Last news in Fakti

26 Юни, 2004 12:40 652 0

Завръщането на J-даите

  • allard-
  • allard j2x

Възраждането на легендарни марки от миналото взе да се превръща в масова мода през последното десетилетие. Малцина обаче могат да се похвалят с това, че са върнали към живот марка, която носи собственото им име. Такъв повод за гордост несъмнено има канадецът Роджър Алард, който преди пет години купува правата върху легендарната британска марка Allard. Точни сведения за наличието на роднинска връзка между основателя на оригиналната компания, съществувала между 1937 и 1959 г., и монреалеца са спестени. Факт е обаче, че от миналата година канадската провинция Квебек вече е новата родина на някогашните ултралеки британски бегачки с гигантски американски двигатели, една от които успява да спечели рали Монте Карло през 1952-ра.

Навремето Сидни Алард е принуден да се откаже от класическите американски мотори заради промените в британското законодателство. След неколкократни опити да се завърне на състезателната сцена с помощта на английски малолитражни агрегати, с какъвто дори оборудва първия драгстер на Острова, той закрива компанията си. В наследство обаче остават няколко наистина забележителни модела, най-известен от които е Allard J2X. Имено тази легенда се е заел да възкресява Роджър Алард. При това го прави със стил - предвиденото годишно производство няма да надхвърля 100 бройки, като всяка от тях ще получава сертификат за автентичност и вписване в регистъра на марката и сериен номер. За начален такъв ще се счита този на последния J2X от 1954-та.

От оригиналния модел са произведени общо 83 коли в периода от 1951-54 г. Новият собственик на легендарното име очевидно не търси евтини дивиденти, защото в конструкцията са запазени всички характерни особености на автомобила от 50-те. Нов е само двигателят, който може да бъде Ram Jet или Northstar на General Motors или Chrysler Hemi 5.7 Magnum. Във всички случаи обаче традицията се запазва и свръхолекотеното купе се задвижва от американско V-образно чудовище с мощност над 400 к.с. Съхранени са и материалите, от които е изработена бойлерообразната каросерия.

Навремето славата на Allard J2X донасят звезди от ранга на Карол Шелби, който се състезава за фирмения отбор през 1953-та, и кинолегендата Стийв МакКуийн. Роджър Алард се надява този митичен ореол да донесе успех на начинанието му, но благоразумно не посочва цена за възродения модел. Всяка поръчка ще се прави индивидуално, като според слухове първите три са вече реалност. Тази година се навършва точно половин век от края на оригиналното производство, което със сигурност ще изостри интереса на ретрофанатиците.

Нищо архаично обаче няма в потенциала на новия Allard J2X. Макар максималната скорост по каталог да е под 180 км/ч, възкръсналата оса се катапултира до стотака за по-малко от 5 секунди. Разбира се, сухите цифри надали ще са основният магнит за желаещите да притежават такъв уникат. По всичко личи, че Allard J2X ще бъде една от малкото автомобилни марки, възродени единствено в чест на оригинала.

Технически характеристики
 

Allard J2X (2003)

Двигател:
осемцилиндров, V-образен, разположен зад предния мост, два клапана на цилиндър, DOHC, водно охлаждане, тип Ram Jet 350, производител General Motors

Горивна система:
EFi

Максимална мощност:
309 kW/420 к.с. при 5 200 об./мин.

Максимален въртящ момент:
542.4 Nm при 3 500 об./мин.

Габарити, дължина/височина/широчина:
4 240/1 700/1 120 мм

База:
2 690 мм

Предна/задна колея:
1 470/1 470 мм

Клиренс:
150 мм

Маса:
975 кг

Разпределение на масата отпред/отзад:
50:50

Специфична маса:
430.77 к.с./тон

Трансмисия:
Tremec TKO, петстепенна механична

Спирачки отпред/отзад:
дискови вентилирани

Максимална скорост:
177 км/ч

Ускорение от 0 до 50 км/ч:
4.6 сек.

Четвърт миля със старт от място (400 м):
12.0 сек.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА