Омбудсманът Диана Ковачева настоява да бъде направен анализ и оценка на въздействието на разпоредбите за въвеждането т.нар. "екостикери" за моторните превозни средства (МПС) до 3.5 тона. Целта на екостикерите била подобряване качеството на атмосферния въздух. Ковачева е изпратила становище до министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев с настояване за анализ.
Факторът съдържание на въглероден оксид в отработените газове на колите не влияе при определянето на екологичната група, защото превес взимат датата на първата регистрация на МПС-то и категории за Евронорми, което според нея е неправилно и не съответства на целта, заради която се въвежда новото изискване, изтъква тя.
"В случай че се установи прекомерно засягане на правата и интересите на гражданите на фона на недостатъчна ефективност на тази мярка за подобряване на чистотата на атмосферния въздух, да се предприемат действия за отмяна на въпросните норми", препоръчва проф. Ковачева.
Исканият анализ е за промените в Наредба № Н-32 от 16 декември 2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътни превозни средства, обнародвани в ДВ, бр.80 от 11 ноември 2020 г., в чл. 37а (в сила от 12 юли 2021 г.), с които е предвидено определянето на моторните превозни средства до 3.5 тона в екологични групи.
Според омбудсмана е твърде спорно твърдението, че с въвеждане на екостикерите ще се съдейства и за преустановяване на нарушенията при провеждане на периодичните технически прегледи на автомобилите. Мярката обхваща само колите до 3.5 тона, т.е. извън обхвата им остават тежкотоварните камиони и автобуси, за които няма ограничение на база замърсяване, а те са по-големи замърсители на атмосферния въздух и част от тях редовно се движат в централните градски части.
Не е предвиден и регламент за оценка на екологичната група на МПС с допълнително монтирани газови уредби, е друг аргумент на омбудсмана.
"Въвеждането на екостикерите оскъпява периодичния технически преглед на ППС, с което гражданите и бизнеса ще бъдат допълнително затруднени, особено в условията на пандемия", категорична е Диана Ковачева.
Според нея е недопустимо компетентните органи да не са в състояние да спрат нарушенията при провеждането на периодичните технически прегледи. Вместо контролът на пунктовете да стане по-ефективен, гражданите да се натоварват с нови разходи.
"Независимо че държавата вече е изразходвала значителен ресурс за изграждането на система за разпознаване на номерата на ППС, трябва да се правят допълнителни разходи за екостикери", пише общественият защитник до транспортния министър.
По време на обсъждането въвеждането на екостикерите не е било прието положително.
"Обществото следваше да е по-добре информирано и дали екологичните групи и стикери имат аналог в ЕС и какво е показала практиката там, където са въведени", пише омбудсманът и допълва: "В оплаквания на граждани, преминали вече през такъв преглед, с особена острота се поставя въпроса - защо след като се измерва количеството отделяни вредни газове в атмосферата, определянето на екологичната група става въз основа на годината на регистрация и евростандарта. Те се вземат предвид и при определяне на данъка на автомобила, като по този начин собствениците на по-стари и с по-нисък евростандарт автомобили на практика търпят двойни санкции."
Ковачева изтъква, че има забавяне на обслужването в пунктовете за годишни технически прегледи, големината на стикерите и неудобното място за поставянето им, което затруднява шофьорите при управление на автомобила, включително и че не се вземат необходимите мерки за подобряване на качеството на горивата, което не се отчита като допълнителен фактор за замърсяването и пр.
Омбудсманът изтъква и изводите на КПКОНПИ от 30 юни т.г. за възможните корупционни рискове от прилагането на Наредбата - риск от неефективно разходване на публичен ресурс, нецелесъобразност и липса на необходимост от т.нар. "екостикер", допълнително увеличаване на разходите за гражданите и бизнеса.
"Като отчитам изключителната значимост на мерките за подобряване на чистотата на атмосферния въздух, искам да подчертая резултатите от завършеното през 2020 г. едногодишно изследване на Националния институт по метеорология и хидрология по поръчка на Столична община за чистотата на въздуха в София.
В него ясно е определен делът на отделните замърсители на въздуха. Пътният трафик е на пето място с дял от 9%.
Омбудсманът изтъква, че е основателен упрека на гражданите, че държавата не взима необходимите мерки за неутрализиране на вредното въздействие на по-големите източници на замърсяване, а концентрира усилията си само към част от превозните средства, като така прехвърля отговорността по опазване на чистотата на въздуха на гражданите и бизнеса", категорична е проф. Ковачева.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 уникум
14:27 29.12.2021
2 гадно
Коментиран от #4
14:28 29.12.2021
3 русенец
14:30 29.12.2021
4 2loop
До коментар #2 от "гадно":
Най лесно е да се дерат тия с автомобилите14:30 29.12.2021
5 ХАХАХАХАХА
Коментиран от #43
14:31 29.12.2021
6 КИКО
14:31 29.12.2021
7 Да бе поредна екокражба
14:32 29.12.2021
8 До кога
14:32 29.12.2021
9 фен на сидеров
14:33 29.12.2021
10 Права е!
14:33 29.12.2021
11 РЕалиста
14:39 29.12.2021
12 Напълно излишни стикери
При перфектни показатели на изгорелите газове на празен ход от 0.2 и на пълна газ 0.4 ми залепи ха стикер с категория Евро 1, само заради това, че автомобилът е произведен 1999г. Такъв скандал вдигнах, а те се оправдаха с годината, че била Стара. А пред мен преглед мина пушещ като комин дизелов Мерцедес ML с 2-3 години по-нов и му дадоха стикер Евро 3.
Коментиран от #20, #30
14:41 29.12.2021
13 Мунчо юмручето
14:42 29.12.2021
14 че как
14:42 29.12.2021
15 Петров
14:49 29.12.2021
16 Димитър ямбол егн 6408289066
15:16 29.12.2021
17 pbdan
Коментиран от #19
15:17 29.12.2021
18 Хаджи Генчо
15:17 29.12.2021
19 pbdan
До коментар #17 от "pbdan":
Допълнение: https://fakti.bg/bulgaria/640815-sandov-zashtiti-musakata-no-predupredi-da-ne-prekalavame-s-nea15:21 29.12.2021
20 Абсолютно същото
До коментар #12 от "Напълно излишни стикери":
При норма 3.0, моята кола показа 0.04, но понеже е 2000-та година - Евро 1. Това е дебилизма, който копирахме от еврогейовете. Защо е това измерване тогава?Коментиран от #26, #37
15:28 29.12.2021
21 Жупела
15:31 29.12.2021
22 глог
Констатацията е ТОЧНА. ПОДКРЕПЯМ ОМБУДСМАНА. СТИГА ПСЕВДО"ЗЕЛЕНИЯ" ПРОИЗВОЛ И СКРИТ ИКОНОМИЧЕСКИ РЕКЕТ НАД СВОБОДАТА ЗА ПРЕДВИЖВАНЕ НА ГРАЖДАНИТЕ!
15:40 29.12.2021
23 Орел
15:42 29.12.2021
24 1111111
15:43 29.12.2021
25 Евгений
15:43 29.12.2021
26 глог
До коментар #20 от "Абсолютно същото":
ЗА пари! Кърлежите смучат ПАРИЧНИ средства от обществото.15:43 29.12.2021
27 гост
15:45 29.12.2021
28 Любомир Тихчев
15:56 29.12.2021
29 Сделано в СССР
16:04 29.12.2021
30 Минаващ
До коментар #12 от "Напълно излишни стикери":
Напълно си прав, Човеко. Но освен тук така обсъждания казус, никакви смислени действия на виждаме да се обсъждат за въвеждане по отношение километрите, изминавани от колите, както в "проблемните" централни зони, така и извън тях, примерно за година. А различната "продължителност" за ползуване на централните улици е именно от значение, КАКВОТО БИ ТРЯБВАЛО И ДА СЕ ОЦЕНЯВА И НА ТАКАВА БАЗА ДА БЪДАТ И ВЕЛИЧИНИТЕ НА ЗАДЪЛЖИТЕЛНАТА ЗАСТРАХОВКА И НА ВИНЕТКИТЕ! И ТЕ СЛЕДВАШЕ ПРСТО ДА БЪДАТ БЪДАТ ВКЛЮЧЕНИ В ЦЕНИТЕ НА ГОРИВАТА, ТЕЗИ ЗАДЪЛЖЕНИЯ ДЪРЖАВАТА ДА СИ ВЗЕМА ИМЕННО СПОРЕД ПОЛЗВАНОТО ПРЕЗ ДАДЕН ПЕРИОД! И ДОРИ КАТО СЕ ЗАПАЗИ ПАЗАРНИЯТ ПРИНЦИП НА ЗАСТРАХОВАНЕТО, А НЕ С ВСЕ ПО-УВЕЛИЧАВАЩИ СЕ МИНИМАЛНИ ЦЕНИ (ВНЕСЕНО ОТ НДСВ-Р.АГАИН) ВЕЧЕ ДЕСЕТИЛЕТИЯ ДА НИ СКУБЯТ ПРИ НАЛИЧИЕ НА УВЕЛИЧЕНИ ФИРМЕНИ ПЕЧАЛБИ И НЕСТИХВАЩ МЕРАК ЗА ОТКРИВАНЕ НА ТАКИВА ЗАСТРАХОВАТЕЛИ. А и по конкретния въпрос: кой и защо продължава да застроява града, какви непрекъснато еконорми следва да се въвеждат и по отношение увеличаващите се улични боклуци, унищожаване на зелени площи и насаждения, наводнявания при дъждове и снеготопене, задръстване на канализационната система и затрудняването й като система с растящи денивелации на застрояваните градски и полупланински площадки!!?16:09 29.12.2021
31 От чужбина
Коментиран от #34
16:09 29.12.2021
32 Психо от Курило
16:16 29.12.2021
33 ген. Вазов
16:19 29.12.2021
34 незначително
До коментар #31 от "От чужбина":
Само, където тези пари изобщо не отиват в държавата, но в по-голямата си част се насочват към алчните партийни интереси на феодалците. Да изтупаш брашнения народен чувал и под него стратегически са си направили местенца обичайните партийни мисирки да обират здраво от гарантираното изръсено.16:19 29.12.2021
35 Gen Gurko
16:45 29.12.2021
36 хах
16:50 29.12.2021
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Политолог
17:58 29.12.2021
39 Милен
09:47 02.01.2022
40 ЦарВул
11:53 02.01.2022
41 Дърво
21:42 27.01.2022
42 Бай Шиле
22:20 27.01.2022
43 Бай Шиле
До коментар #5 от "ХАХАХАХАХА":
Посочи кое е глупост становището.Рановски,ти ли си?22:23 27.01.2022
44 НАП
19:25 27.02.2022