Твърдението доказаха експертите от DEKRA (германска организация за инспекция на превозни средства), които направиха един интересен експеримент. Става дума за това, че когато върху автомобилната гума се приложи водна струя под високо налягане, структурата и са разрушава изключително лесно и става опасна за водача и пасажерите.
По-конкретно, когато към колелото на автомобила се доближи пистолет от водоструйка и той е на по-малко от четири сантиметра от нея, са необходими само пет секунди за да се разрушат някои от основните слоеве на гумата. Специалистите от DEKRA наричат този ефект "силна ерозия на материята".
Те обясняват поцеса така: Голямото хидравлично налягане води до загряване на каучука, вследствие на което по гумата се образуват мехурчета и язви, които сериозно нарушават цялостната и якост. След това, когато върху гумата бъде приложено по-високо натоварване от движение с висока скорост, например тези мехурчета се пукат, якостта на гумата отслабва и се разкъсват и т.нар. "конци".
Според експертите от DEKRA явлението е много опасно и може да доведе до фатални последици. Те съветват шофьорите да бъдат изключително внимателни, когато мият автомобилите си и да не доближават водоструйката прекалено близко, колкото и изкаляни и мръсни да са техните гуми.
Ако подобни повреди бъдат забелязани, то те не подлежат на ремонт и гумата незабавно трябва да се смени. Препоръчителното миене на гуми с вода под високо налягане трябва да става от разстояние не по-малко от 20 сантиметра и струята да не се състредоточава в една точка.
1 Юли, 2011 12:54 25 299 38
Автомивките са вредни за гумите
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 maistor4eto
16:03 08.09.2011
2 Фен
само с водоструйка и безконтактно миене не става:
иска се и четка ;)
16:03 08.09.2011
3 James
Коментиран от #10
16:03 08.09.2011
4 Димитър
Аз досега не съм забелязал такъв ефект.
Пукането на тези мехурчета се нарича кавитация...и се наблюдава при работните колела на помпите или при ВЕЦ-вете.
Само че там се нарича имплозия...и това за зони с ниско налягане...
Абе изобщо, аман от такива пишман "разбирачи" и "експерти"..
Полезна статия, но не чак толкова, просто ни учи да бъде по внимателни.
Коментиран от #5
16:03 08.09.2011
5 инж. Денчев
До коментар #4 от "Димитър":
Ми то това е целта на материала. На никой не му трябва да знае изброените от теб термини, а дори и да са написани в статията, едва ли ще ги разбере някой от нас.16:03 08.09.2011
6 Гумата
но да го духат тези с автомивките!
16:03 08.09.2011
7 До Димитър
Тук нямат предвид кавитация и имплозия на мехурчетата в течността , а образуването им в МАТЕРИАЛА НА ГУМАТА(твърда среда)- под влияние на механично и термично натоварване от налягането и температурата на водата на повърхността на гумата.Спомнете си за машините , които с водна струя режат метали и други материали ...Е , вярно е , че там са поне 800 бара , и във водата има фин абразив , но принципа е същия.И ефекта е подобен.
16:03 08.09.2011
8 ///
16:03 08.09.2011
9 GOGO
16:03 08.09.2011
10 123
До коментар #3 от "James":
James, има само един познат начин за повишаване на температурата на гумите до сходна с тази от паро/водоструйка и това е дрифт/въртене на гуми. Както знаеш тази дейност също разрушава гумите, но видимо, защото е на по голяма площ. Само от каране дори с 400 км/ч гумите ти няма да се нагреят до запалване. И хората ви говорят за промишлените пароструйки, които и кожата може да ти отлепят. В България май няма все още такива просто защото те са и много скъпи, по евтино е да наемеш още един човек да мие.16:03 08.09.2011
11 BatBoiko BatMobila
16:03 08.09.2011
12 321
Коментиран от #18
16:03 08.09.2011
13 520 zender
16:03 08.09.2011
14 fuck the decra
16:03 08.09.2011
15 роро
16:03 08.09.2011
16 Ghost_Town
16:03 08.09.2011
17 Бедуйн
16:03 08.09.2011
18 benz
До коментар #12 от "321":
bezkontaktnoto sasipva laka i gumenite oplatnenia.nikeliranite chasti pomatniavat.tozi nachin na mislene e izmislen za barzo miene s cel da se miat za malko vreme poveche avtomobili.16:03 08.09.2011
19 GL AMG
16:03 08.09.2011
20 neizvesten
16:03 08.09.2011
21 4x4
16:03 08.09.2011
22 biv6 fen na bmw
16:03 08.09.2011
23 Mantzel
Коментиран от #28, #35
16:03 08.09.2011
24 9
16:03 08.09.2011
25 djepa
16:03 08.09.2011
26 Пловдив
Коментиран от #27, #29
16:03 08.09.2011
27 W203
До коментар #26 от "Пловдив":
e vie v plovdiv ste fse profesori.nishto nevi pravi vpechatlenie.veroiatno poradi fakta che vse pak ste provincia16:03 08.09.2011
28 lexus
До коментар #23 от "Mantzel":
loshoto e che veche kakvoto da vzemesh kachestvoto ne e ok.16:03 08.09.2011
29 ?
До коментар #26 от "Пловдив":
ex maina maina akal niamate v tozi grad16:03 08.09.2011
30 Al
16:03 08.09.2011
31 Az
16:03 08.09.2011
32 qnko
16:03 08.09.2011
33 maksito
16:03 08.09.2011
34 PlimP
16:03 08.09.2011
35 PlimP
До коментар #23 от "Mantzel":
taka si e, ot eftini gumi udovolstvie i sigurnost ne tarsi, no balgarinat e beden i si tarsi eftiniikata :(, mnogo tapo mi stava kato niakoi si kupi nov avtomobil i kogato se naloji da parvi smiana na gumite sled zavodskite, mi lepne DEBICA, KORMORAN i vsiakvi podobia na guma, kato sravnia cenite na debica-ta i ustanovia, 4e za okolo 15lv v + za 1br. guma, moga da zakupia primerno goodrich ili kleber, gubia smisala ot evtinata guma, no pove4eto baldari sa eftini na bra6noto i skapi na tricite, 6toto otivat da si kupuvat aromatizatori za po 10-tina lv., a ne im se davat po tolkova otgore na guma, za da polu4at ne6to po-dobro, napravih gre6kata predi godini da zakupia TIGAR(niama drug takav bokluk, sled vreme se izkriviha i gumadjiite me ubejdavaha 4e mi bile skapani djantite, za6to oba4e kato se rasnah za michelin djantite mi izvednaj se izpraviha i ne sam imal problemi :DКоментиран от #37
16:03 08.09.2011
36 Nolimits
16:03 08.09.2011
37 АЗ
До коментар #35 от "PlimP":
Не че нещо ама разликата за един брой гума между Debica и Michelin поне при моята кола е 200 лева. За 4 гуми това са 800 лева. И не колата ми не е с нито с едните, нито с другите.Четеш тестовете на ADAC там си има класиране и си решаваш кое от златната среда да си вземеш.
16:03 08.09.2011
38 Stenli
16:03 08.09.2011