Last news in Fakti

29 Април, 2023 04:26 1 900 13

29 април 1957 г. Умира български ВВС ас

  • продан стоянов таракчиев

След войната е началник на Аеропланното училище

29 април 1957 г. Умира български ВВС ас - 1
Снимка: Архив

На 29 април 1957 г. умира Продан Стоянов Таракчиев - български офицер, полковник. Един от първите български летци и създатели на българска военна авиация. През 1908 г. завършва Военното училище в София и служи като офицер в 11-и Сливенски пехотен полк.

Участва в Балканските войни (1912-1913 г.) като летец-наблюдател. На 16 октомври 1912 г., заедно с пилота Радул Милков извършва боен полет със самолет над гара Караагач и хвърля позиви и ръчни бомби над турските позиции. Завършва въздухоплавателна школа в гр. Гатчина (Русия).

По време на Първата световна война служи в Първо аеропланно отделение (1915-1918 г.). След войната е началник на Аеропланното училище.

Роден е на 12 ноември 1885 година в Сливен, кв. Клуцохор. Учи във Второ основно училище „Христо Ботев“. Завършва Военното училище в София през 1908 година и служи като офицер в Единадесети пехотен сливенски полк.

Бил е помощник-началник на Аеропланното училище и началник на балонни групи. Участва в Балканските войни (1912 – 1913) като летец-наблюдател и също така обезпечава балона на 1-во Балонно отделение при Одрин. Получава достъп да се обучава в Петербургската въздухоплавателна школа след като минава успешно през изпит, припомня "На мегдана".

За 16 октомври 1912 година полковник Продан Таракчиев заедно с полк. Радул Милков получават задачата да извършат разузнаване на противника със самолет „Албатрос“. Заедно с това на екипажа е дадена задачата да бомбардира военен обект гара Караагач. Съществуват спорове относно това какво точно е било постигнато от екипажа и оттам какво е значението на делото им.

Приема се, че това е първият боен полет на българската авиация, но се поставя под въпрос и твърдението, което те поддържат в своите спомени, писани десетки години по-късно, че то е и първото в световната авиация.

Документи потвърждават, че бойният полет е бил разузнавателен, а в дневника за бойните действия на Аеропланното отделение събитието е отразено съвсем кратко, заедно с други данни за проведената дейност през деня:

„Полет на един апарат „Албатрос“ до Одрин и обратно, пилотиран от поручик Милков с пасажер поручик Таракчиев. … При кацането на апарата се счупи шасито. “ Документи потвърждават също така, че първото българско бомбардиране на противников обект извършва екипажът на Джовани Сабели и майор Васил Златаров на 17 ноември 1912 година. Привеждат се данни и че световните аналози на тези събития са станали по-рано.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 дааа

    12 5 Отговор
    Ей едно време какви офицери сме имали а сега само късомишковски мутрофани.
  • 2 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    15 6 Отговор
    когато сме имали дъжава сме имали и авиация, сега имаме само снимки от някви стари самолети дето платихме но никога няма да получим

    и сме окопиране от американски бази коити изхранваме с данъците си !

    русия ни даде самолети ние ги нарязахме сега ще зяпаме небето и толкова
  • 3 краварите ни унищожиха всичко

    15 7 Отговор
    То да бяха самолетите само!Ето извадка от състоянието на Българската армия до 1989г.:
    10 ноември 1989 г., заварва армията ни с численост 156 837 души. От тях в Сухопътните войски са 126 000 души с 2269 танка, 2232 бронетранспортьора и бойни машини на пехотата, 2154 оръдия, 2800 минохвъргачки и 52 ракетни пускови установки. Във ВМФ служат 8500 души на 4 подводници, 3 фрегати, 24 тралчика, 6 кораба за борба с подводници, 22 десантни кораба, 7 ракетни катера, 4 торпедни катера, 3 минни заградителя, 11 вертолета за борба с подводници, 4 пускови установки „Редут“, 4 пускови установки „Рубеж“ и 50 спомагателни кораба. В Ракетните войски пък носят денонощно бойно дежурство 8 комплекса СС-23 с обсег 480 км, снабдени с 24 допълнителни ракети, всички с възможност да носят ядрени бойни глави. Отделно са 50 комплекса Р-300 „Скъд“ също с ядрени възможности и обсег 300 км. По това време имаме и много тактически ракети 9К52 „Луна“ с обсег 70 км, 18 комплекса 9К79 „Точка“ с обсег 70 км, които също могат да носят ядрени заряди. Родното небе пък се охранява от 26 зенитно-ракетни дивизиона, които са въоръжени с едни от най-модерните комплекси С-200 с обсег до 240 км.

    Може да се види в музея на Черковна какво сме имали.
    Всичко това е унищожено от сегашните ни "приятели"!
    С помощта на наши предатели!!!


    " ( от 1944г. ) До 1989 г. българските ВВС получават 224 МиГ-21, 90 МиГ-23, 4 МиГ-25, 22 МиГ-29, 23 Су-22, 31 Су-25, 44 Ми-24, 18 Ми-8s - всичко 460 машини.

    Цялат
  • 4 краварите ни унищожиха всичко

    18 5 Отговор
    Цялата тази внушителна армада е унищожена с един замах, отиват за скрап 400 бойни самолета, закрити са 9 авиобази. Днес България има петнадесетина що-годе способни да летят самолета. "
  • 5 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    11 4 Отговор
    ама един ден ... някой ден , ще имаме 6 бойни самолета без патрони и 2 учебни, на учебните па що са им патрони и няма никой в затвора за това нещо
  • 6 Българин

    6 4 Отговор
    Приятелите по-долу забравят, че сиренето е с пари. Ако и днес отделяме 12% от бюджета, за военни цели, ще имаме пак толкова самолети и ракети, както преди 1989 година. Сега отделяме под 2%.

    Коментиран от #7, #9

  • 7 Важно е

    6 1 Отговор

    До коментар #6 от "Българин":

    От колко произведен продукт отделяш процентите за армията . При ТОШО се РАБОТЕШЕ и ползваше само собствена продукция , както във всички проспериращи страни Турция , Унгария и т.н.. От сегашния Празен джоб - толкова .
  • 8 Шаран БГ

    9 3 Отговор
    "Краварите" не са унищожили нищо!! Унищожението на цялата ни държавица става по тяхна диктовка. Според англосаксонците ние не трябва да съществуваме като народ и държава създадена от Русия. Всичко свързано с Русия е отвратително и трябва да се затрие !! Унищожението го извършват и продължават с пъкленото си дело РОДНИТЕ ПОЛИТИЦИ !! Последните са като "коне с капаци" !! На когото от тях размахат под носа пачка зелени банкноти , следва инструкциите като сляпо коте !! Е-е-е, ако нве слуша ....аут – намират му цаката !!
    Колкото и да ругаят Русия, каквито забежки да е имало от 1878 г до 1989 г. съществуването на България се е обуславяло от нея.!! Само за времето между двете войни, когато сме се правели на фашистка държава, засилили са се контактите с Германия И до тук. Къде да се обучи и научи да хвърка със самолет п-к Таракчиев !?
    У нас мнозина живеят добре. Но голямата част от населението остава все по-малко, все по старо, и е пред гробищата. Бедността е върху четвърт от това население. И тая бедност не е паднала от небето. Тя е благодарение на мъдрото ръководство през последните 33 години - 1/3 от век. Плебея трябва да е плебей, да е гладен и да работи това, което му се каже, за колкото пари му се каже. Иначе как ще има богати !?
  • 9 чичо стамат шумков

    5 2 Отговор

    До коментар #6 от "Българин":

    Приятелите по-долу забравят, че сиренето е с пари. Ако и днес отделяме 12% от бюджета, за военни цели, ще имаме пак толкова самолети и ракети, както преди 1989 година. Сега отделяме под 2===================== Знаеш ли какво означава да се отделя 12% от бюджета за военни цели ?.Това означава да питаш къде СЕ=АТ ГЛАДНИТЕ
  • 10 Българин

    2 1 Отговор
    Оказа се, че трябва да се връщам в Украйна, а не ми се иска. Ама ме отзовават, щото не успявам да накарам българите да мразят Русия.
    И сега сигурно ще ме пратят в Бахмут.
  • 11 Борислав Дичев

    2 0 Отговор
    Ние, българите, сме сред първите в света, използвали самолета като бойно средство, но не сме първи. Първият боен полет на самолет е извършен през 1911 г. по време на Итало-турската война в Триполитания (Либия) от италианския летец капитан Джулио Гавоти.
  • 12 към автора

    1 0 Отговор
    През 1912-та г.Таракчиев и Милков НЕ са били полковници,а..
    поручици

    Коментиран от #13

  • 13 само питам

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "към автора":

    а мислиш ли че автора прави разлика между поручик и полоковник? особенно като пише статия след два ракий?
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове