2 531 11

Нено Димов: Вдигаме екотаксите, не пипаме данъка

Европа да поеме отговорност за дизелите

Венцислав Михайлов

Екотаксите за новорегистрирани автомобили ще се вдигнат. Очакват се обаче много нови стари автомобили, след като редица градове в Западна Европа вървят към забрана за движение на коли с дизелови двигатели. Заради това министърът на околната среда и водите Нено Димов призова тези градове и държави да поемат отговорност. Това той направи в предаването "Денят на живо" по Канал 3.

„Това, което смятам и ще говоря неформално с колегите си от Европейския съюз е, че когато някой изкривява пазара, трябва да носи отговорност. Защото, свободното движение е една от основните ценности. Когато вие поставяте една забрана, в случая за една кола, цената на тази кола пада. И то не защото се обезценява, а по административен път. Затова ще говоря с моите колеги и ще искаме забрани за определени автомобили, които не отговарят на определени стандарти. Който изкривява пазара, трябва да носи отговорност. Това е същото като двойния стандарт при храните. Ние, например ако забраним вноса, ние също ще изкривим пазара. Защо трябва ние да нарушаваме тези основни ценности?", заяви Нено Димов.

„Самото желание на Брюксел не е да налага санкции, а да стимулира за по-доброто качество на въздуха. Знаете, например има голям проблем с кражбите на катализатори. Затова предприемаме инициатива за контрол на тези катализатори”, допълни Димов. Той припомни, че Столична община подари на КАТ-София апаратура за измерване на отделяните вредни газове при първоначална регистрация. По думите му се предприемат стъпки да се осигури подобна апаратура и за други управления на КАТ.

Относно екотаксата и нейното повишение екоминистърът поясни: „В момента екотаксата за новите автомобили пада, за електромобилите е 0, за хибридите намалява, а за тези до 5 г. се запазва. За тези до 10 и над 10 години се увеличава. За тези над 10 години – се увеличава с 15 процента. Въвежда се такса и за МПС-та, които досега не са били в този обхват. Въвежда се екотакса за тежкотоварните автомобили – таксите са от 500 до 1500 лева”, заяви Димов.

Той бе запитан кога България ще въведе стимули за закупуване на електромобили и нови автомобили, по подобие на Румъния, например. „Това, което ние сме решили на първа стъпка е да предложим стимули за битовото отопление, а не за автомобилите. Основното замърсяване, особено е през зимата е именно благодарение на битовото отопление”, заяви Димов, като обясни, че общините ще кандидатстват по оперативна програма, за да може да бъдат инсталациите за отопление по домовете да бъдат подменени.

„Напротив – можем дори на всяко едно домакинство или човек, може да се помогне за нова отоплителна система. Това обаче зависи какви проекти ще предложат общините. Защото при различни общини са различни отоплителните системи”, допълни министърът. „Избираш най-големия проблем и решаваш най-големия проблем (визирайки битовото отопление). Когато решиш този проблем се появява нов най-голям проблем и тогава се мисли за него. Не може всичко едновременно.
В рамките на тази година трябва да бъдат сключени първите договори и догодина вече да има резултат”, обясни Нено Димов.

„Енергийните помощи ще продължат през социалното министерство и те ще бъдат насочени и към подмяна на отоплителните системи. В рамките на текущия бюджет няма как да се увеличат техния размер, защото бюджетът вече е гласуван, но за следващата година може и да се обмисли”, добави министърът.
Екоминистерството обжалва решение на съда за плана за Национален парк „Пирин”. По тази тема той коментира: „Сагата за Пирин е в съдебна фаза. Ние обжалваме едно решение на ВАС – в момента целта беше да се стигне до фундамента на въпроса. И това предстои да бъде решено – дали трябва екологична оценка.

В момента има само едно проекторешение, което не е нищо повече от проект. Когато се вземе окончателното решение в края на юни, ще видим какво ще е то. Тъй като към тази дата имаме само един проект, който може да бъде променян. При положение, че имаме право да обжалваме, съвсем нормално е да го направим”, обясни Димов.
Той бе категоричен, че не се притеснява от постоянното искане на неговата оставка. „Ни най-малко не ме притеснява това. Аз изпълнявам много ясно програмата на управляващата коалиция. Когато г-н Каракачанов ме покани, ми постави ясни задачи. Когато някой друг спечели изборите, тогава ще може да излъчи министър.

В момента това е много ясна консервативна политика, която изповядва правителството”, категоричен бе Нено Димов.
По думите му твърде вероятно е през идния програмен период от Европейската комисия да дадат повече пари на България за околна среда. „Още не може да се каже колко ще бъдат парите, тъй като не са дефинирани като сектори. Като цяло има голяма вероятност парите за България да бъдат увеличени с 8 процента. Поне със сигурност няма да бъдат намалени. Очаквам да влязат и нови политики.

Като кръговата икономика – тя цели финалът на един продукт, един отпадък да стане суровина. Ако този отпадък може да се върне обратно като суровина, този отпадък затваря цикъла и прави икономиката по-конкурентна”, заключи министърът на околната среда и водите.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Грую
    Отговор
    1 12:55  05.06.18
    Вземете да дигнете доходите,стига толкова скубане!
  • българче
    Отговор
    2 13:02  05.06.18
    Е, ся вече територията ще се напълни с продъдени нафтови печки с пробити кюнци и фърлящи смрад. На булгаааар му дай нафтови кашони, щото нафта се краде и кашона има "ряз".
  • Mmmmmm
    Отговор
    3 13:45  05.06.18
    Само се вдигат таксите и всичко си остава същото
  • 123
    Отговор
    4 14:17  05.06.18
    Пак някакво смешно вдигане. Какви са тези 15 % - от 250 на почти 300. Трябва да сложат поне 1000-2000 лева еко такса при внос на стара талига, която е разпадната от каране и веднага трябва да отиде за скраб вместо да се кара по улиците. Тъкмо ще има пари и за бюджета - 300 хил. европейски талиги х1000 лева - ето ги 300 милиона лева.

    Коментиран от #7


  • Месершмит 109
    Отговор
    5 14:45  05.06.18
    Аве от 20 години нагоре 2000лв данак да правят тъкмо сиромашиите с кенефи за 500лв да го лапат дето ги избират прет блоковете от тях никой не може да паркира и по този начин който има гащи да кара нова или до 20 години останалите на металекс без значение състоянието!!!

    Коментиран от #6

  • ИЛ 2
    Отговор
    6 15:07  05.06.18

    До коментар #5 от "Месершмит 109":

    Само акъл и бял джигер си.
  • pinokio
    Отговор
    7 15:22  05.06.18

    До коментар #4 от "123":

    За кой бюджет говориш, ако си мислиш, че еко таксите отиват в държавния бюджет си в голямо заблуждение. Парите се дават на няколко богоизбрани фирми за рециклиране. Екотаксите са просто един престъпен държавен данък за в полза на частни фирми.
  • Шаран БГ
    Отговор
    8 18:55  05.06.18
    Много дигате бе, бате.... Нещичко смъкнете...... Аман бе !! Че то и аз ставам за министЕр, колко му е ? Де през месец, де през тримесечие ще вдигам такси, данъци, налози акцизи....... Ха да видим дали няма да съм "успешен"

    Коментиран от #9

  • Патето Яки
    Отговор
    9 23:38  06.06.18

    До коментар #8 от "Шаран БГ":

    Другарю Шаран назначавам те от утре за министър на екотаксите честито. Ако обичаш да ми върнеш екотаксата оти съм на газ и изотзаде ми не пуши въобще.
  • гост
    Отговор
    10 10:41  08.06.18
    В Германия един голф 2 без кат струва 300 евро, колкото струва и годишния му данък. У нас същата кола има данък от 10евро при същата цена. В това време кола с мощност над 100кс, повечето от наличните коли, но покриваща минимално евро 4 и нагоре, плаща 250лв годишен данък. Нашите прости управници смятат, че колкото е по-чиста и нова колата, толкова повече трябва да се плаща, колкото е по-стара и мръсна, толкова по-малко. Само у нас я има тази простотия, сериозно, само у нас е, няма друга страна в Европа с толкова идиотско решение.
  • Гост
    Отговор
    11 21:40  14.08.18
    Щом не ги давате за екология да ги дадете за свещи.

Напиши коментар:


Публикувай