От “Асоциацията на пилотите и собствениците на въздухоплавателни средства” в България излязоха с открито писмо относно събитията от 13 юли 2022 г., свързани с въздухоплавателно средство с регистрация LZ-TTE.
"На 14 юли Българските медии публикуваха материали, че малък самолет нарушил въздушното пространство на България в района на гр. Свищов е прихванат от вдигнати по тревога двойка изтребители МИГ-29 и е бил приземен принудително на летище Бохот край Плевен.
Операцията била протекла за период от 5 мин, като първи контакт с “нарушителя” е бил направен в 18:03, а в 18:08 е бил принудително приземен.
Каква е фактологията на събитията?
В интервала 17:30-17:45 на 13 юли е получен сигнал от румънска страна, че необозначено въздухоплавателно средство (ВС) се наблюдава в района на гр. Свищов, което потенциално би пресякло границите на България и Румъния. Задействан е координационен център на НАТО в Испания. Поискана е информация от ДП РВД относно известни въздухоплавателни средства в този район, като такава не е била налична. Взето е решение за изпращане на двойка изтребители Миг-29 от авиобаза “Граф Игнатиево” с цел прихват и идентификация на предполагаемия нарушител", пишат от Асоциацията.
По-рано същият ден, обучаеми пилоти на летище Бохот съобщават на своя инструктор Валери Илиев, че имат проблем с радио комуникацията. Г-н Илиев решава да извърши полет в района на летище Бохот с цел тестване на радио оборудването на борда. Около 18ч, г-н Илиев захожда за кацане на летище Бохот и забелязва двойка Миг-29, които извършват 3 виража около него, подават сигнали за прихват след което се оттеглят. Г-н Илиев изпълнява обичайните след полетни дейности като по време на прибиране на самолета в хангара на летището започват да пристигат служители на МВР. Следват обиски и арести.
Г-н Илиев е задържан и освободен чак на сутринта на 14 юли.
Становище и въпроси на АОПА България
Въздушното разстояние от гр. Свищов и летище Бохот е 65 км. Самолет Cessna-150, изминава това разстояние за 20-25 мин. Информацията публикувана от медиите, че въздухоплавателното средство с регистрация LZ-TTE е прихванато в 18:03 в района на град Свищов и е ескортирано от двойка изтребители до летище Бохот, където е кацнало в 18:08 е абсолютно невярна.
Кой е Валери Илиев? Г-н Илиев е пилот инструктор с дългогодишен опит. Завършил е ВНВВУ Г. БЕНКОВСКИ Д. МИТРОПОЛИЯ, като негови ученици са не само пилоти от гражданската авиация, реализирали се в България и по света, но също така и кадри от състава на ВВС, действащи и в момента. Г-н Илиев е един от авиаторите в България, който е сред най-подготвените и запознати с правилата и условията за провеждане на безопасни полети. Има ли извършено нарушение? Новините и медийните интервюта от 15 юли започват да говорят за нарушаване на военна зона.
Това е временно резервираната зона LBTRA41, която е била активирана 30 мин преди въпросните събития и започва от височина над 300м от терена. Временно резервирана зона е въздушно пространство с определени размери, временно резервирано за специфичните нужди на определен ползвател, като друг трафик може да преминава транзитно през него с разрешение по контрол на въздушното движение. За сега няма правна уредба уреждаща ползването на ВРЗ след съгласуване с ползвателя. ВРЗ-та са активирани в голяма част от времето без да се използват от военни въздухоплавателни средства. Това блокира огромни обеми от въздушно пространство и силно затруднява полетите на авиацията с общо предназначение.
Нарушението, което г-н Илиев евентуално е извършил е, че в тези първи 30 мин от активирането на зоната, той не е уведомил Центъра за Полетна Информация и/или ВВС/авиобаза Долна Митрополия за проведения тестов полет. Нарушение би имало ако полетът му е бил проведен на височина от над 300м от терена. Въпреки, че има рискове при навлизане в резервирани зони, когато те наистина се ползват по предназначение, подобен вид нарушения са ежедневие по света и НК на България не дефинира определени санкции. Нормална практика е да се информира Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт при сериозен инцидент и/или ГД ГВА, които е редно да вземат отношение.
Тъй като тази и подобни зони са постоянно активирани с или без причина, ползвани или не ползвани, то за съществуването на авиационното училище в Бохот е изградена практика за съгласуване на работите на училището с базата на ВВС в Долна Митрополия. Във въпросният ден, за въпросните 30 мин това съгласуване е било пропуснато, тъй като според г-н Илиев, обучаемите пилоти са информирали центъра за полетна информация към ДП РВД, че се провеждат учебни полети на летище Бохот и той не е счел за необходимо да информира отново за неговият тестов полет. Отново напомняме, че Свищов е на 65 км от летище Бохот и няма как РВД да свържат работата на летище Бохот с евентуален нарушител над гр. Свищов.
Въпроси на АОПА България към съответните институции:
1. Извършено ли е проследяване на евентуалния нарушител над гр. Свищов? За АОПА България е абсолютно сигурно, че няма как цесната на г-н Илиев да е била в 18:03 над гр. Свищов при границата с Румъния (основната причина за задействане на координационния център на НАТО) и 5 мин по-късно да каца на летище Бохот.
2. Може ли ВВС да гарантира, че не е имало втори самолет в района на гр. Свищов?
3. След като е установено, че ВС с регистрация LZ-TTE е в нарушение на LZTRA41, евентуално намирайки се на височина над 300м, то защо не е уведомена ГД ГВА, както би следвало да стане в подобен случай, а са сезирани органите на МВР?
4. Кой е дал заповед на летище Бохот да се извършват обиски и арести?
5. Защо г-н Илиев е бил задържат до сутринта на 14-и? По какво обвинение е бил той задържан?
6. Защо освен г-н Илиев са задържани и други присъстващи на летището без те да имат отношение към евентуалното нарушение?
7. Защо се налага полицейски произвол и се нарушават грубо свободите на граждани на България?
Асоциацията на пилотите и собствениците на въздухоплавателни средства в България изразява своето дълбоко възмущение от действията на служителите на МВР и некоректното отразяване на събитията от медиите в България, които имаха единствено за цел да създадат фалшив PR и сензация, която освен, че е недостоверна, но и уронва престижа на едно от най-елитните училища за подготовка на авиационен персонал в България.
АОПА България апелира към поднасяне на извинение на г-н Илиев за изключително грубото отношение от страна на органите на МВР, както и извинение от страна медиите в България за некоректното отрязяване на нарушението. АОПА България също така отправя апел към ВВС на България, ДП РВД и ГД ГВА за създаване на работна група с цел осигуряване на възможност за общо използване на въздушното пространство на България както от военни, така и от граждански въздухоплавателни средства.
АОПА България е част от IAOPA (International Aircraft Owners and Pilots Association), която е създадена през 1962г. и в момента включва във федерацията си пилотски асоциации в 82 страни по света. Потенциалът за развитие на полетите на ВС с общо предназначение е огромен. Противно на общоприетото мнение, че сектора е достъпен само за изключително заможни хора, АОПА България предоставя информация относно пазарното развитие на средствата за въздушен транспорт както и начините и пътят за придобиване на квалификация за управление на въздухоплавателно средство.
Също така асоциацията съдейства за развитието на туризма в България, като за последните години е съдействала на групи от Франция, Швейцария и Германия да достигнат Българското черноморие. Подобно съдействие не би било необходимо, ако зони като въпросната LBTRA41 не се активират постоянно или има точен и ясен критерии за ползване на въздушното пространство от граждански и военни въздухоплавателни средства, завършват от АОПА България.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Копанарин
15:48 15.07.2022
3 Хихи
15:50 15.07.2022
4 да де
15:51 15.07.2022
5 Студопор
15:55 15.07.2022
6 ЛаЗ 7
Коментиран от #9, #23, #45
15:58 15.07.2022
7 плевен
16:03 15.07.2022
8 Мьодлинг
Коментиран от #35
16:04 15.07.2022
9 Бгг
До коментар #6 от "ЛаЗ 7":
Не знаех, че сме във война. И с кого воюваме бе ???Коментиран от #22, #25
16:08 15.07.2022
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Сух
Коментиран от #18, #30
16:13 15.07.2022
12 Бгг
16:14 15.07.2022
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Фики
16:20 15.07.2022
17 Тиква
16:27 15.07.2022
18 Иван
До коментар #11 от "Сух":
Там се мълчи. Но.сега се вдига пушилка за нищо. Нали имаше и друг самолет но мълчат за него все още. Егати16:30 15.07.2022
19 те тия ако знаят какво работят от мвр
ами ако бяхте татуиран и бяхте избили поне две млади момичете щяха да ви дада стъпба да се приоберете ама наше тулупи от де да ви знаят кои сте там у мвр-то всичко е безхаберници седят там за заплати ! и то големи заплати всичкото МВР трябва да се изрине и нови кадри тия тулупи там се имат безнаказани съдете ги сега в муждународен съд за превишаване на правата
16:34 15.07.2022
20 ГРАД КОЗЛОДУЙ
съдете ги в международен съд
16:35 15.07.2022
21 Гост
16:35 15.07.2022
22 ЛаЗ 7
До коментар #9 от "Бгг":
На 400 км две държави водят война използват ракети и други въздухоплавателни средства една срещу друга, като един дрон Ту падна в държава която също не участва във войната като нас.Като те стрелят с изделия с маркировка (10) върви обяснявай че ти нямаш нищо ама нищо общо с това.Коментиран от #26, #34
16:36 15.07.2022
23 ГРАД КОЗЛОДУЙ
До коментар #6 от "ЛаЗ 7":
къде е таз война господине? има само военна операция то винаги някъде е имало такива ама вие сте невежа и не знаете, чакате някой да ви го напишеайде малко да ви информирам нали сте невежа и чакате наготово
Прочети първо това, а после с опорките спуснати от кравария:))
(USA Bombing list: The Democracy World Tour) Кореа и Китай-1950-53, Гватемала-1954, Индонезия-1958, Куба-1959-61, Гватемала-1960, Конго-1964, Лаос-1964-73, Виетнам-1961-73, Камбоджа-1969-70, Гватемала-1967-69, Гренада-1983, Ливан-1983-84, Либия-1986, Салвадор-1980, Никарагуа-1980, Иран-1987, Панама-1989, Ирак-1991, Кувейт-1991, Сомалия-1993, Босна-1994-1995, Судан-1998, Афганистан-1998, Югославия-1999, Йемен-2002, Ирак-1991-2003, Окупацията и разполагане на военни бази на САЩ и Англия: Ирак-2003-2015, Афганистан-2001-2015, Пакистан2007-2015, Сомалия2007-2008, Сомалия2011, Либия2011, Либия2015, Сирия2014-2015. САЩ имат в света 800 военни бази, разположени в 173 държави.
16:36 15.07.2022
24 Дядо
16:37 15.07.2022
25 ГОЛЯМ СМЯХ
До коментар #9 от "Бгг":
много неграмотни тролове пишат тука , така са му спуснали опорките че сме във война така пише иначе той от де да знае като е диванен трол16:38 15.07.2022
26 ГРАД КОЗЛОДУЙ
До коментар #22 от "ЛаЗ 7":
добре е да си пиете хапчетата които ви предписват за страх и добре е да не излизате много на слънче че сте дали фира господине16:40 15.07.2022
27 Перо
16:41 15.07.2022
28 Абсурдистан
Хубаво е да се дава възможност и за друго мнение, но и трябва да се пита за отговори, които незнайно защо никой не търси. Защо никой "журналист" не попита: Редно ли е да се лети с изключен транспондер и наистина ли е бил изключен същият на чесната?
Коментиран от #33, #36
16:42 15.07.2022
29 деебелото
16:43 15.07.2022
30 Тра-ла-ла
До коментар #11 от "Сух":
На мен ми мирише на PR акция, точно заради този случай. Просто човека е набеден за нарушител , за ни покажат как ,,действат".16:46 15.07.2022
31 Радевски
Коментиран от #44
16:46 15.07.2022
32 Румен Близнаков
16:47 15.07.2022
33 Джо
До коментар #28 от "Абсурдистан":
Така е. И като не му работело "радиото" що пък не го е пробвал на земята???16:49 15.07.2022
34 Бгг
До коментар #22 от "ЛаЗ 7":
То по света винаги има войни. Това Сирия, Ирак, Сърбия , Либия, Израел, Виетнам и т.н . Но това не означава, че ние сме във война. Макар и в много от конфликтите да е използвано оръжие което е произведено тук.16:49 15.07.2022
35 Някой
До коментар #8 от "Мьодлинг":
Хм, а крилатите ракети с 120 км/ч ли се движат? Щото, радарите дават местоположение, височина (някои), скорост и вектор на движение.Та, изглежда ужасно непрофесионално да объркаш кришата ракета с един от най-дребните и бавни учебни самолети.
Отделно от това, явно не са прехванали правилния самолет. Не може този да измине 60 км за 3-4 минути. Да не се окаже, че е имало и друг самолет, който се е изплъзнал от военните? И пак да са станали за резил...
Коментиран от #43
16:52 15.07.2022
36 Румен Близнаков
До коментар #28 от "Абсурдистан":
За сведение на незнаещите- в летателната книжка, която е официален документ, има графи: летял като инструктор, летял като ОБУЧАЕМ и още няколко, които точно отразяват, като какъв е летял съответният пилот. Не се явявайте неподготвени за сериозни дискусии.16:54 15.07.2022
37 решение лесно
16:55 15.07.2022
38 редник
На снимката е Ан-2 и не разбирам защо е сложена?!
Имайте поне малко уважение към читателите си - все се е случвало да видим самолети...
16:59 15.07.2022
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Потрес!
Същите тези "натовци" тогава обясняваха, че такъв малък самолет не можел да бъде прихванат от изтребители!? Явно МИГ 29 са претърпели трансформация и вече може!
Потрес!
17:07 15.07.2022
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Бай Митко
Къде е военният министър, пък той като ти обясни за какво става въпрос?!? Мани мани. Направо Столтенберг да се изкаже по случая. От цялата работа е ясно едно, че ако някой иска да ни прецапа територията ще го направи безпроблемно.
17:17 15.07.2022
43 Никой
До коментар #35 от "Някой":
Пак за резил????? НАТО ни пази!!!Военният министър и Столтенберг сега ще раздават награди!!!
Добре че не са били някои сериозни въздухоплавателни чудовища!
17:23 15.07.2022
44 Бинго
До коментар #31 от "Радевски":
За истинските си траят щото там не се знае кой кого, а тези мъничките им изкарват заплатите и финансирането на военните! Сега ще падне голямото перчене на ВВС, МО и НАТО!17:27 15.07.2022
45 Чоко
До коментар #6 от "ЛаЗ 7":
Каква война сънуваш бе? Какво толкова врещиш бе?През 1999 год. краварника като бомбардира Югославия, къде беше? Да да може и да те е нямало още.
17:34 15.07.2022
46 Този коментар е премахнат от модератор.