2 987 39

Електромобилите могат да сринат петролния пазар

Прогноза за близкото бъдеще

Снимка: БТА/ AP
Снимка: БТА/ AP
Денис Джамбазов

Цената на петрола може да падне до $10 за барел заради развитието на електромобилите. Такава прогноза направи пред CNBC Крис Уейтлинг, който е изпълнителен директор на Longview Economics. Според него пред следващите между шест и осем години революцията на електромобилите ще повлияе сериозно на търговията с ценната суровина.

Анализаторът смята, че едно от най-значимите събития за петролния пазар през 2018 година вероятно ще бъде Първичното публично предлагане на саудитската петролна компания Aramco.

Въпреки очакванията за срив на цената на петрола в следващите години, в средносрочен план няма да има значителни изменения, коментира още Уейтлинг. Той припомня обаче, че 70% от петрола се използва за нуждите на транспорта. Затова и в дългосрочен план революцията при електромобилите ще повлияе сериозно на търговията със суровината.

„Преди 120 години светът не живееше от петрол, той не е бил винаги двигател на икономиката", коментира Уейтлинг и посочи, че ситуацията се променя и алтернативните горива навлизат много бързо.

В последните три години цената на петрола се понижи от $120 за барел до днешните около $50-60, преминавайки и през нива от под $40 за барел. На пазарите влияние оказваха множество фактори и най-вече шистовата революция в САЩ.

Това накара и ОПЕК да предприеме действия и да ограничи производството си, за да балансира пазарите. Преди дни организацията съобщи, че това е факт и сега наред е следващата стъпка - премахването на лимитите, което може да се случи от пролетта на 2018 година.

Все пак не бива да се забравя и все още високата цена на електрическите автомобили. Тя зависи основно от батериите, коментира преди дни президентът на Mitsubishi Electric. Тенденцията е за намаляване на цената им и в близко бъдеще електромобилите ще струват колкото конвенционалните. А след години цената им дори ще бъде по-ниска.

Вероятно това не е чак толкова далечно бъдеще предвид факта, че електрически коли започнаха да произвеждат гиганти като General Motors, Ford и Volkswagen и те правят сериозни инвестиции в този нов сектор. Остава и развитието на инфраструктурата - зарядни станции, както и времето за зареждане на автомобилите, също да върви в крак с усъвършенстването на батериите.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Време беше
    Отговор
    1 16:21  14.10.17
    Че го сринат не ами чаршафите ще слагат панталони и ще почват да копат, големите злини идат от хора с незаслужени пари - в случая сирийският конфликт и ИДИЛ са спонсорирани от С Арабия с техните петродолари
  • В БЪЛГАРИЯ НИКОГА
    Отговор
    2 16:25  14.10.17
    Дори да стане безплатен , в България ще бъде най-скъп и единствено доставян от Русия !!!!!!!!!!!! Запомнете го !
  • Бесен Язовец
    Отговор
    3 16:30  14.10.17
    Краят на САЩ ще дойде със краят на двиг.със вътрешно горене

    Коментиран от #4, #12, #16

  • Патриот
    Отговор
    4 16:41  14.10.17

    До коментар #3 от "Бесен Язовец":

    Грешиш. САЩ не се интересуват само от Петрол, а и от злато, диаманти. Ето в България всички находища те ги грабят.

    Коментиран от #7


  • незнайко
    Отговор
    5 16:42  14.10.17
    Най лошия сценарий е този, в който ще спре производството на автомобили с ДВГ !!! Това ще се случи, както стана с кинескопните телевизори !!!
  • Къртев
    Отговор
    6 16:54  14.10.17
    А, дано!!!
  • Бесен Язовец
    Отговор
    7 16:59  14.10.17

    До коментар #4 от "Патриот":

    Така е но $ е вързан с петрола

    Коментиран от #10

  • Vasik Atanasova
    Отговор
    8 17:00  14.10.17
    ФАНТАЗИЯ
  • Мария Шарапов
    Отговор
    9 17:21  14.10.17
    Северната бензиностанция отива в киреча!
  • Мъка
    Отговор
    10 17:33  14.10.17

    До коментар #7 от "Бесен Язовец":

    Май го бъркаш с рублата и рушийката, а каскет!?
  • M760li
    Отговор
    11 17:52  14.10.17
    Когато 1 милиард коли по пътищата станат електрически тогава може да пишете такива статий.Това ще стане след не по малко от 20 години (да се надяваме че и след повече).Аз не искам да карам кола която не вади звук,не ръмжи или трака..Електрическите коли да си ги карат тъпите еколози.Аз ще си карам бензинови и дизелови В6 и В8

    Коментиран от #13, #14, #15

  • antimediator
    Отговор
    12 19:12  14.10.17

    До коментар #3 от "Бесен Язовец":

    Скунса , стига писал простотии. Щатите могат с петрол, могат и без него. Сегашните ниски цени са благодарение на тях.Те свалиха цените заедно със Саудитска Арабия.Идеята е руснаците да ядат пушки. Ако цените паднат още ще е добре за нас, защото нашите "братя" от Русия няма да имат ресурси да ни се бъркат в държавата.
  • гост
    Отговор
    13 20:52  14.10.17

    До коментар #11 от "M760li":

    В мноооого голяма грешка си , за твое съжаление , явно си нямаш и понятие от разходи за производство ! Всичко това на което се "радваш" в момента се дължи на едно единствено нещо , ОБЕМ на производство ! На всеки 10% намаление , разходите се увеличават поне с 5-6% . А огромната част от производителите работят с печалба най-много 6-8 % ! Само да ти припомня , че при последната криза когато продажбите паднаха с някакви си 15-тина процента , фалираха половината фирми и трябваше примерно Форд и ГМ да бъдат национализирани , за да не затворят напълно ! И това , че ще пуснат и електромодели изобщо не значи , че ще произвеждат ДВГ-та на загуба . Плюс това общите продажби ще паднат драстично след влизането на автономните автомобили , а след 2021 г ще има само хибриди с ДВГ , а за дизели забрави (заради емисиите) , което значи цени поне 30% нагоре ! Та желая ти успех с там какви В-та сънуваш , ама се приготви минимум апартамента да продадеш и то за първите 5-6 г , после и хотел няма да ти стигне !
  • гост
    Отговор
    14 21:44  14.10.17

    До коментар #11 от "M760li":

    ХОРАТА от Porsche дали са наясно какви ги вършат? От Щутгарт възнамеряват да преоборудват Macan, който с 95 000 продадени екземпляра е най-продаваният модел на марката за изминалата година, към електрическо задвижване. След него идва ред и на по-следващото поколение на Cayenne – през 2025 г., а към неизвестен момент 911 ще се присъедини като Plug-in хибрид. Време за промяна в Porsche! Постепенно двигателите с вътрешно горене ще отпадат, а в Porsche биха могли да направят нов електромобил като заместник на слабо продаващите се Boxster и Cayman. „Нямаме друг избор, ако искаме да достигнем стойностите на CO2, които сме си поставили за цел“, казва шефът на Porsche Оливер Блуме.Преходната фаза от бензинови и дизелови модели на Macan към електрически ще продължи дотогава, докато заводът в Лайпциг бъде преоборудван за целта. Ако всичко протече според плана, от 2022 г. всяко трето ново Porsche ще се зарежда от контакта. Към момента техниката на наследниците на Macan и Q5 преминава през последните фази на разработка. Сътрудничеството между Audi и Porsche ще се изразява под формата на окачване и задвижване (във Вайсах), а швабите ще дават тон и за конструкцията на батериите, 800-волтова бордова мрежа и станциите за бързо зареждане с капацитет 350 кВт.Очаква се до 2025 г. повишението на ефективността на батериите да е 30 процента, а до 2030 – дори 50 процента. Още през следващите три години цената на батериите ще падне от 150 на 80 евро на киловатчас.Цената? Нито цен
  • гост
    Отговор
    15 21:45  14.10.17

    До коментар #11 от "M760li":

    Цената? Нито цент повече в сравнение с идентично оборудван Macan от актуалната серия. И това е най-добре печелещата от ДВГ фирма ! Останалите ще клекнат много преди това .
  • Руски тролак
    Отговор
    16 22:13  14.10.17

    До коментар #3 от "Бесен Язовец":

    За краят на САЩ !!.... не съм много сигурен ...може . Но при 10 долара за барел една голяма държава (на територия) със сигурност ще фалира . Те затва САЩ напират за електрокарите ...мислете ве .... има електрокари няма Русия . Да и САЩ ще загубят много ...но ,целта оправдава средствата.

    Коментиран от #18

  • Пламен
    Отговор
    17 22:33  14.10.17
    Офф от 30 години се заговори за края на петрола , бъдещето на електромобилите... И какво ,пак на бензиностанцията пак 2.20 за литър.А пък който направи грешка да си купи електромобил на всеки 200 км търси контакт.Е.ахти напредъка.
  • гост
    Отговор
    18 22:51  14.10.17

    До коментар #16 от "Руски тролак":

    И какво точно ще загубят САЩ , при положение , че приходите от петрол са по-малко даже от разходите за "опазване на мира" в арабските страни , да не говорим за Русия и ще бъдат многократно компенсирани от новите индустрии за батерии и ВЕИ ?? Ако случайно някой не е наясно , стогодишни печеливши индустрии няма , освен проституцията , така че е време за нещо ново

    Коментиран от #19

  • Руски тролак
    Отговор
    19 23:08  14.10.17

    До коментар #18 от "гост":

    Да го кажем няколко големи щатски корпорации ..Русия ще фалира (освен ако не продава оръжие..мноооого),да бъдат компенсирани означава -да бъдат купени. Прав си ,стогодишни печеливши индустрии няма ... а новото е :ами 200 годишна печеливша индустрия :военно производство.
  • Някой
    Отговор
    20 05:58  15.10.17
    За САЩ не знам но руските олигарси със сигорност ще ядът дървото като се знае че единствените приходи на Русия идват от нефт и газ.
  • юрист
    Отговор
    21 14:06  15.10.17
    “....Публикувано във факти.бг: Цената на петрола може да падне до $10 за барел заради развитието на електромобилите...“ Ха дано това да стане в близката 1 година! Да видим тогава къде отива руската бензиностанция, наречена русия и дали пак ще претендира за световна сила и ще иска тайни споразумения със сащ или с германия, за това Източна Европа да бъде в руската сфера на влияние:):):) Газпром, роспетрол и всички руски държавни фирми за продажба на руски природен газ и руски петрол отиват в небитието:D Само след 20тина дни България започва да вади метанов хидрат от българската акватория на Черно море и ще може да го продава на европейските газови спотови пазари! Газпром умира, а възможността България да печели от продажбата на метанов хидрат получава реално и практическо приложение за увеличаване на БВП на България.

    Коментиран от #22

  • Сульо
    Отговор
    22 14:15  15.10.17

    До коментар #21 от "юрист":

    Това от Козяк ли ти го казаха? Щото ако не са ти го казали,пърдялниците като тебе много ще има да пърдите да напълните "хъба",че и за износ и няма да ти остава време да пишеш глупости по форумите

    Коментиран от #23

  • юрист
    Отговор
    23 14:21  15.10.17

    До коментар #22 от "Сульо":

    Руските тролове освен думата “Козяк“, нито една друга дума на български език ли не знаете? Глупостите , които ги пишеш, НЯМА да спрат ваденето на метанов хидрат от българската акватория , който започва като дейност от началото на ноември 2017г., ако ще, да се пукнеш от яд:D Неслучайно газпром иска да участва в “ ремонта“ на българската газопроводна и газопреносна система- ха дано поне от тук да се нагуши на завет и да не изпуска България като традиционно трасе и традиционен пазар за скубане на гъски чрез продажбата на руски природен газ:)
  • радев
    Отговор
    24 15:11  15.10.17
    а ток одека

    Коментиран от #25

  • Омръзна ми да го копирам
    Отговор
    25 17:02  15.10.17

    До коментар #24 от "радев":

    Вече спря да ми се пише, само ще копирам и ще го поствам на всеки който задава този въпрос: За изминаване на 15 000 километра(средностатистическия пробег на автомобилите в световен мащаб) от всеки един електромобил на планетата днес са необходими 4,5 TWh енергия годишно, при положение, че всички са от най-лакомите Модел Х и се карат при минусови температури с разход 30kWh на 100км. Реалния разход на Нисан Лийф е 15, а по каталог 10kWh/100км Това е само половината, от енергията, която изнасяме всяка година. Следователно, само с изнасяната 10 TWh в добрите времена излишна енергия, бихме могли още днес да зареждаме 4 милиона Нисан Лийф, без да пипнем НИЩО в производствените мощности. Толкова електромобили ще има в целия свят най-рано след 5 години...евентуално Общата инсталирана мощност на вятърна енергия в страната през 2016 г. възлиза на 701 MW при годишно производство около 1 426 696 МWh. През 2016 г. инсталираната мощност на фотоволтаици (PV) възлиза на около 1 043 MW при производство 1 392 338 МWh. През 2016 г. инсталираната мощност на електрически централи, работещи с биомаса възлиза на около 69 MW при производство 296 007 МWh. Следователно само с българските слънчева и вятърна енергия произведена 2016-та година, сме могли да заредим всичките един милион електромобила които са се движили тогава по целия свят.
  • Morgoth
    Отговор
    26 17:19  15.10.17
    Цената на петрола най-вероятно ще остане стабилна. С навлизането на електрическите коли те постепенно ще поевтинеят, но пък субсидиите за тях ще отпаднат. Така в един момент ще се балансират с ДВГ-тата и цената на петрола ще се нагоди по техния баланс.

    Коментиран от #29

  • Цените
    Отговор
    27 17:50  15.10.17
    Цените на електромобилите ще продължат да падат и след субсидиите. А разходите, включително данъци и такси за петролните автомобили ще растат.
  • onq s konq
    Отговор
    28 19:55  15.10.17
    Честно казано най обичам сринат петролен пазар
  • гост
    Отговор
    29 20:27  15.10.17

    До коментар #26 от "Morgoth":

    Тва кой ти го разказа , шефа от МАсква ? По-добре питай хора дето не лъжат . Цената на петрола се крепи на търсенето което досега ВИНАГИ е растяло , макар и с 1-2% годишно . Всеки специалист ще ти кажа , че след пика в търсенето , който се очаква около 2021-2022 г , пазарът ще се превърне в постоянен излишък , при който ще продава САМО този който предлага по-ниска цена ! През края на 80-те при растящо търсене , поради свръхпроизводство цените паднаха до 8 долара , след което СССР фалира и се разпадна . Представи си какво ще стане при свиващо се и то завинаги търсене и как се "нагажда" бюджет на страна правен при 120 долара и примерно два пъти по-големи продажби ??? Ами то така ако ставаше , страната с най-големите запаси Венецуела трябваше сега да цъфти и връзва , а оня ден съобщаваха за канибализъм от глад ! Ти ако знаеш , че имаш петрол за милиарди който най-вероятно никога няма да продадеш , а си дал също милиарди за разработки и добив , дали няма да си съгласен да вземеш поне 5-10 долара вместо НИЩО ?? Айде остави розовите очила и си искай копейките навреме , че след някоя годинка ще стават само за тоалетната !

    Коментиран от #34

  • а от де
    Отговор
    30 12:30  16.10.17
    толкова ток
  • бай село
    Отговор
    31 21:12  16.10.17
    До В БЪЛГАРИЯ НИКОГА! Дори Русия да ни дава петрол на безценица ,дори безплатно в България цената ще бъде само НАГОРЕ, защото това е Ганьовски манталитет! Девиза е кради , мачкай всичко за свой интерес!
  • Томов
    Отговор
    32 21:13  16.10.17
    Ниската цена на петрола скапа руската икономика... те мислеха че ще се задържи на 100 долара обаче сгрешиха, сгафиха и сега съжаляват... при цена 10 долара Русия няма да съществува - това е една държава ''бензиностанция'' без никаква икономика...Дайте да помогнем за създаването на евтини електромобили и да падне петрола под 20 долара....
  • Веселин Величков
    Отговор
    33 08:56  17.10.17
    По-полека с прогнозите за възход на електромобила. Преди няколко седмици излезе статия за проблемите на Лондон във връзка с увеличаването на електромобилите, а те са все още екзотика. Претоварване на електрическата мрежа - колко киловатчаса са необходими за пробег от 300 километра и какъв ще е зарядният ток ако батерията се зарежда за няколко минути? Но това е малкият проблем. Колко трябва да се увеличи производството на електроенергия, ако само в България при я има, я няма 6,5 милиона население, автомобилите са 4 милиона(за броя на автомобилите съм сигурен). Нашата енергийна система едва издържа зимното натоварване от битовите абонати при промишленост 1/4 от едновремешната. Дали ще се срине нефтът не знам, защото той се ползва не само за гориво, но цените на електричеството ще луднат с увеличаване на електромобилите. А колко ще е увеличението в нашата мамковина, не ми се мисли...

    Коментиран от #37

  • Morgoth
    Отговор
    34 10:48  17.10.17

    До коментар #29 от "гост":

    Цените на ВЕИ са високи и не се очертава да паднат много. В момента в световен мащаб има излишък на ток, но навлязат ли електромобилите това много бързо ще се превърне в недостиг и така тока ще поскъпне. Цената на петрола от който също ще има излишък ще се нагоди именно по цените на тока и това ще стане по чисто пазарен принцип - на повече няма да могат да продават, а на по-малко няма да искат. Освен това инвестициите в петрола ще намалеят драстично, а след това ще намалеят и количествата от него. А цените в миналото не ги гледай само откъм пазар - в тях има и много политика. Цената на петрола беше просто последния пирон в ковчега на СССР. Цялата идеология на тази империя беше грешна, а и от самото начало е бил по-слабата страна и като ресурс и като всичко. Целият социалистически блок оцеляваше само върху заплахата от ядрена война. И хайде моля ви се, хора които се кръщават Гост да не ме пращат за копейките, щото други със същото име ме пращат в американското посолсвто и вече не знам от къде да си събирам парите.

    Коментиран от #35

  • някой си
    Отговор
    35 11:39  17.10.17

    До коментар #34 от "Morgoth":

    Забравяш опцията сам да си произвеждаш електричество. Колко му е един жилищен блок / изобщо не коментирам частна къща / да бъде покрит покрива му със соларни панели и да се изведат 2-3 колонки за зареждане. Бумащината е съпоставима с това да си санирате сами сградата а инвестицията е дори по-малка. Вярно сега звучи странно ама в бъдеще може да стане нормална практика.

    Коментиран от #36


  • Morgoth
    Отговор
    36 15:49  17.10.17

    До коментар #35 от "някой си":

    Соларните панели са доста скъп и доста хилав производител на електричество. Може в бъдеще това да се промени. В геотермалната енергия също има хляб, но и там технологията е недостатъчна.
  • Августин
    Отговор
    37 17:12  17.10.17

    До коментар #33 от "Веселин Величков":

    По голяма глупост не бях чел. Къде си търсите информацията, по жълтите вестници ли? Клюките сред проститутките? Интересно до преди няколко години докато работеха някой големи заводи, как така не се претоварваше мрежата? А истината е че имаме толкова много излишък и нито една централа не произвежда на 100%. Точно за това се дърпат и от втори АЕЦ. НЕ НИ ТРЯБВА! За сега поне. Всичко домакинско стана в пъти енрго по-ефективно! Номер №25 ти го е казал. Ама типична черта на българина е първо да се изсере и след това ако благоволи да се огледа в тоалетна ли всъщност го е направил!

    Коментиран от #38

  • Патриот
    Отговор
    38 03:27  18.10.17

    До коментар #37 от "Августин":

    Атомна централа никога не е излишна. Освен ако не ти е излишен евтиният ток. Хора, ще ви помоля да се огледате и прочетете малко. Петролът не само горива. Това са всички видове пластмаси около вас - телефони, торбички, маси, телевизори, калници на автомобили също, дрехи и много много други. Петролът далеч не са само горива.

    Коментиран от #39

  • Августин
    Отговор
    39 11:19  18.10.17

    До коментар #38 от "Патриот":

    Ако трябва да пиша на всеки глупец, които си мисли че знае нещо... ама хайде, само този път. АЕЦ е напълно излишен ако няма ПОСТОЯННО потребление. АЕЦ не може просто ей така да му врътнеш потенциометъра и да произвежда всяка минута различна мощност електричество. Тоест АЕЦ сменя мощността си БАВНО. Сещаш ли се сега защо не може да караме САМО на АЕЦ. Колкото до алтернативните употреби на петрола си прав. Но само частично. Около 30% от петрола отива за алтернативни цели, голям процент от което не за телефони, торбички и телевизори, а във фармацевтичната индустрия. НО това са САМО 30%. Ако минем на електромобили това ще са 70% намаление (е реално малко по-малко) в потреблението което към момента гнусните арабески няма да могат да "ограничат", и цената ще отиде горе долу до себестойността на добиването. Което пак ще те образовам е около 9 долара за С. Арабия и около 10 долара за ирак. И аз ще те помоля теб и такива като теб да не се изказват неподготвени. Казваш на другите "прочетете", но ти не си направил това, но давайки акъл имаш за цел да се самоизтъкнеш? Знам ли? Неподготвения човек е смирен, казва "аз мисля че...", не "я се огледай и прочети".

Напиши коментар:


Публикувай