Last news in Fakti

17 Октомври, 2015 12:05 1 715 4

Прошко Прошков: София може да бъде тих и модерен град

  • прошко прошков-
  • софия-
  • тих-
  • модерен-
  • град

Основната критика на Реформаторския блок за управлението на Столична община е планирането, отчетността, и харченето на общинския бюджет. Това заяви в интервю за Факти.бг кандидатът за втори мандат в Столичен общински съвет от Реформаторския блок с номер 27, преференция 2, Прошко Прошков.

Неговата амбиция е да работи за намаляване на автомобилния трафик, на шумовите замърсявания, въвеждането на виртуални карти с информация за гражданите. Основен приоритет е да работи за това София да стане електронна община.

Г-н Прошков, какво трябва да се промени при управлението на София?

Основна критика на Реформаторския блок за управлението на Столична община е планирането, отчетността и харченето на общинския бюджет. Срещу парите, които получаваме от данъци и такси, и по европейски програми, можем да правим повече неща, по-ефективно и по по-добър начин. Основното, което отличава един десен човек е отношениетo му към парите – както към собствените му средства, така и към обществените. Искаме  част от парите, които влизат от районите в общинския бюджет, да се връщат към същите райони, а не да има винаги риск да се определя по политически (не управленски) принцип къде ще се инвестира. Трябва, по подходящ начин, да се търси и мнението на самите хора от кварталите как да се изхарчат парите. Ако от данъци влизат, да речем, 5 млн. лева от даден район, поне 10% от тези данъци трябва да влизат в проекти на района. За да се случи това не са нужни законови промени. Нужно е самата община да реорганизира дейността си и да бъде отчетна по прозрачен и нормален начин, чрез сайта си.

Не се ли отчитат похарчените пари и сега на сайтовете на общините?

Не е възможно да продължаваме да публикуваме бюджетите за харченето на бюджета в сканирана и размазана форма. Да не можеш да откриеш лесно нищо в сайта на общината или на Общинския съвет. Това е нещо, което от години, в комисии и в зала, нееднократно се е поставяло като въпрос, но до решение пълното мнозинство на управляващите не достигна.

Ако не се лъжа, за подготовка и изграждане на електронна община досега са похарчени над 3 млн. лв. Резултатът от това е, че сайтът на общината все още прилича на курсова работа на първокурсник по уеб дизайн от 90-те години. Отваряш сайта и искаш веднага да го затвориш. И като говоря за рационалност: Вие, ако имате частна фирма и сте дали досега 3 млн. лв., а нямате резултат за сайта си, дали ще сте спокойни или ще скъсате отношенията с тези, които го правят?

Разкажете повече за идеята си за намаляване на автомобилния трафик в София, как ще превърнете столицата в по-тиха и по-чиста?

Другата голяма кауза, зад която реформаторите заставаме, е един по-тих и чист град. Това ще стане чрез трансформиране на автомобилното движение в полза на градския транспорт и публични средства за придвижване, както и за велосипеди.

Повечето европейски столици до 15 години ще бъдат градове с нулеви емисии.  Реформаторската визия за града надхвърля един мандат и аз лично искам до 20 години София да се превърне в град с нулеви емисии. Това изисква комплексни мерки, по които да започнем работа от вчера. Освен озеленяване, трябва да се предвидят и стимули за гражданите, които се отопляват на твърдо гориво като дърва и въглища. Те постепенно трябва да преминат към екологични методи на отопление.

Свалянето на гражданите от автомобилите е ключова тема за устойчиво развитие и тя не се решава само с метрото. То безспорно е знаковият за София и кмета проект, който аз винаги съм защитавал още когато бях районен кмет на Лозенец. Метрото трябва да бъде гръбначният стълб на една по-сложна система, а гражданите трябва да го ползват, като се довеждат до него по удобен за тях начин. Не е примамливо при лошо време да се разхождаш 500 метра, докато стигнеш до метро-спирката. Трябва да въведем малки превозни средства, които да обслужват кварталния поток на пътници и да го довеждат до метрото. Да продължим изграждането на буферни паркинги и вело стоянки, които са охраняеми. Разширяването на дъгите около центъра е хубаво нещо, за да могат те да изнесат тангенциалния трафик. Трябват, обаче сериозни мерки за да намалим трафика по радиалните артерии през центъра, където високото шумово и прахово замърсяване намаляват качеството на средата за живеене.

Велоалеи се строят и сега в София. Аз участвам активно в работните групи за тях, карам и велосипед. Искам разширяването на велосистемата да се ускори, защото е очевидно, че много от гражданите на София започнаха да карат велосипеди. Въпросът за сигурността на това придвижване обаче остава и трябва навсякъде да има алеи за тях, както и такива за автобусите и тролеите. Всеки обществен превоз, включително и таксиметровите шофьори, когато имат клиент в колата, трябва да могат да използват бус лента.

За да бъде градът нормален и спокоен за придвижване, и ние да можем да слезем от колите, трябва приоритетите да са като обърната пирамида от пешеходец до кола. Най-стимулиран да е пешеходният трафик, след това са велосипедите, градският транспорт, такситата и други форми на споделено пътуване, като Юбер. На последно място трябва да бъде стимулирано ползването личен автомобил.

Общината планира система за велосипеди под наем за туристи и граждани. В усилията си да работим за София като град от европейско значение, и за да бъде градът в крак с времето, трябва да я въведем още следващата година.

Една от любимите ми теми е интегрираната билетна система. В момента имаме поне шест вида превозни документи – ползваме електронна карта, хартиен билет в автобус, а в метрото си купуваме друго билетче. Имаме сериозен проблем с гратиса – загубите от него са 75 млн. лева годишно. Това са 25 нови детски градини или няколко надземни паркинга. Решаването на този проблем минава през въвеждането на единна електронна карта, с която пътуваме във всички превозни средства, и с която човек не се притеснява колко плаща, защото системата е автоматична. Това е система, която сега се въвежда в Лондон. Системата натрупва пътуванията на всеки граждани с единна електронна карта и според количеството им дава най-ниската възможна тарифа. Ако всеки ден пътуваш по два - три пъти, все едно имаш годишна карта, с която пътуваш за стотинки, а не за лев. Ще имаме реална представа за пътнико-потоците, за това от какви превозни средства има нужда и в кои часови пояси, за да оптимизираме системата. В момента плащаме на километър пробег, независимо на частни или общински оператори. По този начин не стимулираме контрола на гратиса, защото превозвачите си взимат субсидията. Ако системата се нормира през пътниците ще бъде много по-справедливо. Има сериозна финансова „дупка“ в столичния транспорт и тя продължава да се разширява. През следващия мандат общината трябва да намери сили в себе си и мнозинството в общинския съвет да бъде такова, че да се стигне до ясно политическо решение по този въпрос. Усещането ми е, че през изминалия мандат бяхме заложник на вътрешнопартийните ежби в ГЕРБ и пълното им мнозинство. Мнозинство от този тип не е в състояние да генерира смело политическо решение от подобен мащаб.

Сините и Зелени зони успешни ли са, не трябва ли живеещите в центъра на София да ползват преференции?

Трябва да има рестриктивни мерки по отношение на спирането в центъра. Тоест ако желаеш да отидеш с 2 тона ламарина да пиеш кафе на „Шишман“, трябва да си платиш за това, защото има още няколко начина, по които да го направиш без автомобил. А относно хората, които живеят в Синя и Зелена зона има няколко различни идеи за това как режимът за тях да бъде по-справедлив. В следващия мандат ще предложа на Общинския съвет, да даде право на собствениците на поименна годишна карта за градския транспорт, да паркират автомобилите си безплатно в Синята или Зелената зона, в която се намира домът им, без да им се налага да плащат винетни стикери. Привърженик съм на тази идея, защото тя стимулира хората, които не замърсяват града и използват своя автомобил основно за извънградски пътувания. След като си купил абонаментна карта за цяла година, защо да плащаш и винетка?

Освен рестрикции, хората трябва да усетят, че Общината дава и бонуси, и се опитва да промени нагласите. Това е свързано не само с инфраструктура. Платформата на Реформаторския блок предвижда част от данъците на дружествата да остават в общините. Не говоря за увеличение, каквото предлагаше финансовият министър, защото увеличение на данъците спира растежа на икономиката и ние не приемаме такова нещо. Става въпрос за това част от данъка да бъде споделен с общината, където се извършва дейността на фирмата. Това е работеща практика в Европа. Общината „разполага“ с част от данъка и има свободата да прави политика на стимули през фискални облекчения. Затова диалога с правителството и парламента, трябва да бъде изключително активен.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Обутия

    0 0 Отговор
    Този или е тъп или мисли че избирателите са такива.Г-н Костов,приберете си го в Драгалевци.
  • 2 тошибиян

    0 0 Отговор
    лумпени и си верват даже
  • 3 Селянин

    0 0 Отговор
    Прошко , прошло время , и смотрели люди ко може и ко не може , проштавай (хаха) , ама ша стане София град когат стане Варна - планета !
  • 4 Иван Василев

    0 0 Отговор
    Страхотни предложения. Заради такива хора все още стоя в БГ и продължавам да вярвам, че има надежда...
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове