19 Март, 2021 08:42 3 977 14

• космически обект-
  • астероид-
  • комета-
  • бисквита

Космическият обект най-вероятно е късче азотен лед, което постепенно ерозира, подобно на смаляващ се след употреба сапун

Какво всъщност е Оумуамуа - изглежда като астероид, движи се като комета, прилича на бисквита? - 1
Снимкa: Shutterstock

Оумуамуа - първият по рода си "гост" от друга слънчева система, не е нито комета, нито астероид, нито има масово приписваната му форма на пура. Ново проучване показва, че загадъчният космически обект вероятно е отломка от свят, наподобяващ Плутон, и е оформен като бисквита, предаде Associated Press, цитирана от dariknews.bg.

Астрономи от университета на Аризона съобщават, че странният обект изглежда е съставен от замръзнал азот, точно като повърхността на Плутон и на Тритон - най-голямата луна на Нептун.Авторите на изследването Алън Джаксън и Стивън Деш смятат, че в резултат на сблъсък от ледена планета, покрита с азот, преди 500 милиона години се е откъснало парче. Тази отломка е напуснала пределите на собствената си слънчева система и се е озовала в нашата.

Смята се, че червеникавият обект представлява остатък от първоначалната си форма, след като външните му слоеве се изпаряват от космическата радиация, а впоследствие и под въздействието на Слънцето.Оумуамуа - първият по рода си пришълец от друга слънчева система, беше открит с телескоп на Хаваите през октомври 2017 година. На местен език наименованието му означава пратеник.

След появата му учени установиха, че загадъчният обект произхожда отвъд нашата Слънчева система, тъй като скоростта и пътят му предполагат, че не орбитира около Слънцето или нещо друго.

Единственият друг обект, за който е потвърдено, че идва от друга звездна система, е кометата 21/Борисов, открита през 2019 година.

Какво в крайна сметка представлява Оумуамуа? Космическият обект не се вписва в познатите категории - изглежда като астероид, но се движи като комета. За разлика от кометите обаче той няма видима опашка. Докато астрономите се колебаеха между астероид и комета, се появиха и предположения, че обектът може да е извънземен артефакт. "Всички се интересуват от извънземни и беше неизбежно този пришълец от друга слънчева система да предизвика подобни мисли. В науката обаче е важно да не се правят прибързани заключения", казва Стивън Деш.

На базата на известни факти - яркост, размер, форма, липсваща опашка, Джаксън и Деш изготвят компютърни модели, които им помагат да определят, че Оумуамуа най-вероятно е късче азотен лед, което постепенно ерозира, подобно на смаляващ се след употреба сапун.

Не всички учени обаче са съгласни с новото обяснение.

Ави Льоб, ръководител на катедра Астрономия в Харвардския университет, се придържа към първоначалното си предположение, че обектът изглежда по-скоро изкуствен, отколкото естествен, и е творение на напреднала в технологично отношение извънземна цивилизация.

Когато е в най-близката си точка до Земята, съдейки по съотношението между размерите му, Оумуамуа наподобява бисквита "Орео", отбелязва Деш. Понастоящем обектът се намира отвъд орбитата на Уран и трудно може да бъде видян, дори от телескопа "Хъбъл".

Поради тази причина учените ще трябва да разчитат на първоначалните наблюдения, за да си изяснят какво в крайна сметка е обектът Оумуамуа, който, когато е видян за първи път, наподобява бисквита, но с отдалечаването си ще заприлича на палачинка.

• 1 Фикус

"Оумуамуа" е бисквитата на Цвъки. Няма все още асансьор,ама не е късно да му бъде монтиран такъв. Оу,мама,цвък-цвък млекценце!
  • 2 изУчен

Бисквити, пури, палачинки, Орео... може, вероятно, сигурно, едва ли, възможно...
    ГоУема наука е това, ей! Не е шега работа.
  • 3 гадно

Попитайте флейтистките.
  • 4 Некадърници

И науката им такава фалшива като всичко останало.
  • 5 Лайнер

На някой извънземен кораб са правили почистване на ВиК инсталацията и това е резултата.
  • 6 Behemoth

Това е божествен пацул....Бог се е бил запекъл от злобата в душичката си и като напъвал го изстрелял по посока на Земята за да накаже християните....но Луцифер бидеики носител на светлината го отклонил с мощен фотонен лъч....O Father O Satan O Sun!

На някой гладен му приличало на бисквита.
  • 8 мдаааа

Е сега е момента Х@йлото да го целне с рикетата с йедрения мотор ...
  • 9 Doa

Всички се надяваме скоро да се разбере.. муамуаоу
  • 10 Факт

На 4.4.2021 кометата си отива!

До коментар #10 от "Факт":

Ти гласувай за ляля Курни!:) Тя, ще те оправи на 100%!:) Бате ти Слави ще се прослави!:) Заложи на ДПС!:) Те, винаги управляват, без значение кой е на власт!
  • 12 адаша

Това парче е от някоя македонска планета...На такова ми прилича...Македонски мяу мяу...
  • 13 РУССКИЙ

Да падне в КРАВАРНИКА и да ги изпрати в небитието и отвъдното вдън земя телилейска да потънат ЗАВИНАГИ краварите и евроамбриажите също.
  • 14 Лелиииии..

А това е второто смислено нещо за което пишете Маринова.