Last news in Fakti

4 Декември, 2021 09:21 5 656 21

Превръщат това българско летище в културно наследство на модернизма

  • русе-
  • летище-
  • сграда

Летището на Русе е построено в периода 1972-1976 гг.

Превръщат това българско летище в културно наследство на модернизма - 1

Летищата по света създават първото усещане за страната и затова по-често от другите сгради са архитектурни произведения на изкуството. Летище Русе е такова бижу, ценен образец на архитектурния модернизъм от втората половина на 20-и век. И след 30-годишно прекъсване може да посреща отново пътници – не като обикновена сграда, а като защитен паметник на културата.

НИНКН и българската секция към Международната организация за документиране и опазване на сгради на Модерното движение - Докомомо България (Docomomo International) подготвят предложение за предоставяне на статут на недвижима културна ценност на Летище Русе.

Аерогарата е построена в периода 1972-1976 г. Авторът ѝ, русенския архитект Йордан Бояджиев, постига забележителен синтез между архитектурата и монументалните изкуства.

Хоризонтално издълженият паралелепипед на основното тяло е с богато остъклени фасади. Входът е защитен с елегантна тънка стоманобетонна козирка, окачена на стоманени въжета. Пътническата зала е изцяло остъклена панорама към излитащите и кацащите самолети. Изтеглената леко назад контролна кула с фин плосък покрив създава хармония на обемите. В България рядко се вижда сграда с толкова изчистени пропорции. Тя илюстрира стремежа на арх. Бояджиев към ясни и лаконични геометрични форми. Създава усещане за лекота и прозирност, за визуално отделяне от терена.

Построеното в с. Щръклево е запазено почти напълно в автентичния си вид и обзавеждане – рядкост за наследството от този период. В интериора на залата умело са комбинирани и противопоставени материали, цветове и фактури.

Цялостният облик е завършен с монументалните пластики на скулптора Галин Малакчиев. Негово скулптурно пано от стоманобетон украсява главната фасада, а под тавана на пътническата зала е окачено негово ефирно месингово кълбо.

С професионална реставрация и адаптация летище Русе ще запази атмосферата на обществените сгради от 70-те години на 20-и век и само по себе си може да бъде привлекателна цел за туристите.

Арх. Йордан Бояджиев е сред най-интересните и забравени русенски архитекти. Безкомпромисен и целеустремен в работата си във време, когато това е било трудно. Създател е на някои от най-емблематичните сгради на модернизма в Русе. Печели с конкурс изграждането на летище Русе.

Скулпторът Галин Малакчиев е ученик на проф. Любомир Далчев и автор на пластики, които са част от запомнящото се лице на няколко български града. Негови са колоната „За буквите“ пред НДК, както и декоративната стена на софийската централна гара.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 32 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 русенец

    48 5 Отговор
    Че как не са разбили и разграбили мрамора на пода? Защото по времето на ГЕРБ дори паветата , внесени преди 130 години от Виена бяха извадени и ... продадени защото "Къде в Европа сте виждали павирани улици?". Та като гледам колко за крадене и разбиване има в сградата направо се чудя как е оцеляла. Че там няма да има летище е съвсем друго нещо.

    Коментиран от #3

  • 2 ????

    43 4 Отговор
    За щастие това бижу летище не е попаднало пред очите на гербаджийската шайка, досега да беше отдадено на концесия!

    Коментиран от #4, #15

  • 3 ЕВРО НЮЗ

    16 2 Отговор

    До коментар #1 от "русенец":

    Е след тая статия ще минат на ревизия.. 😁😁

    Коментиран от #9

  • 4 нека да те светна

    10 1 Отговор

    До коментар #2 от "????":

    ами то се отдава ама няма спонсор …

    Коментиран от #7

  • 5 Шопо

    6 3 Отговор
    Епа като нема самолети...
  • 6 Бай Тошо ги построи!

    18 2 Отговор
    Само един гербаджия да мерна на пътя! Ама се крият като за Световно!
  • 7 ????

    14 1 Отговор

    До коментар #4 от "нека да те светна":

    ами то простотията може ли да оцени красотата.? Оценява само парите. Добре, че са били прости и не са го унищожили. И от простотията понякога има полза.
  • 8 no mercy

    39 1 Отговор
    Жалко за този красив град Русе- при наличието на река, жп транспорт, сухоземен транспорт, летище , граница....градът постепенно угасва икономически...и се обезлюдява.

    Коментиран от #10, #12, #16

  • 9 русенец

    16 1 Отговор

    До коментар #3 от "ЕВРО НЮЗ":

    По ми е интересно какво става със сградите, хангарите и оборудването на поделението, може би трябва градският Каракачанов да попитаме?

    Коментиран от #18

  • 10 Русчуклия

    29 2 Отговор

    До коментар #8 от "no mercy":

    Русе беше почти 200 хиляди души 1988 г., а сега се е свлякъл до 60-хилядно посмешище.

    Коментиран от #11

  • 11 русенец

    22 4 Отговор

    До коментар #10 от "Русчуклия":

    То добре, че дойдоха доста хора от силистренските и разградските села, че и 25 000 нямаше да имаме.:)

    Коментиран от #13, #17

  • 12 Петя

    13 7 Отговор

    До коментар #8 от "no mercy":

    За съжаление красивата част на Русе е не повече от 5% по центъра.

    Преобладаващо мяза на полуизоставен съветски градец с по-лош изглед от повечето градове в България.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Бамби

    13 3 Отговор
    А въздушен транспорт за Русе? Шайката превърна този град в призрачен. Скоро самият град ще бъде обявен за музей...

    Коментиран от #21

  • 15 Русенец

    6 2 Отговор

    До коментар #2 от "????":

    Точно червеният кмет на Русе иска да го отдава на концесия, на някаква индонезийска фирма с 2000 лв капитал.
  • 16 Русенец

    8 2 Отговор

    До коментар #8 от "no mercy":

    Затова пък отровните заводи никнат като гъби. Дори последната ни управа прие индустриална зона Тегра да е чисто производствена, което разрешава химическа промишленост в нея.
    Русенци вече очакват поредният нов завод, който да изпуска субстанции във въздуха над града. Разчитаме на контролните органи да ни пазят от такива, но все пак, някой има да връща услуга.
  • 17 Русенец

    7 1 Отговор

    До коментар #11 от "русенец":

    Тия, от селата, идват до паркинга на магазина, пълнят кошницата и после бягат обратно на село.
    Лошото е, че и те са данъкоплатци, но от данъците им за тяхното село не стига, а пътят до там е като в кариера.
  • 18 Русенец

    5 1 Отговор

    До коментар #9 от "русенец":

    И казармата. Кметът имаше хубава идея, да направи казармата на парк. Нещо се затри, тази идея.
  • 19 Павлов

    8 0 Отговор
    Браво на архитекта!
    Да пребъде!
  • 20 The Witcher

    0 0 Отговор
    Хубава идея. Сградата е красива.Може да сложат и няколко стари Ту-134 и да стане музей. Русе има добър потенциал за туризъм.
  • 21 The Witcher

    0 1 Отговор

    До коментар #14 от "Бамби":

    Няма много смисъл от въздушен транспорт при наличието на Летище Варна само на около 200 км.