат жени на волана на камионите.

Досега източноевропейците спасяваха положението

До момента проблемът с недостига на шофьори на камиони бе решаван частично благодарение на притока на кадри от чужбина и основно от Източна Европа. За пет години - от 2014-а до 2019-а - делът на чужденците сред шофьорите на камиони в Германия е нараснал повече от два пъти: от 10,9 на 22,8 процента. Но потенциалът за трудова миграция от Източна Европа се свива, отбелязва Александър Бурщеде. Във всеки случай Германия е в много по-изгодна ситуация от Обединеното кралство, където Брекзитът затвори пазара на труда за квалифицирани работници от страни от ЕС, включително за шофьори.

Какво е решението? В обозримо бъдеще железопътният транспорт няма да може да поеме значителни обеми от превозваните с камиони товари, а автономното шофиране все още не е готово за широко приложение, казва Бурщеде, цитирайки заключението на Консултативния съвет към германското транспортно министерство. "Единственото, което остава, е да се повиши привлекателността на професията шофьор на камион - и за младите, и за старите", казва експертът.

Логично на първо място има нужда от увеличение на заплатите и от подобряване на условията на труд в бранша. Но не е само това - според автора на проучването, "несигурните перспективи за заетост не допринасят много за повишаване на привлекателността на професията". Имат се предвид и лекотата и бързината, с която работодателите уволняват шофьори на камиони по време на кризи. Отсега нататък фирмите вероятно ще трябва да осигурят по-надеждни работни места за представителите на тази професия. Защото дефицитът на квалифицирани шофьори на камиони ще си остане.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 др Гей Билтс

    49 2 Отговор
    До 2030г основният превоз в Германия ще е камилаския керван.
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 КОТарАК

    18 4 Отговор
    единствено бг-турче- мааааангал може да кара трактори

    Коментиран от #31

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 СЛЕД ИЗБОРИТЕ НА 14.11

    12 4 Отговор
    СЪС СИГУРНОСТ ЩЕ ИМА ДВАМА КАНДИДАТИ ЗА ШОФЬОРИ 👌ЕДИНИЯ С МЕЖДУНАРОДЕН ПАСПОРТ И НЕГОВИЯ НАСТАВНИК🚚🚛
  • 8 Лъжа

    35 0 Отговор
    В Германия ,има излишък от всякакви специалисти.Меркел ги покани ,специално.
  • 9 Лъжа

    21 0 Отговор
    Има секакви,ножари за кланниците,шофери за пешеходните пътеки,гинеколози за центрове за изкустввено осеменяване....абе изобилие.
  • 10 no name no face no number

    25 0 Отговор
    Да не са луди хората да стаеат роби на запада и да въртят по 10-14 часа на ден и две съботи мерси ама нема нужда търсете балъци другаде с инглизите
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Бриго Бичкията

    24 1 Отговор
    Егати кефа, едно време издевателстваха над нас, сега е дойде време да си го върнем.
  • 14 Супер

    11 7 Отговор
    Немците и работа ни дават и пари, а у нас само работа
  • 15 Сатъра на Хана

    9 0 Отговор
    АЗИАТЦИТЕ НЕ ИСКАТ ДА БАЧКАТ .... В ДЮНЕРА ИМАПИ- ГОЛЯМА ДАЛАВЕРА
  • 16 Хак

    16 1 Отговор
    Искат, ама пари не дават. Що не плащат на източноевропейските шофьори, както на техните. Ха сега да видим, що е то?
  • 17 Даката

    22 0 Отговор
    Нямат шофьори....Явно от Сирия и Афганистан са дошли само инженери и лекари.

    Коментиран от #34

  • 18 СПОКО

    1 2 Отговор
    НИЕ ИДВАМЕ......
  • 19 Бай Шили

    3 4 Отговор
    Пък у Зеебрюге Белгия немогат да намерят фирма да почисти акитата на шофьорите от Източна Европа дето си заминаха. Абе туй да си шофьор на камион не е лесно. Тез камиони требен ги правят като караваните, с вградена в камиона тоалетна.
  • 20 Драгой

    9 0 Отговор
    Е, как? Новите немци що не карат? Чорбаджиите да вдигнат заплатите и ще карат.

    Коментиран от #25

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Нали преди

    10 0 Отговор
    пЛандемията прецакаха нашите шофьори и тези от бившите соц. страни? Са кво стаа? Малка ви била устата? Ша са напиняте да учите по трудния начин, през задната порта. Докато слушате болните извратеняци от Блюксел, така ще е политиката. Сега и главния кресльо по темата Макарон дьо Геронтофилс какво ще предложи?
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Тъй де

    6 1 Отговор

    До коментар #20 от "Драгой":

    амо първо трябва да ги научат да говорят езика им, после да карат, че тея академици разбират само от магарета и кози. А дали ще успеят е друг въпрос.
  • 26 Анонимен

    6 0 Отговор
    Ами така е като приеха само лекари и инжинери от Сирия - трябваше и шофьори на камиони да приемат .
  • 27 Обесен Язовец

    6 0 Отговор
    Сайта факти се превърна в трудова борса. До вчера бе загрижен за Англия, днес за Германия. А за България, кога?
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 ШВАБИТЕ СА ПРОТИВНИ СЪЩЕСТВА И

    4 1 Отговор
    ИМАТ ОТВРАТИТЕЛНО АРОГАНТНО И УНИЗИТЕЛНО ОТНОШЕНИЕ КЪМ ХОРАТА ОТ ИЗТОЧНА ЕВРОПА И ОЩЕ ПО-ОТВРАТИТЕЛНО ОТНОШЕНИЕ КЪМ ШОФЬОРИТЕ ОТ ИЗОЧНА ЕВРОПА....НЕ МОГА ДА ПОВЯРВАМ НА ТОВА ТЯХНО ОТНОШЕНИЕ КЪМ ХОРА КОИТО ИМ РАБОТЯТ В ДЪРЖАВАТА И ДОБРИНАСЯТ ЗА ДОБРИЯ ЖИВОТ НА СЪЩИТЕ ТЕЗИ ИЗВЕРГИ...МНОГО ПЪТИ СА МЕ ПОСРЕЩАЛИ В ТЕХНИТЕ ОФИСИ С ТОВА ОТВРАТИТЕЛНО ОТНОШЕНИЕ И ИСКАТ ДА ИМ ГОВОРИШ СКАПАНИЯ ЕЗИК...НЕ ИСКАТ ДА ГОВОРЯТ АНГЛИЙСКИ ИЛИ ФРЕНСКИ ДОРИ И ДА ГО ЗНАЯТ ВЪПРЕКИ ЧЕ ВЪРШИШ ТЯХНА РАБОТА И ПРЕВОЗВАШ ТЯХНИ ТОВАРИ....ПРИЗОВАВАМ ВСИЧКИ КОЛЕГИ ШОФЬОРИ ДА АКО МОГАТ ДА ИЗБЯГВАТ ДА РАБОТЯТ ЗА И ВЪВ ГЕРМАНИЯ...ИМА И ДРУГИ ДЪРЖАВИ НАПРИМЕР ФРАНЦИЯ ИСПАНИЯ В КОИТО СЕ РАБОТИ МНОГО ПО-СПОКОЙНО ОТ ФАШИСКА ГЕРМАНИЯ...ДОЛНИ ШВАБСКИ БОКЛУЦИ....

    Коментиран от #30, #32

  • 30 Бриго Бичкията

    2 0 Отговор

    До коментар #29 от "ШВАБИТЕ СА ПРОТИВНИ СЪЩЕСТВА И":

    Нормално е когато отидеш да работиш в Германия, за немски фирми да поназнайваш малко език, немците не са ти виновни, че ти езика не знаеш и не ги разбираш пък искаш да работиш и пари да изкарваш. Там мисленето в отношение работник-работодател е малко по различно от това на което ти си научен, и когато не разбираш езика са ти криви "швабите".
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 дрън дрън

    1 1 Отговор

    До коментар #29 от "ШВАБИТЕ СА ПРОТИВНИ СЪЩЕСТВА И":

    Нормално е да говориш езика на държавата която ти дава работа пари осигуровки Ти си човека който е писал Молба за да те допуснат на трудовия им пазар Иди в Русия да видиш те с каква завист те гледат Германец приятел може да намериш в Русия не Точат ти секирата зад гърба ако нямат келепир от тебе
  • 33 гошо

    1 0 Отговор
    Немците да излязат от офисите и да карат камиони.
  • 34 Рижарапин

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "Даката":

    Осеменители и шофьори на тойоти без покрив
  • 35 Рижарапин

    0 0 Отговор
    А как е вноса на кафе и Бело за бейовете? Швабите скоро ще бъдат натирени на север ако не угаждат на бейовете.
Новини по държави: