Last news in Fakti

4 Декември, 2023 10:52 2 183 36

Доц. Дурхан Салиев иска зелена вълна, а не забрана на центъра на София

  • софия-
  • коли-
  • автомобили-
  • забрана

Спирането на старите коли в центъра на София няма да доведе до очаквания ефект

Доц. Дурхан Салиев иска зелена вълна, а не забрана на центъра на София - 1
Снимка: БГНЕС

От началото на месеца влезе в сила наредба, която ограничава влизането в центъра на София на най-старите автомобили. Забраната важи за колите с бензинов двигател, произведени преди 1996 г. и за тези с дизелов, произведени преди 2002 година, припомня БНР.

Въглеродният отпечатък, който оставят автомобилите е огромен, ако се счете периодът от производството му до неговото приключване като автомобил, каза пред Радио София доц. д-р инж. Дурхан Салиев от катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в Техническия университет.

„Но влиянието, което оказват в околната среда, в градовете, може да се каже, че е една минимална част от всички останали замърсители, ако говорим за въглероден окис и въглероден двуокис“, обясни доц. Салиев.

Той даде пример с проучване отпреди няколко години, което показва, че в големите градове в Европа, включително и в София, замърсяването от транспорт е около 17% от общото замърсяване.

„Това е нещо, което не се смята да оказва толкова сериозно влияние. Друг е въпросът, че въпреки минималното замърсяване на фона на останалите замърсители – 17% е малко, но все пак има и частици, които сериозно увреждат здравето, въпреки малкия им процент“, добави доц. д-р инж. Дурхан Салиев.

По думите му, не може да се очаква голямо подобрение в качеството на въздуха, вследствие на въведената забрана, която ограничава влизането в центъра на града на стари автомобили.

„Не е въпросът да ограничим хората да пътуват, а да им създадем условия. Ако направим така, че пътуването да се извършва с възможно най-малко спирания, то тази мярка в един момент, ще се окаже, че може да отпадне. Когато автомобилът престоява, той отделя различно количество вредни емисии, а когато ускорява, това е режимът на работа на двигателя с вътрешно горене, в който се отделят най-много вредни емисии. Ако успеем да създадем условия на движение, които да гарантират минимален брой спирания – „зелени вълни“, координираме ли светофарните уредби по такъв начин, че да имаме най-малко спирания, ще решим една огромна част от проблема със замърсяването“, уточни доц. Салиев.

Според него, за да оставят хората автомобилите, трябва да са създадени условия за привлекателен градски транспорт.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Доцент Духан

    7 20 Отговор
    Искам Прайд всеки ден!
  • 2 ахааа

    24 8 Отговор
    а ние искаме тази пъклена вещица от снимката да се махне

    Коментиран от #3, #12

  • 3 честен ционист

    9 9 Отговор

    До коментар #2 от "ахааа":

    Свалете я де.. Ама нямате топки за тая работа.
  • 4 Поздравления

    33 2 Отговор
    Най-накрая един напълно точен коментар по темата,дайте на човека власт да реши проблемите с трафика в България, София не е България!
  • 5 Начи,

    24 6 Отговор
    аз ся не разбрах,живея в центъра,имам си гараж и паркомясто и колица на 20г.Искам да отида до Табадъбковци.Кво правим?Няма да ме пуснат?Ще ме санкционират?Как,защо?Тази пълна безумица може да я измисли очевидно голям "капацитет".Старите коли са им проблема на пееругите.
  • 6 Еййййй

    22 2 Отговор
    Най-после един умен човек!

    Коментиран от #31

  • 7 Трол

    15 2 Отговор
    Заблуден човек е г-н Салиев. Кой е този, дето иска да създаде условия? Всеки мечтае да събира данъци и такси и да получава по 10 000 лв. месечна заплата.
  • 8 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    27 1 Отговор
    Светофарите в България са останали във века в който са измислени първите светофари❗
    Варна , 6:30 сутринта, сама кола съм и чакам 40 секунди на червено 🤔
    Само кучетата в Каспичан не знаят, че във Варна трафикът сутрин и вечер е в противоположни посоки, но времето на смяна на сигнала е еднакво, така едната посока е празна, но другата е пълна с чакащи коли 🤔
    Изкуствен Интелект ли❗❓
    Естествено Безхаберие‼️

    Коментиран от #15

  • 9 софето

    15 6 Отговор
    Махнете тази статуя !
  • 10 Мирослав

    3 17 Отговор
    Доцентът да не се прави на ущипана мома. Огромната част от замърсяването с азотни окиси е от дизеловите автомобили. Същото важи и за разни въглеводороди. Но няма никакво официално изследване на тези замърсители. 17% е делът на автомобилите в замърсяването с фини прахови частици, но тези 17% идват основно от едва 10% от всички автомобили, най-вече дизели. И целта на тази мярка е постепенно да направи така, че тези замърсяващи автомобили изобщо да не се карат в града. Иначе зелена вълна е абсолютно необходима, но двете мерки се допълват, не си противоречат.
  • 11 Съдията Дред

    4 7 Отговор
    В центъра на Лондон/и то като доста широко понятие/ отдавна се влиза срещу еднократна такса, преди няколко години бе 7 лири. И няма живущи, неживущи. Плащат всички. Отделно, че ако се приложат строги изисквания към качеството на атмосферния въздух, поне две трети от колите са за спиране. Между впрочем, и доста от бензина и нафтата не отговарят на тия критерии. И накрая в някакъв барутник се сипва нещо , което в основата си е разредител с непонятни примеси, и въздуха не може да се диша.

    Коментиран от #21

  • 12 точно така

    8 6 Отговор

    До коментар #2 от "ахааа":

    Махнете този Уитч-кинг от центъра на града!
  • 13 Софиянски

    15 3 Отговор
    Истината е в подземните паркинги, живущите в центъра като мен обикалят между час и два за да намерят заветното паркомясто. Представете си колко пъти е тръгни спри и колко изгорели газове се генерират от всеки един автомобил.
  • 14 Забрана за центъра

    17 3 Отговор
    е една пародия! Защото образува задръствания на други места, а всяко задръстване, замърсява в пъти повече въздуха! Зелената вълна, намалява задръстванията!
  • 15 Безхаберие ли?

    6 2 Отговор

    До коментар #8 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Нарича се -щатна заплата. Топленето на един стол срщу твърдо заплащане с гарантирани осигуровки е изключително привлекатена перспектива. А защо да си развалят рахатлъка хората, с някакви рзработки, организации, конкурси, изпълнения на ангажименти, като под масата не пада нищо към "стипендията"?
  • 16 АПИ

    12 1 Отговор
    Много точна диагноза. Точно проблема е, че има червена вълна. Това е и причината да карат бързо за да минат на зелено следващия светофар. Къде е причината, следвай парите. 200 000 коли в задръстнане, ако изгорят един литър гориво повече са си 200 тона продадено в повече.
    За коментарите до тук ще кажа не виждат гората защото дърветата им пречат.
  • 17 Умен по цялата глава

    19 0 Отговор
    Винаги съм си задаваш въпроса Защо направиха зоните - Синя ,Зелена,,Червена....Нали заради намаляване на Вредни емисии,като Мотив,а на практика да доите парите на хората с един Огромен платен Паркинг обхващащ половин София......Милиони се изсипват в Паркинги и гаражи от такси за паркиране и поставени скоби...

    Коментиран от #32

  • 18 Име

    1 8 Отговор
    Невъзможни са каквито и да е мерки, каква зелена вълна - та нали и другите на кръстовището искат да минат.

    Просто всеки е с автомобил. Ако се съкратят 30-40 000 от автомобилите е пак нещо. Човек се свиква на автомобил и - изобщо не слиза - имам познати - буквално ходят пеша само в къщи - куриозни ситуации, за две преки и отваря гараж, подгрява, маневрира, рулира.

    Мен не ме интересува, но - специално центъра трябва да си остане пешеходен район.

    Няма полза от автомобил, при скорост от 30 км/ч, колкото е в момента в кварталите.

    Коментиран от #33

  • 19 Леле Мале аман от висшисти!

    11 1 Отговор
    Господин доцент то е ясно и на децата от детската градина, че автомобилите замърсяват в пъти по малко от домакинствата които живеят предимно в къщи а знаем че те не са малко в София и периферията! Когато запалят печките на твърдо гориво тогава и с уреди може да се докаже че те са главния виновник за мръсния въздух през зимата! Господин доценте в Англия едно време също са имали подобрен проблем и там той е решен като се газифицират всички домакинства! И въпреки че в момента е 18 милионен град сега там замърсяването е по малко от малка София :)

    Коментиран от #34

  • 20 Дрън дрън та пляс

    4 0 Отговор
    Ама то трябва и мозък, за какво се плаща данък МПС? За да ползваш улиците.... Сега тия новите ще сърбат герберска попара дробена с години
  • 21 Адвокатът Спред

    4 0 Отговор

    До коментар #11 от "Съдията Дред":

    И защо да вземаме пример от Лондон? Ние нямаме ли си мозъци, които да намерят решение? Съдията знае ли как в Лондон е решен въпроса с паркингите?И какво като плащат за да влезнат в центъра - това намалява ли броя на колите в центъра или е благороден предлог за съиране на пари? И кога управляващите у нас ще започнат да се доверяват на доказани експерти, а не "капацитети"

    Коментиран от #28

  • 22 Софиянец

    5 0 Отговор
    Ако КАТ или всички други органи занимаващи се с транспорта в София проверят /или направят анкета в медиите, ако не знаят какво да направят/ и пренастроят светофарите ще има положителен ефект. Също на голями кръстовища водачи навлизат в него виждайки, че е задръстено и не могат да минат, но пречат на другите да преминат да се санкционират. Тези камери за какво ги ползвате?

    Коментиран от #24

  • 23 Кради Кради

    6 0 Отговор
    Кварталите с къщи горят всякакви боклуци в печките а управляващите от тяхната некомпетентност и безсилие продължават да търсят под вола теле! и вместо да разреешават истинския проблем и да газифицират повечето квартали с къщи те си намират като оправдание колите защото е по удобно и по полезно защото ще се пълни хазната с още глоби! Тези действия не правят живота по лесен на хората и отново ще ги изкарате на протести!
  • 24 Камерите

    4 0 Отговор

    До коментар #22 от "Софиянец":

    са за да се отчита активност и да се усвоят едни пари
  • 25 Ветеран от Протеста

    1 1 Отговор
    По булевард Тодор Александров след ЦУМ посока Люлин и обратно ,светофарите са със Зелена вълна от години..Уникална настройка,позволяваща оптимално движение въпреки множеството светофари....По Дондуков това няма как да се случи при наличието и на трамваи...
  • 26 хмм

    4 1 Отговор
    Голфчето 1.4 на газ на Бай Иван оставя по малко въг. отпечатък от някое БМВ 3.0 дизел. Ако изгорелите газове са в норма какво значение коя гофина е колата.

    Коментиран от #35

  • 27 Наблюдател

    3 8 Отговор
    Дурхан Салиев даси ходи в Турция и там да дава акъл на Реджеб Ердоган, а не да говори глупости на българите. Намерили и качили на главите ни.А, стига бе.
  • 28 Съдията Дред

    2 1 Отговор

    До коментар #21 от "Адвокатът Спред":

    Може да се учудиш , но наистина намалява колите в центъра, защото освен еднократната такса за всяко влизане трябва да предвидиш и пари за паркиране, не е безплатно. И там понятието "несъбираеми глоби" е непознато. А и по бензиностанциите горивото е с много по добро качество от нашенското. По скъпо е, заради по високия акциз, иначе цената му без данъци е по ниска от нашенската.
  • 29 Фончо

    3 2 Отговор
    Кръгови! Тука светофари през 5 метра
  • 30 Наблюдател

    3 2 Отговор
    В столицата трябва да се движат, пожарна, бърза помощ и специализираните коли на МВР и МО. Всичко останало ползване на градски транспорт. Той е нов, бърз, удобен и стига глезотии. Хората постоянно хващат онкологични заболявания от мръсният въздух.
  • 31 Наблюдател

    2 2 Отговор

    До коментар #6 от "Еййййй":

    Да, бе, "умен" колкото теб. В столицата трябва да се движат, пожарна, бърза помощ и специализираните коли на МВР и МО. Всичко останало ползване на градски транспорт. Той е нов, бърз, удобен и стига глезотии. Хората постоянно хващат онкологични заболявания от мръсният въздух.
  • 32 Софийски

    2 0 Отговор

    До коментар #17 от "Умен по цялата глава":

    Кинтите от зоните отиват при дясната ръка на тиквата. ГерП и фандъкова разкатаха играта на София, дано новият кмет се опита поне да оправи каквото може.
  • 33 АПИ

    2 0 Отговор

    До коментар #18 от "Име":

    Ако мислиш, че зелена вълна е да свети зелено цял ден в едната посока то не можеш да мислиш. Според мен.
  • 34 неее

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "Леле Мале аман от висшисти!":

    Горящите отпадъци, с които ви отопляват, бяха най-големият проблем за чистотата на въздуха в столицата!
  • 35 Мирослав

    1 0 Отговор

    До коментар #26 от "хмм":

    "Ако изгорелите газове са в норма какво значение коя година е колата" - това, че в годините и нормите са се променили. И няма как кола от 1991г да отговаря на нормите от 2010г. Като цяло аз също не одобрявам това, че се взема предвид годината на производство. Трябва за всяка категория да се определят максимални стойности на замърсителите и само резултатите от реалните измервания на отработените газове да се имат предвид при определяне на категорията.

    Коментиран от #36

  • 36 Софиянка

    3 3 Отговор

    До коментар #35 от "Мирослав":

    Всички коли на трупчета и ползване само на градски транспорт. Стига вредни пушеци. Дошли от село и ми се турили на таратайки. Аман от вас.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове