Last news in Fakti

29 Декември, 2021 14:25 5 358 44

Омбудсманът пита: Полезни ли са екостикерите за автомобилите?!

  • диана ковачева-
  • омбудсман-
  • екостикери-
  • автомобили-
  • коли

Факторът съдържание на въглероден оксид в отработените газове на колите не влияе

Омбудсманът пита: Полезни ли са екостикерите за автомобилите?! - 1
Снимка: Архив

Омбудсманът Диана Ковачева настоява да бъде направен анализ и оценка на въздействието на разпоредбите за въвеждането т.нар. "екостикери" за моторните превозни средства (МПС) до 3.5 тона. Целта на екостикерите била подобряване качеството на атмосферния въздух. Ковачева е изпратила становище до министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев с настояване за анализ.

Факторът съдържание на въглероден оксид в отработените газове на колите не влияе при определянето на екологичната група, защото превес взимат датата на първата регистрация на МПС-то и категории за Евронорми, което според нея е неправилно и не съответства на целта, заради която се въвежда новото изискване, изтъква тя.

"В случай че се установи прекомерно засягане на правата и интересите на гражданите на фона на недостатъчна ефективност на тази мярка за подобряване на чистотата на атмосферния въздух, да се предприемат действия за отмяна на въпросните норми", препоръчва проф. Ковачева.

Исканият анализ е за промените в Наредба № Н-32 от 16 декември 2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътни превозни средства, обнародвани в ДВ, бр.80 от 11 ноември 2020 г., в чл. 37а (в сила от 12 юли 2021 г.), с които е предвидено определянето на моторните превозни средства до 3.5 тона в екологични групи.

Според омбудсмана е твърде спорно твърдението, че с въвеждане на екостикерите ще се съдейства и за преустановяване на нарушенията при провеждане на периодичните технически прегледи на автомобилите. Мярката обхваща само колите до 3.5 тона, т.е. извън обхвата им остават тежкотоварните камиони и автобуси, за които няма ограничение на база замърсяване, а те са по-големи замърсители на атмосферния въздух и част от тях редовно се движат в централните градски части.

Не е предвиден и регламент за оценка на екологичната група на МПС с допълнително монтирани газови уредби, е друг аргумент на омбудсмана.

"Въвеждането на екостикерите оскъпява периодичния технически преглед на ППС, с което гражданите и бизнеса ще бъдат допълнително затруднени, особено в условията на пандемия", категорична е Диана Ковачева.

Според нея е недопустимо компетентните органи да не са в състояние да спрат нарушенията при провеждането на периодичните технически прегледи. Вместо контролът на пунктовете да стане по-ефективен, гражданите да се натоварват с нови разходи.

"Независимо че държавата вече е изразходвала значителен ресурс за изграждането на система за разпознаване на номерата на ППС, трябва да се правят допълнителни разходи за екостикери", пише общественият защитник до транспортния министър.

По време на обсъждането въвеждането на екостикерите не е било прието положително.

"Обществото следваше да е по-добре информирано и дали екологичните групи и стикери имат аналог в ЕС и какво е показала практиката там, където са въведени", пише омбудсманът и допълва: "В оплаквания на граждани, преминали вече през такъв преглед, с особена острота се поставя въпроса - защо след като се измерва количеството отделяни вредни газове в атмосферата, определянето на екологичната група става въз основа на годината на регистрация и евростандарта. Те се вземат предвид и при определяне на данъка на автомобила, като по този начин собствениците на по-стари и с по-нисък евростандарт автомобили на практика търпят двойни санкции."

Ковачева изтъква, че има забавяне на обслужването в пунктовете за годишни технически прегледи, големината на стикерите и неудобното място за поставянето им, което затруднява шофьорите при управление на автомобила, включително и че не се вземат необходимите мерки за подобряване на качеството на горивата, което не се отчита като допълнителен фактор за замърсяването и пр.

Омбудсманът изтъква и изводите на КПКОНПИ от 30 юни т.г. за възможните корупционни рискове от прилагането на Наредбата - риск от неефективно разходване на публичен ресурс, нецелесъобразност и липса на необходимост от т.нар. "екостикер", допълнително увеличаване на разходите за гражданите и бизнеса.

"Като отчитам изключителната значимост на мерките за подобряване на чистотата на атмосферния въздух, искам да подчертая резултатите от завършеното през 2020 г. едногодишно изследване на Националния институт по метеорология и хидрология по поръчка на Столична община за чистотата на въздуха в София.

В него ясно е определен делът на отделните замърсители на въздуха. Пътният трафик е на пето място с дял от 9%.

Омбудсманът изтъква, че е основателен упрека на гражданите, че държавата не взима необходимите мерки за неутрализиране на вредното въздействие на по-големите източници на замърсяване, а концентрира усилията си само към част от превозните средства, като така прехвърля отговорността по опазване на чистотата на въздуха на гражданите и бизнеса", категорична е проф. Ковачева.


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 56 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 уникум

    13 105 Отговор
    Това е най-големият профан на тази длъжност до сега
  • 2 гадно

    149 3 Отговор
    Ами какво по-очевадно от състоянието на въздуха през празниците. Движение на автомобили почти няма, а въздуха си е пак толкова замърсен.

    Коментиран от #4

  • 3 русенец

    113 3 Отговор
    Стикерите са полезни за този, който ги отпечатва. Иначе и преди при ГТП се проверяваха колите за изгорелите газове. Уж. Но то и целият преглед си е уж преглед. 21 век е, работете вече с компютри. Като прочетете номера на колата и веднага може да разберете дали има застраховка, винетка, преглед. Вземете си оправете и пунктовете за ГТП, че нищо не правят, само водят една статистика и лепят стикери.
  • 4 2loop

    118 0 Отговор

    До коментар #2 от "гадно":

    Най лесно е да се дерат тия с автомобилите
  • 5 ХАХАХАХАХА

    5 106 Отговор
    ТАЯ ОСВЕН С ГЛУПОСТИ С ДРУГО ЗАНИМАВА ЛИ СЕ?

    Коментиран от #43

  • 6 КИКО

    9 15 Отговор
    НЕ !
  • 7 Да бе поредна екокражба

    62 3 Отговор
    то я виждаш коя кола пуши 20 метра след нея.,реакция Нула.
  • 8 До кога

    17 66 Отговор
    тая госпожа с бретона ще получава хиляди месечно за нищо ?
  • 9 фен на сидеров

    86 1 Отговор
    абе, най-лесен за "кундене" е малкият човек с малък бизнес и малка кола. затова и се тупа яко по "брашнения чувал".....
  • 10 Права е!

    104 3 Отговор
    Прави и чест, че не се ската на тази позиция, а е дейна по обществено важни въпроси, нарушаващи интереса на обикновеният човек!
  • 11 РЕалиста

    8 48 Отговор
    Трябва да Ги Има, обаче пак ще се намерят вратички за тарикатите и ще Опушват и Огърмяват Центъра !!!!
  • 12 Напълно излишни стикери

    92 3 Отговор
    Аз от личен опит мога да потвърдя, че - "Факторът съдържание на въглероден оксид в отработените газове на колите не влияе при определянето на екологичната група, защото превес взимат датата на първата регистрация на МПС-то и категории за Евронорми, което според нея е неправилно и не съответства на целта, заради която се въвежда новото изискване, изтъква тя."

    При перфектни показатели на изгорелите газове на празен ход от 0.2 и на пълна газ 0.4 ми залепи ха стикер с категория Евро 1, само заради това, че автомобилът е произведен 1999г. Такъв скандал вдигнах, а те се оправдаха с годината, че била Стара. А пред мен преглед мина пушещ като комин дизелов Мерцедес ML с 2-3 години по-нов и му дадоха стикер Евро 3.

    Коментиран от #20, #30

  • 13 Мунчо юмручето

    62 4 Отговор
    На всеки колите му пречат и веднага иска да взима пари от тия дето ги карат интересното е че тия дето вкарват тия закони се возят на нови държавни коли плащани от народа я те като пример да почнат да се движат със колелета да видим колко време ще издържат
  • 14 че как

    51 4 Отговор
    Да, за далавераджиите които в кръчмата измислиха сагата за екостикерите и екокатегоризацията. По Хемус, по Хемус за към чемкеджето.
  • 15 Петров

    61 2 Отговор
    Прегледа стана от 30 лв. на миниму 60,00 лева.Средната възраст на лека кола у нас в БГ е 20 години,За производителя на Л.кола 10 г. кола е с нула остатъчна стойност.То тя е брак,скраб.И на тези леки коли се мери .отчита замърсеност!! Та производителя ги определя за скраб. И се вижда ГОЛЯМАТА простотия.Замерват се само леки коли. Плащаме ние минимум 30,00 лева още.Пладнешки. законно разписан грабеж.4,5 милиона са леките коли в БГ по 60 лева са 270 милиона от бедния българин !!
  • 16 Димитър ямбол егн 6408289066

    2 26 Отговор
    Мафиотке какво си мислиш че ще заведеш баща си до ЦЕНТЪРА защото ТВОЯ автомобил гори друга НАФТА или БЕНЗИН до лекаря ЗАЩОТО познай всички лекарски кабинети са по ЦЕНТЪРА АЗ да се забавя със градския транспорт и познай на КОЙ е ? На такива като теб наместени и да умре моя родител не ТВОЯ???
  • 17 pbdan

    48 2 Отговор
    На екостикера трябва да пише колко мусака годишно изяжда шофьора и пътниците, количеството да се вписва в талона и да се облага с акциз и ДДС.

    Коментиран от #19

  • 18 Хаджи Генчо

    55 4 Отговор
    Косвени данъци и нищо повече! Много голям процент от старите коли са на газ и се карат малко. Повечето от тези коли минават по 10-20 хиляди на година и изгарят по-малко от сто литра бензин на година.
  • 19 pbdan

    3 4 Отговор

    До коментар #17 от "pbdan":

    Допълнение: https://fakti.bg/bulgaria/640815-sandov-zashtiti-musakata-no-predupredi-da-ne-prekalavame-s-nea
  • 20 Абсолютно същото

    52 2 Отговор

    До коментар #12 от "Напълно излишни стикери":

    При норма 3.0, моята кола показа 0.04, но понеже е 2000-та година - Евро 1. Това е дебилизма, който копирахме от еврогейовете. Защо е това измерване тогава?

    Коментиран от #26, #37

  • 21 Жупела

    46 2 Отговор
    Екостикерите е много мръсна измама. Карайки на газ едан 20 годишна кола е с най-нисък клас на замърсяване, а й дават оценка 1-2. А джипка с дизел двигател отпреди 5 години замърсява в пъти повече. Що за гавра е това?! Да се премахват, или като се види кола, която карас брикети, веднага да се спира от движение, да й се вземат рег. номера и на скраб! Само че катаджиите не им дреме и изобщо не действат по това. А следва да им се въведат нормативи и заповеди, видят ли кола с пушилка - директно спиране от движение! Техническите прегледи са абсолютна бутафория, а цакат твърде скъпо. Да им се намалят таксите!
  • 22 глог

    37 0 Отговор
    "ДЪРЖАВАТА концентрира усилията си само към част от превозните средства, като така ПРЕХВЪРЛЯ отговорността по опазване на чистотата на въздуха на гражданите и бизнеса", категорична е проф. Ковачева."
    Констатацията е ТОЧНА. ПОДКРЕПЯМ ОМБУДСМАНА. СТИГА ПСЕВДО"ЗЕЛЕНИЯ" ПРОИЗВОЛ И СКРИТ ИКОНОМИЧЕСКИ РЕКЕТ НАД СВОБОДАТА ЗА ПРЕДВИЖВАНЕ НА ГРАЖДАНИТЕ!
  • 23 Орел

    39 1 Отговор
    На някой почва да му светва, че цялото упражнение е да се скубат още пари от хората под формата на "строг" ГТП.
  • 24 1111111

    42 0 Отговор
    Ами горивото? Качеството кой му следи? На селските бензиностанции колата пуши, на марковите не пуши. В чужбина горивото е с друго качество и колата хем дава икономия, хем върви, хем не пуши. Селски бензиностанции има и в София, дано разберете за какво говоря.
  • 25 Евгений

    39 0 Отговор
    Това е така както го казва одбусманът подкрепям ви и всички трябва да разберат че,това е единствената истина,няма никакъв смисъл от тези стикери най големите замърсители изобщо не подлежат на такива което,е брутален абсурд!!!
  • 26 глог

    24 0 Отговор

    До коментар #20 от "Абсолютно същото":

    ЗА пари! Кърлежите смучат ПАРИЧНИ средства от обществото.
  • 27 гост

    26 0 Отговор
    Нещо за горивата , качеството им ..?
  • 28 Любомир Тихчев

    32 0 Отговор
    Браво Г-жо Ковачева за повдигнатите въпроси. Дано да има кой да отговори на тях. Наистина въвеждането на въпросния "екостикер" е поредната недомислица свързана с автомобилите на обикновените хора. Не мога да си обясня защо властимащите се стараят повече да ни утежняват живота вместо да се стремят да го подобрят. Успех.
  • 29 Сделано в СССР

    18 3 Отговор
    БКП (ГЕРБ и БСП ) гласуваха в самия край на 44 НС, да харижат на депотата от БСП, Петър Кънев, бизнес за 200 000 000 с печатане на незаконните еко стикери
  • 30 Минаващ

    12 0 Отговор

    До коментар #12 от "Напълно излишни стикери":

    Напълно си прав, Човеко. Но освен тук така обсъждания казус, никакви смислени действия на виждаме да се обсъждат за въвеждане по отношение километрите, изминавани от колите, както в "проблемните" централни зони, така и извън тях, примерно за година. А различната "продължителност" за ползуване на централните улици е именно от значение, КАКВОТО БИ ТРЯБВАЛО И ДА СЕ ОЦЕНЯВА И НА ТАКАВА БАЗА ДА БЪДАТ И ВЕЛИЧИНИТЕ НА ЗАДЪЛЖИТЕЛНАТА ЗАСТРАХОВКА И НА ВИНЕТКИТЕ! И ТЕ СЛЕДВАШЕ ПРСТО ДА БЪДАТ БЪДАТ ВКЛЮЧЕНИ В ЦЕНИТЕ НА ГОРИВАТА, ТЕЗИ ЗАДЪЛЖЕНИЯ ДЪРЖАВАТА ДА СИ ВЗЕМА ИМЕННО СПОРЕД ПОЛЗВАНОТО ПРЕЗ ДАДЕН ПЕРИОД! И ДОРИ КАТО СЕ ЗАПАЗИ ПАЗАРНИЯТ ПРИНЦИП НА ЗАСТРАХОВАНЕТО, А НЕ С ВСЕ ПО-УВЕЛИЧАВАЩИ СЕ МИНИМАЛНИ ЦЕНИ (ВНЕСЕНО ОТ НДСВ-Р.АГАИН) ВЕЧЕ ДЕСЕТИЛЕТИЯ ДА НИ СКУБЯТ ПРИ НАЛИЧИЕ НА УВЕЛИЧЕНИ ФИРМЕНИ ПЕЧАЛБИ И НЕСТИХВАЩ МЕРАК ЗА ОТКРИВАНЕ НА ТАКИВА ЗАСТРАХОВАТЕЛИ. А и по конкретния въпрос: кой и защо продължава да застроява града, какви непрекъснато еконорми следва да се въвеждат и по отношение увеличаващите се улични боклуци, унищожаване на зелени площи и насаждения, наводнявания при дъждове и снеготопене, задръстване на канализационната система и затрудняването й като система с растящи денивелации на застрояваните градски и полупланински площадки!!?
  • 31 От чужбина

    22 0 Отговор
    Така е! Държавата търси начин да се вземат едни пари от някого. Само се замислете колко станаха стикерите в автомобила ви. Ако карате на газ ви трябва стикер на задното стъкло. Стикер на газовата бутилка, стикер на пожарогасителя, стикер за ГТП и за застраховка. Ами тя цялата кола в стикери! Някой от тези стикери реално да ви помага за нещо???

    Коментиран от #34

  • 32 Психо от Курило

    15 5 Отговор
    Съгласен съм с Омбутсмана, най- вече в частта за затягане на контрола в ГТП. Щом са решили да ги правят тия стикери, да ги правят , но реално мерене и стикера да се дава за покриване на определен критерии, независимо от годината на производство. Например, малки мотори на газ или дизел с работещи системи (АГР, ДПФ, катализатор), да получават ЕКО 3 или 4. Няма как да ме убеди някой, че 20 годишна кола 1,4 на газ, замърсява повече от 8 цилиндров туч на 5 години. Тук обръщам внимание, защо ГТП трябва да засилят контрола. Първо коли превишаващи с много нормите на производителя да се спират от движение и когато собственика върне заводските нирми да минава технотест и нова регистрация. Защо го казвам, всеки е срещал дизелови таралясници управлявани от пъпчиви мърльовци. Отстранен ДПФ, изолиран АГР, ауспух "права тръба" без катализатор, "чипосани" е те това чудо кади сажди като от запалени гуми, зад него е ад. Защо не взимаме пример от "белите " държави? В Англия или Германия , такива вмешателства без минаване на техно- тест са невъзможни, а тука всеки 1,9 е с брезнишки тунинг.
  • 33 ген. Вазов

    28 2 Отговор
    Живея в центъра на столицата в къща, на улицата има 5 човека които се топлят на дърва, говорим за центъра на столицата. Е Да ви пи.ам на стикерите и другите глупости. Доказано научно, че от триенето на гумите в асфалта фините частици за в пъти повече от тея отделяни от ауспуха на колите. Глупост след глупост, нашия си пали печката все едно е вв гората и после въздуха бил мръсен, алоооууууу. Зоната е оградена само в София, там червена бенбена и ква ли не, значи тоя там с печките няма стикер на комина а на колите слагат, малоумщина без граници.
  • 34 незначително

    19 0 Отговор

    До коментар #31 от "От чужбина":

    Само, където тези пари изобщо не отиват в държавата, но в по-голямата си част се насочват към алчните партийни интереси на феодалците. Да изтупаш брашнения народен чувал и под него стратегически са си направили местенца обичайните партийни мисирки да обират здраво от гарантираното изръсено.
  • 35 Gen Gurko

    19 0 Отговор
    Трябва нахиления Рановски да изхвърчи от топлото си местенце и стикерите премахнати.
  • 36 хах

    14 0 Отговор
    Да се определя РЕАЛНО категорията, слагат ти сондата и каквото покаже, какво значение има годината на производство? И защо този стикер струва 5 лв?
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Политолог

    14 0 Отговор
    Еко стикерите бяха една поредна глупост. Само забогатяха печатащите ги и пунктовете за ГТП
  • 39 Милен

    8 0 Отговор
    Чета коментарите и всички плюете по Ковачева. БЪРКАТЕ - не тя е измислила доенето, а другарката Фандъкова! Така че забележките към т.н. Кметица.
  • 40 ЦарВул

    2 1 Отговор
    Още една изтрещела и неизтрезнела от Новогодишната почерпка!!Българи,разберете,че докато не се откачим от тоа ЕС все така ще е!!Ще ни е..ат и ще питат дали ни е хубаво!!Е на мен не е,а на Вас не знам!!Остава само едно спасение бунт!!!Вън България от грабителския Европейски съюз!!
  • 41 Дърво

    1 0 Отговор
    Тецовете в София непрекъснато горят боклук и ни тровят. Всички живеещи до тях виждат черния пушек. Защо там не се забранят тези процедури. Нас ни тровят с боклука на чужденците вместо да горат нашия.
  • 42 Бай Шиле

    2 0 Отговор
    Браво на омбудсмана!
  • 43 Бай Шиле

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "ХАХАХАХАХА":

    Посочи кое е глупост становището.Рановски,ти ли си?
  • 44 НАП

    1 0 Отговор
    Тя пита, ние плащаме и край, тя си взима заплатата - и пита след като всички знаят Изхода...
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове