51 161 66

Западните медии за "уникалния български спортен автомобил"

Западните медии за

Неведнъж сме ви разказвали за историята на спортните коли "София" но по света почти никой не е чувал за тях. Сега, няколко западни специализирани издания припомнят накратко съдбата на родния ни спортен автомобил, който отдавна тъне в забрава, а повечето екземпляри са в окаяно състояние и само един-два, попаднали в ръцете на родни ентусиасти, пазят спомените за първия опит да направим изцяло наш спортен автомобил.

Изданията припомнят, че в бившия социалистически лагер на практика няма спортни коли, но през годините на "соца" специалисти се опитват да създадат ярки купета като едно такова е българска "София". Купето "София" е рожба на българския дизайнер Велизар Андреев. Колата е показана за първи път на изложба през 1981 година. Спортният автомобил е построен на тръбна рама, а купето е направено от фибростъкло.

Западните медии за

Двигателят е заимстван от ВАЗ-2101 и дава възможност на българската кола да развива скорост от 140 км/ч. Пет години по-късно на бял свят се появява "София-Б"1 която разполага с 1.6-литров двигател от ВАЗ-2106. Тази кола вече може да развива максимална скорост от 200 км/ч. Автомобилът получава врати тип "крило на чайка" и кожен интериор.

От 1989 година българското купе дори е пуснато в серийно производство, като идеята е да се сглобят 200 автомобила. За съжаление екипът от родни специалисти успява да направи само 12. Още нещо любопитно е, че три от тези дванайсет коли са оборудвани и с турбокомпресор. Сега, както вече споменахме, в движение са останали само няколко "софийски" купета. Повечето от родните спортни автомобили са в окаяно и неработещо състояние.

Западните медии за

Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 87 гласа.

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Супер

    206 50 Отговор
    Супер е, прилича на лодка за риболов. Явно някой който живее покрай морето я поръчал

    Коментиран от #11

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор

  • 3 Джуган

    83 4 Отговор
    Има един изоставен в нещо като автоморга, вдясно на елипсовидното кръгово в Самоков на излизане за Боровец, имах желание да го спася но то не е останало нищо, по лесно ще е да се направи изцяло нов отколкото да се реставрира....
  • 4 Боко инДженера

    109 79 Отговор
    ....и така до ден днешен под вещото и кадърно ръководство на Другаря Бойко Борисов !

    Коментиран от #20, #26

  • 5 zeus

    75 5 Отговор
    Б модела не е толкова лош, бъгито също става, за съжаление не ни върви с производството на автомобили.

    Коментиран от #8

  • 6 7727

    56 44 Отговор
    Българска работа, номер 1 е обаче отзад напред или за по простите, които четат и не разбират на последно място, грозно, смотано

    Коментиран от #38, #48, #65


  • 7 Браво

    95 13 Отговор
    Ако искаме държавата ни да се оправи, такива неща трябва да виждаме, но в сегашно време, не в минало. При нас всичко е "беше". А кога ще е "е" или "ще бъде"?

    Коментиран от #9, #17

  • 8 Така е

    57 17 Отговор

    До коментар #5 от "zeus":

    Добре, че и ФВ не се хванаха, че и тях щяхме да фалираме. Те пак на там вървят, но поне наклона няма да е толкова стръмен. С нас щеше да е все едно скачат в кладенец! 😂😂
  • 9 Иван

    30 7 Отговор

    До коментар #7 от "Браво":

    Жалко, че виждаме сега това в Турция

    Коментиран от #52

  • 10 Псевдоним

    38 7 Отговор
    Трябва да се запазят тези реликви.
  • 11 Алфа Вълкът

    15 29 Отговор

    До коментар #1 от "Супер":

    Не бе тва е колата на Пингвина от Батман.
  • 12 Алфа Ромео

    22 9 Отговор
    Б1 по го бива но първия е невероятно грозен.
  • 13 СПЕЦПИДARAZ

    45 19 Отговор
    То това по грозно от Фиат Мултипла ! Че и по малко спортно

    Коментиран от #14, #32

  • 14 Логически, а не граматически

    34 20 Отговор

    До коментар #13 от "СПЕЦПИДARAZ":

    Но нищо не е по грозно от Нисан Жук!!!

    Коментиран от #16

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор

  • 16 Алфа Вълкът

    10 6 Отговор

    До коментар #14 от "Логически, а не граматически":

    Има - Крайслер Круизер
  • 17 Как ще се оправи държавата

    35 23 Отговор

    До коментар #7 от "Браво":

    За какво бъдеще и настояще време говориш? Не виждаш ли, че повечето пишещи тук, са се вкопчили здраво в миналото и не дават шанс на бъдещето. Така са се вкопчили в ДВГ, че не дават дума да се издума за други бъдещите автомобилни технологии, въпреки че сте наясно с края на ДВГ. Как очакваш при такова мислене в България да се развие съвременно производство с поглед към бъдещето? А имаме едни от най-добрите преспективи, предвид традициите в производството на електродвигатели и сме най-големия производител на мед в Европа. Притежаваме и едни от най-добрите софтуерни специалисти, а в момента и в бъдеще, по-добрия автомобил няма да е този с повечето конски сили, а този с по-добрия софтуер. За съжаление това ще си остане пропилян потенциал, предвид начина на мислене на мнозинството.

    Коментиран от #27, #43, #57

  • 18 Лумпен

    16 24 Отговор
    Западняците са си мислили на времето- тия да не са откраднали дизайна от някой комикс. На пазара на купета- това щеше да е неустоимо за купувача- цели 140 км. А за производствените мощности- 12 на брой- абе ръчна изработка като Кьонинг Сек и Ролс Ройс.
  • 19 Дългия

    49 16 Отговор
    На плюещите по нашето производство ще кажа.България до 44 година,когато спира развитието на страната сме произвеждали 4 вида коли и два вида камиони в общо 5 работилници.След иването на комунистите на власт от всичките запазват само една тая в Ботевград.После се опитват да правят Рено но само 4-5 години и продават патента.После във Варна почваха Роувър.Единствено от всички се запазва до днес производството на моторедките Балкан но от 1991 се произвеждат в Колумбия.

    Коментиран от #21, #44, #56, #64

  • 20 Байчо

    34 5 Отговор

    До коментар #4 от "Боко инДженера":

    Поне една статия дали ложе да не политизиране че е вече супер досадно!
  • 21 стоян

    48 10 Отговор

    До коментар #19 от "Дългия":

    До 19 ком -Винаги съм питал защо тъпите кумунисти затвориха завода за Балкачета -сигурно по заповед от Москва за да купуваме техните Верховина 50 -пълен боклук

    Коментиран от #55

  • 22 Изцяло

    22 6 Отговор
    български спортен автомобил с двигател от... ВАЗ?

    Коментиран от #25, #41

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор

  • 25 гост

    23 1 Отговор

    До коментар #22 от "Изцяло":

    Ами това имаше на пазара в България ,това са сложили ! От къде да вземат друго?
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор

  • 27 Щерев-червен трол

    33 11 Отговор

    До коментар #17 от "Как ще се оправи държавата":

    Разбира се че имаме най добрите компютърни специалист в света,и какво от това?Разбира се че имаме най добрите машиностроители в света,и какво от това?Разбира се че имаме най добрите оръжейни майстори и инженери(копираме оръжия от преди 70 години) в света,и какво от това?Имаме,имаме,аз,аз,аз,ние ,ние ,ние на хвалби сме най добрите в света а като се погледне сме най бедни,най прости(с изключение на тиквата) и най бедни ама сме НАЙ,НАЙ,НАЙ.

    Коментиран от #28, #31

  • 28 Напълно потвърждаваш думите ми

    33 3 Отговор

    До коментар #27 от "Щерев-червен трол":

    Точно заради такова мислене като твоето, сме на този хал. Хората ни признават в световен мащаб, но такива като тебе се държат като мишки и не смеят да надигнат глава със самочувствие и да поискат своя дял!Днес Елпром Троян може с гордост да заяви, че за своята 75 годишна история е произвел и продал над 27 000 000 електромотори в 123 страни по света. Така Електромоторен Завод Елпром Троян връща лидерството си и стандарта на световния пазар. . През 1981 г. “Елпром Троян” е удостоен с престижната международна награда "Златният Меркурий" за развитие на производството и международното сътрудничество. Носител на 15 Златни медала от Международен Технически панаир – Пловдив. Пет от златните отличия за иновации са получени в последните две години 2017 – 2018. През 2018 г. “Електромоторен завод Елпром Троян” е удостоен и с “Приза на Германската Икономика” в категория “ Иновации”. През 2018 г. завода получава и отличието “Компания на Годината“ в категория “Машиностроене”. През 2019 г. "Компания на годината" в категория "Световен лидер и пионер в Индустрия 4.0" Затова може да кажем, че НИЕ СМЕ НАВСЯКЪДЕ и вече 75 години работим за всички Вас, нещо с което истински се гордеем. ИСТОРИЯ НА ЕЛПРОМ ТРОЯН В ПЕРИОДИ I период ЕЛКООП - Троян (1945 - 1949) НАЧАЛОТО - ЕРАТА НА ПИОНЕРИТЕ II период ЕЛПРОМ - Троян (1949 -1988) УТВЪРЖДАВАНЕ НА ЛИДЕРСТКОТО МЯСТО - ЕРАТА НА ИНОВАТОРИТЕ III период ЕЛМА - Троян (1988 - 2016) ПРЕЛОМЕН МОМ

    Коментиран от #37, #58, #62

  • 29 Този коментар е премахнат от модератор

  • 30 Ssvzh

    14 0 Отговор
    Банишорска марка в старият шоу роом седят 3 бр. чисто нови забравени и мръсни. Тънещи в прах и мизерия. По добре да бъдат изкарани от там и сложени в някой музей

    Коментиран от #35

  • 31 Калитко

    9 2 Отговор

    До коментар #27 от "Щерев-червен трол":

    ИМАХМЕ. Сега имаме други приоритети- почти всичко ни е втора употреба и въпрос на отцеляване в близък план 3- 5 години.
  • 32 АLFA Q 4

    8 8 Отговор

    До коментар #13 от "СПЕЦПИДARAZ":

    По грозно от ония кашон на ауди. А2. Никой не е успял да направи.
  • 33 ооооо

    8 16 Отговор
    какво е това съоръжение? някакви карикатури? ужаси може би? банда некадърници взели пари по някаква програма от народа- крадци...сичките са маскари
  • 34 Хмммм

    13 12 Отговор
    С брат руснак в батак , това е истината !
  • 35 В музея

    7 7 Отговор

    До коментар #30 от "Ssvzh":

    на тъпотията , трябваше да не събарят мавзолея, има множество тъпотии създадени по комунистическо !
  • 36 Този коментар е премахнат от модератор

  • 37 Проклятието да си бълхарин

    8 13 Отговор

    До коментар #28 от "Напълно потвърждаваш думите ми":

    А бе пич,ти в паралелна вселена ли живееш???И аз напълно подкрепям мненията на опонентите ти,че превратната точка е премината и всичко е безвъзвратно загубено-обречено мизерно бъдеще и пропиляно носталгично минало за какво е могло да бъдем и колко прости сме всъщност...

    Коментиран от #47, #66

  • 38 Този коментар е премахнат от модератор

  • 39 Валери Рихтер

    20 1 Отговор
    Само да уточним че инжинер Велизар Андреев както е правилно да наричаме тази икона на българският автомобилен спорт е състезател а не дизайнер да дизайна е негов но той е инжинер по двг но за съжаление си отиде този човек за което България може само да съжалява лошото е че почти не останаха хора в бг които да са такива ентусиасти и така отдадени на своите мечти както беше Велизар а човек е толкова голям колкото са му голями мечтите ПОЧИВАЙ В МИР

    Коментиран от #40

  • 40 Ники Лауда

    17 10 Отговор

    До коментар #39 от "Валери Рихтер":

    Комунистическия Режим имаше за цел да подтиска хората и държавата а не да ги развива Умни и интелигентни хора трудно се управляват с лозунги обещания за светло бъдеще и значки и медали

    Коментиран от #45, #53, #60

  • 41 Онзи

    3 0 Отговор

    До коментар #22 от "Изцяло":

    А какъв двигател трябваше да монтират, от Трабант ли?
  • 42 дърт шофьор

    13 1 Отговор
    Браво на създателите на автомобила! Адсмирации за всички, които със собствените си ръце, с ума си и личното си време и средства, създават такива и други подобни творби. Това са творци, а не негативно настроени към всичко и всички драскачи, които никога и нищо не са сътворили, а само са маскарили.
  • 43 Наше ама не

    6 1 Отговор

    До коментар #17 от "Как ще се оправи държавата":

    "имаме" е много условно. Всичко сме подарили на чужденци и затова нищо нямаме.

    Коментиран от #46

  • 44 И още

    19 1 Отговор

    До коментар #19 от "Дългия":

    Произвеждали сме и камиони и автобуси и сме ги продавали не само в соц лагера. Да не забравя корабостроене, яхтостроене и вагоностроене. Сега купуваме скрап от нашите благодетели и ги водим за нови.
  • 45 Бачо Киро

    13 1 Отговор

    До коментар #40 от "Ники Лауда":

    Аха, затова и чистачките бяха с висше образование, дето се вика, а сега и да пишете не можете.... Поддържането на тъпи маси и малък брой умни не е основна черта на комунизма, а на капитализма, макар че всички искат да управляват по-лесно.
  • 46 Пак начин на мислене

    5 3 Отговор

    До коментар #43 от "Наше ама не":

    Всичко това е следствие на начина на мислене. Но ако това, че сме дали мините си на концесия вместо да ги ползва държавата и изнасяме рудите за обработка в Холандия, вместо да ги обработвам е тук зависи от политиците, то износът на софтуерни и инженерни специалисти зависи от самите тях, защото това е личен избор. Пак начин на мислене или по-скоро нежелание за мислене.

    Коментиран от #51

  • 47 Проклятието да си баща

    5 3 Отговор

    До коментар #37 от "Проклятието да си бълхарин":

    "И аз напълно подкрепям мненията на опонентите ти,че превратната точка е премината и всичко е безвъзвратно загубено-обречено мизерно бъдеще и пропиляно носталгично минало за какво е могло да бъдем и колко прости сме всъщност..." При баща възпитаващ децата си с такова мислене, врагове и проклятия не ни трябват! Аз възпитавам децата си, че докато са живи нищо не е изгубено. Че като паднат, ще ги заболи, но дори да плачат, това с нищо няма да им помогне и е по-добре направо да стават и да продължават напред. Когато ги пусках в морето за първи път самостоятелно, ги предупредих че вълните ще ги бутат, но най-важното нещо както и в живота е веднага да станат и да се ориентират, защото следващата вълна няма да ги пита дали са се изправили преди да ги връхлети. Ти вероятно си казвал на твоите "не влизай, че днес има вълни и е опасно" или през цялото време си ги държал за ръката.

    Коментиран от #50, #59

  • 48 Този коментар е премахнат от модератор

  • 49 кочо

    4 0 Отговор
    софия в турбо съм го виждал в пловдив през 1985 ноемри на изложението на тнм.
  • 50 BMW5

    5 1 Отговор

    До коментар #47 от "Проклятието да си баща":

    Много насериозно се вземаш. Укроти топката.
  • 51 Ми хайде помисли

    8 1 Отговор

    До коментар #46 от "Пак начин на мислене":

    Къде в света "дори Африка"има концесия на златно находище 1,5 процента. И това ако не е подарък. Да не е подарък а предателство. Та какво е твоето мислене се питам аз?
  • 52 Sss

    4 1 Отговор

    До коментар #9 от "Иван":

    Защо да е жалко, какво ви е направила турция за да е жалко нека си направят хората те така ли иначе от вънка морги не вкарват като бг.
  • 53 Яверт

    12 0 Отговор

    До коментар #40 от "Ники Лауда":

    Само ще напомня че до 89год.средното образование беше задължително. Да, висшист се ставаше трудно а не като сега.Сега е пълно със псевдо висшисти или хора които немогат да си напишат и името.
  • 54 Аззз

    0 4 Отговор
    Спортна табуретка.
  • 55 Чудя ти се пък на

    4 0 Отговор

    До коментар #21 от "стоян":

    теб как можеш да задаваш малоумни въпроси,явно си същия като въпросите си.Порови се малко повече за да прочетеш историята на мотопедите и изобщо на мотоциклетите с фирмен надпис Балкан преди да ръсиш малоумщини.
  • 56 Чудя се кои три марки

    4 1 Отговор

    До коментар #19 от "Дългия":

    автомобили сме произвеждали преди 09.09 44г. в България. Шо се отнася до работилницата на Рачо Джамбов в Ботевград това си чисто производство на собствени надстройки на автобуси и омнибуси върху съществуващи шасита на Опел Блиц и Мерцедес,наследени след 09.09.44г. от завода Чавдар порсъшествувал до началото на 90-те. А, патента на БулгарРено не сме продавали,защото първото не е наша разработка а на французите и още по тази тема не са виновни нито руснаци,нито французи/те са правили много отстъпки за да се продължи производството тук доволни са били от качеството/,а ние,защото сме се надценили като мощна икономически държава,както тогава така и сега. Производството французите го преместват с неохота в Питещи - Румъния и резултата е виден и до ден днешен с марката Дачия. С роувър нещата стоят по трагичен начин защото се везма неактуален и остарял модел за производство,и въпреки всичко пак нямаме сили и да го сглабяме,както става и с китайските Грейт уол.
  • 57 Ни есме на ясно с

    3 0 Отговор

    До коментар #17 от "Как ще се оправи държавата":

    бъдещите технологии,а ти наясно ли си със състоянието на държавата и вече деформирането на стойности и приоритети в ценостната система на обществото? Както разбирам по това,което си написал нямаш въобще на представа за това. За да направиш нещо такова каквото ти се иска трябва преди всичко да имаш стабилна държава със стабилно изградени структури и системи и тогава можеш да разчиташ на нещо. Граденото от предишния режим за 45 години започнал от разрухата и мизерията след войната за вече над 30 години се разграбва и унищожава поголовно и всеки се е вкопчил в парата и нищо не го интересува и стана така,че за пари се убиват роднини,ти ми говориш да ти правят софтуер. То който ще ти го прави няма да е на добра воля или за благото на народа и родината,защото това бе потъпкано и омерезено в последните 30 години,а ще бъде за пари и колкото повече толкова повече,както е казал Мечо Пух.
  • 58 Ако не бяха предните

    6 0 Отговор

    До коментар #28 от "Напълно потвърждаваш думите ми":

    два периода от 45 до 89г. Елма Трояян нямаше да съществува. А нещо в този дух да ти кажа за същия завод в съседния на Троян областен град Ловеч преди Елпром - Ловеч,след това Елтос и накрая Спарки Елтос,който затвори кепенци вече и го няма на картата на предприятията. А по време на лошия соц произвеждаше по лиценз на АЕГ и за продукцията му се избиваха. През "добрия" нов период затъваше постепенно докато накрая клопна тотално. Та с две думи завода Елма в Троян е бяла лястовица на фона на черното небе надвиснало над България,а хората са казали една птичка пролет не прави.

  • 59 Знаещ ли аз се борих с вълните

    3 2 Отговор

    До коментар #47 от "Проклятието да си баща":

    от 89 г. на насам,но те ставаха все по големи и силни и никога не се укротиха вземайки жертвите си безмълвно и с все по-голяма жестокост и сила. От 30 години се надявам да се укротят тези вълни,а те стават все по големи и безпощадни и все те пращат на дъното с весе по-голяма сила. Сега е поредната такава вълна,а който си мисли,че след нея ще дойде благоденствие и ще се случи нещо по-добро жестоко се лъже. Сега става пренареждане на едните мафиоти да заместят другите,а народа кучета го яли,както е казал автора.
  • 60 Този коментар е премахнат от модератор

  • 61 Popa

    3 0 Отговор
    Уникална гъзария...само да се лъсне малко и ще събира погледите на всички.
  • 62 Оооффф

    0 0 Отговор

    До коментар #28 от "Напълно потвърждаваш думите ми":

    И си остана до сега един единствен завод , във цял Троян, Браво.
  • 63 vasik atanasova

    1 1 Отговор
    ЛЕТЯЩА ЧИНИЯ Е ТОВА )))
  • 64 Българин във Воронеж

    3 0 Отговор

    До коментар #19 от "Дългия":

    Забравяш, че произвеждахме 15вида моткари и електрокари, няколко вида трактори и мотори, че всички космонавти от соца се хранеха с Българска храна в космоса! Целия ссср се къпеше, парфюмираше и миеше зъбите си с продукти на Ален Мак и лекувахме с лекарства на Фармахим. Целия елит на соцлагера беше обут с обувки на завод Петър Ченгелов.... От Българсото по хубаво Няма!
  • 65 Този коментар е премахнат от модератор

  • 66 Този коментар е премахнат от модератор

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.