Last news in Fakti

18 Февруари, 2015 17:46 1 091 2

Към момента няма нито цена, нито срок за въвеждане на толтакси

  • цена-
  • срок-
  • толтакси-
  • лиляна павлова
Към момента няма нито цена, нито срок за въвеждане на толтакси - 1
Снимка: БТА

Гражданите могат да бъдат спокойни, все още не сме утвърдили нито цена,  нито срок за въвеждане на толтакса в България. Това заяви пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Тя посочи, че със съдействието и експертизата  на Световна банка ще бъде направен цялостен финансов анализ, бизнес модел, анализ на трафика и анализ на това какъв вид толсистема може да бъде въведена, както и какъв вид електронно заплащане за използване на републиканските пътища може да се приложи. Анализът ще даде конкретен модел и предложение от коя година можем да въведем толсистемите на заплащане. Една от възможностите в тази посока е да се използва  преход и се премине от винетки към толтакси плавно, т.е. в първите години за леките автомобили да се запазят винетните стикери, а тежкотоварните автомобили да заплащат такса за движение не за време, както досега, а да заплащат за преминаване на километър по републиканската пътна мрежа. „Това е един от вариантите, които ще бъдат разгледани“, уточни Павлова.

Министърът поясни, че ще бъде направено и предложение как да се направи цялостното въвеждане на GPS-базирана толсистема. „Има два много важни нюанса, от където ще дойдат изчисленията за това колко ще плащат леките и товарни автомобили“, посочи Лиляна Павлова. Тя призова да се прави разграничение за вида толтакси. „Ако имаме ново строителство на тунел, например, или нова магистрала от точка „А“ до точка „Б“, с дължина 100 км, изградена от частен инвеститор, за преминаване по нея ще се плаща толтакса, която е на база изминато разстояние. Това е стандартния начин за заплащане. В този случай в цената на толтаксата влиза инвестицията, направена за  строителство на съоръжението, неговото управление и поддръжка. При това положение, след анализ, цената може да бъде, примерно, 10 ст. на км за леки коли. „Когато обаче ние въведем толтакса за цялата изградена републиканска пътна мрежа и магистрали, то тогава цената ще е много по-ниска и може да е под 10 ст. за автомобилите, защото в цената няма да влиза сумата, отделена за строителство, а единствено разходите за поддръжка и ремонт“, разясни  още Павлова.

По думите й целта на експертите е да се въведе справедлива цена за ползването на пътната мрежа от тежкотоварния трафик. Редно е товарните коли над 3,5 т. да заплащат по-висока такса за преминаване, защото пътуват най-много и рушат повече пътната настилка.

Според министър Павлова леките автомобили е възможно да пътуват с електронна винетка и да продължат да заплащат по-ниска цена за време на преминаване, а тежкият трафик, който най-много пътува и най-много руши пътната мрежа, на принципа, който най-много ползва и уврежда пътната настилка, да заплаща повече. „Най-важното е да се прави разграничение. Когато става дума за  заплащане за определен участък, когато е изграден от инвеститор, в  цената ще влиза и строежа на пътния участък, а когато говорим само за една електронна система за заплащане за използването на републиканските пътища - тогава цената ще е много по-ниска“, категорична бе Лиляна Павлова.

Министърът на регионалното развитие обясни, че с публично-частно партньорство могат да бъдат изградени пътищата София- Калотина, София- Видин, Велико Търново- Русе, доизграждането на „Хемус“, доизграждането на АМ „Черно море“ . „Ако дадем шанс да се правят с публично-частно партньорство, тогава за тях ще има толтакса, в която ще са  изчислени и разходите за строителство на инвеститора. За старите пътища обаче, които сме изградили и строим в момента, ще има друга цена“, каза още Павлова.

По думите й 2017 г., ако се вземе решение и се намери инвеститор, който да изгради съответната система, която бъде одобрена,  тя реално ще започне да се прилага от 2018 г. за товарните автомобили, като стартира и промяна на закона. Чак след 2020 г. можем да говорим и за леките автомобили.

Министърът подчерта, че до края на 2015 г. трябва да бъде разработен финансовият анализ, бизнес модела, анализа на трафика. След което правителството ще вземе решение,  кой от предложените модели ще приеме – да се въведе частично такава система само за тежкотоварния трафик, а леките автомобили да останат на винетки.

До края на годината ще бъде реализиран и проект за въвеждането на иновативни електронни услуги в пътния сектор, информира още Павлова. Това ще позволи замяна на хартиения винетен стикер с електронен, който ще действа на принципа на SMS заплащане. По проекта до края на есента ще се внедрят и специални приложения за смартфони. Те ще помагат на пътуващите по различни направления с информация какво е състоянието на пътя, дали има катастрофа, дали не е затворен за почистване – цялата сервизна информация. По проекта по магистралите ще се монтират електронни информационни табла, по европейки образец.


 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 НЕГОВА Е

    0 0 Отговор
    МАГИСТРАЛИТЕ СА НА БОКО,
    ВИЕ КВО СИ МИСЛИТЕ,
    ЧЕ БЪЛГАРИЯ Е УРТАШКА?

    ЗЕМЯТА ЩЕ Е ТЯХНА - НА ГОЛЕМАНОВЦИ;
    ЗАВОДИТЕ ТЕХНИ - НА ГОЛЕМАНОВЦИ;
    ЗАЕМИТЕ СА ЗА ТЯХ - ЗА ГОЛЕМАНОВЦИТЕ;

    А ДЪЛГОВЕТЕ СА ЗА БАЛАМУРНИЦИТЕ И ВЪШКАРИТЕ;

    ЩЕ НИ ИЗБИЯТ ЕДИН ДЕН КАТО СЛАВЯНИТЕ Е ДОНБАС,
    ЗА ДА ИЗЧИСТЯТ ТЕРЕНА И ГО ПРОДАДЪТ НА ЗАПАДА, КАКТО КИЕВ ПРОДАДЕ ЛУГАНСК И ДОНЕЦК ЗА 50 ГОДИНИ НА
    "ШЕЛ" и "ШЕВРОН" а МИНИТЕ СА ЗА ПРИВАТИЗИРАНЕ.

    УДРИ БОКО, УДРИ АМА ПО-ДЪЛБОКО И ПО-ЖЕСТОКО!

    ДА ЖИВЕЕ ФАШИЗЪМА Т.Е. ДЕМОКРАЦИЯТА!

    ИМА ЛИ ИЗХОД ?
    Ще видим, по-късно.
    Лека нощ, деца, спете ми спокойно.
  • 2 МУШМУЛКА

    0 0 Отговор
    Мари Дойне малкай Дойне,
    Цъфнали ти мушмулката?

    Цъфна, цъфна бай .... ,
    стана вече и за ..... .
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове