3 131 48

Местан иска турско малцинство в България

Лидерът на ДОСТ прави съпоставка с българите в Албания

Снимка: Архив
Снимка: Архив
Светослава Ингилизова

В Албания 50 000 българи са национално малцинство, а близо милион турци в България какви сме?

Това се казва в позиция на партия ДОСТ, подписана от лидера ѝ Лютви Местан. В текста пише:

Общото в политиката спрямо малцинствата на Р България и Р Албания е, че и двете държави са подписали и ратифицирали Рамковата конвенция за защита на националните малцинства (РКЗНМ) на Съвета на Европа, като България стори това на 18.02.1999 г. със Закон, приет от 38-то НС. Дотук с приликите.

За разлика от България обаче, Албания не само ратифицира Конвенцията, но и признава факта на съществуване на национални малцинства върху своята територия. Прави го със специален Закон за малцинствата. Съгласно този Закон, гласуван на 19.10.2017 г., албанският Парламент поименно изброява 9 малцинства, сред които е и българското национално малцинство в Албания.

Подходът в политиката на България далеч не е така последователен, а по-скоро е имитационен. България подписа и ратифицира Рамковата конвенция за защита на националните малцинства, но, видно от Декларацията, с която Законът е приет, в България има лица, принадлежащи към малцинства, като се отрича съществуването на самите малцинства. Затова и в Конституцията се говори за етническа принадлежност, за етнически и религиозни различия, но българският законодател категорично им отказва статут на малцинство. Това е класически арогантна политика на двойни стандарти.

50 000 българи в Албания имат статут на национално малцинство, а например близо един милион турци в България не са! Какво сме тогава ?!... Просто лица с различна етническа, религиозна и културна принадлежност. Какво още е необходимо, за да придобият тези различия качествения, юридически статут на малцинство? Отговор няма … Или отговорът е още по-циничен – просто не ви признаваме … Но отговорът така или иначе предстои … Той е дължим!

Дали едно малцинство съществува, или не, не е дори юридически въпрос, а въпрос на обективен факт, който стои по-високо от „ината“ на законовото отрицание. Законът, който отрича съществуването на едно малцинство, дори когато е конституционен, не заличава факта на неговото съществуване. Затова за българските политици и държавници, които с основание се гордеят с успеха на българите в Албания, с 3000 подписа убедили албанския законодател, че ги има, е полезно да погледнат и в собствения си двор. В него, наред с българите, живеят близо милион турци, стотици хиляди роми, десетки хиляди арменци и прочие представители на малцинства, симетрично на очакванията за българите в другите държави (Албания, Сърбия, Македония, Украйна, Молдова, Румъния, Унгария, Чехия и др.), също заслужават своето юридическо признаване по европейски.

Отнася се и за Президента, който с охота говори за българското национално малцинство в щата Илинойс (Чикаго), но е време да погледне и да види и своите си сънародници, споделящи съдбата на етнически и религиозно различния.

Нека повторим. Непризнаването ни за малцинство не заличава факта, че сме малцинство, нито ще станем такова едва след като бъдем признати. Отричането, законовото непризнаване на статута ни обаче съвсем не е безобидно. То е в основата на проявите на дискриминационно отношение, на все по-зле прикриваната дискриминационна политика, което намира материален израз в непрекъснато налаганите ми глоби за ползване на майчин език и в неосъществената по европейски стандарти интеграция.

Имам съзнание, че срещу тази позиция ще се надигне силен антидемократичен, националистически „вой“ : „Ужас! Местан иска статут на национално малцинство.“.

Да.

Искам го на същото човешко, морално и политическо основание, на което поискахме статут на национално малцинство за българите в Албания. Противното е двоен стандарт, имитация на демокрация и възраждане на тоталитарни рецидиви под формата на войнстващ национализъм, открито „аплодиран“ с прякото участие на крайните националисти във властта.

ДОСТ няма да замълчи по тази тема, защото мълчанието е съучастие.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • аха (гост)
    Отговор
    1 18:05  30.10.17
    Г-н Местан , ти искаш да разцепиш БЪЛГАРИЯ , защото така ти е наредил твоя началник ! Признай си ?
  • Смях (гост)
    Отговор
    2 18:06  30.10.17
    А пони, не искаш ли?
  • ВЕДНАГА (гост)
    Отговор
    3 18:07  30.10.17
    в затвора за държавна измяна. Ама я няма...
  • Георги Колев (гост)
    Отговор
    4 18:08  30.10.17
    Според мен ние българите трябва да искаме статут на малцинство и закрила от цивилизованите държави.В който се спазват законите и се зачитат човешките права.
  • 5 18:15  30.10.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • юрист (гост)
    Отговор
    6 18:17  30.10.17
    България е ЕДНОНАЦИОНАЛНА ДЪРЖАВА, която е избрала ДА НЕ ПРИЗНАВА КОЛЕКТИВНИ ПРАВА на малцинствата. Съгласно нашата конституция, се признават ИНДИВИДУАЛНИ ПРАВА, а НЕ колективни права. За това призивите на местан касаят ПРОМЯНА в нашата конституция, но това просто НЯМА да се случи. Нали местан го даваше и юрист? Ха сега- ИЗИСКВАМ от него да ми отговори на въпроса- от кога Р. България е признала колективни права на малцинствата в нея и да даде юридическите аргументи, с които може да защити тезата си, изложена в статията! Де що има лица от турското малцинство, всички се пишат за юристи и все искат промени в конституцията ни! Аман, бе, аман- станахте за кашмер и на децата! ДОСТ, НЕ БЪРНИЧКАЙТЕ В КОНСТИТУЦИЯТА НИ, ДА НЕ ВИ ШАМАРОСА НЕЩО ПО КРАДЛИВИТЕ РЪЧИЧКИ!

    Коментиран от #11, #12, #20

  • onlyhonda (гост)
    Отговор
    7 18:19  30.10.17
    нали уж му погнаха "партията" или само ала бала. какво мнозинство бе резак. влез там от където си излязъл и не се показвай повече.
  • 8 18:21  30.10.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 9 18:22  30.10.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • реалист (гост)
    Отговор
    10 18:30  30.10.17
    Ха ,ха ,ха ,тая турска подлога Местан вече никой не го бръсне дори и за слива , та затова се е разквичал ,дано някой да разбере че и той е жив . Все пак си е нещастен гъзомийник и такъв ще си остане .
  • БУЛДОЗЕРА (гост)
    Отговор
    11 18:42  30.10.17

    До коментар #6 от "юрист":

    Няма такава еднонационална държава на земното кълбо. Явно си доста неграмотен . Няма мърдане, ще ни накарат да ги признаем доброволно или доброзорно. Такива BG номера няма да им хареше. Почваме с геовете, после трети пол, сетне брак между еднополове. Абе свят ще ти се завие. Свиквай , правилата ние не ги определяме, нито ние ще контролираме. Ще искат да гивъведем, дори ще променим конституцията. Айди лека вечер

    Коментиран от #18

  • БУЛДОЗЕРА (гост)
    Отговор
    12 18:43  30.10.17

    До коментар #6 от "юрист":

    Няма такава еднонационална държава на земното кълбо. Явно си доста неграмотен . Няма мърдане, ще ни накарат да ги признаем доброволно или доброзорно. Такива BG номера няма да им хареше. Почваме с геовете, после трети пол, сетне брак между еднополове. Абе свят ще ти се завие. Свиквай , правилата ние не ги определяме, нито ние ще контролираме. Ще искат да гивъведем, дори ще променим конституцията. Айди лека вечер
  • Гост (гост)
    Отговор
    13 18:45  30.10.17
    Този иска да потурчи България
  • Виктор (гост)
    Отговор
    14 18:48  30.10.17
    Турско малцинство в Туркменистан В България е забранено.

    Анадън му фес с фес.. Изгонете го от Държавата тоя ислямист
  • No fes no problem (гост)
    Отговор
    15 18:51  30.10.17
    Слугата на Ердоган изпълнява поредната поръчка.
    Жалко че някога сме били толерантни и не сме изгонили тая измет както турците са изгонили българите от Беломорска Тракия и Мала Азия.Много други народи като арменци,гърци и кюрди също са пострадали от турския геноцид.Сега тия мръсници тръгнали права да търсят.То бива наглост но тяхната е прекалена.
  • 16 18:56  30.10.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Истината (гост)
    Отговор
    17 19:11  30.10.17
    Какви турци ...това са българи мисюлмани който се турчеят..тъпи мюсюлмански идиоти
  • юрист (гост)
    Отговор
    18 19:15  30.10.17

    До коментар #11 от "БУЛДОЗЕРА":

    “...Публикувано във факти.бг: Няма такава еднонационална държава на земното кълбо. Явно си доста неграмотен...“ Пишете абсолютни глупости! Точно този въпрос е от професионалната ми компетенция на български адвокат. Вместо да мрънкате субективното си мнение, посетете която и да е било адвокатска кантора на територията на Р. България, покажете им моят коментар и ги попитайте дали е юридически верен и коректен и дали написаното от мен се изучава във всеки юф в България, в определена юридическа дисциплина. Честно казано, вече ми писна лаици като Вас да се “произнасят“ дълбокомислено по въпроси, които се изучават в българските университети, без да са следвали в тях! Това е все едно селския чобан с основно образование изведнъж да започне да говори за интеграли и висша математика и да спори с математик с висше образование как се смятат интеграли- и Вие де факто правите така с Вашият коментар!

    Коментиран от #23

  • сталин (гост)
    Отговор
    19 19:18  30.10.17
    Г-Н МЕСТАН РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И РЕПУБЛИКА ТУРЦИЯ СА СЪСЕДИ С ОБША ГРАНИЦА.КЕФ ТИ ЖИВЕЕШ ТУК КЕФ В ТУРЦИЯ.НЕ ДЪРПАЙ ДЯВОЛА ЗА ОНАЯ РАБОТА.
  • Пазарен Либерализатор (гост)
    Отговор
    20 19:30  30.10.17

    До коментар #6 от "юрист":

    Лаишкото ми мнение съвпада напълно с вашето професионално юридическо тук.
  • Сссс (гост)
    Отговор
    21 19:39  30.10.17
    Добре че има такива статия за да покажете вашата българщина-хаха...иначе ще протестирате за 20-30 сребърника,то това ви е заложено е матрЕала...
  • Гост (гост)
    Отговор
    22 19:46  30.10.17
    Като един гражданин от турски произход на Република България, мога да кажа, че се чувствам повече българин от много хора, и че изобщо тези интриги не ме вълнуват, както и нормалния човечец. Не подкрепям политиката нито на ДОСТ, нито на ДПС. Само едно не мога да разбера, когато общувам с хора, които не ме познават или някаква институция преди да узнаят моето име, някои хора се държат по-добре, за разлика от това след това, когато видят, че съм турчин. Това изражение по ли-ата на хората не ми харесва. СРАМ МЕ Е ХОРА!!!

    Коментиран от #31, #42, #44, #46

  • Бат Саше (гост)
    Отговор
    23 19:57  30.10.17

    До коментар #18 от "юрист":

    Местан е филолог. Учител по български език и литература, ама на теб само юристи са ти в главата! До там ти стига светогледът просто. Ааа...и руски тролове и рубли.
  • дидо (гост)
    Отговор
    24 20:05  30.10.17

    До коментар #9 от "Сссс":

    Едва ли има по-страхливи и подли създания от турчетата.
  • 25 21:24  30.10.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Българскимохамеданин (гост)
    Отговор
    26 22:05  30.10.17
    Като български гражданин от турски произход ме е срам от такива като г-н Местан и политическите партии като ДОСТ и ДПС! Такива хора съм на мнение, че трябва да бъдат екстрадирани от България! Само излишно и изкуствено изострят напрежението между хора от различни поизходи само за да постигнат своите цели на сметка на нас хората, които искаме един НОРМАЛЕН живто! Всички, които им се връзват на тези измамници трябва да напуснат България!!!
  • Руски тролак (гост)
    Отговор
    27 22:21  30.10.17
    Местанее бре ,чалмъ недна и аз искам кюрдско малцинство в Туркито.
  • 111111111111111111 (гост)
    Отговор
    28 22:44  30.10.17
    Еххх ЗИДАРОВ!
  • ДеФлОрАцИя (гост)
    Отговор
    29 23:00  30.10.17
    Хващай си дисагите и заминавай в турция, за да си имаш не малцинство, а цяло мнозинство.
  • ha ha ha (гост)
    Отговор
    30 23:24  30.10.17
    Хиените и чакалите да се прибират по дупките си!
  • Наско (гост)
    Отговор
    31 00:09  31.10.17

    До коментар #22 от "Гост":

    За съжаление турците са причинили много злини не само на българите.Това не е забравено и хора като теб страдат от това.За съжаление и днес турците се опитват да объркват българските мюсюлмани с пропаганда.Със съжаление мога да кажа че на голяма част са промили мозъците поради ниската им образованост заложена къде от исляма къде от други фактори.
    Тъжната истина е че някогашни потурчени българи днес се мислят за по турци от турците.
    Много можем да говорим за грешната политика в това отношение,но няма време сега.
    Като хора трябва да мислим с главите си и да не се поддаваме на религиозна и политическа пропаганда на сили които си гонят интересите без да ги интересува човешкото страдание.
  • ха ха ха (гост)
    Отговор
    32 00:17  31.10.17
    Мазен фес някогашният агент Зидаров днес се е навел и прави всякакви услуги на Ердоган срещу заплащане.
    Такива като него никога не могат да хванат хемороиди толкова добре са си разработили дупките че не можеш да разбереш кое им е устата и кое изходният отвор.
  • 33 00:27  31.10.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Иван Господинов (потребител)
    Отговор
    34 00:46  31.10.17
    Аз искам да го блъсне едно от такситата на Курнелия
  • стоян георгиев (гост)
    Отговор
    35 01:34  31.10.17
    в алабния има национално малцинство щото са приели от югославия формулата за мултинационалната държава.ние заедно с турция сме приели структурата на унитарната държава с етнически малцинства и една нация.та местан би трябвало да го знае добре.ние нямаме етнически партии точно поради тази причина,а идеята е всички българи,турци,роми,евреи,арменци...да сме част от една нация с общи нацинални символи територия език,герб...

    Коментиран от #45

  • Vasik Atanasova (потребител)
    Отговор
    36 02:29  31.10.17
    до къде дойдохме а
  • "патриот" (гост)
    Отговор
    37 06:50  31.10.17
    ДАНС пак си бъркат в носа. Не е ли това изявление показна политика на разделение и внушение на омраза?! Това не застрашава ли националната сигурност... вече близо 30 години?!
  • Бесен (гост)
    Отговор
    38 07:23  31.10.17
    Турция, избива кюрдите в Турция, камо ли да ги признае за малцинство, а от България се очаква да признем турско малцинство! Много е нагъл фес!
  • pavel (гост)
    Отговор
    39 08:33  31.10.17
    В България няма турско малцинство, има Българи мюсюлмани, да погледнем реално на нещата, по нашите земи са живеели българи, след като ни завладява турция много хора приемат исляма но това не ги прави турци, не може прабабите и прадядовците им и всички след това да са раждани в България и да се наричат турци, но за всичко това е виновен ердуган, но и той ще си намери майстора когато кюрдите си направят държава

    Коментиран от #41

  • ВМОРО (гост)
    Отговор
    40 09:44  31.10.17
    Когато Турция обезщети България и българите за геноцида и разорението на тракийските и малоазийски българи, то тогава може и да признаем турското малцинство. Нищо не е забравено!
    Защо нашите управници продължават да мълчат? Ще се намери ли държавник, който да поиска, полагащото ни се?
  • ВМОРО (гост)
    Отговор
    41 09:48  31.10.17

    До коментар #39 от "pavel":

    Фактически турско малцинство в България съществува. Турците се различават от българите по външен вид, манталитет, език, религия. Но признаването на едно такова малцинство е тема на съвсем отделна дискусия.
  • Гост (гост)
    Отговор
    42 10:55  31.10.17

    До коментар #22 от "Гост":

    Ами смени си името.
  • Доганя (гост)
    Отговор
    43 21:17  31.10.17
    Цената ти е 25ст!Не си прави труда да ставаш по известен от колко то си!
  • Оптимус (гост)
    Отговор
    44 22:18  31.10.17

    До коментар #22 от "Гост":

    Имаш право, човек - предубежденията са много. Тук се дължи на вековна диктатураа на турски и други завоеватели, а насаденото от техните злини е пропило и съзнанието на хората. Аз, работя и с български цигани, турци, българи и кой ти знае още какви са, но са работни хора, колегиални, даже една маца с турско феймъли ми върза идеята да се уземим, но след като ми показа строго паричен афинитет, се отказах, понеже си падам по тръпката, между дъ Менн и дъ Уоман - че каква любов е това само ен Мънейй да ви свързват? Една жена не те ли срита в топките, ако закъснееш с 2 часа и не ти ли вдигне скандал така, че съседите да хукнат да си купят заглушители, не е любов! Теоретично Мастан има логика, но тези вариации работят във вреда на България и ползуват чужди интереси. Аз лично не мисля, че признаването на едно малцинство оправя проблемите на хората, но ползува икономически интереси на кръгове. Ако говорим за признаване, тогава трябва логически целият свят да сме братя и сестри по сътворение, но очевидно не сме, съдейки от лъжите, войните, кражбите и всякакви злини? Явно нещо в теориите куца или ние сме се изродили на животни, а не на хора? Но реалността е такава, че част са хора, част вандали! Но едно да е ясно на желаещите да разцепят България - който отцепи регион от тази страна, ще бъде наказан... региона ще бъде унищожен и държавата, позволила си това, също! Не заради друго, а заради змийското коварсво на манипулатори. Ако си мислят, че е невъзможно, не е така
  • Оптимус (гост)
    Отговор
    45 22:33  31.10.17

    До коментар #35 от "стоян георгиев":

    Правилно, Стоенчо! Нали сме съвременна държава, поне така се води, ако изключим задкулисният олигархичен икономически монополизъм, то поне юридически погледнато сме европровинция. Признаването на едно малцинство, в страни като САЩ, ЕС-съюза е меко казано манипулативен интерес на някого. Защото да признаеш едно малцинство в европейски съюз, е като да признаеш, съществуването на врабчетата, на фона на цялата фауна - те си съществуват и това не променя нищо. Но манипулатори използуват етносите за свои икономически печалби интереси, което оплесква живота на много хора. Това вече е проблема в света. Лично аз, работя с всякакви хора тук. По-интересното е, защо Местан постоянно се инициира в образа на служещ на враждебни на България интереси? И, най-вече, защо лъжепатриоти от БСП-ГЕРБ-СДС-НДСВ и други, гласуваха закони, толериращи подобни неща? Аз съм против скарването на хората на българи, турци, цигани, ....но тия неща ги манипулират икономически властови апетити, не друго. Ако питаш мен, света трябваше да е друг, но за съжаление е такъв като сега. Най-глупавото е, че такива като Местан спъват ЧОВЕЧЕСТВОТО - тях ги използувант да разделят хората и това спъва живота, прогреса, еволюцията ни. Затова, че не е въпроса, в признаването на малцинство, а какво се цели с това? То и един човек е признато малцинство, камо ли повече. Един вълк, 1000 вълка са все малцинство. Една овца, 1000 овце са малцинство. Но какво цели Местан с това? Цели враждебни нам нещица.... в бъ
  • Оптимус (гост)
    Отговор
    46 23:14  31.10.17

    До коментар #22 от "Гост":

    Зверствата, вършени от редица византийски императори тук също не отстъпват на зверствата, вършени от османски завоеватели, местни банди и какви ли не. Но насилственната ислямизация, извършвана по тези места е оставила траен отпечатък в съзнанието на хората, което и до днес припомня какви злини са вършени от редица турски и други апетити. Затова, че не е въпроса как се казва човек - името е маловажно. Въпроса е, какви интереси защитава човек като Местан? А той от години защитава външни и очевидно враждебни на България интереси, използувайки термините на демократични нещица. Но за да сме точни, много българи вредят на България и чрез законодателството и задкулисни игри и лапкане. Никой не отговори например, защо нашите пътища магистрали са в пъти по-скъпи от реалното им създаване и поддръжка? Ами НЯКОЙ лапа яко....., а пари за Грипени, Юрофайтър, Миг, Еф, .... все няма? Признаването на малцинство е глупава работа, защото проблема е какво се цели с това, а не с факта на признаване. Все едно е да признаеш, щъркелите за малцинство, на фона на останалите? И какво от това? Но такива като Местан служат на злото за нас, поне тук, затова неговите въпроси и обосновки са доста въпросителни - Какво цели Местан с това? Но е добре да знае, че коварството на лукавия не е невидимо - в света, в космоса всичко се знае и разбира! Проблема е, че Местан много пъти върши явни престъпления по Закон, а са ненаказуеми? Но ги вършеха и хиляди Ганьовци на постовете тук и те не са нак
  • 47 06:58  01.11.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Гост (гост)
    Отговор
    48 09:37  02.11.17
    На мен пък ми е чудно в Гърция няма ли турско малцинство,но не съм чул да им искат да ги признават,пък и в парламента им няма турска партия,а в България са две... ама гърците бият по тиквата веднага и без обяснения... ;)

Напиши коментар:


Публикувай