На свое заседание Министерският съвет на прие проектозакон за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи. Целта на въведените промени е улеснение на гражданите при издаването на личните документи. Те ще станат факт след разглеждане в 49-ото Народно събрание.
Едно от предложените изменения е отпадането на задължението за смяна на свидетелство за управление на моторно превозно средство (СУМПС) при промяна на постоянния адрес на населено място в рамките на една област.
Разширява се обхватът на въведената ускорена услуга за издаване на книжка (до 3 дни от приемането на заявлението), като се добавят и случаите на: първоначално придобиване на правоспособност за управление на МПС от определена категория; подмяна на книжка поради придобиване на правоспособност за управление от нова категория; възстановяване на правоспособност поради отнемане на контролни точки; възстановяване на правоспособност поради отказ на категория.
Отпада изискването за предоставяне на копие от документ за завършено образование в случаите на подавани от чужди граждани заявления за подмяна на чуждестранни книжки с български. Логиката е в обстоятелството, че се касае за признаване на вече придобита правоспособност за управление на МПС, а изискването за образование е национално и е относимо към първоначалното издаване на този документ.
В закона се създава правна възможност личните карти на българските граждани да съдържат удостоверения за електронна идентичност. По този начин личните карти могат да бъдат използвани като носител на електронен идентификатор по смисъла на Закона за електронна идентификация.
Регламентирана е и опцията за запис на удостоверения за електронна идентичност в документите тип "паспорт", както и в разрешенията за пребиваване, които се издават на пребиваващи у нас чужденци. Предвидена е и възможността при определени условия да бъдат издавани паспорти със срок на валидност до 10 години, както и временна карта за самоличност на лица, на които е постановена присъда, която не с влязла в сила.
Със законопроекта се урежда и хипотезата за издаване на нов документ за самоличност, когато заявителят не може да предостави документ за самоличност или заместващ го такъв поради загубване, кражба или унищожаване. В тези случаи се предвижда удостоверяването на личността да става с представянето на удостоверителен документ за раждане.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 добре но
Коментиран от #5
18:25 08.03.2023
2 Палки и буркани
Коментиран от #6
18:26 08.03.2023
3 Тъпо е
18:42 08.03.2023
4 Тъпо е
18:45 08.03.2023
5 Минго
До коментар #1 от "добре но":
Всички услуги по документите за самоличност и по документите за шофьорски книжки, както и за регистрация при придобиване на МПС трябва да бъдат изкарани от КАТ и да се предоставят за изпълнение в общините по райони. МВР може да осъществява контрол и без тези дейности да са в сградите им!18:47 08.03.2023
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Мнение
20:17 08.03.2023
8 Пушач
20:19 08.03.2023