Асоциацията на езиковите центрове в България излезе с официално писмо до омбудсмана Диана Ковачева. От бранша попадат "в сектора на най-тежко санкционираните дейности" покрай противоепидемичните мерки в страната.
За пореден път, по неясни критерии и причини, нашият сектор е отделен от този на регулираното от държавата образование по отношение на прилаганите мерки, въпреки многократно по-ниския риск, който носи обучението в нашите центрове, предвид малките групи и учебни занятия два пъти седмично по два часа. В същото време груповите дейности и занимания както в държавните училища, така и например в центровете за подкрепа за личностно развитие се преустановяват само до 11.04.2021 г.
Смятаме, че в случая напълно обосновано може да се говори за дискриминационно отношение към частните образователни центрове, тъй като не виждаме никакви обективни обстоятелства, предполагащи различно отношение към образователните заведения в зависимост от това дали са част от предучилищното и училищно образование или са част от неформалното образование.", пишат от Асоциацията.
Ето и цялото им обръщение към гражанския защитник:
Уважаема г-жо Ковачева,
С изненада и огорчение установихме, че в заповедта на министъра на здравеопазването No РД-01-194/30.03.2021 г. езиковите, изпитни и други образователни центрове в сферата на неформалното образование попадат в сектора на най-тежко санкционираните дейности. Нещо, което не може да се каже нито за държавните училища, нито за фитнеси, ресторанти, нито за СПА, уелнес и таласотерапевтични центрове, нито за центровете за подкрепа за личностно развитие, които развиват сходна на нашата дейност.
Най-малките ни ученици (от предучилищна възраст до 4 клас) страдат изключително много от забраната за присъствено обучение. Родителите, а и самите деца споделят, че продължителното излагане на децата пред екраните води до главоболие, проблеми с очите,
липса на концентрация и намалена мотивация за учене. Смятаме, че забраната за присъствено обучение при най-малките ученици в нашите центрове е дискриминираща за тях, защото единствената им алтернатива е он-лайн обучение, което за тази детска възраст води до здравословни проблеми, особено когато е за дълъг период от време. Смятаме, че когато мерките позволят присъственото обучение в начален курс в училищата, следва да се разреши и присъственото обучение на децата в езиковите центрове, при спазване на всички необходими мерки.
Горепосочената заповед не предоставя здравословна алтернатива за малките ученици, които изучават чужди езици при нас.
Другата възрастова група, която страда сериозно от ограничителните мерки, са учениците от горен курс, които са в т.нар сертификатни курсове. Те учат чужд език с цел в края на годината да се явят на изпит за международен сертификат. Сертификатът им е необходим за да кандидатстват в избрания от тях университет в Холандия, Англия, Дания и т.н. Голяма част от международните изпити се провеждат в присъствен формат. За да може да се подготвят успешно и да си вземат сертификатите с висока оценка, учениците ни имат нужда от присъствена изпитна практика по формата на съответния изпит. В рамките на настоящата учебна година, до този момент, гимназистите учат изцяло он-лайн при нас и не са имали възможност за тази практика. Надявахме се да я получат през последните два месеца преди изпитите - април и май, за да могат да се справят успешно в изпитния ден.
Спрямо цитираната по-горе заповед, учениците могат да ходят на фитнес, кино, театър, цирк, уроци по танци и музика, могат да посещават магазините с нетна търговска площ под 300 кв. м., предлагащи нехранителни стоки след 11 април, но НЕ могат да ходят два пъти седмично в часовете си по английски език.
За пореден път, по неясни критерии и причини, нашият сектор е отделен от този на регулираното от държавата образование по отношение на прилаганите мерки, въпреки многократно по-ниския риск, който носи обучението в нашите центрове, предвид малките групи и учебни занятия два пъти седмично по два часа. В същото време груповите дейности и занимания както в държавните училища, така и например в центровете за подкрепа за личностно развитие се преустановяват само до 11.04.2021 г.
Смятаме, че в случая напълно обосновано може да се говори за дискриминационно отношение към частните образователни центрове, тъй като не виждаме никакви обективни обстоятелства, предполагащи различно отношение към образователните заведения в зависимост от това дали са част от предучилищното и училищно образование или са част от неформалното образование.
Единственото, за което сме настоявали от началото на пандемията е равнопоставеност с училищата и прилагане на едни и същи мерки към тях и нас.
Смятаме, че за пореден път грубо се нарушават правата ни на граждани на Р България и явно се демонстрира различно отношение към образователни институции единствено по признак дали са регулирани от държавата или не.
При разрешено присъствено обучение в училищата за начален курс от 12 април, се нарушават и правата на малките ни ученици, като им се предоставя само и единствено алтернативата за дистанционно обучение, което не е подходящо за тяхната възраст.
Големите ни ученици в гимназиален курс цяла година са лишени от възможността да упражнят присъствено необходимите изпитни стратегии и формат, за да се справят успешно на изпитите си за международнни сертификати, което ще се отрази на резултатите им и съответно на конкурентноспособността им при кандидатстване в университет.
Уважаема г-жо Ковачева, обръщаме се към Вас, след като изчерпахме всички останали канали за комуникация. Молим за Вашето съдействие за да не продължава пренебрежението и дискриминацията към нашия сектор и към нашите ученици. Ние учим децата на ключови компетенции в максимално безопасна среда и няма ка да не сме учудени и огорчени от начина, по който се третира нашия сектор.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 еасх
13:22 01.04.2021
3 родител
Коментиран от #8
13:22 01.04.2021
4 Летописец
За първи път английския е използван за международен дипломатически език нан Берлинския конгрес , на който западните сили са разкъсали новоосвободената от Русия България .
13:22 01.04.2021
5 оня с коня
13:25 01.04.2021
6 гражданин
13:35 01.04.2021
7 Бай Добри
13:35 01.04.2021
8 сила
До коментар #3 от "родител":
и моноезичник.....въпреки,че и с родния език с мъка се справя13:39 01.04.2021
9 Герак Митко
14:26 01.04.2021
10 АЛЧО
16:01 01.04.2021
11 миро
16:42 03.04.2021