21 Септември, 2018 13:52, обновена 21 Септември, 2018 13:59 10 812 25

След четвърт век шеф пое вината за смъртта на Айртон Сена

  • аертон сена-
  • сена-
  • смърт-
  • вина-
  • шеф-
  • спорт

Легендарното име сред конструкторите във Формула 1 Ейдриън Нюи призна вина за смъртта на емблематичния Айртон Сена близо 25 години след трагичната смърт на бразилския пилот.

Припомняме, че на 1 май 1994 година трикратният световен шампион се разби фатално на завоя Тамбурело на пистата „Имола“ по време на Гран При на Сан Марино. Следват разследвания относно причините, довели до фаталния инцидент, но съдебното дело завършва чак през 2007 г. и заради изтичане на давност не се стига до присъди.

Съдът постановява, че смъртта на Сена е причинена от дефектен лост на волана. Вината за това е на Патрик Хед, който е отговарял за контрола на качеството в Уилямс. Той обаче се отървава без присъда, тъй като според италианското законодателство давността за непредумишлено убийство е 7 години и 6 месеца, а присъдата е произнесена 13 години след инцидента.

Сега обаче 59-годишният Ейдриън Нюи призна в собствената си автобиография, че чувства вина като конструктор на фаталния болид на Уилямс.

„Да, чувствам се виновен. Дори днес ми е трудно да говоря за този кошмарен инцидент. Гласът ми винаги започва да трепери“, пише Нюи.

Според него дизайнът на болида, който е негово дело, вероятно е бил твърде рисков и напредничав за онова време, когато и мерките за сигурност на пистата не са били толкова засилени.

Ейдриън Нюи с работата си е спечелил 10 шампионски титли при конструкторите за отборите си. Единствен в света на Формула 1 е ставал първи в класирането с три различни отбора – Макларън, Уилямс и Ред Бул. В момента той е главен технически директор на Ред Бул.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 F1 фен

    12 6 Отговор
    ами да бяхте му сложили и снимка на Ейдриън Нюи...

    Коментиран от #3

  • 2 бегачка

    6 18 Отговор
    УУУУУУУ УБИЕЦ !!!!
  • 3 намери си

    6 2 Отговор

    До коментар #1 от "F1 фен":

    щом пишеш коментари би трябвало да имаш интернет , или нещо подбно
  • 4 Гост

    15 14 Отговор
    Голямо признание...."болида който конструирах бе твърде напредничав " повече ми звучи като евтина реклама с великото име на Сена отколкото чувство за вина. Самопризнанието е за собственото му величие като се свърза със Сена придава още повече епичност на книжката си....
    Но както и да е, Шумахер бе номер едно за мен, Сена номер 2.
    И двамата вече не са в състояние да пилотират, карма? Може би...

    Коментиран от #23

  • 5 от кокпита

    31 4 Отговор
    Сена беше мой любим пилот и след смърта му съм гледал само наколко сезона и сега не гледам, и формулата не е същата и пилотите други.Пилето /Шуми/ беше тъкмо изгряваща звезда и ако беше Сена жив не зная как щеше да завърши противоборството им но пистата.Пилето НЕ беше коректен на нея бе по скоро хулиган и за това не го обичаха много, а Сена беше ненадминат на мокра писта нямаше кой да го бие но такава им е била съдбата и на единия и на другия.Въпреки че не бях фен на Пилето желая му оздравяване и ако може да се оправи, и той после след Сена стана един от великите във формулата !!!!

    Коментиран от #22

  • 6 един там

    21 6 Отговор
    Ейдриън Нюи е гениален! Всички болиди, които конструира са класа пред останалите. Винаги е успявал да извлече най-доброто без да нарушава конкретните правила. Най-добрата аеродинамика, перфектен баланс и много добра работа с гумите. Когато болидите му са снабдени и с конкурентен задвижващ агрегат/двигател, отбора винаги е бил шампион. Дори и последните болиди на РедБул със занчително по-слабите двигатели на Рено(100 к.с по-слаб от Мерцедес и поне 80 от този на Ферари) успяват да дишат във врата на Мерцедес и Ферари.
    В злополучната 1994г., Уилямс направиха куп глупости само и само да имат Сена в отбора си. Приключиха преждевременно договора с Прост, друг много добър пилот. Уилямс Рено беше най-бързият болид през 1994, превъзхождаше с мнго останалите. Но Сена не успяваше да победи с него, Шумахер с доста по-слабия Бенетон Форд го правеше луд като го победи в първите 3 състезания от сезона. Натиска върху Сена беше огромен. Най-добрият полот с най-добрия болид, но няма победа. Дали заради непремерени рискове съчетани с техническа неиправност, дали заради нещо друго, но това беше последното му състезание.
    Питам се, дали Сена щеше да бъде смятан за най-великия, ако не беше загинал в инцидент, а беше завършил кариерата си като всички други 3,4,5 или7-кратни шампиони. Едно обаче беше безспорно, нямше и все още няма друг пилот, които да е толкова бърз на мокро.
  • 7 Gencho

    17 2 Отговор
    В България ли се е водило делото, е 13 години се е проточило?
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Баш майстора

    5 1 Отговор
    Едно е да се чувства виновен ,друго е да поеме вината пак гръмки заглавия без покритие.
  • 10 Алфа Ромео

    8 1 Отговор
    След четвърт век пак не разбрахме ясно и точно какво се е случило, какъв е тоя дефектен лост, волана ли е блокирал кво ли, пълна мъгла... Защо този болид не успя да завие и се стигна до фатален край за един от най-великите пилоти във Ф1?!?!?!
  • 11 iииi

    4 5 Отговор
    Нагла английска свиня

    Коментиран от #12

  • 12 ЦСКА умре

    7 0 Отговор

    До коментар #11 от "iииi":

    Аз не гледам Ф1, но това, което се случи със Сена беше много тъжно. Не пожелавам на никого да му се случи, още по-малко на вас, семейството и приятелите ви. #RestInPeace
  • 13 Кольо Камиона

    11 1 Отговор
    Прочетох няколко коментара че Сена беше най-добър на мокро, 100% подкрепям. Мократа писта изравнява възможностите на автомобилите (при тези условия всички имат мощност в повече) и при еднакви гуми единственият решаващ фактор е пилота. Разбира се говоря за времената когато пилотите караха колите, сега не е ясно дали те наистина карат или предимно изпълняват нарежданията на компютъра от бокса.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 бат мишо

    4 16 Отговор
    Шуми беше дилетант . Легендата беше Ален Прост и точно желанието на Сена да го надмине му коства разбиването на кратуната
    А Прост и Уйлямс Хонда МАЖЕХА НАРЕД биеха с ПО ОБИКОЛКА не със секунди
    и Хонда се оттегли с думите , за нас НЯМА ИНТРИГА И КОНКУРЕНЦИЯ в Ф1 и праите които наливаме в нея не ни научават на нови неща и технологии от конкуренцията а обратното ТЕ СЕ УЧАТ ОТ НАС
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 IdaMcBride

    1 5 Отговор
    Аз правя $ 86 на час, работейки от дома. Бях шокиран, когато съседът ми каза, че средно е $ 95, но виждам как работи сега. Сега чувствам толкова свобода, че съм мой шеф.

    Това е, което правя.........>>>>> Ecash10.COM
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Чичу Ади

    6 3 Отговор
    Я сега по ред на номерата. Шими Лунд Свиндал е един средноразряден таксиметров шофьор. Не смейте да го споменавате в едно изречение с Прост и Сена. Човек, който е имал за съотборници Йос Верстапен, Джони Хърбърт, Еди Ървайн, Масичка, Розберг. Розберг, макар и при завръщането на Свиндал, го прави крив в трите сезона с Мерцедес. '94-та, когато Сена с по-бързата кола губи от скиорчето първите стартове, започва да се усъмнява в редовността на болида с двигател Форд, който изостава в мощността с близо 90к.с. от Рено. Това го има и във филма за Сена. Постфактум се разбира, че Рос Браун е чисто и просто измамник на дребно, след като внедрява тракшън контрол в Бенетон, който изрично е забранен в началото на сезона! Именно стремежът на Сена, да бъде достатъчно бърз за да конкурира измамния болид на скиора, води до смъртта му. Истинските виновници не са в бокса на Уилямс, а в този на Бенетон. Не случайно Бенетон се отказва от Форд и подписва с Рено, след като ги разкриват и осъзнават, че вече нямат шанс за победа с Форд без измама....
  • 20 Чичу Ади

    4 6 Отговор
    93-та Прост приключва с Ф1, след като печели титлата с Уилямс РЕНО, не Хонда. Хонда бяха с Уилямс средата на 80-те, след това снабдяват Макларън. Прост никога не е карал Уилямс Хонда. Това са правили Пикет старши, Росберг старши и Менсъл.След оттеглянето на Менсъл, Прост се е молил да го вземат в Уилямс, за да спечели титлата и да изпревари отново Сена, което постига и на свой ред се отказва. Сена е бил отчаян от Макларън Пежо през 93-та и сам отива в Уилямс. Никой не е гонил Прост, нито се е молил на Сена! Връщам се на скиора и '94-та. Блъска Хил умишлено, но отпадат и двамата и шампион е Шими. '97-ма при същата ситуация блъска Вилньов, но отпада само швабът. Шампион е канадецът, при което ФИА замазва очите с дисквалификацията на кокошката от генералното класиране при пилотите. Защо ли не го наказаха за същото през 94-та? ЗАЩОТО '97-ма не загуби нищо от фейк наказанието, ето защо! Следват 2 трагични години и тотална доминация на Макларън и Мерцедес, като само некадърността на Хакинен позволява на личния шофьор на Мозли да се намеси в борбата за титлата. Следват 5 години, в които всеки опит някой да доближи Ферари, последваше срязване на крилата. Правилата винаги се променяха в ущърб на Уилямс и Макларън, за да може да спи спокойно 7 кратния. Всичко се беше превърнало в една контролирана мафиотска афера, целяща издигането в култ на Шими и пълните трибуни на болни зомбирани мозъци с червените флагчета. Свиндал беше един тумор в историята на Ф1, заедно с Рос

    Коментиран от #24

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Елена

    2 1 Отговор

    До коментар #5 от "от кокпита":

    Браво, адмирации. За пръв път чета нещо толкова компетентно за Ф1, и конкретно за Сена и Шумахер. Отгледана съм с Ф1 и Сена в моето семейство е бил на почит и след смъртта си. Изключително обективно, вярно и точно изказване с ФАКТИ. Сена на дъжд беше Бог и на дали, ако беше жив и Шумахер здрав нещата изобщо в Ф1 щяха да седят по този начин.
  • 23 ........

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    Който нищо не прави той не греши. Формула 1 е опасно и рисково начинание....
  • 24 Човечецът

    0 0 Отговор

    До коментар #20 от "Чичу Ади":

    През 93-та година Макларън не са с Пежо, а с Форд. Макларън подписва с Пежо през 94-та, когато Сена се състезава за Уилямс.
  • 25 Формула 1

    0 0 Отговор
    Сена срещу Мартин Бръндъл Формула 3 филмът