Last news in Fakti

1 Юли, 2011 12:54 25 299 38

Автомивките са вредни за гумите

  • автомивки-
  • гуми-
  • dekra

Твърдението доказаха експертите от DEKRA (германска организация за инспекция на превозни средства), които направиха един интересен експеримент. Става дума за това, че когато върху автомобилната гума се приложи водна струя под високо налягане, структурата и са разрушава изключително лесно и става опасна за водача и пасажерите.

По-конкретно, когато към колелото на автомобила се доближи пистолет от водоструйка и той е на по-малко от четири сантиметра от нея, са необходими само пет секунди за да се разрушат някои от основните слоеве на гумата. Специалистите от DEKRA наричат този ефект "силна ерозия на материята".

Те обясняват поцеса така: Голямото хидравлично налягане води до загряване на каучука, вследствие на което по гумата се образуват мехурчета и язви, които сериозно нарушават цялостната и якост. След това, когато върху гумата бъде приложено по-високо натоварване от движение с висока скорост, например тези мехурчета се пукат, якостта на гумата отслабва и се разкъсват и т.нар. "конци".

Според експертите от DEKRA явлението е много опасно и може да доведе до фатални последици. Те съветват шофьорите да бъдат изключително внимателни, когато мият автомобилите си и да не доближават водоструйката прекалено близко, колкото и изкаляни и мръсни да са техните гуми.

Ако подобни повреди бъдат забелязани, то те не подлежат на ремонт и гумата незабавно трябва да се смени. Препоръчителното миене на гуми с вода под високо налягане трябва да става от разстояние не по-малко от 20 сантиметра и струята да не се състредоточава в една точка.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 maistor4eto

    36 5 Отговор
    eto i ne6to polezno
  • 2 Фен

    34 8 Отговор
    Е добре - най-накрая да открият топлата вода някои :)

    само с водоструйка и безконтактно миене не става:

    иска се и четка ;)
  • 3 James

    29 3 Отговор
    Поредният повод да се отказват гаранции на гуми. А като минават нагорещените гуми през студена локва, какво става?

    Коментиран от #10

  • 4 Димитър

    16 23 Отговор
    Е колко е високо това налягане...?
    Аз досега не съм забелязал такъв ефект.
    Пукането на тези мехурчета се нарича кавитация...и се наблюдава при работните колела на помпите или при ВЕЦ-вете.
    Само че там се нарича имплозия...и това за зони с ниско налягане...
    Абе изобщо, аман от такива пишман "разбирачи" и "експерти"..
    Полезна статия, но не чак толкова, просто ни учи да бъде по внимателни.

    Коментиран от #5

  • 5 инж. Денчев

    18 6 Отговор

    До коментар #4 от "Димитър":

    Ми то това е целта на материала. На никой не му трябва да знае изброените от теб термини, а дори и да са написани в статията, едва ли ще ги разбере някой от нас.
  • 6 Гумата

    1 5 Отговор
    идиоти, нищо им няма на гумите:)
    но да го духат тези с автомивките!
  • 7 До Димитър

    30 1 Отговор
    Налягането е в границите 80-120 бара , и съчетано с повишената температура е достатъчно за посочените повреди.
    Тук нямат предвид кавитация и имплозия на мехурчетата в течността , а образуването им в МАТЕРИАЛА НА ГУМАТА(твърда среда)- под влияние на механично и термично натоварване от налягането и температурата на водата на повърхността на гумата.Спомнете си за машините , които с водна струя режат метали и други материали ...Е , вярно е , че там са поне 800 бара , и във водата има фин абразив , но принципа е същия.И ефекта е подобен.
  • 8 ///

    38 3 Отговор
    То само за гумите да бяха вредни автомивките... При безконтактно миене боята се скапва, аз за това правя сапунка на колата само на ръка - 2 часа яко търкане :)
  • 9 GOGO

    55 2 Отговор
    Автомивките са вредни и за джобовете!
  • 10 123

    15 3 Отговор

    До коментар #3 от "James":

    James, има само един познат начин за повишаване на температурата на гумите до сходна с тази от паро/водоструйка и това е дрифт/въртене на гуми. Както знаеш тази дейност също разрушава гумите, но видимо, защото е на по голяма площ. Само от каране дори с 400 км/ч гумите ти няма да се нагреят до запалване. И хората ви говорят за промишлените пароструйки, които и кожата може да ти отлепят. В България май няма все още такива просто защото те са и много скъпи, по евтино е да наемеш още един човек да мие.
  • 11 BatBoiko BatMobila

    12 8 Отговор
    Все пак информативно - бихте ли споменали съсипаните гуми, на кои марки са ?
  • 12 321

    11 8 Отговор
    2 часа яко търкане и така си разкатаваш лака и боята още повече - колкото и да миеш и плакнеш гъбата/парцала . Безконтактното миене с качествен и респективно скъп препарат, е доказано най-щадящо.

    Коментиран от #18

  • 13 520 zender

    17 2 Отговор
    За това си мия колата сам-шегувам се-ходя на автомивка рядко..
  • 14 fuck the decra

    2 4 Отговор
    fuck the decra
  • 15 роро

    19 4 Отговор
    ....безконтактното миене е най-най- вредно за автомобилите...доказано е..
  • 16 Ghost_Town

    17 5 Отговор
    От автомивките и боята на колата избелява и и се лющи лака после :(
  • 17 Бедуйн

    32 5 Отговор
    Най - айляк си е с маркуча на двора или на улицата - чиста работа :D
  • 18 benz

    12 5 Отговор

    До коментар #12 от "321":

    bezkontaktnoto sasipva laka i gumenite oplatnenia.nikeliranite chasti pomatniavat.tozi nachin na mislene e izmislen za barzo miene s cel da se miat za malko vreme poveche avtomobili.
  • 19 GL AMG

    8 7 Отговор
    bekontaktnoto e sazdadeno da marzeluvat miachite.
  • 20 neizvesten

    14 6 Отговор
    ne vseki kara s mischelin ,dunlop , pireli , continental , gumite ne sa zlatni , gumata si e guma a sled opredelen broi kilometri i postoqnno tretirane s "gazarskata" Avtomivka , i nai-dobrata guma shte poddade ... avtomobilnata guma e sazdadena da izd1rja na p1tq a ne v avtomivkata !!!
  • 21 4x4

    13 3 Отговор
    Ето още любопитно за автомивките!
  • 22 biv6 fen na bmw

    9 9 Отговор
    taka e.s trayalkite e taka.pa ako kara6 i letoto sus zimnite si4ko stava po hubavo ot rojden den.buxaxaxaxaxaxa
  • 23 Mantzel

    10 12 Отговор
    Затова си джиткам с Бриджстонките и евтини боклуци не използвам :) :) :) :)

    Коментиран от #28, #35

  • 24 9

    9 7 Отговор
    Multi Prostotia !
  • 25 djepa

    3 4 Отговор
    da go barat gol e
  • 26 Пловдив

    14 9 Отговор
    Сигурно трябва да избягвам и шофирането при силен вятър,че да не вземе и той да съсипе гумите!

    Коментиран от #27, #29

  • 27 W203

    2 2 Отговор

    До коментар #26 от "Пловдив":

    e vie v plovdiv ste fse profesori.nishto nevi pravi vpechatlenie.veroiatno poradi fakta che vse pak ste provincia
  • 28 lexus

    11 2 Отговор

    До коментар #23 от "Mantzel":

    loshoto e che veche kakvoto da vzemesh kachestvoto ne e ok.
  • 29 ?

    2 1 Отговор

    До коментар #26 от "Пловдив":

    ex maina maina akal niamate v tozi grad
  • 30 Al

    1 10 Отговор
    Az mislq 4e za malka leka kola gumite nqmat zna4enie. Ako kolata e po tejka togava se zimat hubavi gumi.
  • 31 Az

    5 2 Отговор
    E to struiata ako e na 4 sm i ot kojata na rakata ste q svali ta kamo li za niakakva izgorela guma na 5 godini
  • 32 qnko

    7 4 Отговор
    Слушайте какво казват специaлистите.И пишете на кирилица.
  • 33 maksito

    1 6 Отговор
    Neznam mnogo po temata no spored men edna ot pri4inata e zaradi vodostryikite.
  • 34 PlimP

    2 1 Отговор
    tva e interesno, 6te go probvam, imaiki predvid 4e 6te e varhu stara guma, triabva struiata da ia probie(cialata e napukana ot upotreba, makar i da ima 6arka, to za da si zapazi6 kolata, kato nova ne triabva da ia kara6, nai-malkiat problem sa i avtomivkite na fona na hvar4a6ti kamani, luga, hrasti i pro4ie, ama na, kolite go praviat, za da davame iako gaz i az go pravia :)
  • 35 PlimP

    11 0 Отговор

    До коментар #23 от "Mantzel":

    taka si e, ot eftini gumi udovolstvie i sigurnost ne tarsi, no balgarinat e beden i si tarsi eftiniikata :(, mnogo tapo mi stava kato niakoi si kupi nov avtomobil i kogato se naloji da parvi smiana na gumite sled zavodskite, mi lepne DEBICA, KORMORAN i vsiakvi podobia na guma, kato sravnia cenite na debica-ta i ustanovia, 4e za okolo 15lv v + za 1br. guma, moga da zakupia primerno goodrich ili kleber, gubia smisala ot evtinata guma, no pove4eto baldari sa eftini na bra6noto i skapi na tricite, 6toto otivat da si kupuvat aromatizatori za po 10-tina lv., a ne im se davat po tolkova otgore na guma, za da polu4at ne6to po-dobro, napravih gre6kata predi godini da zakupia TIGAR(niama drug takav bokluk, sled vreme se izkriviha i gumadjiite me ubejdavaha 4e mi bile skapani djantite, za6to oba4e kato se rasnah za michelin djantite mi izvednaj se izpraviha i ne sam imal problemi :D

    Коментиран от #37

  • 36 Nolimits

    3 0 Отговор
    Щото колега сигурно си си взел от новите Мишелинки дето имат вграден стенд и преразпределят тежеста от кривите джанти хахаахах!!!! И аз споделям твоето мнение. По добре дай 100 лева за брой ама ще си сигурен. Постоянно чувам от приятели и не дотам прияели да се оплакват от разни нечувани марки, а аз не се оплаквам ама с купувам Нокиан, Дънлоп, Кингстар и т.н. Може да са малко по скъпи ама карам два пъти повече километри с тях. Много съм доволен от Нокиан и ги препоръчвам на веки...
  • 37 АЗ

    3 0 Отговор

    До коментар #35 от "PlimP":

    Не че нещо ама разликата за един брой гума между Debica и Michelin поне при моята кола е 200 лева. За 4 гуми това са 800 лева. И не колата ми не е с нито с едните, нито с другите.

    Четеш тестовете на ADAC там си има класиране и си решаваш кое от златната среда да си вземеш.
  • 38 Stenli

    3 1 Отговор
    drun drun do sq ne sum vijdal slu4ai s povredena guma ot vodostruika miq si kolata 1-2 pati v sedmicata i vob6te nqmam problem s tva.