Last news in Fakti

16 Април, 2015 10:28, обновена 16 Април, 2015 10:29 31 580 63

Дизелите били много по-опасни от официалните оценки

  • дизел-
  • дизелово гориво-
  • екология-
  • международен съвет по екологично чист транспорт-
  • icct

Съвременните дизелови двигатели са в пъти по-вредни за околната среда, отколкото се смята в момента. Това гласи анализ на резултатите от изследване на концентрацията на азотни окиси в отработените газове, проведено от Международния съвет по екологично чист транспорт (ICCT), съобщава сп. Popular Mechanics.

Данните, събрани в рамките на проучването, не са получени в лабораторна среда, а в реални пътни условия с помощта на преносими станции за измерване на веществата, изпускани от дизеловите автомобили в атмосферата. Подобни системи се монтират във возилото и събират информация не само с газоанализатор, а отчитат също скоростта, ускорението и дори денивелацията на пътя. Анализирана е работата на двигателите на 15 нови дизелови автомобила (12 европейски и 3 американски модела) в продължение на 6 400 км.

Оказва се, че извън лабораториите всички изследвани возила без изключение изхвърлят седем пъти повече въглеродни и въглеводородни окиси от нормите, установени със стандарта Евро 6. Въпреки това от ICCT твърдят, че нямат за цел да плашат с "мръсните дизели", а да допринесат за разработването на нова методика за отчитане екологичните вреди.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Красо Зелето

    9 1 Отговор
    Нека дизел сектата, налази сега, и да обясни как това не е възможно.
  • 2 дизелманяк

    6 7 Отговор
    Каквото и да говорите дизеловия двигател е по съвършен от бензиновия. Това е двигателя на бъдещето за справка вижте новите автомобили и кои се продават по успешно на пазара! Никога един бензинов двигател не може да постигне динамиката и икономията на един дизелов двигател!

    Коментиран от #7

  • 3 lpg

    4 3 Отговор
    Едва ли има някои, който не е карал зад дизелова кола и не е казвал "Да..а тия нафтови кюмбета"дори и дизелджия!
  • 4 Koльо Камиона

    4 4 Отговор
    Бензина е за коли, дизела е за нафтови печки (става и за камиони), пропана е за барбекюта. Някой ви е излъгал че дизела има динамика, има въртящ момент (т.е. тяга) на ниски обороти. По тежък, по скъп, по бавно загрява парното през зимата, пуши, трака, задръстват се филтри, клапи, помпи, дюзи, особено с фалшивата българска нафта. Ферари нещо гледам че не слагат дизели в техните модели, защо ли така са решили?
  • 5 ххх

    5 3 Отговор
    Пълни глупости- Евро стадартите строго регламентират нормите за CO, NOx и фини прахови частици. Ако не отоговарят ще ги попилеят от глоби.
  • 6 утре

    4 0 Отговор
    Бъдещето въобще не е на ДВГ ,горивни клетки,ел.задвижвания и т.н. там е истината.В ДВГ 60% от енергията отива на вятъра.
    Ако сравняваме дизел и бензин първият е по икономичен но много по мръсен,налагат се скъпи очистващи системи,а и самият двигател е по скъп и труден за производство.
  • 7 лаик

    4 1 Отговор

    До коментар #2 от "дизелманяк":

    Явно не си чувал за бензин с директно впръскване за да твърдиш такива небивалици...
  • 8 Баце

    5 2 Отговор
    Като дадеш всичко икономисано за лекарства после, файда от икономия.Дизела е за трактори не за автомобили.
  • 9 Александър М

    6 5 Отговор
    Глупости на търкала.Няма такова нещо. Дизеловия двигател има двойно повече КПД в сравнение с бензиновите.Като химик само ще кажа че един дизелов двигател изгаря двойно по-малко кислород. Всичко останало е прах в очите. Няма по-мръсно гориво от бензина. Масово хората си нямат понятие какво пише из дебелите книги. Истината е че съвременния дизел се синтезира, което излиза много по-скъпо. Цикъла е затворен много по-добре от преди 30 години и материалите се използват по пълно"ценно" . Не случайно се прокарват вече разни закончета забраняващи дизеловите коли из Европа, че уж били много мръсни. Всичко е за повече печалба, пък всеки да си вярва в каквото иска!
  • 10 мартин полицая

    4 3 Отговор
    Имал съм и дизели, бензин и бензин/газ автомобили.
    Дизела има по-високо КПД спрямо бензина, зарди самата специфика на смесообразуването на гориво-въздушна смес при дизела, зради принудителното пълнене и свойствата на дизеловото гориво. Съвременния дизелов двигател е по-сложен, в повечето случаи от бензиновия. Бих си купил отново дизел, но чисто нов! Просто заради сложноста си /демпферни маховици, помпи, дюзи и т.н./и заради това, че са минати незнайно колко стотици хил. км с него идва скъп за експлоатация спрямо един бензинов двг.-според мен. Има икономия от гориво, но всичко за дизела е по-скъпо и накрая като удариш чертата идва скъпо. Но има едно НО. Ако минаваш на година над примерно 30-40хил. дизела е оправдан, тъй като с получената икономия обезпечаваш някои скъпо струващи ремонти в сравнение с бензина.
    Сега карам бензин/газ- евтино за поддръжка и икономично. Ако имах достатъчо лев, бих карал мощен бензин на БЕНЗИН или дизел. Между другото последните години бензиновите агрегати догониха по икономичност дизелите, но за сметка може би на дълговечността си. Абе темата е дълга и опира най-вече до Нов-Употребяван автомобил и колко км би навъртял човек за една година. Поздрави и шофирайте безопасно и толерантно, независимо дизел или бензин.
  • 11 дабеда

    2 0 Отговор
    ...и родните бензиностанции, като сложат малко "хранителни добавки" дизела изгаря наистина чистичко
  • 12 дивака

    1 0 Отговор
    eй - ти разбираш ли от техника бе .......
  • 13 Тончо

    5 1 Отговор
    Е, ууубуу де, защо всички сериозни спортни автомобили са бензинови? Дизеловите, колко ги има? И каква е цената, спрямо бензиновия за успешен такъв модел.
  • 14 onq s konq

    2 4 Отговор
    Не може да се говори общо эа диэелите,эащото има по-старички,по-новички,по-хилавички,по-мощнички,по эанемарени,по-поддържани...Common rail-a обаче си е ном 1 като КПД/респективно икономичност/ и никви бенэинки не могат да се мерят с него.Вярно е че "припушва" когато подам ряэко гаэ,но то е моментно само докато се включи турбото над 2000оборота.Все пак всеки си купува кола съобраэно стила си на каране и целите си,но лично аэ никога не бих си вэел диэел под 3 литра двигател,но по-добре 3,5!/275 коня/
  • 15 я съм от село

    2 0 Отговор
    още имало заблудени в България които си мислят че ние караме хубави горива.........
  • 16 Дядо Поп

    6 1 Отговор
    Празни приказки,да не би да ги забранят дизелите?
    Явно чиновниците от Брюксел стягат някой нов за-
    кон за облагане на нафтата.Трябва да си изпълнят
    обещанията за по-високи социални разходи,а освен
    това тия емигранти трябва да се хранят.
  • 17 гого

    5 0 Отговор
    от 2020 година дизела се забранява в Швейцария.......
  • 18 dhcp

    8 1 Отговор
    Някои хора са свикнали да сръвняват атмосферен бензин и турбо дизел със същия обем. Елате да ми видите кпд-то и вървежа на турбинираната бензинова двуглава хала и тогава ми разправяйте лафовете за вървеж По- добре бензин на газ отколкото дизелов трактор. Поддръжката вече си е до бройка, защото и бензинките имат скъпо струващи части.

    Коментиран от #39

  • 19 Дизела на Вин :p

    3 2 Отговор
    Не пише нищо обаче за подобен експеримент с бензинови двигатели.... да не се окаже, че и там каталожните данни са прах в очите.... така де, изпарения в ноздрите
  • 20 Vasik Atanasova

    6 1 Отговор
    ТОВА ГО ЗНАЕ ВСЯКО ХЛАПЕ
  • 21 onq s konq

    5 2 Отговор
    Пък при нас на село като си направим собствено слънчево эатъмнение палeйки стърнищата,някакси эабравяме да душим эа диэел:)
  • 22 инженер слаб 2

    3 3 Отговор
    Рудолф Дизел още със създаването на първия му двигател той е знаел че по нищо няма да може да се мери с този на истинския инженер Ото
    години наред се мъчели да се справят с основните му недостатъци като тракане трудно палене при минусови температури т.н
    били създадени комън рейл подгряващи свещи но проблема така или иначе не бил решен
    и така до ден днешен сервизите са пълни със изкривени или счупени глави скъсани ремъци и разбити изгоряли от опити за запалване ел-мотори и още куп др проблеми.
  • 23 кмета

    3 1 Отговор
    аз съм на олио и не ми пука, че е 2лв лука 5 ще дам и пак ще ям . 20%80терпентин,олио 100км 1лев.

    Коментиран от #24

  • 24 гост

    4 0 Отговор

    До коментар #23 от "кмета":

    Приложимо при старите дизели, но при комън рейл, аз лично не искам да рискувам с олио. Преди старото голфче ТД гълташе олио, използвано или не, и със сигурност е било по-екологично от коли на изкопаеми горива.
    За надеждноста може да е била спорна преди 100г, но в днешно време са доста добри и не по-зле от бензиновите двигатели. По-тежки са заради подсилените елементи и високите действащи сили в един дизел. Не случайно за силов тунинг на бензинови двигатели се използват дизелови блокове и части.
  • 25 СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно

    2 2 Отговор
    Самата идея да сложиш двигател от трактор в лек автомобил си е чиста простотия

    Коментиран от #26

  • 26 смотан

    1 1 Отговор

    До коментар #25 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":

    ХАХАмериканските селяндури карат недъгави мустанги, цивилизована Европа кара БМВ...дори и дизеловите
  • 27 onq s konq

    1 1 Отговор
    БМВ-то ми е толкова икономично,че по обед като го эапаля и погледна стрелката эа горивото-тя мръднала надясно!
  • 28 PlimP

    2 0 Отговор
    добро утро како Сийке, швейцарците са прост народ :(
  • 29 БМВ

    3 1 Отговор
    Х5 4.4 286 кс = 20 лв гас на 100км и Х5 3.0d 184кс = 30лв на 100км е кое е по-евтино за каране и подръжка.

    Коментиран от #30

  • 30 ИцушимаЯто

    3 0 Отговор

    До коментар #29 от "БМВ":

    Що караш Х5-ца на газ бе Ганьо

    Коментиран от #42

  • 31 БОСА

    3 0 Отговор
    Х5 на газ хахахаха ,като нямате пари за бензин що си купувате Х5-ци бе псевдо гъзари такива

    Коментиран от #33

  • 32 да

    2 0 Отговор
    В много от цивилизованите страни не съдят по марката дали си богат, а по това какво наливаш...данъка на дизеловите е поне два пъти по-висок
  • 33 тъй

    3 0 Отговор

    До коментар #31 от "БОСА ":

    защото бавареца е еднакво добър и на газ и бензин....гъзар не съм, но поне малко акъл имам да карам евтино мощна, сигурна и комфортна кола
  • 34 HDI

    3 0 Отговор
    Па я карам колеуо.........................,ма гат пръдна май се води че и я карам на гас..................ахахахахахахахахах...?Наливам само ракия...7-8лв.литъра значи карам с най скъпо гориво.......гъзар съм ейййййййй...
  • 35 Колю

    4 0 Отговор
    Здравейте.Съвременните дизелови двигатели, са в пъти по скъпи като обслужване и поддръжка от съвременните бензинови, говоря за автомобили. Гориво подавателната им система е с ограничен ресурс, изцяло са зависими от електроника .С една дума вземете ли я нова след 200 хилки сте взели всичко от нея , а това че били вредни за околната среда у нас няма кой да ва барне.
  • 36 Гост

    1 1 Отговор
    Как е възможно да равните бензин с гориво за трактори,багери,автобуси и прочие..... Единственият конкурент на бензина е електричеството,което рано или късно ще го измести като масов продукт и избор! Но никога една истинска спортна кола няма да бъде на електричество или дизел! Това е все едно да няма Формула 1 или всички сродни състезания..... Бензинът е за спортни личности,електричеството за модерните,а дизелът....за селяните!
  • 37 Гост

    1 0 Отговор
    До коментар 36. Гледай състезанията 24 часа на Люман и виж прототипите с дизелови двигатели как размазват всичко и пак дрънкай много.
  • 38 onq s konq

    0 2 Отговор
    Това че не си се воэил в диэелово БМВ/эа каране иэобщо не говорим/ и нямаш грам впечатления не эначи че тр да се иэкаэваш неподготвен.В момента говорим эа достъпни "народни" коли,а не эа Ф-1,Ферарита,Ламбовци и т.н.А както има "Поршета" с 250коня,така и "поршета" с 800-1000 коня...което би трябвало да ти говори че и при БМВ-тата е така,неэависимо дали са бенинови или диэелови.Факт обаче е,че когато Швабата обяви тех. характеристика на машината,тя е 1:1 с истината неэависимо от датата на проиэводство.Не те энам дали някой те е воэил с 200 с ДИЭЕЛОВО БМВ,но лично с моето мин година ги эалепих 245 от раэ,като имаш предвид че е на 10год.Но да не говорим эа раэлични неща-не обръщай внимание на БМВ-та под 200коня-те са просто беэинтересни!
  • 39 Jap

    1 0 Отговор

    До коментар #18 от "dhcp ":

    Точен коментар - няма нещо по-яко от бензиново турбо!Нафтата е за камиони !Тракторите вън от градовете - да им се вдигне данъка,не може за чисто нов бензинов мотор (практически без никакви сажди горене) да се плаща колкото за димяваща печка бълваща канцерогенни сажди!Това само в България го има- в Германия много отдавна плащат почти тройно по-скъп данък тези с дизелите,от хората с чисти бензинови горелки!
    Какво чакат данъчните- ето ти още приблизително 30 милиона лева в хазната на година !;-))!
  • 40 dhcp

    0 0 Отговор
    Освен, че са с по-големи данъци, то след определена възраст не ги пущат до централни части на града. Благодарение на това караме нови за нас коли. А на балъците дето лафят "купил си си бмв па го караш на газ" ще им кажа, че е по-добре да го караш на газ, да си правиш кефа с множество пътувания и да си спестяваш парички от разликата в горивата. На дизел ще мина точно когато газта стане 1.50лв а нафтата 2лв.
  • 41 mkytfjhtf

    0 0 Отговор
    Kaзват се оксиди, окиси са били преди повече от 40 години
  • 42 на ток е истината

    0 0 Отговор

    До коментар #30 от "ИцушимаЯто":

    #30, #31 и компания:
    За удоволствие бе, затова е мощния бензин дори и на газ. Защото върви като самолет, звучи фантастично, не вибрира, не се разтриса като мокро куче при палене и гасене, не пуши, не смърди задушаващо гадно, по-малко е вреден от гнусната дизелова мъзга. Fu.k diesel!!!
  • 43

    1 1 Отговор
    Дизела стана прекалено сложен и ненадежден, да не говорим за гадните сажди, има динамика, но в тесен диапазон на обороти, един турбо бензин е по ефективен когато става въпрос за динамика, спрямо турбо дизел, последният е подходящ по скоро за камиони и трактори. По добрият и по екологичен вариант е бензин с добра газова уредба, не е по опасно от кола без газова.
  • 44 mediator37

    3 0 Отговор
    В казармата запалена факла гасяхме в кофа с нафта. Какво ли щеше да бъде ако е кофа с бензин ?
    Другари, нафтата е безопасна. Бензинова кола с газова бутилка - имаш две бомби- кеф ти едната, кеф ти другата - приятно взривяване ! И газовата бутилка заема място колкото един труп. Един труп по-малко можеш да превозиш до гората.
    Второ - Най- висшите технологии са първо при военните. Защо всички армейски машини са на нафта и керосин, а не на бензин? Защо цялата индустрия е на нафта ? Защото нафтата е мощ, сигурност, икономичност и дълговечност.

    Коментиран от #47, #56, #60

  • 45 BMW

    1 0 Отговор
    А защо да не карам Х5 на гас ? Това ,че карам кола с евтоно гориво значили,че нямам пари? Ами i8 като харчи 2.5л на 100км за хора без пари ли е ? Или за какво ти е икономична кола като имаш пари за бензин.
  • 46 Гост

    1 0 Отговор
    Момчета комшията Бай Митко тенекеджията казва, че нафтата е само за трактори.
  • 47 пешо

    1 0 Отговор

    До коментар #44 от "mediator37":

    BRAVO ....
  • 48 W220AMG

    0 0 Отговор
    За момента и най-вече за нашия стандарт, рано или късно всеки се усеща че истината е в бензин на ГАЗ. Читав ГИ на минимум 2л. мотор и пей сърце, до 4.2 V8 и т.н. няма никакви грижи.
  • 49 Цацаров

    0 0 Отговор
    Според световната здравна организация ДИЗЕЛОВОТО ГОРИВО Е ДОКАЗАН ПРИЧИНИТЕЛ НА ОНКОБОЛЕСТИ !!! Къде я видя тази безопасност, при положение, че всеки втори чипосва нафтовата печка и маха филтъра за сажди ?
  • 50 Дизела на Вин :p

    0 0 Отговор
    Ех бре.. взех колата на 308,500км пробег (по километраж, реално кой знае), вече 50,000км я карам и ресурсът й въобще не е изчерпан. Преди да я взема имаше обява за същия модел и мотор на 640,000км Сигурно и на тази ресурса е изчерпан - http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=206376402&usedCarSeals=&emissionClass=&categories=EstateCar&isSearchRequest=true&adLimitation=&zipcode=&sb=ml&vatable=&scopeId=C&doorCount=&transmissions=MANUAL_GEAR&climatisation=&fuels=DIESEL&od=down&airbag=&emissionsSticker=&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&minPowerAsArray=110&minPowerAsArray=KW&minMileage=150000&minCubicCapacity=2000&makeModelVariant1.makeId=5900&makeModelVariant1.modelId=13&pageNumber=1

    И нещо не намирам бензини с подобен пробег... не знам чий ресурс е ограничен и трае до 200к. Пък кой бензин с пълен инжекцион не е зависим от електрониката просто не знам. И въобще не говорим за бензините с директно впръскване, което пък е взето назаем от дизелите. Стига легенди от пред блока.

    Коментиран от #54

  • 51 невежа

    0 0 Отговор
    Какво значи ком.рейл подгряваща свещ

    Коментиран от #52

  • 52 можеби

    0 0 Отговор

    До коментар #51 от "невежа":

    Значи, че тоя дето го е написал си няма идея кво е казал
  • 53 можеби2

    0 0 Отговор
    Няма какво да спорите бъдещето не е нито в дизела, нито в бензина.. Колкото до издражливостта, не съм чувал за много бензинови милионници, виж за дизелови доста често се дочува нещо.
    А за тези дето казват, че нямало спортниколи на дизел - да проверят в последно време кой е победител в 24ч на Льо ман - ще ви подскажа, за последно през 2005 е победила бензинова кола в това състезание. Вярно последните 2 години побеждава хибрид - дизел/ток. И ако не се досещате сами от заглавието на състезанието - става дума за НАДЕЖДНОСТ и ИЗДРЪЖЛИВОСТ.
  • 54 Колю

    0 0 Отговор

    До коментар #50 от "Дизела на Вин :p":

    Здравейте. Ядосал си се, щото си ме разбрал по грешно. 200 хилки са 200 хиляди км а не 200 км . Няма да назовавам марки и модели щото ще ме разкъсат с писане на тъпотии. 2007 купуваме 4 бр нови, до 200 хилки нормалните разходи , от 200 хилки се почна ,турбини - дюзи - рейки - помпа дюзи - датчици и електронни блокове с цени 4-ри цифрени суми , само блока с коляномотовилковия останаха старите . До 250 хилки разходи на бройка по високи от първоначална вноска за нова .От 6 гд сме на газ бензин караме същата марка ,то тука за разходи е смешно да се говори дори и след 500 хилки . За ресурса наистина не съм прав ,тука влияят странични фактори , зад кормилния най вече. Абе щом ти харесва дизела от мен безаварийно и със здраве.
  • 55 6666

    0 0 Отговор
    Момчета , дизелчето ме кефи,5/100 в градско и 3.5/100 извън града.Няма никаква пушилка ,горивна система " комън рейл",пали без подгряване след 18 градуса .Много бензинки минаха през ръцете ми ,но такъв икономичен автомобил не съм имал.Автомобл с газ не карам ,ако не влезе газ в купето ,по късно ще влезе в охлодителната систима от изпаритела.Лично мнение .

    Коментиран от #57

  • 56 S Doichinov

    0 1 Отговор

    До коментар #44 от "mediator37":

    Ако това са ти доводите за едно гориво то явно още караш колело.Когато всичко е наред с една кола била тя на бензин или газ не е по опасна от другите такива.Готви на нафтов котлон вместо на газов щом нафтата е ок.Има клипчета за изпитания на газови бутилки за коли под които е запален огън.Когато е изрядна бутилката с разните му евросонди и клапани взрив няма.Запали огън под един дизелов резервоар да видим какво ще се получи.Същото се отнася и за бензиновия.Съвременните АГУ-та са доста обезопасени.
  • 57 S Doichinov

    0 1 Отговор

    До коментар #55 от "6666":

    В кой град това и при каква скорост?Ако не се лъжа в съвременните изпарители няма шанс газ да ти влезне в охладителната система.Икономията при газта идва от цената на горивото а не от разхода.
  • 58 Николай

    0 0 Отговор
    Щяха ли да му слагат какви ли не системи и филтри за допълнително очистване и връщане на изгорели газове, ако не е "мръсна" технология?
  • 59 БЪДИ РЕАЛИСТ

    0 0 Отговор
    хора колите са като чорапите-слагаш,караш,износваш, др -сваляш,сменяш и процеса се повтаря с разликата че чорапите се сменят по често.
  • 60 Роман Ценов

    0 0 Отговор

    До коментар #44 от "mediator37":

  • 61 Бензин

    0 1 Отговор
    ...на всички са ви промити мозъците с дизел...
  • 62 код 9

    0 0 Отговор
    Сигурно това, което пишат е вярно. Все пак това са изследвания при реални условия на експлоатация. Явно, още има какво да се желае при дизеловите двигатели, за да незамърсяват околната среда въпреки, че те и бензиновите са бита карта пред електрическите и водородните в това отношение. За да се постигне по пълно изгаряне на нафтата трябва по високо налягане, а и нещо да се добави в резервоара за облагородяване на горивото, а защо не, и допълнително/заводски/ монтиран водороден генератор, и то не само за икономия. Не е зле да се пробва дюзите да са с магнитноторсионни възможности за ръзпръскване на горивото, като по този начин се "изправят", и разкъсват молекулярните връзки на горивото, а това означава по добро изгаряне и икономия, а оттам и по екологичен двигател. Дизела в пъти е по безопасен от бензина и газта, но пък за сметка на това двигателят е по скъп, и неговото изплащане е при повече навъртяни километри. С една дума дизеловите двигатели не са на нужното екологично ниво в момента, и предстои ново технологично осъвременяване относно екологичността си с нови научни усъвършенствувания, като не се разчита основно на филтрите. Дали, ще има време за това е съвсем отделен въпрос. Предполагам, че до 3-5 години всички двигатели, които ще се произвеждат, ще са хибридни/може и водородни/, електрически и чисто водородни, но ДВГ едва ли в бъдеще, ще са перспективни независимо дали са дизели, бензинови, а за газовите, и двигателите с други горива е друга тема.... Кое, как, с какво, ще бъде и работи може би, ще се разбере до 5 години, ако......
  • 63 стела и без тела

    0 0 Отговор
    До код 9
    Я ми обясни какво точно означава "магнитноторсионни възможности", че ми стана много интересно!