Last news in Fakti

15 Октомври, 2005 08:26 21 074 0

Запази последния танк

  • blastolеne special
Запази последния танк - 1

Световноизвестният телевизионен водещ Джей Лено обича да припомня една от основните разлики между Америка и останалия свят. "Тук човек може да кара каквото си поиска", казва бившият комедиен актьор с гигантска долна челюст. Достатъчно е да се направи бегла ретроспекция на гаража му от уникални автомобили, за да се съгласим с него. В гаража му в Бърбанк, Калифорния, са събрани някои от най-странните возила, създавани някога. От висотата на финансовата си обезпеченост водещият може да си позволи да бъде екстравагантен. За колекцията му се носят легенди и със сигурност има защо. Не навсякъде под един покрив могат да се видят мотоциклетът с реактивна турбина от хеликоптер Y2K и Rolls-Royce Phantom, под чийто преден капак някак си е натъпкан 27-литров V12 Merlin от изтребител Spitfire от Втората световна война.Преди около две години обаче Лено буквално издави рибата с може би най-свирепия шедьовър в сбирката си Blastolеne Special. "Всичките ми приятели мрънкаха кога най-сетне ще си купя хот-род. Е, вече могат да са спокойни - имам дори нещо повече", подхилква се Джей. “Зад дългото шест и половина метра туловище от кован алуминий и голи гуми от боклукчийски камион на Blastolеne Special се чувствам като седнал на борда на малка рафинерия.”

Противно на очакваното, чудовищният двуместен роудстър не е дело на Джеси Джеймс, Бойд Кодингтън или някое от останалите светила на бруталния къстамайзинг. Създава го Ранди Груб, художник-стъклар от Грантс Пас, Орегън. Един ден през 2001-ва той заявил на жена си, че си взема едногодишен отпуск, защото му е дошло до гуша да прави "антични" френски преспапиета и иска да осъществи една отколешна своя мечта, съсредоточена около еднотонния Continental AV-1790-5B. С хиляди такива 12-цилиндрови изцяло алуминиеви двигагели с работен обем 29 366 см3, мощност 810 к.с. и въртящ момент от 2 115 Нм при 2 400 об./мин. Чичо Сам обзавежда легендарния 51-тонен танк М-47 Patton за защита от комунисти, извънземни и изобщо всичко живо, което заплашва Америка през 50-те. Хрантутени с бензин в началото, тези агрегати набързо са преоборудвани на нафтова диета заради опасната компания на боеприпасите в бойната машина.

Вдъхновен от хот-рода на свой приятел с неговия 16.3-литров мотор от противопожарен камион, Груб някак си успява да намери бензинов Continental AV-1790-5B по крайбрежиието на Орегън и докато скърпва в суров вид бъдещото возило, решава да го нарече Blastolеne Special. Измислената дума няма съдържание - просто звучи готино. Стъклар-констуркторът избира трансмисия от пътнически автобус Greyhound, която да се справи с неописуемата мощ на агрегата. По-късно той ще сподели как от самото начало си знаел, че колата-танк със сигурност щяла да свърши в гаража на Джей Лено.

Blastolеne Special тежи 4 050 кг, но това представлява едва една двадесета от масата на М-47 Patton. Исполинският хот-род ускорява до 50 км/ч за 2.4 секунди, а стандартната дисциплина до 100 км/ч му отнема 6.2. Светът познава доста по-впечатляващи постижения, но Джей Лено е повече от доволен. Твърди, че ускорявал до 225 км/ч и колата-танк определено демонстрирала желание за повече, но го хващал страх. Надали причината за подобни опасения е разходът от 50 литра на 100 км пробег. Притеснения поражда по-скоро способността на подобна грамада да спре, ако се наложи, макар че гумите Goodyear G286/G647 Unisteel RSA с размер 245/70R-19.5 отпред и 385/65R-22.5 отзад би трябвало да осигуряват достатъчно сцепление.

Въпреки очевидното си задоволство от уникалната придобивка, Джей Лено не смята да спре дотук. След като наскоро демонстрира как неговият Blastolеne Special с лекота дърпа на буксир съвременен танк М1А1 Abrams, водещият изненадващо обяви плановете си да... форсира двигателя до "поне 1 600 коня, за да дърпа по-бързо". Междувременно артистът-стъклар Ранди Груб пък потрива ръце. "Взех на Джей по $25 за всеки от петте хиляди часа, които вложих за направата на колата-танк. Това ми стига, за да не се налага повече да правя преспапиета и да се захвана сериозно с автомобили."

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА