Last news in Fakti

9 Март, 2010 11:23 1 601 0

До седмото небе

  • salute-
  • perini navi-
  • едномачтов ветроход

Когато зърне името на тази яхта, човек някак естествено се сеща за поздрава към Цезар на осъдените на смърт гладиатори, преди да влязат в бой - Ave, Ceasar, morituri te salutant! Италианският ветроход Salute също носи поздрав, но директно от небесата, тъй като единствената му мачта се извисява на 75 метра височина.

Производителят Perini Navi от Виареджо няма нужда от представяне, тъй като никой не е построил повече ветроходи с дължина над 40 м. Такива са яхтите на медийния магнат Рупърт Мърдок, на италианския премиер Силвио Берлускони и на компютърния кардинал Том Пъркинс, бивш шеф на Hewlett Packard и съпруг (също бивш) на писателката Даниел Стийл. 76-годишният Пъркинс притежава най-голeмия частен ветроход в света Maltese Falcon (88 м).

Salute не е първият 56-метров ветроход в продукцията на италианския корабостроител Perini Navi, но за разлика от другите не е кеч и се извисява над всички с единствената си 75-метрова мачта.

Сега обаче се фокусираме върху един по-малък съд на Perini Navi, който всъщност не е никак малък със своите габарити. Salute е петият корпус от успешната 56-метрова серия, но е първият едномачтов ветроход, останалите са кечове. "Не искам кеч, защото съм млад”, декларирал при поръчката младият купувач от Холандия, пожелал дискретност за името си. Бащата на две деца настоял обаче яхтата му да се отличава с великолепни мореходни характеристики. Скоростта под ветрила рядко е приоритет при големите ветроходи, които често използват тягата на моторите, вместо вятъра. Създателите на Salute обаче искали да инжектират значително количество динамика в луксозния продукт, без да жертват лукса на автоматизираното ветроходство и за целта се консултирали с проектанта на състезателни яхти Рон Холанд.

Елегантна стълба отвежда пътниците от кърмовата част директно на флайбридж палубата, като алеята минава под мощния 22-метров карбонов гик.

В крайна сметка този съд получи най-високата в света мачта от алуминий. Тя се издига на 75 м и е с олекотена структура. Разработена е съвместно от морските архитекти на Perini Navi и морските инженери в университета на Генуа. С теглото си от 25 тона мачтата би трябвало да е висока 60 м, а допълнителните 15 м означават, че в конструкцията е постигната икономичност от 20% по отношение на теглото. Дизайнът на мачтата е одобрен от Germanischer Lloyd, което е достатъчна гаранция за собственика. Само един ветроход в света е с по-голяма мачта, но тя е карбонова, не от алуминий. Новозеландският слуп Mirabella V е дълъг 75 м (т.е. колкото мачтата на Salute) и мачтата му е висока 90 м.

Толкова мощен ветроход като Salute трябва да понася огромни натоварвания. Ветрилата са плътни и здрави. 22-метровият карбонов гик Marten Spars побира грот с площ 760 кв м и дебелина 36 мм, който издържа натиск 20 тона, който се равнява на 6 възрастни слона. Вдигането на грота става за 3 минути и е автоматизирано с помощта на нов гигавинч с два барабана. Общата площ на ветрилата стига 2902 кв. м. Специални сензори следят натоварването на вантите и щаговете – тази технология се използва в яхтите за America’s Cup, а сега за първи път е приложена на голяма пътническа лодка.

Горе – отляво надясно: кокпитът, спалнята на собственика и салонът. Банята на собственика е
разточителна, а произведенията на изкуството издават пристрастието му към японската култура.


Високата мачта изисква съответния баланс и подвижен кил, който при спускане увеличава газенето до 9,83 м.

Собственикът е поверил интериорния дизайн на архитект Реми Тесие, чийто молив е бил вдъхновен от японския стил. Изчистените вътрешни линии създават минималистична атмосфера. Който е живял в Холандия, знае, че хората там не обичат излишното. Използван е голям арсенал висококачествена дървисина – смърч, абанос и избелен тик, комбинирани с топли и меки цветове. Комфортът за пътниците е гарантиран от отличната шумоизолация – при движение с 12 възела в помещенията не се чува никакъв шум. Апартаментът на собственика е на пълната широчина на корпуса, а непосредствено до него има тройна кабина – за двете деца на семейството и тяхната бавачка. Налице са още три двойни кабини и една единична, а девет членният екипаж се настанява в други 5 каюти в предната част на яхтата.

Salute се отличава от себеподобните и с втория си кокпит пред настройката. Той е с площ 60 кв. м и може да се трансформира в затворена веранда с повдигащите се стъклени прозорци и опъването на мек покрив около грандиозната мачта, която стига до седмото небе.


Salute

Производител: Perini Navi
Корпус: Алуминий
Надстройка: Алуминий
Дизайн на интериора: Remi Tessier
Морска архитектура: Perini Navi, Ron Holland
Дължина: 184 ‘ / 56 м
Дължина по водолинията: 150’ / 46,71 м
Ширина: 38’ / 11,51 м
Газене: 13-32’ / 4,05-9,83 м
Водоизместване: 535 т
Двигатели: 2 х 960 к.с. MTU 2000 M72
Винтове: Rolls-Royce
Генератори: 3 х 120 к.с. Northern Lights
Максимална скорост с двигатели: 15,6 възела
Крейсерска скорост: 13 възела
Преход: 3600 мили с 13 възела
Резервоари за гориво: 50 000 л
Резервоари за прясна вода: 12 400 л
Преобразуватели на прясна вода: 2 х 12 000 л на ден
Височина на мачтата: 72 м
Обща площ на ветрилата: 2902 кв. м

Текст: Иван Ангелов
Снимки: Giuliano Sargentini, Emilio Bianchi, Carlo Borlenghi


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА