2 090 28

От какво се нуждае София - зелени площи или такса "Задръстване"

Мнение

Снимка: М. Богданова ©
Снимка: М. Богданова ©
Милена Богданова

Каква реформа е необходима на София - въвеждане на такса „Задръстване”, разширяване на синята и зелената зона, намаляване на регулаторната тежест при сградното строителство или повече зелени площи. Това са част от темите, които анализира докладът "Градоустройствена политика в София”, разработен от Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП).

На първо място е поставен въпросът за типичните за София задръствания, липса на паркоместа и трудно придвижване в централната градска част. Решението според ЕКИП е въвеждането на познатата от други държави такса „Задръстване”. Това според експертите би олекотило натовареността на градския трафик по пътни артерии на града, които страдат от най-висока ежедневна автомобилна натовареност. Недостигът на паркоместа трябва да се адресира чрез разширяване на платените зони за паркиране, а качеството на тяхното управление може да се подобри чрез концесиониране.

По въпросът за сградното строителство експертите препоръчват регулациите върху височината и гъстотата на сградното строителство да бъдат сведени до минимум, за да се ограничи отрицателният ефект, който подобни регулации имат върху пазара на имоти и по-конкретно достъпността на жилищни и нежилищни имоти.

Повече имоти, по-ниски цени, по-достъпни жилища и по-малко унищожаване на природа - това според ЕКИП може да бъде постигнато чрез съкращаване на регулациите.

Столичният квартал ж.к. "Младост" беше посочен като пример за сблъсък между граждани и бизнес именно поради неадекватно градско планиране.

По отношение на публично-частните партньорства и публичните проекти за привличане на инвестиции, експертите правят сравнение между определяния като провален проект „София ТехПарк” и проспериращият "Бизнес парк София". Според експертите държавните играчи винаги са по-неефективни от частните, тъй като за разлика от бизнеса, те не са под въздействието на потребителите. Съветват общината да се фокусира върху изграждането на благоприятна регулаторна и данъчна среда чрез оптимизация на своите финанси и съкращаване на регулаторната тежест.

В сферата на зелените площи решението според ЕКИП е Столична община да приоритизира подобряването на настоящите зелени площи, вместо тяхното разширяване и тяхното управление трябва да бъде децентрализирано до ниво квартали и местни частни общности и собственици.

„Докладът ни има за цел да представи нашата визия относно реформите, от които се нуждае градоустройствената политика в София, за да се подобри нейното качество и впоследствие качеството на живот на жителите. Идеята ни е да започнем комуникация с тези, които ще решават в бъдеще въпросите", заяви в заключение председателят на ЕКИП Стоян Панчев.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Гост
    Отговор
    1 15:43  07.11.18
    Да се разкарат всички селяни и всичко ще се оправи. Софийско гражданство, както някога. Кой е живял тук от 20 години и повече и всичко е точно.

    Коментиран от #5, #8, #19

  • кореняк софиянец
    Отговор
    2 15:46  07.11.18
    Забрана за преминаване и влизане на МПС в зона център!
  • BG1000
    Отговор
    3 15:46  07.11.18
    Евала. Гласувам за.
  • Готин ама не съвсем
    Отговор
    4 15:49  07.11.18
    Какво и трябва на София??? Ами да има нова столица на България и за едни 10-тина години, София ще си стане пак онова просто, кално село, каквато е била преди 130 години!

  • ааа
    Отговор
    5 15:50  07.11.18

    До коментар #1 от "Гост":

    Ми ходи си ве, кво мрънкаш дай пример !
  • нуждае се от
    Отговор
    6 16:05  07.11.18
    център за градско скубане на герб и бандата на винету. Пуснете левовете и из страната за ви стане спокойно алчни ненормалници !
  • Ристе
    Отговор
    7 16:05  07.11.18
    София се нуждае от подземни паркинги в идеалния център и който ги направи ще управлява няколко мандата.

    Коментиран от #10

  • 321
    Отговор
    8 16:11  07.11.18

    До коментар #1 от "Гост":

    Е, не така... То тогава всички "кореняци" ще трябва да се връщат по шоплука на село.

    Коментиран от #9

  • Гост
    Отговор
    9 16:46  07.11.18

    До коментар #8 от "321":

    Началото на 90-те беше много добре, да може да нямаше метро, молове, широки булеварди, но беше чисто и подредено. Можеше спокойно да си пуснеш детето само навън. Факт е от че от кооперацията от 40 апартамента, 15 имаха автомобили. Нямаше задръстване, имаше места за паркиране. За разликата от повечето коментатори тук, има и хора които сме родени в града, тук ни е била детската градина, училище и университет. И също така всеки петък не сме в тапа на Цариградско, Ботевградско шосе или Владая. Разбира се икономическото положение в страната не искам да коментирам, но за да има спокойстивие и инфрастуктура трябват ограничелни мерки. Най-малкото нека някой се огледа, колко са останали от колите с номера С,СА..СВ..вече не се знае. Но навремето когато се сменяха номерата от черни на жълти и вече по късен период на бели, хората които са отрасли и живеят все още знаят какво е. Затова че задължително връщането на Софийското гражданство.

    Коментиран от #21

  • El Torro
    Отговор
    10 17:56  07.11.18

    До коментар #7 от "Ристе":

    Не само в центъра, и в кварталите има крещяща нужда от паркинги.

    Коментиран от #13

  • 11 19:56  07.11.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Цеко
    Отговор
    12 00:34  08.11.18
    Евалата, наистина някога беше спокойно, но просто града не е оформен за толкова много народ. Горе в статията се споменава за Младост. Навремето беше хубав квартал. Имаше една Деница и това беше лукса. На мястото на Бизнес парка началото на 90 те имаше катун, като за няколко години беше премахнат. Междублоковите пространства имаха своя чар и детски площадки. Сега е станало ужасно....сгради навсякъде, коли паркирани на всякакъв тип площадки, липса на детски съоръжения. Възрастта ми не е толкова много голяма, но детството и младежките години са минали точно в този квартал. От 10 години живея в друга страна и определено хората с които съм израстнал са станали адски нервни и може би част от задръстванията оказва влияние. На много места има Българи и Българи, така и самата ни Родина, но факт е че със всяка изминала година нещата стават по зле. Абсурд е сервитьор да получава по-висока заплата от доктор ( разбирайте стара държавна болница) Най-лошата репутация за България на която съм бил свидетел , евтина дестинация с много леки жени, алкохол и наркотици където всичко е позволено и най-лошото че това отговаря малко или много на самата реалност.
  • мда
    Отговор
    13 00:48  08.11.18

    До коментар #10 от "El Torro":

    Паркинги в кварталите има! Ама на Ганьо му се свидят 50лв на месец (дето ще ги изпие или изпуши) да си паркира дрънголника там. Друго е да се набута в калната "градинка" точно под прозорчето на панелката...
  • Зоните
    Отговор
    14 06:03  08.11.18
    Като вкараха зоните казаха че те ще регулират броя коли, сега искат зони навсякъде... което означава че смисъла вече им се губи и видиш ли пак има нужда от нова такса, не му се вижда края на това
  • Безпартиен реалист
    Отговор
    15 06:38  08.11.18
    Синята и зелена зони,да станат денонощни и да работят в събота и неделя,влизането в центъра да е платено и забранено за транзитно преминаване.Необходим е засилен контрол на зоните плюс глоба за всички спиращи навсякъде,безпричинно на аварийни светлини.Зареждането на магазините да е само нощем,както беше преди 90та година.След тези мерки съм убеден,че ефекта ще е поразителен.Нека кмета и СОС помислят за своите избиратели,а не за избирателите на партиите!
  • Гост
    Отговор
    16 06:59  08.11.18
    Общината се правят на разсеяни и нехаят. Много добре знаят как ще се решат проблемите. Но бизнес лобитата са по-силни. Нормално е да има задръствания след като не се инвестира в инфра структура. Няма паркинги а за платените зони да не говоря в какво състояние са. Само пари събират без да полагат никакви усилия. Един овчар да дойде в София и ще им каже какви са проблемите и как да ги оправят.
  • Бате Цецо
    Отговор
    17 08:57  08.11.18
    Не ни трябва такса задръстване. Трябва ни законово регламентирано намаляване на плътността на застрояване и КИНТ в жилищните райони и големи булеварди между кварталите. Пък те нещата след това сами ще си дойдат на мястото.
  • Бай Благой
    Отговор
    18 08:57  08.11.18
    София се нуждае от 100-150Евро/м2 такса - съгласуване на проект за строеж. За да може общината да има пари за отчуждение на имоти за улици, канализация, водопровод и т.н. А не както е сега 20лв/м2. Всеки джигит, който иска да строи отива плаща и след 1 седмица има вече кооперация насред нищото. Ето така ще се регулира строителството и ще имаме нормални улици, тротоари и всякаква инфраструктура.
  • такова
    Отговор
    19 09:01  08.11.18

    До коментар #1 от "Гост":

    За такива като теб ще направим едно село и ще го кръстим софия 2.Да си кибичите там. Да си гледате кокошки гълъби и друг дивеч.Тук само пречите. А и с нищо не сте полезни. Пък ние ще вътртим икономиката от столицата.
  • УМрех 0t сМЕХ
    Отговор
    20 10:12  08.11.18
    На Голямото Село му требва още един бомбен килим, още един Блиц, и започвате от кота нула. Дай Боже следващия път да се получи нещо като град. Селянията ви прозира в коментарите тук - вместо за една естетична жизнена среда, само фантазии за коли и паркоместа, умиление по панелките в Младост когато бяха млади ... и най-тъпата селска пръчка , гост номер 1, с дежурния ксенофобски рант че виждате ли, селяните обратно на село, той си иска москвича със софийска регистрация и Бай Тошовия рай - леля Веса която го снабдяваше с всички дефицитни стоки и миризмата на печени чушки между блоковете на Овча Купел 1. Столичанин !? Умрех от Смех!
  • JEEP
    Отговор
    21 10:24  08.11.18

    До коментар #9 от "Гост":

    И през 80те и през 90те години си беше супер. И сега, като се съберат повече почивни дни София се оправя. Роден съм и съм израстнал в центъра. Да мине кола по улицата ми си беше събитие. Всеки ден обаче минаваше цистерна с пръскачки, а веднъж в седмицата миеха с цистерна с мркуч. За граждантво не знам дали да се върне, но в центъра трябва са спират само живущите и то по една кола на домакинство, за останалите - такса и то яка. Сутрин по бул.Борис няма кола със соф.регистрация. Нямам против хората, които са дошли да си изкарат хляба с честен труд, но някак си не е ок хем да замърсяват цял ден тук, хем да плащат по-ниски данъци в родните си места, че накрая и претенции да има. За подбиването на цената на труда няма да коментирам, защото реално не са виновни тези, които търсят работа, а тези, които им я отнеха в родните им места. Имам колеги, които всеки ден пътуват от Кюстендил, от Перник, че даже и от Благоевград и нито един не го прави от хубаво.
  • Анто
    Отговор
    22 10:29  08.11.18
    По принцип съм социопат,живея на село защото мразя хорската гмеч. В края на селото което живея в радиус от 1.5км земята е моя,купих я когато беше по 200лв.дк.Сега се занимавам със земеделие понеже мразя да работя в екип и да се съобразявам с хорските капризи,неволи,проблеми,мераци и пр. Предлагат ми много добри пари за част от земята,не не я продавам! Та....въпросчето ми към сите кореняк софиянци,адже ба?Защо кат мразите толкова селяните,си продавате земята....наследените имоти? Нямате търпение да се "гътнат дъртите" и цялата рода да ги налазите като червей да си търсите какво ви се полага и да го продадете!!!! После....пренаселено било,уплътнено било!!!Умовете са замъглени от алчност и глупост....Няма да въведете Софииско гражданство,защото няма да идват селяни на които да паразитирате. Като умряло кучето....умрели и глистите....
  • Дедо1
    Отговор
    23 11:23  08.11.18
    В центъра на много малко места могът да се направят подземни паркинги,преди 50г играехме на ръбче на ДЖ. Баучер и на 2ч. минаваше някоя служ. волга от правит. болница----имаше много градинки и гори----сега е само бетон и хиляди димящи кошници. Трябва центъра да е платен както в Лондон---само да преминаване. Изкупихме трошките на Европата----Деди кара 6г. фабийка--икономична,малък данък----от кеф ми идва да я чукам в ауспуха----ама друго си е да се качиш на някой премиум трошляк 20г. ,които харчи яко и има яка подр. и да ривешш.Има нови автобуси,нови тролеи,трамваи,метро----стига сте ревали
  • К урбанист
    Отговор
    24 11:56  08.11.18
    София се нуждае от повече хора, бетон и коли, както и спиране на ТЕЦ-овете и отопление само на дърва, въглища и гуми. И да се изсекат парковете, за да се ползват за отопление. И после да се изсече и Витоша, за да се застрои и тя.

    Коментиран от #26


  • Пешо
    Отговор
    25 12:06  08.11.18
    Повече чист въздух?
  • JEEP
    Отговор
    26 14:34  08.11.18

    До коментар #24 от "К урбанист":

    Още едно две по-големи цигански гета и може да ти се сбъдне прогнозата
  • Чичо Ви
    Отговор
    27 18:52  10.11.18
    Такса "Задръстване"..просто София наистина е препълнена. Няма място. Не мразя никой, ама факт е че прекелено много хора има. В статията е споменато за Младост, и аз съм отраснал и съм живял и сега живея в същия квартал. Наистина като бяхме малки беше супер, зелени площи, площадки, дръвчета и нормален паркинг който събираше по 20-30 коли. Сега простести и пак строят на градинките дето като малки сме си играли. То сега е толкова претъпкано. Едно време новите блокове, ЕПК се правеха по 3-4 години, сега за 5 месеца. Факт е също че сиг над 50% от страната е тук и вече и аз избеснявам, вечер в 5,30 в Младост е ужасно, донякъде наистина се дразни човек, като там където работя преди 8 години бяхме 80% бяхме от града, сега сме сиг около 15%. За съжаление и качестовото падна драстично, а някога беше емблематична компания, ама така като се взимат хора за по-ниска заплата. Просто правителството трябва да направи заводи и да мотивира чужди инвеститори и за по-малките градове, за да се намали потока към София. Тъкмо ще се пестят разходи и хората ще имат по-добър живот, но..проблема че се учим от "Големите".
  • Клозет
    Отговор
    28 15:46  11.11.18
    София, както и цяла България, се нуждае да се освободи от захвата ма мафията за да има просперитет. Кметицата от Самоков фандъкова само злини е направила. По-некачествени ремонти не съм виждал, всичко се чупи и руши до 2 години след откриването, а до 5тата година е за тотална подмяна.

Напиши коментар:


Публикувай