Last news in Fakti

4 Април, 2024 06:00 2 846 17

Робски труд зад волана: тираджиите от Източна Европа

  • шофьори-
  • тираджии-
  • германия-
  • източна европа-
  • труд-
  • робски труд-
  • заплата-
  • ес-
  • тир

Въпреки стачката през 2023 година положението им не се е подобрило особено

Робски труд зад волана: тираджиите от Източна Европа - 1
Снимка: БГНЕС/ EPA
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Миналата есен стачката на 150 източноевропейски тираджии в германската провинция Хесен привлече вниманието на медиите от цялата страна, припомня АРД. Шофьорите от Узбекистан, Грузия, Казахстан и Таджикистан се оплакаха, че полските спедитори с месеци задържали заплатите им.

Накрая голяма част от дължимите суми бяха изплатени. Но оттогава насам в системата на експлоатация, на която са жертва шофьорите, почти нищо не се е променило, казват експерти пред германската обществена медия. На паркинг в Дортмунд шофьор от Беларус например разказва пред журналистите, че е бил нает от литовска агенция. Получава на ден 75 евро бруто. Спи в камиона и почти през цялото време живее в него, защото няма финансова възможност за друго.

Право на западноевропейско минимално заплащане

Друг шофьор е от Украйна и е бил ангажиран от словашка агенция. Тя на свой ред работи за австрийска спедиторска фирма и обслужва маршрути из цяла Германия. Шофьорът получава словашка минимална заплата от 700-900 евро и някои добавки, както разказва. А принципно би трябвало да взима германска минимална заплата. От дискриминацията са засегнати най-вече шофьорите от държави извън ЕС, посочва АРД. Анна Вайрих от проекта „Честна мобилност" (проект на германските синдикати, предназначен да осигури справедливо заплащане на тираджиите) наблюдава подобни обстоятелства от години. „Това е обичайна практика. Всички шофьори на ТИР-ове получават такова заплащане. Те нямат и възможност да сменят работодателя, тъй като такъв няма", обяснява Вайрих пред АРД. Тя и нейните колеги разясняват на шофьорите техните права.

Шофьорите би трябвало да се връщат на всеки осем седмици

Не става дума само за пари, а и за достоен живот, изтъква пред германската обществена медия социологът Щефан Сел. Според него изискването шофьорите да се прибират на всеки осем седмици у дома, за да си почиват, нерядко се игнорира. „Знаем, че тези шофьори често прекарват месеци и дори повече от година в Западна Европа, пътувайки от една цел към друга, което е недопустимо от правна гледна точка." Междувременно се наемат и все повече шофьори от Азия. Те са изцяло зависими от настроенията на своите шефове, най-малкото поради отдалечеността. Нидерландски синдикалисти са записали телефонен разговор, свидетелстващ за отношението към тези шофьори - пълен с псувни и заплахи. „Ще ти счупя главата, нещастнико! На Филипините ще получаваш не повече от сто евро. А идваш тук и се правиш на герой. Ще дойда и ще те направя на нищо!".

Някои агенции изискват предварително заплащане

Нидерландският синдикалист Едвин Атема от години се бори срещу тези несправедливости. Заедно с германски журналисти, на паркинг в провинция Хесен те са разговаряли с шофьор от Филипините. Пред тях той е споделил, че вече от осем месеца без прекъсване е в ЕС и се бои да не бъде разкрит от полицията, тъй като няма разрешително за пребиваване. Двама шофьори от Индия пък разказват, че са си намерили работата чрез вестникарска обява. Трябвало да платят на агенцията 4000 евро, за да могат изобщо да пристигнат. Сега получават по 1700 евро месечно, като за това заплащане пътуват по 21 часа дневно, разказват те пред АРД. Едвин Атема е категоричен: „Тези фирми са престъпници. А е и забранено да караш хората да плащат, преди да са започнали работа".

Да имаш право не значи да се възползваш от него

Германското законодателство забранява всички форми на робство или принудителен труд и изисква плащането на минимална работна заплата, посочва АРД. Но както отбелязва пред медията Анна Вайрих, с приложението на тези изисквания постоянно има проблеми. На първо място трябва да се намери шофьор, който да е готов да поиска и да наложи правата си. А повечето засегнати се съгласяват с положението си по една простичка причина, посочва социологът Щефан Сел. „Ако чуждестранният шофьор на ТИР от държава извън ЕС загуби работата си, ще изгуби и правото си на пребиваване". Синдикатът ver.di също се бори от години за подобрения. Той изисква въвеждането на европейско минимално заплащане, което да се ориентира по най-високото минимално заплащане в Общността. „Това биха били 110,40 евро дневно плюс добавките, като всеки би трябвало да получи тази сума", казва пред АРД Тини Хобс от ver.di.

Позицията на федералното правителство обаче е, че това не би могло да се приложи на ниво ЕС. И така очевидно и в бъдеще хора в Германия ще бъдат третирани като роби, пише АРД.

Биляна Михайлова (редактор)


Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Има ли още учудени-не прозряхте ли

    57 9 Отговор
    Ама нали искахте в"клуба на богатите"... нали искахте да сте европейци...нали пищехте че ставаме братя с "цивилизованият свят"...-сега защо ревете?? Или бяхте толкова наивни да си мислите,че богатия ще ви допусне до своята трапеза и ще ядете наравно с него..????..Че то богатия за това е и богат-защото столетия са експлоатирали колонии-и днес за тях ние сме поредният донор на тяхният богат живот-нищо повече не ни е отредено...И не само тираджиите-всичко и навсякъде е така...

    Коментиран от #8, #10

  • 2 Ученика

    15 6 Отговор
    За такова отношение към шофьорите се бореше Джамбазки!
  • 3 да бе

    3 29 Отговор
    дайте на всеки шофьор, привърженик на копейките, от тези условия. нали си мечтаят за евразийски съюз и край на европейското робство? ето им евразия - мизерия, робство, ниско заплащане. всъщност дайте на всяка копейка да вкуси от чудесата на азия, не само на шофьорите

    Коментиран от #5, #9

  • 4 Ний ша Ва упрайм

    23 3 Отговор
    загниващ капитализъм! Пролетарии от сички страни съединявайте се ...... роби на труда
  • 5 Айде намери се

    27 3 Отговор

    До коментар #3 от "да бе":

    флупендър в твое лице да замеси копейките.
    За всяко нещо те са ви виновни.
  • 6 В.В.П.

    23 0 Отговор
    Ако се плащаха големи немски заплати ,щяха да си работят немците ...Накратко казано..
  • 7 Путин гол до кръста на кон

    7 9 Отговор
    При мен некой да стачкува? Елате във велика Руzzия бе шофьори!
  • 8 Боби

    6 7 Отговор

    До коментар #1 от "Има ли още учудени-не прозряхте ли":

    Другарю,ти прочете ли статията?Към кои в това отношение, защото и към нас беше такова преди да влезнем в ЕС

    Коментиран от #14

  • 9 пробвай

    3 2 Отговор

    До коментар #3 от "да бе":

    да прочетеш статията (ако можеш де)…
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Уса

    8 3 Отговор
    В сащ е същото положение и става по зле

    Коментиран от #15, #16

  • 14 не е вярно

    7 3 Отговор

    До коментар #8 от "Боби":

    че само преди е било така!!! това че на тия им плащат по-малко от на нас е гакт но разликата е в 300-400€ бил съм шофьор до 2019-та и знам много добре как стоят нещата със плащанията към европейци и към чуждоземци (като казвам европейци визирам германци французи испанци белгийци хондци и инглизи и до там се свършва с европейското заплащане всички други независимо дали самот съюза или не получават доста различно заплащане !!! давам пример говоря си на паркинг с французин който говори английски и ми споделя че получава 2800-3200€ месечно когато аз получавах още 1400-1600€ месечно мисля че беше 2015-та и когато го попитах колко уикенда спи в камиона той се опули и каза как колко николко за тия пари кой ще ти спи в камиона…българин с испански документи живееш в испания 15 години каза че спял в камиона по собствено желание което му осигорило по-висока заплата от колегите му което беше около 2800€ но този път говорим за 2011-та година за немците да не говорим те пък само денем са в камиона за уикенда да не говорим въобще та приказки че само шофьорите извън ес вземали по-малко са за хора които нямат досек до тая професия … също така като се заговори за прибиране на шофьор на всеки 8 седмици нашите колеги откачиха никой не искаше да се прибира на ваеки му е хубаво там живее си в камиона парите му стигат за всичко + издръжката на мързелива жена и деца…
  • 15 Това още дедо ти

    2 5 Отговор

    До коментар #13 от "Уса":

    шумкаря го фъфлеше! "САЩ са зле" Ние и рашистан сме номер! И защо всички червени из.. ди са там???
  • 16 Васо Високоволтовия

    2 1 Отговор

    До коментар #13 от "Уса":

    Не е вярно! В САЩ куриер на храна в Юбер Ейтс, Доордаш печели повече от колкото водач на тир(С+Е) в Източна Европа.
  • 17 Мдаааа

    5 1 Отговор
    Има два обществени строя. Първобитно общинен, който е справедлив и робовладелчески в различни форми. Капитализъм, социализъм, демокрация и всички измишльотини са все робовладелски строй. Богатите са си богати и си живеят на гърба на бедняците, които им бачкат. Може да избягаш от един, но отиваш при друг. Така, че да не се заблуждаваме. Германия ли е, САЩ ли е, Китай ли е или Русия все тая. Сития на гладния вяра не хваща. Понякога и някой роб може да избяга, но са единици. Така е било, така е и така ще бъде. Докато Робовладелците не унищожат Земята от алчност.