Last news in Fakti

28 Юли, 2023 09:16 1 741 9

„Винаги е важно да се разширяват границите“: Спиращото дъха пътешествие на оперната звезда Соня Йончева

  • соня йончева-
  • опера

Считана за един от най-известните сопрани на нашето време, Соня Йончева има богат репертоар

„Винаги е важно да се разширяват границите“: Спиращото дъха пътешествие на оперната звезда Соня Йончева - 1
Снимкa: БГНЕС

Тя е един от най-великите сопрани на нашето време, който не спира да приема нови предизвикателства: Соня Йончева. Българското сопрано вече може да добави Мадалена, трагичната героиня в „Андреа Шение“, изпълнявана в престижната опера "Ла Скала", към списъка с дебютните си роли.

Опитната изпълнителка прави и друг дебют - като Чо-Чо-Сан в „Мадама Бътерфлай“ във Виенската Щатсопера. Но как оперната сензация е превърнала тези две роли в свои?

В своето миланско студио Соня поднася на пианото музикалната партитура на Андреа Шение: „Много ми помага да свиря партитурата на пиано. И това е много интимен момент, защото мога основно да решавам и да пробвам различни цветове, разбирате ли?“, обясни тя.

Две седмици преди премиерата тя се потапя в подготовката за „sitzprobe“ или репетицията в седнало положение.

„Това е първата възможност за певците да чуят как свири оркестърът, за да влязат в тази прекрасна смесица, която е магията на операта“, обяснява диригентът Марко Армилато.

„Когато оркестърът свири на живо, а певците пеят на живо, се създава тази магия и вече на италиански език може да се разбере повече или по-малко как ще се получи представлението“, добави той.

Соня потвърждава важността на репетициите с оркестъра: „Ние сме на едно безопасно място, така че можем да си позволим да грешим понякога и да не сме перфектни, а това е много важна репетиция.“

Следващата стъпка са репетициите на сцената, където певците се запознават с декорите и тренират влизането и излизането си.

Приказката за Андреа Шение

Разтърсващата драма разказва историята на поета-революционер Андреа Шение, който се влюбва в Мадалена, но любовта им е обречена с опустошителен край.

„Сега все още работя върху образа, защото за мен това е съвсем нова творба. Но това, което мога да ви кажа, е, че съм наистина впечатлена от нейния начин на обичане, знаете ли, тази чиста любов, която тя изцяло е отдала на този мъж и го обича с цялото си сърце.“

„И тогава, в края на операта, ще видим, че тя в общи линии е избрала да не живее без него. Така че тя умира заедно с него, дори и да не е трябвало“, казва Йончева.

През 1896 г. италианският композитор Умберто Джордано представя с голям успех своя шедьовър в Ла Скала. Оперният театър също заема специално място в сърцето на Соня.

Именно тук тя печели известния певчески конкурс Operalia, който я изстрелва към звездната слава през 2010 г.

„Смятам, че за един изпълнител е важно да разширява границите си и винаги да търси и търси нови възможности. Те внасят в мен нови цветове. Невероятно е.“, споделя Соня Йончева.

В нощта на премиерата Соня усеща вълнението: „От сутринта исках да изляза на сцената и да го направя, да завърша и след това да имам свободно време, защото очевидно е много напрегнато да изграждаш персонаж и да го правиш за първи път, особено на места като Ла Скала.“

„Мисля, че по принцип всички са чували всички версии на тази опера от толкова много други певци. Така че трябва да им покажеш нещо ново, ярко и хубаво.“

Няколко седмици по-късно Соня Йончева продължава да играе в Милано и да се подготвя за следващото си начинание: върховата роля в сопрановия репертоар – „Мадам Бътерфлай“ на Пучини.

Съживяване на Ciò-Ciò-San с помощта на архива на Ricordi в Милано

За да се запознае с историята на тази трудна роля и да потърси вдъхновение, Соня посещава миланския архив на Ricordi, смятан от мнозина за най-важната колекция от историята на италианската опера, представяща 200 години музика.

Основана през 1808 г., тя посочва историческото наследство на издателството Ricordi, което през 1994 г. е придобито от германската медийна група Bertelsmann, която се грижи за неговото съхранение и културно развитие.

Тази огромна частна колекция, помещаваща се в Националната библиотека „Брайдензе“ в Милано, съдържа около 8000 нотни партитури, приблизително 13 500 костюма и сценографии и 6000 фотографии.

Предполага се, че колекцията от творби на италианския композитор Джакомо Пучини е най-пълната и богата в света, както обяснява Пиерлуиджи Леда, управляващ директор на архива: „Имаме партитури с автографи, но също така и проекти на костюми и сценографии, често от световните премиери на собствените му опери. Така че наистина сме в състояние да възстановим създаването на тези шедьоври.“

„Пучини пише всичко, което се случва на сцената, в партитурата. Това е нещо, което той е научил от [Джузепе] Верди“, казва Мария Пиа Ферарис, архивист, която работи на място.

„Това е много, много интересно за мен да видя и бележките на композитора, в които той описва как трябва да бъда на сцената, разбирате ли? Сега вече съм подготвена да поема ролята на режисьор на сцената. О, не, не, не, не, не, не, Пучини каза така“, разкрива Соня.

Създаването на „Мадама Бътерфлай“

От Милано до Виена, Соня се преобразява в гейшата Ciò-Ciò-San за „Мадама Бътерфлай“; опустошителна трагедия, която е и една от най-устойчивите оперни истории за несподелена любов.

Соня обяснява връзката си с героя: „Много ми е трудно да скрия сълзите си, когато чета и изучавам това. Опитах се да я изпея много пъти вкъщи и беше наистина впечатляващо колко много емоции има в нея.“

„Тя е изключително крехка емоционално, но в същото време е невероятно силна.“

„Това, което обожавам в нея, е, че когато каже нещо, тя наистина го прави, а когато вярва в нещо, наистина вярва в него“.

Следващата роля на Соня Йончева беше главната роля в ‚Médée“ на Керубини в театъра „Staatsoper Unter den Linden“ в Берлин на 6, 12 и 16 юли.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Вова Блатния

    2 0 Отговор
    И аз така мисля за границите
  • 2 Малко

    4 2 Отговор
    Е дебелшка , но няма да я пропусна !
  • 3 Красота! Браво! Истински творец!

    4 2 Отговор
    "Считана за един от най-известните сопрани на нашето време, Соня Йончева има богат репертоар " Богат репертоар с една ярка палитра от съдби. В тези опери можеш да избягаш и да намериш себе си, в тях можеш да се потопиш и да откриеш безброй светове. Произведения, които ти показват живота такъв, какъвто е,. ...Оперите и оперетите са тъй значими за нас поради факта, че те ни "отвличат" от всекидневието, за да ни научи на изкуството, наречено Живот.
  • 4 опала

    3 1 Отговор
    защо има войни?

    „Винаги е важно да се разширяват границите“
  • 5 Реалист

    3 0 Отговор
    Мноу големи очи имаш бе сонче
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Ехаа

    2 2 Отговор
    Ама, тя Венелинка си е направо един корифей на музикалната критика... Така тънко владее територията и терминологията на оперния жанр. Личи си, че познава и двете произведения в дълбочина... Само дето малко се е поизхвърлила с това, че С.Й. е един от най-великите сопрани на нашето време. Ама нали си е наше, как да не е ?Останалите световни знаменитости -" пасти да ядат". Или Венелинка, не е чувала за други ...
  • 8 Мнение

    2 2 Отговор
    Каквото и да добави,все ще си остане посредствена певица,камонли велика!

    Коментиран от #9

  • 9 Друго мнение

    0 1 Отговор

    До коментар #8 от "Мнение":

    тя не е посредствена певица, но много и личи поредствения и еснафски манталитет. Или - може да е излязла от селото - но селото не еизлязло от нея