От началото на месеца влезе в сила наредба, която ограничава влизането в центъра на София на най-старите автомобили. Забраната важи за колите с бензинов двигател, произведени преди 1996 г. и за тези с дизелов, произведени преди 2002 година, припомня БНР.
Въглеродният отпечатък, който оставят автомобилите е огромен, ако се счете периодът от производството му до неговото приключване като автомобил, каза пред Радио София доц. д-р инж. Дурхан Салиев от катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в Техническия университет.
„Но влиянието, което оказват в околната среда, в градовете, може да се каже, че е една минимална част от всички останали замърсители, ако говорим за въглероден окис и въглероден двуокис“, обясни доц. Салиев.
Той даде пример с проучване отпреди няколко години, което показва, че в големите градове в Европа, включително и в София, замърсяването от транспорт е около 17% от общото замърсяване.
„Това е нещо, което не се смята да оказва толкова сериозно влияние. Друг е въпросът, че въпреки минималното замърсяване на фона на останалите замърсители – 17% е малко, но все пак има и частици, които сериозно увреждат здравето, въпреки малкия им процент“, добави доц. д-р инж. Дурхан Салиев.
По думите му, не може да се очаква голямо подобрение в качеството на въздуха, вследствие на въведената забрана, която ограничава влизането в центъра на града на стари автомобили.
„Не е въпросът да ограничим хората да пътуват, а да им създадем условия. Ако направим така, че пътуването да се извършва с възможно най-малко спирания, то тази мярка в един момент, ще се окаже, че може да отпадне. Когато автомобилът престоява, той отделя различно количество вредни емисии, а когато ускорява, това е режимът на работа на двигателя с вътрешно горене, в който се отделят най-много вредни емисии. Ако успеем да създадем условия на движение, които да гарантират минимален брой спирания – „зелени вълни“, координираме ли светофарните уредби по такъв начин, че да имаме най-малко спирания, ще решим една огромна част от проблема със замърсяването“, уточни доц. Салиев.
Според него, за да оставят хората автомобилите, трябва да са създадени условия за привлекателен градски транспорт.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Доцент Духан
10:54 04.12.2023
2 ахааа
Коментиран от #3, #12
10:55 04.12.2023
3 честен ционист
До коментар #2 от "ахааа":
Свалете я де.. Ама нямате топки за тая работа.10:56 04.12.2023
4 Поздравления
10:57 04.12.2023
5 Начи,
10:59 04.12.2023
6 Еййййй
Коментиран от #31
11:00 04.12.2023
7 Трол
11:03 04.12.2023
8 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Варна , 6:30 сутринта, сама кола съм и чакам 40 секунди на червено 🤔
Само кучетата в Каспичан не знаят, че във Варна трафикът сутрин и вечер е в противоположни посоки, но времето на смяна на сигнала е еднакво, така едната посока е празна, но другата е пълна с чакащи коли 🤔
Изкуствен Интелект ли❗❓
Естествено Безхаберие‼️
Коментиран от #15
11:04 04.12.2023
9 софето
11:07 04.12.2023
10 Мирослав
11:16 04.12.2023
11 Съдията Дред
Коментиран от #21
11:18 04.12.2023
12 точно така
До коментар #2 от "ахааа":
Махнете този Уитч-кинг от центъра на града!11:20 04.12.2023
13 Софиянски
11:22 04.12.2023
14 Забрана за центъра
11:24 04.12.2023
15 Безхаберие ли?
До коментар #8 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Нарича се -щатна заплата. Топленето на един стол срщу твърдо заплащане с гарантирани осигуровки е изключително привлекатена перспектива. А защо да си развалят рахатлъка хората, с някакви рзработки, организации, конкурси, изпълнения на ангажименти, като под масата не пада нищо към "стипендията"?11:24 04.12.2023
16 АПИ
За коментарите до тук ще кажа не виждат гората защото дърветата им пречат.
11:25 04.12.2023
17 Умен по цялата глава
Коментиран от #32
11:32 04.12.2023
18 Име
Просто всеки е с автомобил. Ако се съкратят 30-40 000 от автомобилите е пак нещо. Човек се свиква на автомобил и - изобщо не слиза - имам познати - буквално ходят пеша само в къщи - куриозни ситуации, за две преки и отваря гараж, подгрява, маневрира, рулира.
Мен не ме интересува, но - специално центъра трябва да си остане пешеходен район.
Няма полза от автомобил, при скорост от 30 км/ч, колкото е в момента в кварталите.
Коментиран от #33
11:32 04.12.2023
19 Леле Мале аман от висшисти!
Коментиран от #34
11:46 04.12.2023
20 Дрън дрън та пляс
11:47 04.12.2023
21 Адвокатът Спред
До коментар #11 от "Съдията Дред":
И защо да вземаме пример от Лондон? Ние нямаме ли си мозъци, които да намерят решение? Съдията знае ли как в Лондон е решен въпроса с паркингите?И какво като плащат за да влезнат в центъра - това намалява ли броя на колите в центъра или е благороден предлог за съиране на пари? И кога управляващите у нас ще започнат да се доверяват на доказани експерти, а не "капацитети"Коментиран от #28
11:49 04.12.2023
22 Софиянец
Коментиран от #24
11:51 04.12.2023
23 Кради Кради
11:52 04.12.2023
24 Камерите
До коментар #22 от "Софиянец":
са за да се отчита активност и да се усвоят едни пари11:58 04.12.2023
25 Ветеран от Протеста
11:59 04.12.2023
26 хмм
Коментиран от #35
12:01 04.12.2023
27 Наблюдател
12:05 04.12.2023
28 Съдията Дред
До коментар #21 от "Адвокатът Спред":
Може да се учудиш , но наистина намалява колите в центъра, защото освен еднократната такса за всяко влизане трябва да предвидиш и пари за паркиране, не е безплатно. И там понятието "несъбираеми глоби" е непознато. А и по бензиностанциите горивото е с много по добро качество от нашенското. По скъпо е, заради по високия акциз, иначе цената му без данъци е по ниска от нашенската.12:22 04.12.2023
29 Фончо
12:25 04.12.2023
30 Наблюдател
12:49 04.12.2023
31 Наблюдател
До коментар #6 от "Еййййй":
Да, бе, "умен" колкото теб. В столицата трябва да се движат, пожарна, бърза помощ и специализираните коли на МВР и МО. Всичко останало ползване на градски транспорт. Той е нов, бърз, удобен и стига глезотии. Хората постоянно хващат онкологични заболявания от мръсният въздух.12:52 04.12.2023
32 Софийски
До коментар #17 от "Умен по цялата глава":
Кинтите от зоните отиват при дясната ръка на тиквата. ГерП и фандъкова разкатаха играта на София, дано новият кмет се опита поне да оправи каквото може.12:59 04.12.2023
33 АПИ
До коментар #18 от "Име":
Ако мислиш, че зелена вълна е да свети зелено цял ден в едната посока то не можеш да мислиш. Според мен.13:32 04.12.2023
34 неее
До коментар #19 от "Леле Мале аман от висшисти!":
Горящите отпадъци, с които ви отопляват, бяха най-големият проблем за чистотата на въздуха в столицата!14:29 04.12.2023
35 Мирослав
До коментар #26 от "хмм":
"Ако изгорелите газове са в норма какво значение коя година е колата" - това, че в годините и нормите са се променили. И няма как кола от 1991г да отговаря на нормите от 2010г. Като цяло аз също не одобрявам това, че се взема предвид годината на производство. Трябва за всяка категория да се определят максимални стойности на замърсителите и само резултатите от реалните измервания на отработените газове да се имат предвид при определяне на категорията.Коментиран от #36
14:46 04.12.2023
36 Софиянка
До коментар #35 от "Мирослав":
Всички коли на трупчета и ползване само на градски транспорт. Стига вредни пушеци. Дошли от село и ми се турили на таратайки. Аман от вас.14:51 04.12.2023