2 701 14

Последното пътешествие на Concorde 

Ангел Харизанов

Последният свръхзвуков самолет от противоречивите Concorde, който е напуснал завода се оказва и последния, който е извършвал редовни полети. Наречен Alpha Foxtrot, той бива спрян от кръстовсване на небето преди повече от 13 години и съвсем скоро бива транспортиран в летището на Бристъл - Филтън, където ще стане част от авиационен музей, който се очаква да бъде открит.

Преместването на струващия близо 23 милиона долара самолет е извършено със стандартен влекач, като влизането в специално подготвения хангар е било леко стресиращо, тъй като между крилете и стените на хангара разстоянието е било само 1 метър от страна. Alpha Foxtrot е последния от оцелелите общо 18 Конкорда, които намира подслон. Всъщност от създадените 20 самолета само 14 влизат в употреба разделени между Air France и British Airways. Последният му полет се извършва на 26-ти ноември и точно Филтън е летището, на което се приземява, а от там Aurbus UK го вкарват за съхранение.

Създаването на Concorde през 60-те граничи с проекти като кацането на Apollo на луната. Първият полет се случва през 69-та, а първият комерсиален през 76-та година. Поради екологични причини на самолетите са разрешени само няколко въздушни пътя, а и петролната криза не дава положителен тласък на луксозните полети.

Ян Грей - ръководителя на Aerospace Bristol споделя, че не може да бъде по-щастлив от посрещането на Concorde 216 в новопострения за него дом в музея и очаква първите посетители в началото на лятото да го оценят подобаващо. Смелият проект наречен Concorde е нещо, което вече е оставило сериозна следа в историята на летателните апарати - още не сме виждали втори такъв проект да стигне до летищата по света.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • ссс
    Отговор
    1 19:37  12.02.17
    Те това е самолет, а не кът руските фарчящи бракми дет все падат ! Руските трололчита бесни.
  • Митко
    Отговор
    2 20:08  12.02.17
    Те и руснаците имаха такъв само че е ТУ- 144,

    Коментиран от #4

  • Gost
    Отговор
    3 20:53  12.02.17
    Ту-144 е първият в света свръхзвуков пътнически самолет. Ту-144 е облетян за пръв път на 31 декември 1968 г. край Москва. Това изпреварва с два месеца първия полет на англо-френския свръхзвуков пътнически самолет Конкорд. после тролчетата виновни....

    Коментиран от #5

  • гост
    Отговор
    4 21:04  12.02.17

    До коментар #2 от "Митко":

    Той трила от къде да знае ,че и на североизток живеят хора ? Знае само най-необходимото за да получи заплата : В Русия всичко е "гадно" останалия свят "рози цъфтят" .

  • кроко
    Отговор
    5 22:31  12.02.17

    До коментар #3 от "Gost":

    Не се притеснявай, съвсем скоро ще цъфне някой като №1 за да обяви че руснаците са изкопирали конкорд!

    Коментиран от #8

  • Колев
    Отговор
    6 02:35  13.02.17
    Забравяте,че ТУ 144 се разби над летище ОРЛИ през 1973 и с това се сложи край на тази програма.
  • Power
    Отговор
    7 11:07  13.02.17
    Стига с тея руснаци, гола вода са от вред, жалко е само че и нас завлякоха в калта.
  • vov
    Отговор
    8 13:56  13.02.17

    До коментар #5 от "кроко":

    Инфото е официално - да руснаците открадват проекта за Конкорд ! Бързат да построят и пуснат новия самолет ТУ 144 преди Конкорд за да не са "втори". Но все пак са руснаци, всички знаем че са скарани с производството на техника и произведението им се разбива на самото представяне на самолета ! ( Има видео в Youtube)
  • Официално инфо
    Отговор
    9 10:32  14.02.17
    Концепция за пътнически свръхзвуков самолет е публикувана в статия в януарската бройка на сп. „Техника въздушного транспорта“ през 1962 г. Министерство на гражданската авиация (тогава тъждествено с Аерофлот) отправя искане за разработване на подобен самолет на 26 юли 1963 г., десет дни след като ескизният проект на Ту-144 е одобрен от Съвета на министрите на СССР. Според публикувания тогава план, пет пробни образци (четири за летателни изпитания и един за статични наземни изпитания) ще бъдат изготвени в четиригодишен срок, първият през 1966 г. Въпреки повърхностното сходство, между Ту-144 и Конкорд има много значителни различия в: конструктивната схема; системите за центроване, управление и водене на полета, и особено в силовата установка (двигателите и техните уредби). Последните разлики са определящи за сравнителното представяне и евентуалната съдба на двата самолета. Конструктивната схема на Ту-144, макар сходна на тази на Конкорд, съдържа важна разлика -- двигателите са по-близо до надлъжната ос на самолета. Разположението им се променя с вариантите, като цялото време стремежът е да се разположат възможно по-далеч от надлъжната ос на самолета. На първия проект от 1965 г. четирите двигателя са в обща мотогондола под тялото на самолета. Двигателите на първия летящ образец от 1968 г. са леко изместени встрани от надлъжната ос и монтирани в сдвоени гондоли. В разработения вариант от 1973 г. двигателите са в сдвоени гондоли, разположени под корена на

    Коментиран от #10

  • По официално инфо
    Отговор
    10 10:43  14.02.17

    До коментар #9 от "Официално инфо":

    ТУ-144 :В експлоатация от 26 декември 1975 В експлоатация до 1 юни 1978 КОНКОРД :В експлоатация от 21 януари 1976 В експлоатация до 26 ноември 2003 КОНКОРД : Първият полет на самолета е през 1969 г. Той е най-сигурният пътнически самолет до единствената му катастрофа през 2000 г., ако се оценява броят на загинали пътници спрямо изминатото разстояние. И ние можем да копираме от уикипедия ;)

    Коментиран от #11

  • Инфо
    Отговор
    11 13:09  14.02.17

    До коментар #10 от "По официално инфо":

    Едното инфо не изключва другото инфо,а просто показва КОГА ТОЧНО ЕДНИТЕ СА ИМАЛИ ГОТОВ ПЪРВИ ОПИТЕН ОБРАЗЕЦ
  • кроко
    Отговор
    12 15:46  14.02.17
    айде ся, пак руснаците откраднали нещо? Как, бе пичове? Снимали са чертежите със фотоапаратче ли? Толкова ли е трудно да проумеете че когато инженери разработват проект по едни и същи цели в едно и също време/ развитие на науката и техниката, се получават сходни резултати. Нормално е да са избрали един и същи подход за да се стигне до корпуси идентични на външен вид. Най-много да са краднали идеята, щото тогава са гледали все да се фукат и състезават и сакън едните да имат нещо, дето другите го нямат. Това е.
  • кроко
    Отговор
    13 15:48  14.02.17
    Иначе ако си мислите че е много лесно да изкопирате нещо, пробвайте се за да се убедите че освен външен вид, има и много незнайни тънкости за да работи като оригинала.

    Коментиран от #14

  • 14 23:11  14.02.17
    Този коментар е премахнат от модератор

Напиши коментар:


Публикувай