Днес пред паметника на железопътна гара Буново ще бъде отбелязана 35-ата годишнина от кървавия атентат във вагона за майки с деца. Ще бъде почетена паметта на невинните жертви: Георги Цветанов (на 12 години), Стефан Атанасов (на 13 години), Райна Бозукова (на 64 години), Яворка Петрова (на 38 години), Емил Николов (на 40 години), Николай Генков (на 64 години), Стилиян Иванов (на 60 години).
Това е най-големият железопътен атентат в българската история по брой на жертвите. Извършен е на 9 март 1985 г. с взривно устройство, поставено във вагона за майки с деца на влака Бургас - София. Същият ден избухва взрив и в кафе-сладкарницата на хотел "Сливен" в град Сливен, припомня БГНЕС.
Бомбата е с часовников механизъм, а часът е разчетен да съвпадне с навлизането на влака в тунела "Гълъбец" след гара Буново в посока София. Там паниката и липсата на достатъчно въздух биха довели до възможно най-голям брой жертви. Влакът обаче закъснява с две минути и взривът избухва на гарата, а не в тунела, както е било планирано. В атентата загиват 7 души - 3 деца и 4 жени. Сред жертвите са глухонеми деца, прибиращи се вкъщи. Ранени са тежко 9 души и сред тях също има 2 деца. При атентата в Сливен са ранени 14 души.
Извършители, според обвинението, са членове на протурска терористична организация, свързана с протести срещу събитията, определяни като "Възродителен" процес.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Ронин
Коментиран от #10, #13, #22, #65
08:15 09.03.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Герберастия
Коментиран от #128
08:18 09.03.2020
5 СссереМ
Коментиран от #18, #42, #130, #184
08:18 09.03.2020
6 Някой си
Срам и позор!
08:18 09.03.2020
7 ИВАН
Коментиран от #14, #72
08:23 09.03.2020
8 СссереМ
Коментиран от #9
08:24 09.03.2020
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 браво
До коментар #2 от "Ронин":
браво, един който да покаже и другата страна на процеса.08:28 09.03.2020
11 турк вън
И запомнете атентаторите са турци-мюсюлмани.
Коментиран от #16
08:29 09.03.2020
12 9238
08:29 09.03.2020
13 Дурхан
До коментар #2 от "Ронин":
Ами това беше комунустическата пропаганда !.. тоя атентат беше извършен от ДС и целта беше оправдаване на насилието срещу българските турци от комунистипеския режим .Коментиран от #19, #137
08:29 09.03.2020
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Генерал
За съжаление,българските мюсюлмани с турско самосъзнание и днес са разменна монета в игрите на Анкара, ДПС и продажната "българска политическа класа",които не мислят сериозна за подобряване на тяхното социално положение.
Коментиран от #20, #23, #27
08:32 09.03.2020
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Усеин
08:33 09.03.2020
18 Баро Вкаров
До коментар #5 от "СссереМ":
Тека е, демократични ми другарю!Тва беше един прекрасен атентат,а ти иди сега да целунеш ръка на Властелина на студения резерв!Коментиран от #61
08:33 09.03.2020
19 9238
До коментар #13 от "Дурхан":
Да бе. И кой ще ти повярва на теб елементарнико.Коментиран от #21
08:34 09.03.2020
20 Усеин
До коментар #15 от "Генерал":
Грешиш много!08:34 09.03.2020
21 Усеин
До коментар #19 от "9238":
Аз вярвам на Дурухан!08:34 09.03.2020
22 Гост
До коментар #2 от "Ронин":
Това да говориш "онагляло, "не са ти давали хляб" е ясен критетий, че не си бил/а пряк свидетел. А просто си чешеш езика. Идеята на възродителния процес е да не се стигне до това, което се случва в Кипър. Целено е да се отрече, по всякакъв начин наличието на турско малцинство. Щом турците по това време са изнагляли до такава степен както твърдиш, та като реакция стещу това власта е предприела действия по насилствена асимилация, като - забрана за говорене на майчин език, насилствена смяна на имена, забрана за спазване на обичаи (обрязване и тем подобни), затваряне на джамии, смянан дори имената на мъртви хора от преди 100г. и да им чупят надгробните плочи. Тва за действията на 10 души, да съдиш за цял един народ не е редно и допустимо, с твоите мизерни измислени истории.Пък и най-вече, щом търпиш ромите в момента, нямаш никакво право да говориш за хора, които цял живот са работили за НРБ и накрая са видели най-лошото. Ся ако ти стиска ходи да оправиш ромите, да видим дали ще имаш успех.
Като правиш, коментари поне да са смислени, КАУН!
Коментиран от #25, #26, #38
08:35 09.03.2020
23 Гост
До коментар #15 от "Генерал":
Генерале, Вие българските закони знаете ли ги, че турските по време оно сте тръгнали да цитирате?Коментиран от #41
08:37 09.03.2020
24 Боримечката
08:37 09.03.2020
25 МЪРШО
До коментар #22 от "Гост":
туркофилска занеми се евтин ибрикчия!08:38 09.03.2020
26 Комуниста
До коментар #22 от "Гост":
Майчния им език в Турция тук е България ако не си забрави слуга на мюфтийството!08:40 09.03.2020
27 Хасан
До коментар #15 от "Генерал":
Българските турци си бяха против съветската окупация на НРБ и за проеврооейска прозападна ориентация на държавата ..а това за Кипър беше просто една комунистическа пропаганда която да оправдае насилието, беззаконието и потъпкването на основните човешки права като етнипеско самосъзнание, религуя, бит, куктура и обичаиКоментиран от #30
08:41 09.03.2020
28 Първо Живков след него и Луканов
08:42 09.03.2020
29 Госあ
Коментиран от #31
08:42 09.03.2020
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Хасан
До коментар #30 от "Комуниста":
Но накрая ние победихме ..победихме мракобесния режим на Т.Живков ..скъсахме пъпната връв на България с Русия и успяхме да наложим проевропейски курс на България..ако не бяхме ние сега Българите щяха да бъдат като Северна Корея или Есад с управкението на Владимир Живков , сина на ТодорКоментиран от #36, #67
08:49 09.03.2020
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Хасан
До коментар #30 от "Комуниста":
" няма понятие като бг турци " е фашистко нацистко и комунистическо изказване ..хората имат право на самоопределянеКоментиран от #39, #112
08:51 09.03.2020
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Хасан
До коментар #34 от "До Асан пост 27":
Ако пък твойта съдба зависеше от мен то като Чаушеску ..до стената и разстрел за комунистите08:52 09.03.2020
38 ЕДИ КОЙ СИ
До коментар #22 от "Гост":
КАК ДА НЕ Е ВЯРНО БЕ КЕЛЕШ, НА МНОГО МЕСТА СЕ ПРАВЕХА, ЧЕ НЕ ТЕ РАЗБИРАТ КАКВО ИМ ГОВОРИШ !!!!08:52 09.03.2020
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Пак не хванаха
Коментиран от #59
08:54 09.03.2020
41 Генерал
До коментар #23 от "Гост":
Знам много добре, и турските закони не са от време оно, ами и днес турската държава не признава българско( и други) малцинства. Но за това не се пише. Конституцията на Турция не признава съществуването и самоопределението на етнически малцинства в държавата, а определя всички турски граждани като турци. Всички турски граждани по националност са турци.Записано им е в Конституцията: "Всеки турски гражданин е турчин".Следователно за национални малцинства и дума не може да става. А на българите-християни е отнето дори правото да носят български фамилии. Окончанията „-ов“, „-ев“, „-ски“ и „-ин“ с забранени. Що се отнася до българите-мюсюлмани, за Турция те са турци и точка.Освен това, в България няма турци, има българо-мюсюлмани, това че, имат свободата и се смоопределят като турци, не значи, че са! Продажното правителство на Васил Радославов (от Либералната партия), в Народното събрание през 1914 година връща турско-арабските имена на 200 000 българи мохамедани от Родопите (т. е. на почти цялото население в региона), доброволно приели българските имена и преминали в християнската вяра по време на Балканската война през 1912 година - първото самородно възрожденско движение в свободна България, но, за съжаление, неуспешно завършило.
Коментиран от #45, #49, #53, #58
08:54 09.03.2020
42 котопакси
До коментар #5 от "СссереМ":
Рано рано по сабахлем ме разсмя бе шмокльо неграмотен .И на всичкото отгоре си и голям фантаст от световна величина .Я ми дай статистика колко болници е имало по царско време и как комунистите са влизали да избиват хората там ,като чели всички обикновени хора са били врагове на комунистите . Ти че не си във ред е ясно и затова такива като теб трябва да бъдат вкарани във специализирани заведения за шизофреници .08:55 09.03.2020
43 ТЮРК
Коментиран от #46, #62, #116
08:56 09.03.2020
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Хасан
До коментар #41 от "Генерал":
В Турция има малцинства установени с Лозанския догивор като арменско, гръцко ..те си имат арменски болници , училища, църкви и манастири ..в Турция си има самостоятелна и независима арменска , българска и гръцка църква ..християнските налцинства су учат си език и вяраКоментиран от #57, #93
08:59 09.03.2020
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Хисторик
Коментиран от #50
09:01 09.03.2020
48 Факт
09:01 09.03.2020
49 Хасан
До коментар #41 от "Генерал":
Защо възстановяване на имената да бъде продажно ??? Помаците са си славяни мюсюлмани и е нормално да си имат арабски имена ...както е нормално християните да си имат християнскиКоментиран от #92, #119
09:02 09.03.2020
50 Хасан
До коментар #47 от "Хисторик":
Това е комунистическа пропаганда която се провежда от Русия днес .Крим може да стане анериканска база чакай да анексирам..турците могат да станат Кипър чакай да ги депортирамКоментиран от #55
09:04 09.03.2020
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Потребители много
09:08 09.03.2020
53 Кой68
До коментар #41 от "Генерал":
Само вие сте в час и коментирате по-темата.Навремето тия българо-мохамедани ползваха редица привилегии.Какво са виновни децата и майките за да ги взривя?09:09 09.03.2020
54 Алексей Сергеев
09:10 09.03.2020
55 Хисторик
До коментар #50 от "Хасан":
1979г в Одрин Сюлейман Демирел заплашва Тодор Живков, че за 24h турците могат да мобилизират 10 милионна армия и Демирел яде шамари от Живков и това ли е пропаганда?Коментиран от #64, #69
09:10 09.03.2020
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 БТД - София
До коментар #45 от "Хасан":
Да ама няма двойно гражданство. Защо не мога да отида да изкарам 1 седмица в дядовата къща? Който и да живее там, ще е споразумеем с него. Още повече, че този някой е наясно, че се разполага в чужд имот09:14 09.03.2020
58 гост
До коментар #41 от "Генерал":
`В Скандинавия имах колега Чазим хърватин мюсюлманин . Защо той не се определя като турчин ???? Някой много иска да има конфликт у нас . Според мен някой от МВР не си върши работата тук. А в Япония ислияма е забранен с закон !!!Коментиран от #66, #151
09:15 09.03.2020
59 оцелял от турското робство
До коментар #40 от "Пак не хванаха":
Той сега си почива от свършеното в сараите си.09:15 09.03.2020
60 Zezo
Коментиран от #108, #148, #150, #152, #153, #154, #155, #157, #158, #159
09:18 09.03.2020
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Турция без граници
До коментар #43 от "ТЮРК":
БГ Кипър с граници Сърбия, Гърция, Румъния и КЮРДИСТАН.09:19 09.03.2020
63 Аз съм българче
09:20 09.03.2020
64 Професор по Стоманобетон
До коментар #55 от "Хисторик":
Яде шамар от ссср,от живков тоя неграмотен правешки простак,може да яде само баклава.Престанете да величаете този цървул неграмотен живков от рода цигани замфиркюи.09:23 09.03.2020
65 Ами не е ли било по-лесно
До коментар #2 от "Ронин":
Да научиш турски ако искаш хляб, отколкото да инсценираш терористичен акт? То и сега в тези области се говори турски ама България още тегли последиците и няма излизане от дъното. Виж си детската смъртност самоКоментиран от #68
09:24 09.03.2020
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Оооо Роме
До коментар #33 от "Хасан":
Ти къде се слагаш пак? Дето сите турци, там и Ром хасан!09:28 09.03.2020
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 През 79 Живков
До коментар #55 от "Хисторик":
Не е ходил в Одрин, пляскал е шамари в някое киностудио :)))09:29 09.03.2020
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Препоръчай ми твоя
До коментар #68 от "Бесен Язовец":
Хахахаха...или недей, виждам, че на теб не ти е помогналКоментиран от #75
09:30 09.03.2020
72 Анонимен
До коментар #7 от "ИВАН":
Върви си там където е била Волжка България.09:31 09.03.2020
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 БКП
09:33 09.03.2020
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 Този коментар е премахнат от модератор.
77 Анонимен
Коментиран от #80
09:41 09.03.2020
78 Българин
Коментиран от #79, #82, #83
09:44 09.03.2020
79 Истанбул
До коментар #78 от "Българин":
Моите наблюдения са други.Турчин ще ти помогне,ще те нагости и ще те напъти ако имаш нужда от помощ.Преди време си търсех работа,исках да карам ТИР и всички мои познати ми казваха:-"Недей да работиш за българи,защото лъжат!"Винаги когато ходя до Истанбул да купувам стоки,съм се срещал с топли и сърдечни хора.09:54 09.03.2020
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 Каквото повикало, такова се обадило
09:58 09.03.2020
82 Анонимен
До коментар #78 от "Българин":
Напротив,вие сте диво,е...во,и крадливо племе!09:58 09.03.2020
83 Да, вижда се колко сте толерантни
До коментар #78 от "Българин":
С тази смяна на имена и репресиите и убийствата на възпротивили те се. Също се вижда и как не се смилихте и над децата като поставихте и бомби във вагона за да го припишете на турците.09:59 09.03.2020
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 Само питам
10:05 09.03.2020
87 Фейк
Коментиран от #96
10:05 09.03.2020
88 да попитам продажните журналя
10:05 09.03.2020
89 Zezo
09:18 09.03.2020
10:06 09.03.2020
90 веселяк
10:09 09.03.2020
91 месара
10:11 09.03.2020
92 Генерал
До коментар #49 от "Хасан":
Защо пишеш глупости.Възродителният процес започва далеч преди събитията от 80-те години, почти веднага след Освобождението, когато десетки хиляди хора, „туркоезични“ и българомохамедани, без намесата на държавата пожелават да получат християнски имена и да се върнат към Христовата вяра на своите насилствено ислямизирани през вековете деди. По време на Балканската война нещата се повтарят в още по-големи мащаби, подсилени и от патриотичната еуфория след разгромните удари на нашата армия срещу силите на бившия поробител.Това продължава през 1937-40 г...
Помаци-българи мохамедани и турскоговорящите българи са различни степени на турцизацията на българите. Първо са ги принудили да приемат исляма (помаци), а после някои от тях са проговорили и турски (турскоговорящи българи).
Коментиран от #111
10:11 09.03.2020
93 Генерал
До коментар #45 от "Хасан":
Отново пишеш глупости.Конституцията на Република Турция не признава съществуването и самоопределението на етнически малцинства в държавата, а определя всички турски граждани като турци. Това води до продължителен конфликт с кюрдската общност, както и до турцизиране на голяма част от нетурските малцинствени групи в страната.
Коментиран от #117
10:13 09.03.2020
94 Турчина
Коментиран от #99, #173
10:15 09.03.2020
95 Този коментар е премахнат от модератор.
96 КОНТРАТА
До коментар #87 от "Фейк":
То затова БНТ отдавна не е нац. телевизия защото се занимават с турска и соросоидна пропаганда! И това предавабе История Бг. е пълна трагедия със смешните си гости,, историци" и,, публицисти" пародия!Коментиран от #98
10:21 09.03.2020
97 Професора
10:25 09.03.2020
98 Анонимен
До коментар #96 от "КОНТРАТА":
Мисля,че предаването се казваше "Дела и документи" и беше показано след падането на комунизма т.е. преди около 29-30 години.Коментиран от #101, #103
10:25 09.03.2020
99 Монгола
До коментар #94 от "Турчина":
Пробвайте да посегнете на суверенитета на РБ и тогава ще усетите силата на,, Руската армия " ще се учудиш колко бърз може да бъде флота в,, Севастопол"!!!Коментиран от #106, #125
10:28 09.03.2020
100 Този коментар е премахнат от модератор.
101 Този коментар е премахнат от модератор.
102 стоян георгиев
Коментиран от #172
10:32 09.03.2020
103 Бесен Язовец
До коментар #98 от "Анонимен":
Ти си от анонимните алкохоици най големите фенове на Сорос по тази земи!10:32 09.03.2020
104 Истината
Коментиран от #124
10:35 09.03.2020
105 Истината
Коментиран от #110
10:36 09.03.2020
106 Този коментар е премахнат от модератор.
107 9238
До коментар #31 от "Усеин":
Ти си поредния радикален ислямист, който ще си получи заслуженото.Коментиран от #126
10:37 09.03.2020
108 Вла
До коментар #60 от "Zezo":
Оцених те с плюс по грешка.10:39 09.03.2020
109 На гяурите днес
До коментар #106 от "Москва":
за това ли плащат от мюфтийството да разпзостранявате измислици?10:39 09.03.2020
110 Този коментар е премахнат от модератор.
111 А информация как
До коментар #92 от "Генерал":
Аспаруховите българи са приели християнството и са проговорили на македонски имаш ли?Коментиран от #132
10:42 09.03.2020
112 Този коментар е премахнат от модератор.
113 сгур
Коментиран от #115
10:44 09.03.2020
114 гост
Коментиран от #170
10:47 09.03.2020
115 Обичам свинска пържола
До коментар #113 от "сгур":
Защото са от ДСКоментиран от #123
10:47 09.03.2020
116 9238
До коментар #43 от "ТЮРК":
Е за това пък туркайда скоро ще стане Кюрдистан, Гърция и България.Коментиран от #120
10:47 09.03.2020
117 А как стои въпроса
До коментар #93 от "Генерал":
С българската конституция? В България има ли небългари? Примерно Асан от Факултета българин ли е или не е?10:50 09.03.2020
118 Професора
10:50 09.03.2020
119 9238
До коментар #49 от "Хасан":
И, защо славяните приели насилствено исляма да и е нормално да имат арабски имена? От къде на къде? Какво общо има религията с имената? Аз може да съм Георги и пак да изповядвам религията. Защо според вас трябва да има обвързаност на имена с религия? Само, че за това трябва да си поразмърдаш аспиринчето, а не да го блъскаш по 5 пъти на ден в паважа.10:52 09.03.2020
120 Е да
До коментар #116 от "9238":
Те кюрдите са много, тъкмо Турция, България, Гърция ще им стигнеКоментиран от #129
10:54 09.03.2020
121 В резултат на този процес
10:55 09.03.2020
122 Този коментар е премахнат от модератор.
123 Този коментар е премахнат от модератор.
124 стоян георгиев
До коментар #104 от "Истината":
пълна гротеска е целия този цирк.турска организация в българия изцяло от агенти на българските служби ,обявила че се бори за правата на турското малцинство у нас ,но без насилие извършва атентати с бомби с часовников механизъм.някои от шефовете в държавна сигурност повдигат оттук, оттам завесата .интересна е книгата досиетата на доган.в нея се обяснява нагледно чрез документи неговото виспитание и инфилтриране в съпротивителното движение на турците у нас.не случаино турската организация е с основни ръководни кадри от родното му село!Коментиран от #133
11:04 09.03.2020
125 Този коментар е премахнат от модератор.
126 Реалист
До коментар #107 от "9238":
Правораздавателната система толкова е развита че най-много условна:)те така ще се разпаднете11:09 09.03.2020
127 Истината
11:11 09.03.2020
128 Хоху
До коментар #4 от "Герберастия":
Добре бе нямаш ли малко уважение към жертвите , че намесваш ГЕРБ и настоящата политика. Става въпс за коренно различни времена.11:14 09.03.2020
129 Този коментар е премахнат от модератор.
130 Този коментар е премахнат от модератор.
131 Този коментар е премахнат от модератор.
132 Генерал
До коментар #111 от "А информация как":
Имам...Първите християнски общини – епископии са направили още в I век учениците на Христос – Св. Андрей и Св. Павел. Единият в Пиринска Македония, а другият по Черноморското крайбрежие.
От там християнството е заляло българските земи, а в 330 г. цялото население на нашите земи е било християнско. Издигнати са били хиляди храмове, остатъци от които все още намираме по българските земи. Някои от тях, като „Св. София” в столицата и „Св. Георги” и днес продължават да изпълняват религиозните си функции. А Исляма възниква през 610 година.
Християнин е бил Кубрат (роден около 605 и починал 665), християни са били Аспарух (640 -700 г). и Тервел (управлявал 700 – 721 г.). Тервел дори е успял да стане светец на източната и на западната църква, поради поражението, което нанася на арабите, тръгнали на джихад срещу европейската християнска цивилизация.При разширението на България, в първата половина на IX век, броят на християните се увеличава чрез населението на Тракия и Македония, които също са християнизирани в предшестващи епохи.През 865 г. е официалното покръстване на българския народ.
Падането на България под Османско робство (1396 г.) и насилственото ислямизиране на част от българският народ става след едни 500 години от покръстването на България.
Коментиран от #134, #135
11:20 09.03.2020
133 Истината
До коментар #124 от "стоян георгиев":
Има още много тайни, които не са разкрити. Например атентата на гара Пловдив на 30 август 1984 година.11:27 09.03.2020
134 А защо се е наложило
До коментар #132 от "Генерал":
Княз Борис да налага повторно християнството с огън и меч, като българите са били християни? Знаеш ли? Иначе е ясно, че е имало християни тука преди идването на Аспарух, аз питах кой покръства аспаруховите българи, не местното население и как тези българи забравят оригиналният си български и проговарят на македонският славянски език.Коментиран от #156
11:27 09.03.2020
135 Абе какви български земи в 1 век
До коментар #132 от "Генерал":
ХахахахКоментиран от #146
11:29 09.03.2020
136 Истината
11:30 09.03.2020
137 ergo
До коментар #13 от "Дурхан":
Оправдаване пред кой?!? Пред самите себеси? Та кой е смеел да държи сметка на ДС какво прави, та да се оправдава? Жалък опит за манипулация е твоето писание.11:31 09.03.2020
138 Реалист
До коментар #131 от "9238":
Покажи един сектор който да няма турски капитал:) е така се почва докато Бойко усмихнато поздравява АГА годподаря да му стане драго,,:)Коментиран от #141
11:33 09.03.2020
139 свидетел
Коментиран от #140, #142
11:34 09.03.2020
140 Този коментар е премахнат от модератор.
141 Този коментар е премахнат от модератор.
142 Този коментар е премахнат от модератор.
143 дядо Ильо
11:52 09.03.2020
144 Този коментар е премахнат от модератор.
145 Този коментар е премахнат от модератор.
146 Генерал
До коментар #135 от "Абе какви български земи в 1 век":
Защо си измисляш, ясно съм написал " в I век учениците на Христос – Св. Андрей и Св. Павел"Страшно сте неграмотни!
12:23 09.03.2020
147 Реалист
До коментар #145 от "9238":
Много си изостанал от модата:) цяла българия се радва на турската култура,кухня,литература,кино и музика:)Коментиран от #149
12:23 09.03.2020
148 котопакси
До коментар #60 от "Zezo":
Ако Руснаците не бяха влезли във България ,това щеше да го направи Турция и ти сега щеше да носиш чалма или фес .Чети плана Чърчил как е трябвало Турция която във последният момент влиза във ВСВ да окупира България със 20 Турски дивизии 1944 г. Англия е искала Турция да ни окупира Днес безсъвестно превръщат историята в покорна слугиня на политиците Историята не е юридическа дисциплина, в която аморални парламентаристи и добре платени адвокати да словоблудстват и така да формират представите на обикновените хора за това, което се е случвало. Нито се е цанила за безропотна слугиня на невежи властващи прослойки.Използвайки конюнктурни идеологически схеми, политическите фактори по време на т.нар. либерален преход у нас
не дават достъп до публичното пространсто
12:34 09.03.2020
149 Този коментар е премахнат от модератор.
150 котопакси
До коментар #60 от "Zezo":
1944 г. Англия е искала Турция да ни окупира Съзнанието на хората сега е насочено към физическото им оцеляване, а по-младите поколения нямат никакви реални спомени, затова е необходимо миналото да се припомня обективно, честно да се оцени и осмисли. Защото е от твърде голямо значение за сегашното битие и бъдещето на народа ни. Не би трябвало да бъде пренебрегвана знаменитата мисъл на философа Хегел: "Който забравя миналото, е обречен да го повтори"!На запознатите със съвременната история е известно, че едва през октомври и ноември на 1943 г. в Москва и Техеран се провеждат първите тристранни срещи на съюзниците във Втората световна война: Великобритания, Съединените щати и Съветския съюз, за съгласувано водене на войната срещу Германия. На тези конференции СССР се противопоставя на намеренията на англо-американската дипломация за пренасяне на конфликта на Балканите чрез обявяване от СССР на война срещу България или с въвличането на Турция във Втората световна война. След разгрома на Вермахта при Москва и Сталинград е прието за възможно фактически подкрепящата дотогава Германския райх "неутрална" Турция да бъде въвлечена пряко във войната на страната на съюзниците. Въпросът е бил обсъждан дискретно на състоялата се от 22 до 26 ноември 1943 г. в Кайро конференция между САЩ, Великобритания и Турция. За основа на по-нататъшни военни действия е възприета старата стратегическа идея на Чърчил за откриване фронт на Балканите, но сега с участие на Турция. За
12:36 09.03.2020
151 Гост
До коментар #58 от "гост":
Отвори гугтл или уикипедия и виж дали е забранен. Чети българино чети! Така като гледам тука всички са всезнайковци, та закони знаят и всичко на светаКоментиран от #160
12:38 09.03.2020
152 котопакси
До коментар #60 от "Zezo":
Някои наши сегашни политици преднамерено забравят и за предложеното от британския премиер на срещата с Рузвелт и съгласувано през октомври 1943 г. в гр. Казабланка искане за извършване на въздушни нападения над български градове като наказание за наложеното от неизбежния развой на събитията символично участие във войната на страната на Германия. Трябвало е да станем пушечно месо за злополучните стремежи на Чърчил на Балканите по време на Първата световна война. Наред с ужасите и огромните разрушения англо-американските терористични нападения засегнаха 11 хиляди мирни български граждани. През периода 14 ноември 1943 г. до 17 април 1944 г. са извършени12 нападения с участието на 2000 самолета След разгрома на Вермахта при Сталинград и Москва пред западните дипломати е поставена тактическата задача да се предвари настъплението на Червената армия на Балканите. В връзка с това британското правителство първоначално е предложило да се постигне споразумение със Съветския съюз за т.нар. инициативи и отговорности в балканските държави. На съветската страна се предоставя "правото на отговорност" за Румъния, а на Великобритания - за Гърция. На този етап проектът не е бил приет. Паралелно с дипломатическите постъпки в края на август 1944 г. Турция разполага на българската граница 26 дивизии, готови за навлизане в България. Срещу тях са дислоцирани 3 български дивизии, а други 2 - на Черноморското крайбрежие. Същевременно Великобритания тактично променя своят
12:41 09.03.2020
153 котопакси
До коментар #60 от "Zezo":
При това е поставено изрично условие за изтегляне на българските войски от всички заети след април 1941 г. земи. Същия ден съветското правителство научава за това намерение и изпраща следната нота до Чърчил: "Съветският съюз не е обвързан със сепарастичните преговори, които Англия едностранно води с България, и си запазва правото да действа на Балканите както намери за добре." Уместно е да се вметне, че на тези "преговори" гръцкото емигрантско правителство в Кайро предявява претенции за корекция на старата граница между двете страни. Тя е прокарана в нарушение на сключената от Гърция с държавите от Антантата на 18.09.1920 г. Конвенция за присъединяването на Западна Тракия към Гърция, като на България се даде право на свободен излаз на Бяло море. На срещата в Кайро новите гръцки искания обхващат достигаща близко до Пловдив голяма част на Родопите. След войната гръцкото правителство потвърждава своите претенции. По време на мирната конференция през 1946 г. в Парижсъветското правителство се противопостави твърдо
на опитите за по-нататъшно откъсване на български територии. На конференцията само Съветският съюз от великите сили поддържа настояването за възстановяването на България на излаза на Бяло море.
В първите дни на септември 1944 г. Чърчил изпраща двама свои емисари в Пловдив за среща със Стойчо Мушанов. На нея те ултимативно заявяват: "Ако българите не искат да бъдат окупирани от съветски войски, те трябва да се съгласят веднага
България да бъ
Коментиран от #174
12:43 09.03.2020
154 котопакси
До коментар #60 от "Zezo":
Българският представител на срещата, след разговор с един от регентите, е дал съгласие за навлизането в България на турските войски. Но на 5 септември 1944 г., като научава за преговорите в Пловдив, Сталин скъсва дипломатическите отношения на СССР с България и превантивно й обявява война. Още на 8-и септември Червената армия навлиза на българска територия. След няколко дни - на 12 септември, при главнокомандващия българската армия генерал Маринов се явява група от британски и американски офицери с ултимативно искане в срок от 24 часа да им бъдат предадени плановете на нашите минни заграждения по южното ни Черноморие с оглед на предстоящо дебаркиране на английски и американски войски. По нареждане на представителя на главното командване на съветската армия ген. Бирюзов обаче, на срещата се явяват съветски офицери, които заявяват: "Съветският съюз не се нуждае от съюзническа помощ в България. Моля да напуснете територията на тази страна, тъй като ние започваме бойни действия."Различията между съюзниците спрямо България остават висящи до 10 октомври 1944 г., когато се провеждат преговорите в Москва. В тях участват Чърчил, Идън, Кер и Бърнс, от една страна, и Сталин, Молотов и Павлов - от друга. В хода на преговорите Сталин е попитал дали съсредоточените 26 турски дивизии в Тракия са били насочени срещу България, на което е получил положителен отговор. Съдбата на България отново е обсъждана детайлно на състоялите се на 10 и 11 октомври в Москва преговори ме
12:44 09.03.2020
155 котопакси
До коментар #60 от "Zezo":
Крайно време е управленческата прослойка у нас да прекрати внушенията за съветска окупация и ролята на съветски сателит на България, след като България е била включена в съветската зона за отговорност по изричното настояване на Великобритания и Съединените щати с оглед на техните предпочитания и интереси в Гърция и други страни на Стария континент. Недостойно е политическата прослойка да манипулира минали събития и да превръща историята в своя слугиня. Има нескрит стремеж на безродни космополити, лобисти, съвременни еничари и платени русофоби да внушават на добродушната българска общественост "политическата целесъобразност" от чуждото имперско "присъствие", публично изразявано с искания за замяна на паметника на съветската с този на една друга армия. И ако мине - вместо на Царя Освободител, да се издигне мемориал на Сюлейман "Безумний" или на някой друг известен завоевател.Коментиран от #175
12:46 09.03.2020
156 Генерал
До коментар #134 от "А защо се е наложило":
В България между 632–864 г., е имало пълна толерантност към всички религии. В страната проповядват мисионери християни от Запад и Изток, привърженици на различни ереси, мюсюлмански духовници, и др.Мотивите на кан Борис I да приеме християнството и да го обяви за единствено позволена религия в България са много по-сериозни и предизвикани от висши държавни и национални интереси. В 852 г. България е една от трите европейски суперсили с граници от Будапеща до Одрин, от Днепър до Драч на брега на Адриатическо море и от Карпатите до Бяло море. Но в международните отношения е третирана като езическа държава, тъй като владетелят й е езичник, а и немалка част от населението. Останалите две суперсили — Франкската (Свещената Римска) империя и Византия(Източно Римската), са християнски държави и не смятат България за равноправен партньор. Превръщането й в християнска държава я превръща в равноправен субект в отношенията с останалите водещи политически сили в Европа. Това е като днес да станеш член на Европейския съюз.Обявяването на християнството за официална религия в България е решение на управленския екип на цар Борис с предварително набелязани стратегически цели в международен и вътрешен план-един народ, една вяра.
...И македански език няма.
Коментиран от #168
12:46 09.03.2020
157 котопакси
До коментар #60 от "Zezo":
Едва е започнала срещата и Чърчил се обръща към Сталин:”Нека уредим нашите взаимоотношения на Балканите. Вашите армии са в Румъния и България. В тези страни ние имаме интереси, мисии и агенти. Нека не се противопоставяме на дребно. Как бихте погледнали да имате 90% предимство в Румъния, а ние да имаме 90% в Гърция и 50 на 50 в Югославия? Докато думите ми се превеждаха нахвърлях следното на половин страничка:
Румъния
Русия 90%
Останалите (съюзници) 10%
Гърция
Великобритания (в съгласие със САЩ) 90%
Русия 10%
Югославия 50-50%
Унгария 50-50%
България
Русия 75%
Останалите (съюзници) 25%
12:52 09.03.2020
158 котопакси
До коментар #60 от "Zezo":
Съветският стенографски протокол от тази среща е твърде синтетичен, не съдържа подробности, нито пък споменава за „синята лястовичка”, с която Сталин мълчаливо маркира подадения му от британския премиер лист. В протокола е вписана само една неопределена бележка на Сталин:„Другарят Сталин заяви, че 25% контрол на британците в България не хармонизира с другите цифри в таблицата. Другарят Сталин смята за необходимо да направи някои промени, в смисъл, Съветският съюз да има в България 90%, а Великобритания – 10%”. (24)
Използвана е думата „хармонизира”. Дали Сталин няма предвид за България да се договори аналогично разпределение на сферите на влияние като това за Гърция? Подобна теза се налага и от обстоятелството, че Сталин е подкрепил вече предишно искане на Чърчил Великобритания да има в Гърция право на сюзеренна власт.
Протоколът подсказва също, че Сталин е съвършен играч, чиито умения демонстрира и в сръчното си маневриране по отношение на Италия. Когато Чърчил настоява съветското правителство да окаже въздействие върху италианския комунистически ръководител Ерколи да озапти италианските комунисти, чиято реторика можела да възпламени страстите и да доведе до сблъсъци с окупационните съюзнически части, Сталин реагира, според синтетичния стенографски протокол, по следния начин:
Коментиран от #169
12:55 09.03.2020
159 котопакси
До коментар #60 от "Zezo":
Антибългарските емоции на британския премиер не са случайни и датират от десетилетия. Една от причините може да бъде потърсена в традиционната британска политика спрямо Балканите, в която българските национални стремления не се вписват по същия начин. Главната причина обаче е дълбоко личностна: България, или по-точно направляваното от цар Фердинанд българско правителство, допринасят в значителна степен за унизяването на Чърчил като политик.През пролетта на 1915 г. Първата световна война е в разгара си. Сър Уинстън, който по това време е министър на военноморските сили, разработва стратегия за скорошно спечелване на войната от страните на Антантата. Ако Османска Турция – най-слабото звено на Централните сили – бъде принудена да капитулира, британските щикове в Близкия Изток и руските – от Кавказкия фронт ще могат да се пренасочат към Европейския боен театър. Съпротивата на Австро-Унгария и Германия ще бъде сломена в най-кратки срокове.
12:56 09.03.2020
160 гост
До коментар #151 от "Гост":
Ами то от блъскане на главите в земята мозък не остава само айрян .Работата ми е такава че съм бил и в Япония и южна Корея та те се мразят много но и двете страни най много мразят мюсюлмани !!!!!!! А и Гугъл го пише черно на бяло но на Български не на турски. ЧЕТИ !!!13:01 09.03.2020
161 Реалист
До коментар #149 от "9238":
Турция е най сериозния играч между запада и близкия изток, предопределя регионални и световни политики на които всички страни на балканите се нагаждат. Правителствата се менят а важно е постоянство в политиката и Турците удържат на интересите си:) Бойко не напразно се нагажда на силния;)Коментиран от #163, #164
13:01 09.03.2020
162 1212
13:12 09.03.2020
163 Този коментар е премахнат от модератор.
164 9238
До коментар #161 от "Реалист":
Пха ха ха. Това беше най новия виц налиКоментиран от #165
13:27 09.03.2020
165 Този коментар е премахнат от модератор.
166 Този коментар е премахнат от модератор.
167 ПЕНКО
14:10 09.03.2020
168 оцелял от турското робство
До коментар #156 от "Генерал":
Така е, но няма кой да чете, а и да прочете, няма да може да асимилира това, което сте написали, поради умишлено поддържана безпросветност и засилена неграмотност от страна на управляващите. И всичко е поради стремежа им към лично обогатяване, по-просто казано - КРАЖБА.14:27 09.03.2020
169 Дурхан
До коментар #158 от "котопакси":
Ако не Червената армия а съюзниците бяха влезли на 9 септември България щеше да бъде като Гърция а не руска околия ..14:41 09.03.2020
170 оцелял от турското робство
До коментар #114 от "гост":
Простият човек задължително е излобен.14:45 09.03.2020
171 Обичам свинска пържола
14:51 09.03.2020
172 оцелял от турското робство
До коментар #102 от "стоян георгиев":
Ако си българин, знай, че много грешиш. Намери първоизточници по тези въпроси и ги прочети. Или чети,каквото е написал "Истината", защото той е написал самата истина.Коментиран от #176, #179
14:53 09.03.2020
173 Този коментар е премахнат от модератор.
174 Българин
До коментар #153 от "котопакси":
Стига с тия руски фейкове бе путлераст!15:01 09.03.2020
175 Българин
До коментар #155 от "котопакси":
И кога безродната руска измет ще разбере, че русофоби няма?Русофоб е термин, с който руските мерзавци наричат всеки, който се противопоставя на агресивните руски имперски интереси. Русофоб е всеки, който е против маниакалната идея, че руснаците са уникална и богоизбрана нация, имаща някаква особена мисия в света. Русофоб е всеки, който не споделя руското виждане, че света трябва да им се подчинява и да им лиже задниците. Така, че според руските примати целият свят, освен тях и техните слуги е русофобски.
Коментиран от #177
15:03 09.03.2020
176 9238
До коментар #172 от "оцелял от турското робство":
Този не е българин, само се представя за такъв.Коментиран от #181
15:04 09.03.2020
177 9238
До коментар #175 от "Българин":
Как да няма русофоби е то на погледни себе си и ще се убедиш, че има.15:05 09.03.2020
178 Аве Адолф Хайлллл
20:01 09.03.2020
179 стоян георгиев
До коментар #172 от "оцелял от турското робство":
българин съм и смятам че атентатите са дело на държавна сигурност.човека дето пише от с ник истина прави подобни твърдения и не виждам що го даваш за пример.съвременник съм на събитията и съм живял в смесен етнически регион.мога да ти кажа че до възродителния процес ,а и след това никаде не е имало случаи българин да пострада от турци и помаци зарадиетноса си.не се и връзва историята на комунистическите милиционери как група техни доносници създават под носа им съпротивителна турска организация.после тя от ненасилническа почва да прави атентати.накрая милиционерите я разкриват и не се появява нова такава ,а ахмет доган и до днес си остава,комунистическа марионетка .знам че за вас гаражните герои е много удобно резняците да са изтрепали жените и децата във влака,но аз не вярвам група селяни да са направили бомби с часовников механизам и да са изчислили съвсем точно те да гръмнат в тунела .днес има интернет и свободно движение на стоки,но съм сигурен че въпросните селяни няма как да сътворят подобна бомба!атентатите са много удобно извинение за репресиите и насаждането на омраза между турци и българи,което бе необходимо в онези времена.Коментиран от #182
20:12 09.03.2020
180 дядо Ильо
Коментиран от #183
20:47 09.03.2020
181 оцелял от турското робство
До коментар #176 от "9238":
Да, китаец съм, от Ухан.00:51 10.03.2020
182 оцелял от турското робство
До коментар #179 от "стоян георгиев":
Живял си в смесен регион, но сред работливи и невежи мюсюлмани, а някои от т. нар. от теб "гаражни герои" са живели другаде и може би знаят малко повече и за тези събития от теб. По тези причини твоето мнение си остава твое мнение и няма как да го налагаш на други хора.01:03 10.03.2020
183 оцелял от турското робство
До коментар #180 от "дядо Ильо":
дядо Ильо, напълно си прав. Най-скъп е човешкият живот.01:07 10.03.2020
184 Абе
До коментар #5 от "СссереМ":
серсем.не знам колко трябва да си долен да издрискаш подобна гадост.08:17 10.03.2020
185 ГРАД КОЗЛОДУЙ
даже политик близък на терористите построи чешма в памет на терористите атентатори
11:19 09.03.2021