2 373 2

Български продукт предотвратява самолетни катастрофи

По-малко технически закъснения и подобрена безопасност на полетите благодарение на изцяло българската разработка

Калина Петрова

От началото на тази година ACSIS, съкратено от „Софтуер за разследване на проблеми със самолетните системи“, е стъпил здраво на немския авиационен пазар. След три годишна изпитателна фаза, продуктът е бил одобрен от Немската Агенция по Безопасност на Полетите LBA. Стартовият клиент на софтуера Condor Airlines изпреварва агенцията и закупува лицензи за системата и за своята флота от Airbus A320, чиято поддръжка е базирана в Берлин.


Бившата дъщерна компания на Lufthansa и настояща такава на първия туристически концерн в света Thomas Cook, изпробва възможностите на българския продукт в продължение на 3 години в базата си във Франкфурт. Компанията започва с тестове върху флотата си от междуконтиненталните Boeing 767, а година по‐късно включва в програмата и флотата от уникалните машини B757‐300, произведени специално за Condor. Резултатите са толкова добри, че по думите на представители на LBA, поне в Германия, няма нищо по‐добро от ACSIS. Системата събира и анализира различни видове данни от проблеми със самолетните системи по време на полет. Разработката е толкова интелигентна, че дори подсказва на авиокомпаниите какъв е шансът дадена машина да не може да излети навреме поради определен технически проблем. По този начин инженерите и техниците на оператора могат да сменят компонент, поправят или тестват системи, преди те наистина да са дефектирали и причинили закъснение или дори нещо по‐лошо.


През декември 2014 самолет Aribus A320 на известна азиатска авиокомпания се разбива в близост до остров Ява по време на буря. Оказва се, че причината за катастрофата не е самата буря, а лоша поддръжка. Всъщност, без система като ACSIS, техниците на авиопревозвача са нямали почти никакъв шанс да предотвратят трагедията, подменяйки два от компютрите на Еърбъса.
Българската система би алармирала компанията месеци преди инцидента, че нещо с въпросните компютри не е наред, а именно пукнатина в запойка на интегрална схема на всяка една от двете електронни кутии.
„Имахме чудесна съвместна работа с Condor, която ще продължи и в бъдеще. Системата ни се популяризира много бързо в последните месеци и вече имаме редица запитвания и уговорени срещи, както с авиокомпании, така и с технологични фирми, специализирани в авиационни решения“, споделя инж. Светослав Петров, основател и изпълнителен директор на компанията разработчик, както и главен архитект на системата.
Инж. Светослав Петров в една от американските машини, участвали в тестовата фаза „Макар и известна със сигурността си, в авиацията има все още малки дупчици от гледна точка на сигурността и надеждността, които трябва да бъдат запълнени. Като специалисти от областта, както и от IT сектора, именно това е и нашата мисия“ , завършва Петров.

Германия


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • dido (гост)
    Отговор
    1 13:27  25.08.16
    Горната статия ме накара да се почувствам горд, че съм българин!
  • бббббб (гост)
    Отговор
    2 15:57  25.08.16
    Най- сетне нещо положително.

Напиши коментар:


Публикувай