Повече практически задачи ще има по компютърно моделиране, което се изучава в начален етап, и по информационни технологии - за гимназистите. Това е заложено в проектите за актуализирани учебни програми, които са публикувани на сайта на Министерство на образованието и науката.
Повечето часове по компютърно моделиране за 3. и 4. клас ще се организират под формата на комбиниран урок, в който учениците получават нови знания и изпълняват и практически задачи. В проекта на нова актуализираната учебна програма за 3. клас е поставен акцент върху управлението на потребителски профил и умението на учениците да споделят готови проекти в онлайн среда за визуално блоково програмиране. В област на компетентност “Информация” приоритетно са заложени умения, свързани със запазване на информацията в дигиталните устройства във вид на файлове, които може да се съхраняват в папки. Премахната е като очаквана компетентност „описване на познати геометрични фигури“.
В актуализираната учебна програма за 4. клас темите запазват същите основни области на компетентности и цели за учениците, като ще се разглеждат въпроси, свързани с информация, дигитална идентичност, работа във визуална среда, управление на програмируеми устройства и създаване на образователни игри. Отпадат понятията „данни“ и „мерни единици“ за измерване на информацията, които по принцип са заложени в учебните програми по предмета „Компютърно моделиране и информационни технологии“ в прогимназиален етап и е по-удачно да се разглеждат в 5. или 6. клас.
По информационни технологии в 8. и 10. клас е добавена нова тема „Програмиране и изкуствен интелект“ с включени различни дейности, съобразно етапа от обучение на учениците. За 8. клас те са свързани с изграждане на умения за създаване на заявка за търсене при взаимодействие с "умни" агенти, създаване на програмни инструкции на скриптов език, решаване на ясни и добре дефинирани задачи и прилагане на програмни инструкции на скриптов език, решаване на нови, но аналогични и сходни с решавани преди това задачи.
Дейностите за десетокласниците включват откриване на зависимости в набор от данни с помощта на вградени функции (min, max, sum, average и други), задаване на заявки към средства с изкуствен интелект, работа със сензори в дигиталните устройства и приложения, които генерират големи количества данни, които се използват за трениране на системи с изкуствен интелект.
В 8. клас отпадат дейности, свързани с инсталирането на драйвери на конкретно устройство, познания за графични файлови формати за публикуване в интернет и др. В 10. клас отпадат дублирани дейности с тези на деветокласниците, като например работа с формуляри и циркулярни писма.
Компетентностите, заложени в учебните програми, отразяват изискванията на Европейската рамка за дигитални компетентности DigComp 2.2, като всичките 5 области на компетентност се покриват напълно от тях.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 А кога
Коментиран от #13
17:10 08.11.2023
2 Разширете обучението!
17:14 08.11.2023
3 а стига бе
Коментиран от #8, #10, #14
17:19 08.11.2023
4 Браво
17:21 08.11.2023
5 Един
17:37 08.11.2023
6 Ехааа
Коментиран от #16
17:45 08.11.2023
7 Много правилно
17:48 08.11.2023
8 В ступор
До коментар #3 от "а стига бе":
Те да ги научат да си бършат зад ниците и да вдигат и закопчават га щите първо, после да ги научат да си варят яйца и да си пекат кифтета, а не да ги купуват от топлите точки, да ги научат, че даром никому нищо не се полага, и за неволята да ги научат как се вика, пък за интеукта има бая вода да изтече. Можеш да учиш някого на нещо, което знаеш и можеш, как ще учиш итеуекта на неща, които даже не знаеш, че не знаеш?Коментиран от #15
17:59 08.11.2023
9 1234
18:01 08.11.2023
10 просто бизнес
До коментар #3 от "а стига бе":
Е то само за пред ЕС.Да вземат някоя друга кинта по програма образования и иновации.Няма място за тревога.18:04 08.11.2023
11 777777
18:09 08.11.2023
12 програмирането ще бъде извършено
19:04 08.11.2023
13 Ами...
До коментар #1 от "А кога":
Това се учи много по-рано.19:38 08.11.2023
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Еееее!
До коментар #8 от "В ступор":
Това беше най-грозното нещо, което прочетох за днес! Чиста и неподправена злоба.19:44 08.11.2023
16 Яяяя
До коментар #6 от "Ехааа":
Който има деца, и самият има знания, ги ориентира децата според дадености , а не по заповед ма МО22:20 08.11.2023